Een spoor minder, een breder perron, en een station dat klaar is voor de verdere modernisering van de omgeving. Dat is de inzet van langdurige werkzaamheden aan station Heerhugowaard. Als gevolg daarvan zal het station tussen zaterdag 9 december en zondag 17 december sluiten. Reizigers kunnen gebruik maken van vervangende bussen, treinen rijden er voorlopig niet meer in en om Heerhugowaard.
Spoor 3 in Heerhugowaard is volgens ProRail niet meer nodig. Sterker nog; door dat spoor te verwijderen, zouden er juist meer treinen kunnen rijden, vertelt ProRail aan mediapartner NH. “Dat voelt tegenstrijdig”, snapt ook Klaas Hofstra, specialist logistieke ontwikkeling bij ProRail, “maar het is echt zo. Je moet het zo zien: seinen bepalen hoe snel treinen achter elkaar kunnen vertrekken. Maar seinen kun je niet op elke plek neerzetten, bijvoorbeeld waar een wissel ligt.” Door spoor 3 en de bijbehorende wissels weg te halen, kunnen seinen beter worden neergezet, legt Hofstra uit. “Daarnaast bepaalt ook station Alkmaar Noord hoeveel treinen er kunnen rijden. Alle treinen stoppen daar en dat station heeft twee sporen. Dan maakt het niet uit hoeveel sporen station Heerhugowaard heeft, twee, drie of acht; er ontstaat niet méér ruimte.” (tekst gaat door onder de foto)
Toch is er wel discussie over de plannen van ProRail. Streekstad Centraal besteedde daar deze zomer al aandacht aan. Critici stellen dat spoor 3 juist een grote meerwaarde heeft. Bij Heerhugowaard takt de enkelsporige lijn naar Hoorn af. Treinen naar Hoorn moeten daarom kunnen wachten op hun tegenligger en door dat op spoor 3 te doen, houden ze de treinen naar Schagen en Den Helder niet op. Straks zal er bij calamiteiten niet eens meer tot Heerhugowaard gereden kunnen worden, is de vrees.
Het schrappen van spoor 3 creëert wél ruimte voor een breder perron langs het overblijvende spoor. Daar komen ook nieuwe wachtruimtes, zegt ProRail. “Ook vernieuwen we het meubilair. En we passen natuurlijk ook twee spoorwegovergangen aan. Je hoeft bij de Stationsweg en de Zuidtangent straks nog maar twee sporen over te steken in plaats van drie.” Na het afronden van de monsterklus gaat de bouw van de spooronderdoorgang aan de Zuidtangent van start. Die komt tussen de Industriestraat en het Stationsplein te liggen. In de toekomst wordt een nieuwe parkeerplaats voor treinen, een opstelterrein, aangelegd bij industrieterrein De Vaandel.