ProRail is donderdag begonnen met herstelwerkzaamheden aan de spoorbrug over het Noordhollandsch Kanaal. De bediening van de brug raakte 11 mei jl. beschadigd en kon daardoor nog maar één keer per dag geopend worden. Het bleek nog niet eenvoudig om de problemen op te lossen. “Er wordt hard aan gewerkt.”
Alkmaar Centraal sprak met Jeroen Wienen van ProRail naar aanleiding van de bezorgdheid die op dinsdag 30 mei werd geuit door Andries de Weerd van beroepsvaartvereniging Schuttevaer. Dat De Weerd de stremming van de spoorbrug lang vond duren kan Wienen wel begrijpen. “Het bleek niet eenvoudig om dit op te lossen. We hebben eerst twee andere methodes om tot een snelle oplossing te komen onderzocht, maar dat bleek niet de juiste weg. Nu hebben we die wel gevonden.”
Wienen legt uit dat er op 11 mei cruciale infrastructuur is geraakt. “Er lopen daar kabels en die zijn nodig om de brug op afstand te bedienen. Er zijn drie kabels geraakt, maar die kabels vertakken vervolgens in nog eens 37 kabels. Het bleek echt een stuk complexer dan gedacht.” ProRail herkent zich dan ook niet in het beeld dat de kwestie “geen prioriteit” had, zoals De Weerd stelde. “We waren er echt wel hard mee bezig. Wel wil ik de hand in eigen boezem steken als het gaat om de oorzaak van het probleem. We hebben de kabels niet goed in kaart gebracht voor de uitvoerende partij.” Hierdoor kon de cruciale kabel dus per ongeluk geraakt worden, met alle gevolgen van dien.
De kritiek van De Weerd betrof met name de in zijn woorden ‘schamele’ openstelling van de brug, maar één keer per dag. Daardoor moeten schepen op dit moment lang wachten. Zeker nu ook de Kraspolderbrug in het kanaal Alkmaar-Kolhorn is afgesloten voor grotere schepen, waardoor omvaren geen optie is, leidt dat tot behoorlijke problemen. Iets waar ook de gemeente Alkmaar bezorgd over is, blijkt uit een raadsinformatiebrief van donderdag 1 juni – achteraf dus de dag waarop de herstelwerkzaamheden van start gingen.
“Om de brug handmatig open te zetten hebben we een ‘nautische brugwachter’ nodig. Die moet daarvoor ter plaatse komen. Dat is echt een specialistisch beroep, je kunt niet zomaar iemand sturen,” legt Wienen uit. “Als het nou een kwestie was van een knop omzetten, dan was ik desnoods zelf die brug komen opendoen. Maar zo simpel is het dus helaas niet.”
Het zal volgens ProRail dan ook niet lukken om de brug de komende dagen al vaker dan één keer per dag te openen. Dat was wel de wens van de binnenvaartschippers, die aandrongen op vier openingen per dag. “Maar naar verwachting eind volgende week is de brug hersteld,” zegt Wienen. “Dus Sail Den Helder, eind juni, dat halen we zeker.”