De spoorwegovergang aan de Beverwijkerstraatweg zorgt al sinds 1968 voor zorgen over de verkeersveiligheid. Om de situatie te verbeteren werd ProRail gevraagd een camera te plaatsen, maar dat kan volgens de spoorbeheerder niet. Dus worden nu alle pijlen gericht op een herinrichting. Die moet komend jaar uitgevoerd worden.
De onveiligheid op de spoorwegovergang zit volgens Gerard Brinkman – fractievoorzitter van GroenLinks – vooral in de hoge verkeersdruk. “Het komt voor dat de slagbomen opengaan en auto’s gaan rijden. Wanneer auto’s vervolgens rechts willen afslaan de dorpsstraat in, moeten die wachten op fietsers. Daardoor moeten komen automobilisten op de spoorwegovergang stil te staan en dat is gevaarlijk.” En dan zijn er ook mensen die nog snel door de rode lichten rijden, daar zouden dus die flitspalen voor ingezet worden. (tekst loopt door onder de foto)

Een woordvoerder van ProRail laat StreekStad Centraal weten dat er simpelweg geen ruimte is voor flitspalen. Die moeten vanaf een bepaalde minimale afstand flitsen, waardoor ze op de weg geplaatst zouden moeten worden. Het past dus niet. De voorgestelde herinrichting is inmiddels wél goedgekeurd. Maar als het aan ProRail ligt stoppen de werkzaamheden daar niet. “Er wordt gekeken naar verdere ingrepen in het omliggende wegennet en een aanpassing van enkele aanliggende straten.” Die tweede fase staat op de planning voor 2027/2028, maar moet nog goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Dat er nu echt actie wordt ondernomen werd wel tijd. Volgens fractievoorzitter Elize Bon van het CDA zijn er sinds 2010 maar liefst 18 verschillende plannen gepresenteerd. Zij benadrukt ook de toekomstbestendigheid van de aanpassingen. “Uiteindelijk is het doel om meer treinen te laten rijden op dat traject en dat moet zo veilig mogelijk. Voor het milieu is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen met de trein reizen.” (tekst loopt door onder de foto)

Volgens Alex van der Leest van de Fietsersbond Castricum heeft de herinrichting voor fietsers geen enkele waarde. “Naar ons inzicht schieten de plannen ernstig tekort en wordt de veiligheid van fietsers onvoldoende gewaarborgd.” De fietspaden zijn volgens van der Leest te smal, ook na invoering van de herinrichting. “Er zijn om logische redenen ook heel veel spookfietsers. Ik heb er weleens een half uur gestaan en het is echt heel komisch hoe veel Castricummers daar spookfietsen. Er zijn rood-witte hekken geplaatst, maar daar slalommen ze gewoon doorheen.”
VVD-fractielid Gerrit Krouwel beaamt dat de situatie met name voor fietsers onveilig blijft. De partij is voorstander van het verbreden van het fietspad, maar omdat het terrein eigendom is van ProRail, moet die daar groen licht voor geven. En dat gebeurt niet. VVD vindt daarom dat de druk op ProRail opgevoerd moet worden door de gemeente. Over de eigenlijke oorzaak van alle onveiligheid zegt Krouwel het volgende: “Het probleem is het gedrag van mensen zelf. Als je de tijd neemt om even te wachten is er helemaal niks aan de hand. Dat gejaagde gedrag achter het stuur maakt het kruispunt gevaarlijk.”
Castricum lijkt voorlopig nog niet klaar met de kwestie spoorwegovergang. Inmiddels zijn de eerste aanpassingen in zicht. De tijd zal leren of die de situatie verbeteren.