Stilte van het gemeentehuis: Dijk en Waard laat vragen inwoners vaak onbeantwoord

NIET MEER GEBRUIKEN

Vragen, vragen, vragen, maar geen antwoord krijgen. Een groot deel van de inwoners van Dijk en Waard voelt zich niet gehoord door de gemeente. Bijna de helft van de mensen die een vraag stelde, kreeg helemaal geen reactie. Dat blijkt uit een kritisch rapport van de Rekenkamer, dat dinsdag besproken wordt tijdens een commissievergadering in De Binding in Zuid-Scharwoude.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 44 procent van de 472 ondervraagden geen enkel antwoord kreeg op hun vraag aan de gemeente. Ook in gevallen waar wel een ontvangstbevestiging werd gestuurd, bleek in 40 procent van de gevallen niet te zijn vermeld binnen welke termijn een reactie verwacht kon worden. Dat leidt tot frustratie en boosheid bij inwoners

De inwoners die géén antwoord kregen, geven de afhandeling gemiddeld een 2,9. Ter vergelijking: mensen die wél een reactie ontvingen, beoordelen de dienstverlening gemiddeld met een 7,5. Dat laat zien dat verbetering mogelijk is, maar ook dat er al een basis ligt waar op gebouwd kan worden. (tekst gaat door onder de foto).

College van Langedijk schiet noodlijdende ondernemers te hulp
Het rapport van de rekenkamer zal komende dinsdag besproken worden in De Binding in Zuid Scharwoude. (foto: Streekstad Centraal)

Het gemeentebestuur van Dijk en Waard laat weten de kritiek van de Rekenkamer serieus te nemen. In een officiële reactie erkent het college van burgemeester en wethouders dat er nog stappen nodig zijn om de communicatie met inwoners te verbeteren. Volgens het college wordt het bestaande programma ‘Dienstverlening’ doorontwikkeld. Dienstverlening moet in het DNA van onze organisatie zitten, aldus het college.

Dat de gemeente het druk heeft, is duidelijk. In 2024 ontving het klantcontactcentrum bijna 54.000 telefoontjes en werd het algemene contactformulier meer dan duizend keer ingevuld. Daarnaast trok de gemeentelijke website ruim 300.000 bezoekers. Toch blijft de uitdaging om elke inwoner tijdig en fatsoenlijk te woord te staan.