Met een lange stekker vanuit een woonhuis over de stoep heen de elektrische auto opladen. Dat is wel zo makkelijk, voor wie in een elektrische auto rijdt. Maar het college van de gemeente Dijk en Waard loopt niet warm voor dit idee en spreekt van ‘verkapte privé-parkeerplaatsen’.
Wie elektrisch rijdt, kan thuis ‘tanken’. Dat gaat goed als de auto op een eigen oprit kan staan, of in de garage, maar lang niet iedereen heeft beschikking over die luxe. Daarom heeft Dijk en Waard laten uitzoeken of zoiets niet ook gewoon vóór de deur kan, met een lange stekker over de stoep.
“Op dit moment is het in de gemeente Dijk en Waard niet toegestaan om in de openbare ruimte een elektrische auto op te laden via een verlengde huisaansluiting”, herhaalt het college nog maar eens. De raad had gevraagd om uit te zoeken of dat kon veranderen. ‘Kabelgoottegels’ zouden het makkelijker moeten maken om een laadkabel over de stoep heen te trekken. Bewoners kunnen dan meteen hun overtollige stroom kwijt, was het idee. (tekst gaat door onder de foto)
Dat de raad daarom vraagt verrast het college van Dijk en Waard niet. Ook in de buurgemeenten Schagen en Alkmaar stond de kwestie al op de agenda. Maar Dijk en Waard gaat lange laadkabels over stoepen niet toestaan, blijkt uit de beantwoording van het college. Daar zijn verschillende argumenten voor.
“Over laadkabels kunnen mensen struikelen”, haalt het college aan. Dijk en Waard wil een ‘inclusieve gemeente’ zijn en juist voor mensen met een visuele beperking, of voor mensen die slecht ter been zijn, vormen stekkers over de stoep een risico, is de gedachte. “Laadkabels over de stoep zijn een uitdaging en soms een gevaar.”
Een ander probleem is dat mensen de parkeerplaats voor hun huis kunnen gaan ‘claimen’, in de bewoordingen van het college. Wie zijn auto wil opladen zit er niet op te wachten dat andere weggebruikers hun auto’s op dat ene plekje parkeren. Het college vreest conflicten. “Aangezien de parkeerplaatsen openbaar zijn is dergelijk claim-gedrag ongewenst.” (tekst gaat door onder de afbeelding)
Dijk en Waard zit meer in laadpalen voor iederéén, op verschillende plekken in de gemeente. Zo’n kabelgootje is “in principe alleen beschikbaar voor de eigenaar van de meterkast”, merkt het college op, het laadpunt is daardoor “niet beschikbaar voor anderen”. Autobezitters kunnen veel beter een aanvraag doen voor een openbare laadpaal, daar heeft iedereen wat aan, is hier de redenering.
Uiteindelijk lijkt het te gaan om een belangenafweging. De voordelen voor de individuele gebruiker, de bezitter van een elektrische auto die voor de deur op wil laden, wegen volgens het college niet op tegen de ‘collectieve nadelen’. En dus blijft er een boete staan op die stekker op de stoep.