Het treinverkeer in onze regio wordt in 2024 nog verder beperkt. Tenminste, als het aan de NS ligt. Reizigersorganisatie Rover luidt de noodklok over de verregaande verschraling van het OV-aanbod in de regio. Niet alleen treinreizigers zijn de dupe, ook busreizigers zullen slechtere overstapmogelijkheden krijgen, vreest Rover. “En dat terwijl de populaire Alkmaarse kaasmarkt plaatsvindt.”
Dat bericht komt net na een weekend waarin de regio vrijwel volledig werd afgesloten van het spoorwegnet. Vrijdag begonnen de werkzaamheden met beperkt treinverkeer, zaterdag en zondag waren zelfs alle stations behalve dat van Heerhugowaard buiten dienst. Treinreizigers in de regio moeten ook in de toekomst met verdere uitkleding van de treindienst rekening houden, weet Rover: “Tussen Alkmaar en Amsterdam zal op vrijdag de Intercitydienst tot 15:00 uur worden gehalveerd tot slechts twee treinen per uur. Ook keert de spits-intercity tussen Alkmaar en Haarlem niet terug.”
Dat staat haaks op de landelijke ontwikkelingen, want elders in het land is NS wel bezig om eerder geschrapte treinen te herstellen. En de vervoersvraag is ook gewoon erg groot, Alkmaar-Amsterdam is al jaren een druk traject. De wens van Prorail en de provincie is dan ook dat er méér in plaats van minder treinen gaan rijden tussen onze regio en de hoofdstad. Daar zal aan worden gewerkt door ProRail.
“Als de plannen van NS doorgaan verliezen treinreizigers naar Alkmaar straks op de vrijdagochtend de helft van hun reismogelijkheden terwijl dan juist de populaire Alkmaarse kaasmarkt plaatsvindt”, schrijft Ludolf Maat van Rover Noord-Holland Noord. De gevolgen zijn verstrekkend: “Ook sluiten maar liefst tien verschillende buslijnen niet meer aan op de trein in Alkmaar.”
Rover roept in een brief het Provinciebestuur op om deze verschraling tegen te houden. “Deze treinen kunnen helemaal niet gemist worden.” Rover hoopt dat ook gemeenten in de regio aandacht zullen vragen voor het schrappen van treinen.