Transportwereld schreeuwt om chauffeurs: “Met mooie wagens trek je mensen”

Twee mannen in een vrachtwagencabine, waarvan één aan het stuur zit en de ander lijkt uitleg te geven; displays met camerabeelden en bedieningselementen zichtbaar.

“Nee, ik heb geen groot rijbewijs. Maar ik vind het wel superstoer”, laat autocoureur en Dakarrijder Tom Coronel weten. Samen met vloggende vrachtwagenchauffeurs Martijn Kuipers en Fabiënne van de Pol probeert hij mensen enthousiast te maken voor het beroep van vrachtwagenchauffeur. Want daar is behoefte aan. Grote behoefte.

Belangstellenden voor een functie-achter-het-stuur stromen dinsdag het AFAS stadion binnen voor een ‘instapdag’ van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). De sector komt namelijk vele duizenden handjes aan het stuur tekort. Alleen al in Noord-Holland wordt gezocht naar 300 mensen met een groot rijbewijs.

De sector zit zo verlegen om mensen, dat de bedrijven bereid zijn de kosten voor een groot rijbewijs grotendeels op zich te nemen. En dat is aantrekkelijk zo bleek, zo’n 200 bezoekers kwamen af op de banenmarkt, de presentaties, de persoonlijke adviesgesprekken en natuurlijk het ritje achter het stuur van een grote truck over bedrijventerrein Boekelermeer. (tekst loopt verder onder de foto)

Een paneldiscussie in een zaal met een podium bedekt met het logo van AZ en een publiek; op de achtergrond een scherm dat een man in een vrachtwagencabine toont.
Racecoureur Tom Coronel (staand) en vlogger Martijn Kuipers willen op een informatieavond de aanwezigen het laatste zetje geven om te komen werken in de sector logistiek en transport. (foto: Streekstad Centraal)

Het zijn niet alleen jonge mannen die zich hebben aangemeld, zo wordt duidelijk. Ook vrouwen lijken massaal interesse te hebben in een carrière op de weg. Zoals de 17-jarige Agnes uit Heerhugowaard, die van kinds af aan hondentrimster wilde worden. Tot ze een keertje mee mocht rijden met haar oom op de vrachtwagen. Daarna was ze volledig in de ban van alles wat met transport en logistiek heeft te maken.

Voor Tom Coronel is dat duidelijk nog wel even wennen, die vrouwelijke interesse voor de sector. “Het allerstoerste vind ik als zo’n meid uit zo’n vrachtwagen springt. Dat vind ik echt gaaf. Vanavond hoorde ik dat een vrouw volgende week mijn raceauto naar Mugello brengt. Wist ik echt niet. De vrachtwagens die mijn broer en ik hebben laten we rijden. Maar als die even verplaatst moeten worden, kan ik dat niet. Maar ik vind ze wel gaaf die trucks. Het is gewoon machtig. Iedere man heeft dat toch? Het is toch gewoon een kick. Ja, en blijkbaar ook vrouwen tegenwoordig. Dat vind ik gewoon gaaf als een meid uitstapt. Ik vind het iets hebben, iets onverwachts.” (tekst loopt verder onder de foto)

Drie vrouwen in gesprek bij een promotioneel evenement met posters van vrachtwagens op de achtergrond.
Een medewerker van GP Groot (L) informeert twee bezoekers over hoe leuk het is om op één van de vrachtwagens van het bedrijf te rijden. (foto: Streekstad Centraal)

Coronel was ingehuurd om de aanwezigen enthousiast te maken voor een baan in de logistiek en transport. “Ze zijn nu naar deze avond gekomen, wij moeten ze over de streep trekken om nu ook echt die stap te zetten.” Van groot belang is daarbij volgens Coronel dat je een werkgever vindt met werk dat bij je past. “Het beroep van vrachtwagenchauffeur is enorm veelzijdig. Je kunt kraanmachinist worden, maar werken op de vrachtwagen van een koeriersdienst zoals DHL heeft ook weer zijn eigen voordelen. Je moet vooral goed onderzoeken wat jij belangrijk vindt en welke werkgever daar bij past.”

De werkgevers op de banenmarkt in het AFAS stadion laten inderdaad de veelzijdigheid zien van de sector. Bij de Schot Groep in Alkmaar zoeken ze zowel kraanmachinisten als mensen die de vrachtwagens met voorgesneden groenten van Vezet kunnen besturen. Verschillende transportbedrijven zoeken chauffeurs, maar het maakt nogal wat uit of je voor Simon Loos bij de supermarkten van Albert Heijn langs gaat of voor C.H. Dekker het zware sjouwwerk voor je rekening moet nemen als je zware bouwmaterialen naar een bouwplaats brengt. (tekst gaat verder onder de foto)

Een persoon zit in een rijsimulator met een stuurwiel, waarbij een raceomgeving op het scherm wordt weergegeven.
In een simulator konden deelnemers op een veilige manier experimenteren met het besturen van een grote truck. (foto: Streekstad Centraal)

Bij DHL hebben ze in ieder geval beet. Operations Manager Sander hoopte op deze avond iemand te vinden die al een CE-rijbewijs heeft en bij het bedrijf aan de slag wil. Maarten uit Middenmeer voldoet precies aan dat profiel. Hij heeft al eerder bij het geel-rode bedrijf gewerkt, heeft de afgelopen tijd zijn groot rijbewijs gehaald en wil nu door zijn positieve ervaringen weer terugkeren bij de koeriersdienst. “Mijn avond is geslaagd”, grijnst Sander.

Niels van Leeuwen, recruiter van SVZ Transport, heeft ook al tientallen namen kunnen noteren van mensen die bij zijn bedrijf aan de slag willen. SVZ biedt schoolverlaters, zij-instromers of andere belangstellenden een flinke lesgeldsubsidie en baangarantie. “De komende dagen ga ik het kaf van het koren scheiden”, stelt Niels. (tekst loopt verder onder de foto)

Een drukbezochte beurs of netwerkbijeenkomst met mensen die elkaar spreken en informatiemateriaal bekijken.
Drukte op de banenmarkt van de sector Transport en Logistiek in het AFAS Stadion. (foto: Streekstad Centraal)

Niels heeft een eigen verklaring waarom het zo storm loopt bij zijn kraam. De nieuwelingen in de sector laten zich verleiden door de bijdrage aan het behalen van het groot rijbewijs, maar veel chauffeurs die al rijden voor andere bedrijven stappen graag over naar SVZ Transport: “Wij hebben heel mooi materieel rijden. Ons wagenpark is vrij modern, voorzien van de nieuwste snufjes en ziet er spic en span uit. Dat valt op op de weg. Andere chauffeurs zien zichzelf graag achter het stuur van onze wagens.”

De sector weet inmiddels ook dat de wereld is veranderd, en dat je je als werkgever daaraan moet aanpassen om aantrekkelijk te blijven als werkgever. “Jongeren willen tegenwoordig niet meer fulltime werken. Vaak vinden ze een dienstverband van maximaal 32 uur voldoende, zodat ze tijd overhouden voor leuke dingen. Dat is tegenwoordig allemaal mogelijk in de sector”, vertelt recruiter Niels. (tekst loopt verder onder de foto)

Mensen staan bij een vrachtwagen met de tekst "DON Opleidingen" op een parkeerplaats bij nacht, met het AFAS Stadion op de achtergrond.
Tientallen belangstellenden maakten gebruik van de mogelijkheid om een rondje te rijden achter het stuur van een vrachtwagen. (foto: Streekstad Centraal)

Ook Coronel en zijn kornuiten lijken succesvol in hun opzet om zoveel mogelijk mensen het laatste zetje te geven. Vele tientallen mensen laten zich registreren voor de testdag. Dat is de volgende stap in het traject naar een baan in de sector. Dan wordt gekeken of de kandidaat uit het juiste hout is gesneden. Als daar geen problemen aan het licht komen, volgt een gesprek met de beoogd werkgever. Samen met de werkgever wordt een rijschool uitgekozen en worden de laatste puntjes op de i gezet.

De bijeenkomst in het AZ-stadion was de aftrap van een serie van drie. De andere instapdagen vinden plaats op 1 april in Zwolle (stadion PEC Zwolle) en op 15 april in Gouda (hoofdkantoor van STL).