Veilig verkeer in Alkmaar? Zonder miljoenen blijft het bij mooie woorden, stelt Christenunie

VVD stelt college vragen over radicalisering op Alkmaarse basisscholen

Commissielid Erik Regterschot van de Christenunie ziet er nog geen heil in. Hij las het ambitieuze verkeersveiligheidsplan dat de gemeenteraad eind deze maand wellicht gaat vaststellen. Dat plan moet zorgen voor veel minder ongelukken op de Alkmaarse wegen. Maar ondanks de vele ambities ziet hij dat het college geen miljoenen euro’s reserveert om de bedachte maatregelen uit te voeren. “Het plan is niet geloofwaardig”, is dan ook zijn conclusie. “Dit lijkt op een kat in de zak.”

In Alkmaar is er nog wel het nodige te verbeteren qua verkeersveiligheid. Onveilige punten in de stad met meer dan zeven ongelukken met gewonden per jaar zijn bijvoorbeeld de Bergerhoutrotonde, de fietsoversteek bij de Drechterwaard en de rotonde bij de Hertog Aalbrechtweg. Overal zijn het vooral fietsers die het onderspit delven bij een verkeersongeluk. Aanpassingen aan de weg op vele plekken in Alkmaar moeten dat aantal verkeersslachtoffers flink naar beneden brengen.

Ook kunnen de Alkmaarders in de toekomst camera’s langs de weg verwachten die weggebruikers betrappen die hun mobiel vasthouden tijdens de rit. Handhaving van verkeersregels is sowieso een aandachtspunt dat veel steun krijgt vanuit de gemeenteraad, omdat ongelukken daarmee vaak zijn te voorkomen. (tekst gaat verder onder de foto)

Man met een beige colbert en wit overhemd spreekt in een microfoon tijdens een vergadering, zittend achter een laptop.
Commissielid Erik Regterschot van de Christenunie dook in het verkeersveiligheidsplan van het college en vond nergens de miljoenen die nodig zijn om de ambities waar te maken.

De hoop is ook gevestigd op de handhavers om het gevaar van de veel te snel rijdende fatbikers te temmen. Andere oplossingen wisten de politici dinsdagavond in de commissievergadering Ruimte niet te bedenken. Maar verschillende fracties brachten dit probleem wel naar voren, omdat ze er helemaal niets over lazen in het plan van het college.

De Christenunie weet nog niet of ze het plan kunnen steunen. Eerst moeten de nodige vragen worden beantwoord over de manier waarop alle ambities de komende jaren moeten worden betaald. Volgens Regterschot is het college daarover nu niet transparant. “Er is slechts hier en daar enkele tonnen gereserveerd om bepaalde wegen aan te pakken. Dat is lang niet genoeg, daar koop je hooguit een paar verkeersborden voor.”

Zijn kritiek richt zich erop dat er te veel beloofd wordt zonder harde garanties voor financiering. “Dit college kiest ervoor om geld aan andere zaken uit te geven dan verkeersveiligheid. Dat zou niet onze keuze zijn, maar wees daar dan eerlijk over. Laat in je plan zien wat je kunt met een beperkt budget, maar kom niet met hoge ambities die je niet kunt waarmaken.” (tekst gaat verder onder de foto)

Een politieagent onderzoekt een ongeval tussen een zwarte auto en een fiets. Een ambulance met rood en blauw gestreept patroon staat dichtbij. Twee fietsen staan geparkeerd naast de auto.
Fietsers zijn kwetsbare verkeersdeelnemers. De laatste jaren zijn fatbikes steeds vaker betrokken bij ongelukken. Veel fracties maken zich zorgen over te hard rijdende fatbikes.

Wethouder Peetoom was het dinsdagavond niet eens met de kritiek. Hij wees erop dat er flinke provinciale fondsen zijn waar de gemeente Alkmaar een beroep op wil doen om de plannen waar te maken.

Toch is Regterschot bang dat we over drie jaar weinig zullen terugzien van alle voornemens: “Het college is heel optimistisch dat de provincie haar ambities gaat betalen. Wij zijn liever realistisch. We hebben er niets aan als het college naar de provincie kan wijzen als er niets is gebeurd omdat de subsidie toch niet werd verstrekt. We kunnen alleen een plan steunen met voldoende realiteitszin.”

De meeste andere fracties in de gemeenteraad waren dinsdagavond milder in hun kritiek op het plan. Er ontstond dan ook regelmatig discussie. Zo vindt BAS 30 km/u te langzaam en pleit voor een limiet van 40 km/u waar mogelijk. Regterschot verzette zich fel tegen dat voorstel en benadrukte het belang van verkeersveiligheid boven doorstroming. Hij wees op het hoge aantal zware ongelukken in Alkmaar.

De discussie gaat eind deze maand verder tijdens de raadsvergadering, die wordt afgesloten met de stemming. Er lijkt vooralsnog voldoende steun in de gemeenteraad om dan een meerderheid van de stemmen te halen.