Het tweede station van Alkmaar, station Alkmaar Noord, is in 2021 grondig verbouwd. In juli is het precies twee jaar geleden dat die werkzaamheden werden voltooid. Alkmaar Centraal nam een kijkje op het ‘jarige’ station en stelde vast dat het gemoderniseerde station wat reizigers betreft nog lang niet volmaakt is. “Het oude station was helemaal niet verkeerd.”
Na twee jaar gebruik zijn de vaste reizigers op station Alkmaar Noord wel gewend aan de nieuwe uitstraling. Maar dat er mankementen zijn, dat wordt de fotograaf van Alkmaar Centraal gauw genoeg duidelijk gemaakt. “Die bordjes zijn zo opgehangen dat je het vertrektijdenbord niet eens lezen kunt”, schampert een reiziger. Op het moment van fotograferen blijkt ook maar één van deze borden in werking, op het perron aan spoor 1 is op het elektronische bord de mededeling te lezen dat er geen reisinformatie beschikbaar is.
Eerder dit jaar leidde de situatie op Alkmaar Noord nog tot raadsvragen. Toen was een reiziger met een rolstoel in de problemen gekomen omdat de lift stuk bleek. Hellingbanen zijn er niet op het vernieuwde station – en die waren er vroeger wel, herinneren reizigers zich. Naar aanleiding van vragen van Boran Bilbal (BAS) stelde het vorige college dat er gekeken moet worden naar terugkeer van de hellingbanen. Dat kan worden ingepast in de heraanleg van de omgeving van station Alkmaar Noord.
Een andere ergernis blijkt de fietsenoverlast te zijn. Op het hoofdstation van Alkmaar is die overlast aangepakt, overigens zonder dat de daar verwijderde fietsen door hun eigenaars gemist lijken te worden. maar Alkmaar Noord lijkt ongemoeid gelaten. Een kleine rondgang leert echter dat er voor het wildparkeren van fietsen recht voor de ingang eigenlijk allang een oplossing is: de fietsenrekken een klein stukje verder zijn leeg. (foto’s: Youri Hoeben)