Vijftig jaar vakmanschap in twee familiebedrijven van het eerste uur: “Allebei hart voor Middenwaard”

Winkelcentrum met een juwelierszaak genaamd Schouten, versierd met ballonnen en een getal 50, terwijl verschillende mensen voorbijlopen en het etalage bekijken.

Winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard viert deze maand dat het 50 jaar bestaat. Twee familiebedrijven die vanaf het allereerste begin deel uitmaken van dit kloppend hart van Heerhugowaard zijn Juwelierszaak Schouten en De Fromagerie, de kaas- en notenzaak. Met hun winkels tegenover elkaar, delen ze, in totaal verschillende branches, toch dezelfde filosofie: “De prijs vergeet je, slechte kwaliteit niet.”

Erik en Nannet Schouten blijken met hart en ziel verbonden aan hun juweliersvak en de winkel waar ze zo veel mogelijk willen betekenen voor hun klanten. Tegelijk ontgaat het ze niet dat vader Willem (75) en dochter Kelly Dings (37) van De Fromagerie net zo hard werken en met een warm klantcontact zorgen voor een bijzondere winkelcultuur in Middenwaard.

De vader van Erik Schouten begon als horlogemaker in 1967 in een kleine garage in De Goorn. Met een flinke dosis creativiteit en lef. Zo liet vader Nico als promotieactie een tractor over een horloge rijden – dat uiteraard heel bleef – waarmee hij heel wat nieuwsgierige streekgenoten wist te trekken. In 1975 verhuisden de familie en het bedrijf naar Heerhugowaard. Richting het nieuwe winkelcentrum Middenwaard, dat toen nog tussen weilanden lag. (tekst gaat verder onder de foto)

Parkeerplaats voor een supermarkt met een geel logo, omgeven door geparkeerde auto's en jonge bomen.
Winkelcentrum Middenwaard hoe het er in 1975 uitzag. Een jaar eerder, in 1974, opende het de deuren (foto: Regionaal Archief)

Inmiddels runt de ’tweede generatie Schouten’ het bedrijf. En met nog dezelfde passie als Nico en Toos destijds. “We nemen echt de tijd voor mensen. We zijn er bij de geboorte, verliefdheden, verloven en trouwerijen. En ook in moeilijke tijden. Dat maakt ons vak zo bijzonder.” Deze warme betrokkenheid vertaalt zich in lange klantrelaties, vaak over generaties heen: “Als de kinderen oorbellen geschoten krijgen, zijn zij eigenlijk al klant. Dat proces blijft steeds opnieuw.”

Een van de leukste herinneringen van de ondernemers aan de vroege jaren in Middenwaard is het zogenaamde ‘krieken’. Een ludieke actie om klanten al vroeg op zaterdag naar het winkelcentrum te halen met een spectaculaire aanbieding. “Het liep zo uit de hand dat mensen al drie nachten van tevoren met slaapzakken voor een winkel lagen,” lacht Erik. “Dat was publicitair echt geweldig en we zouden het liefst zo’n actie nieuw leven inblazen. Het was niet alleen commercieel een succes, het bracht echt saamhorigheid onder de ondernemers.” (tekst gaat verder onder de foto)

Twee mensen staan voor een juwelierszaak naast een grote ballonstal met het nummer 50, waarbij de winkel vitrines met sieraden toont.
Erik en Nannet Schouten vieren ook dat ze 25 jaar geleden de zaak van Erik’s ouders overnamen. (foto: Streekstad Centraal)

Volgens Erik staat deze actie symbool voor het enthousiasme en de verbondenheid die er in de loop der jaren tussen de winkeliers en klanten is ontstaan, en de creatieve inzet die ze blijven tonen om het winkelcentrum levendig te houden.

Ondanks veranderende tijden houden de Schoutens vast aan hun filosofie van kwaliteit, service en beleving. De winkel wordt elke maandagmorgen klaar gemaakt voor de komende week, waar gepoetste sieraden, een schoon interieur en tijd voor klanten centraal staan. “Het hoeft niet alleen om verkopen te gaan, het gaat vooral om dat mensen met een goed gevoel de deur uitgaan. We zijn niet voor de korte termijn, we willen relaties voor het leven.”

Daarnaast erkennen ze de uitdagingen van online concurrentie en mondige klanten. “Het internet was een soort Wild West, met prijsdumping en cowboys, maar er komt rust. Wij blijven investeren in stabiele merken en goede service, omdat dat werkt.” (tekst gaat verder onder de foto)

Twee medewerkers in een kaaswinkel, gekleed in rode shirts en grijze schorten, poseren voor planken vol ronde kazen.
Vader Willem Dings met zijn dochter Kelly zijn enkele van de vertrouwde gezichten in De Fromagerie in winkelcentrum Middenwaard. (foto: Streekstad Centraal)

De Fromagerie, net als Schouten een familiebedrijf, focust met een andere insteek op kwaliteit en innovatie. Waar Schouten vasthoudt aan het traditionele vakmanschap, zet De Fromagerie in op pakketten, beleving en online contact, mede dankzij de jongere generatie. Die gecombineerde aanpak zorgt ervoor dat het winkelcentrum een gevarieerd en aantrekkelijk aanbod heeft.

“Natuurlijk moeten we dit jubileum samen vieren met degenen die het mogelijk hebben gemaakt: onze klanten,” benadrukt Erik Schouten met een warme glimlach. “Zonder hen waren wij nooit zo ver gekomen. We willen ze bedanken voor hun vertrouwen, voor de trouwe bezoeken, en vooral voor de momenten die we met ze mochten delen in goede en minder goede tijden.” Nannet voegt toe: “Het is fijn om iets terug te kunnen doen, even samen stil te staan en vooral: plezier te maken met elkaar.”

Daarom hebben zij samen met De Fromagerie besloten om op zaterdag 6 september een borrel te organiseren, speciaal voor vaste klanten, oud-personeel en andere betrokkenen. “Het is geen groot evenement, geen formele receptie,” vertelt Kelly Dings. “Het wordt een gezellig samenzijn in onze eigen winkels in Middenwaard, waar iedereen welkom is om met ons te proosten, herinneringen op te halen en nieuwe plannen te maken.” (tekst gaat verder onder de foto)

Een man in een rode polo en een grijze pet staat in een winkelcentrum en houdt een bord vast waarop de tekst 'Middenwaard van toen tot nu' staat, samen met een foto en tekst die verwijzen naar een 50-jarig jubileum.
Willem Dings bij een foto die hem toont toen hij 50 jaar jonger was dan nu. (foto: Streekstad Centraal)

Volgens Willem Dings is het juist deze informele sfeer die zo belangrijk is. “In een drukke winkelwereld is het waardevol om even samen te komen, om te kletsen, te lachen en elkaar te versterken. We hebben elkaar hard nodig, zeker in deze veranderende tijden.”

Terugkijkend op vijftig jaar ondernemen, voelen Erik en Nannet nog steeds dezelfde energie en passie als aan het begin. “Elke maandagochtend staan we weer samen met het team aan de slag voor de winkel er tiptop uitziet,” vertelt Erik. “Dat is echt een traditie voor ons geworden, en het houdt ons scherp.” Het gaat volgens hem niet alleen om het product, maar om het gevoel dat je meebrengt: “Je wilt dat klanten zich welkom voelen, zich thuis voelen, en dat ze met een glimlach de winkel verlaten.”

Kelly benadrukt dat die energie ook doorwerkt in de manier waarop De Fromagerie zich vernieuwt. “We proberen steeds weer nieuwe dingen te bedenken, van proeverijen tot het pop-up restaurant, waarbij we onze klanten op een andere manier ontmoeten dan alleen via de toonbank. Want denken vanuit de klant en beleving is essentieel om verbonden te blijven.” (tekst gaat verder onder de foto)

Twee personen lopen door een winkelcentrum; op de voorgrond is een bord te zien met een historische foto en de tekst 'Middenwaard van toen tot nu.'
Krieken heette de actie die winkelcentrum Middenwaard in de wijde omtrek op de kaart zette. (foto: Streekstad Centraal)

Toch wordt ook erkend dat het ondernemerschap nooit stil staat. “De maatschappij verandert, de klant verandert,” zegt Erik. “We moeten meegaan met die veranderingen, zonder onze roots te verliezen.” Nannet vult aan: “Dat betekent soms grote stappen zetten, maar altijd met behoud van kwaliteit en persoonlijke aandacht.”

Met oprechte hartelijkheid sluiten ze af: “Wij nodigen iedereen uit om zaterdag 6 september vanaf 17:00 uur een glaasje met ons te komen drinken. Kom langs, deel uw verhalen en maak nieuwe herinneringen met ons.” Erik schat in dat het een avond zal zijn vol gezelligheid, mooie ontmoetingen en waardering voor alles wat is opgebouwd.

“Het is een klein feestje, maar wel één waar we met z’n allen trots op mogen zijn. We hebben elkaar nodig, onze klanten, ons team, en onze buren hier in Middenwaard,” besluit Nannet. “Samen maken we dit winkelcentrum tot wat het nu is, en we hopen dat het de komende jaren nog vele generaties zal blijven verbinden.”