Het CDA in Alkmaar maakt zich zorgen om het nieuwe opstelterrein van NS in Heerhugowaard. Volgens raadslid Gosse Postma gaat dat voor veel overlast zorgen bij de diverse spoorwegovergangen, met name de overgang op de Helderseweg in Alkmaar. “De spoorbomen gaan nu al twaalf keer per dag naar beneden, dat wordt straks 32 keer per dag en dat is zeer ongewenst. Het is nu al enorm druk op die weg en dat zal niet minder worden als de bomen vaker dicht gaan.” Volgens Postma gaat het chaos en vooral veel ergernis opleveren bij weggebruikers.
Mercedes Grootscholten, woordvoerder van ProRail, weet echter te vertellen dat waarschijnlijk niet zo’n ramp zal worden als nu gedacht wordt. “Het klopt wel dat de spoorbomen, op meerdere overgangen, vaker zullen sluiten dan nu, dat is gewoon niet te voorkomen. Wat wel gaan proberen is om lege sprinters tegelijk met reguliere treinen op het traject de overgangen te laten passeren. Dat zorgt ervoor dat de spoorbomen wel iets langer dicht blijven, maar niet per sé vaker. Voor zover dat mogelijk is tenminste.”
Volgens Grootscholten is het ook niet zo dat de bomen 32 keer per dag gesloten zullen zijn. “Dat is onzin. Het is namelijk niet zo dat al die sprinters elke dag ‘s ochtends en ‘s avonds heen en weer moeten naar Heerhugowaard. Ze hebben tenslotte niet elke dag onderhoud nodig, dus kunnen ze ook best wel eens op het eindstation, bijvoorbeeld Uitgeest, blijven staan.” Volgens haar rijden er maximaal acht sprinters per dag heen en weer naar Heerhugowaard.
“Als de bomen minder dan 32 keer per dag kunnen sluiten, graag”, reageert Postma. “Al zal er hoe dan ook extra overlast komen door de extra drukte die zal ontstaan. De Helderseweg is echt het grootste probleem, het is een kruispunt van allerlei vervoer, het wordt chaos als de spoorbomen nog vaker dicht moeten.”