De Alkmaarse Kaasmarkt heeft dit jaar een recordaantal van ruim 169.000 bezoekers getrokken. De 26 kaasmarkten op vrijdag kenden gemiddeld 5.892 bezoekers per keer. Ook de acht nieuwe dinsdagavondkaasmarkten trokken veel bezoekers: gemiddeld 2.009 per keer.
Wethouder Victor Kloos: ”Het recordaantal bezoekers is goed voor de Alkmaarse economie en werkgelegenheid. De tomeloze inzet van het Kaasdragersgilde en de vrijwilligers zorgt er voor dat een bezoek aan onze Kaasmarkt een ware kaasbeleving is. Ik ben deze groep mensen ontzettend dankbaar.”
De kaasmarkten op dinsdagavond bleken een groot succes en daarom besloten de gemeente met CONO Kaasmakers en FrieslandCampina/Zijerveld deze in 2018 voort te zetten. Volgend jaar viert het Alkmaarse Kaasdragersgilde, dat het oudste nog bestaande en volgens tradities werkende gilde ter wereld is, overigens haar 425-jarig jubileum.
Alkmaar Marketing bouwt verder aan de bekendheid van de Alkmaarse Kaasmarkt met campagnes onder andere in de kustplaatsen, in en rond Amsterdam en ook internationaal.
Gemeente Alkmaar werkt al een aantal jaar intensief aan een integrale aanpak gericht op economische kansen en groei: het Actieprogramma Economie 2015-2019. De kansen die het merk ‘Alkmaar’ nog meer te bieden heeft, worden op 11 oktober met Alkmaarse ondernemers besproken in het jaarlijkse Economische Groeidebat.