Wanneer de Rekervlotbrug volgende week wordt afgesloten, komt er geen pontje voor de fietsers en voetgangers. De reden: omfietsen via de Koedijkervlotbrug kost ‘maar’ acht minuten extra, en dat vindt de provincie Noord-Holland te weinig voor een pontje. De Fietsersbond is teleurgesteld: “Wij hebben geen inspraak gehad.”
Alle bruggen over het Noordhollandsch Kanaal worden dit jaar aangesloten op de provinciale bediencentrale Weg- en Waterhuis De Lange Balk in Heerhugowaard. Het wegverkeer kan dan een aantal weken niet over de brug. Bij veel bruggen, zoals de vlotbruggen in ‘t Zand, Sint Maartensvlotbrug en Burgervlotbrug werd tijdens het werk een pontje ingezet voor fietsers en voetgangers. Bij de Rekervlotbrug ziet de provincie daarvan af.
Een woordvoerder van de provincie legt aan Streekstad Centraal uit waarom daarvoor is gekozen: “Als de omleidingsroute voor fietsen langer dan een kwartier is, zetten we een pontje in. Of als de brug de verbinding is in een dorp, waarbij winkels direct aan de ene kant van het water zijn en woningen aan de andere kant.” Dat was het geval in ‘t Zand. (tekst gaat verder onder de foto)
“Niet weer hè”, is de eerste reactie als we de kwestie voorleggen aan de Fietsersbond. Volgens Jan-Kees Pielkenrood van de Alkmaarse afdeling is er geen brug in Alkmaar met zo’n slechte reputatie als deze. Hij heeft geen begrip voor het nieuws en reageert zelfs teleurgesteld: “Dit wordt al de zoveelste keer dat deze brug eruit ligt. Wekenlang helemaal afsluiten vinden wij geen fraaie oplossing. We hebben er geen inspraak in gehad.”
Pielkenrood betwijfelt of het nodig is dat de brug er wekenlang helemaal uitgaat. “Vaak wil een aannemer dat, want dat werkt het makkelijkst. Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om de brug alleen na de ochtendspits en tot de avondspits af te sluiten. De vele scholieren die er dagelijks gebruik van maken, hebben er dan geen last van. Maar de fietser delft weer het onderspit.”
“Met de gemeente Alkmaar hebben we wel vaste afspraken kunnen maken om de overlast voor fietsers bij onderhoud aan bruggen op die manier te beperken. Met de provincie zijn die afspraken veel moeilijker te maken”, stelt Pielkenrood. (tekst gaat verder onder de foto)
Het is hem niet duidelijk waarom de brug wekenlang niet kan worden bediend door dit werk. “De Rekervlotbrug was altijd al op afstand bediend, alleen vanaf een andere plek. Dus de camera’s hangen er al en de beveiliging voor de afstandsbediening is er ook al. In theorie zou er niets aan de brug hoeven te gebeuren. Je zou toch denken dat alleen een kabel die nu naar het ene bedienstation gaat, verlegd wordt naar de nieuwe plek. Dat daar zo’n lange tijd voor nodig is, bevreemdt me”.
Ook snapt de man van de Alkmaarse Fietsersbond niet waarom je dan bij onderhoud aan de vlotbruggen geen drijvend ponton als brugdeel tussen de brughoofden kunt plaatsen. “Een slepertje vaart dat brugdeel aan de kant als er een schip langskomt.” (tekst gaat verder onder de foto)
Pielkenrood heeft te doen met de scholieren die de komende weken door de afsluiting door weer en wind langer moeten fietsen naar school. “Het schort heel vaak aan de bewegwijzering”, stelt hij. Hij hoopt dat de afsluiting al kilometers van tevoren wordt aangegeven, zodat fietsers niet op het laatste moment worden geconfronteerd met een afgesloten brug.
De Fietsersbond gaat in ieder geval geen protestacties voeren tegen het ontbreken van een pontje. “Daar is het nu te laat voor, het werk is nu al helemaal ingepland.”