De populariteit van de nieuwe nachtbus N50 van Alkmaar naar Den Oever valt ruim een jaar na de introductie toch een beetje tegen. De nachtelijke buslijn – voor mensen uit de Noordkop die willen stappen in Alkmaar – trekt maar een derde van het aantal passagiers dat gebruik maakt van de nachtbus naar Heerhugowaard. Aan het einde van dit jaar bepaalt de provincie of de nieuwe nachtlijn blijft bestaan.
De nachtbus rijdt sinds de zomer van 2024 drie keer in de nacht van zaterdag op zondag. Vanaf station Alkmaar en de halte op de Kanaalkade rijdt de bus een route door Broek op Langedijk en Noord- en Zuid-Scharwoude. Vanaf Oudkarspel volgt de bus een traject dat Arriva-buslijn 350 overdag aflegt over de N242 langs Waarland, Verlaat, Nieuwe Niedorp, Middenmeer en Wieringerwerf. De nachtbus rijdt niet in tegengestelde richting. (tekst loopt verder onder de foto)

Het idee van de nachtbus is dat reizigers uit Den Oever, Wieringerwerf, Middenmeer, Nieuwe Niedorp, Waarland en de omliggende dorpen met de reguliere bus naar Alkmaar kunnen reizen om daar te stappen in het uitgaansleven. Met Niteliner N50 komen zij daarna weer thuis.
In de eerste maanden van de proef vervoerde de nieuwe buslijn gemiddeld 50 passagiers per nacht, verdeeld over de drie ritten in de zaterdagnacht. Er waren ook weekenden met 70 passagiers per nacht. Dat gaf voldoende perspectief om de proef met een jaar te verlengen.
De provincie verwachtte verdere groei, mede dankzij een aanpassing in vertrektijden en een andere route. Vanaf februari kan de nachtbus op de nieuwe route ook reizigers oppikken vlakbij het Alkmaarse uitgaanscentrum rond het Waagplein. (tekst gaat verder onder de foto)

Busmaatschappij Connexxion maakte het afgelopen jaar reclame in de horeca en achterop bussen voor de nieuwe buslijn. Alle maatregelen en promotie hebben nog niet geleid tot passagierscijfers die in de buurt komen van de andere nachtlijn vanuit Alkmaar, N60 richting Heerhugowaard.
Begin dit jaar stapten per nacht ongeveer 170 reizigers in deze nachtbus. In de zomermaanden wordt dat altijd wat minder, maar ook toen waren er nog altijd gemiddeld 107 passagiers per nacht die thuisgebracht werden naar Heerhugowaard, met een piek tot 145 in het beste weekend.
Het aantal passagiers in de drie busritten per nacht van de lijn naar Den Oever kwam begin dit jaar nog niet boven de 50. Uit de eerdere reactie van de provincie kan worden geconcludeerd dat er meer groei werd verwacht tijdens de verlenging van de proef. Daarom was ook de route aangepast en sloten de vertrektijden dit jaar beter aan op de laatste treinen uit Amsterdam. (tekst loopt verder onder de foto)

In de periode mei/juni had de nachtlijn naar Den Oever een gemiddelde van slechts 33 reizigers. De periode juli/augustus week daar amper van af: een gemiddelde van 36 reizigers per nacht. Cijfers over de laatste maand september kon busvervoerder Connexxion nog niet verstrekken.
De provincie Noord-Holland betaalt de nieuwe nachtlijn naar de Noordkop en bekijkt dit najaar of het aantal reizigers “zodanig is doorgegroeid dat we deze nachtbus definitief kunnen opnemen in de dienstregeling.” Volgens een provinciewoordvoerder zijn hieraan geen concrete cijfers gekoppeld.
De provincie Noord-Holland drong twee jaar geleden bij Connexxion aan op uitbreiding van het nachtnet. Deze nachtbus is een idee van de partijen BBB, VVD, PvdA en GroenLinks die samen het dagelijks bestuur van Noord-Holland vormen. De provinciebestuurders hadden verwacht dat een grote groep reizigers zou worden bediend met dit nieuwe traject.