Categorie: gemeente

  • Indrukwekkende momenten bij drukbezochte herdenking bij Kamp Schoorl 🗓

    Indrukwekkende momenten bij drukbezochte herdenking bij Kamp Schoorl 🗓

    Donderdagmiddag was de jaarlijkse herdenking bij Kamp Schoorl. De ceremonie vond plaats bij het monument dat op initiatief van de Stichting Vriendenkring Mauthausen in 1991 is opgericht ter nagedachtenis aan de mensen die in de Tweede Wereldoorlog vanuit dit kamp zijn gedeporteerd naar onder meer het concentratiekamp Mauthausen. Het monument staat bij Buitencentrum Schoorlse Duinen aan de Oorsprongweg.

    Na toespraken door burgemeester Lars Voskuil, filmmaker en dichter Frank Diamand en voordrachten door kinderen van de Teun de Jager school, ging rabbijn S. Spiero voor en hield iedereen een minuut stilte. Daarna werd door allerlei organisaties een krans gelegd bij het monument, al dan niet geholpen door leerlingen van de Teun de Jagerschool.

  • Wethouder Elly Konijn: kanaal blijft bevaarbaar bij optie Karpertongarage onder water

    Wethouder Elly Konijn: kanaal blijft bevaarbaar bij optie Karpertongarage onder water

    Tijdens de Alkmaarse commissievergadering Ruimte zijn vragen gesteld over de plannen voor een nieuwe Karpertongarage. Wethouder Elly Konijn verzekerde dat het kanaal bevaarbaar zou blijven bij de onderwater-optie. Op de vraag waarom een Karperton in Overstad niet als optie is overwogen, stelde ze dat de afstand tot de binnenstad te groot is.

    Raadslid Erik Regterschot van de ChristenUnie wilde graag weten waarom er niet gedacht is aan een nieuwe Karpertongarage aan de overzijde van het kanaal. Wethouder Konijn herinnerde Regterschot eraan dat de gemeenteraad in de Parkeernota 2020 een maximale loopafstand tot de binnenstad had vastgesteld, met name voor bewoners met een auto, en dat Overstad daarbuiten valt.

    PvdA-raadslid Gijsbert Iterson Scholten sprong in op het onderwerp. Hij verwees naar de felle kritiek die Koninklijke BLN-Schuttevaer, de belangenvereniging voor beroeps-, binnen- en recreatievaart, uitte op het plan voor een onderwatergarage. Schuttevaer voorzag tijdens de bouw langdurige afsluiting van het kanaal, of in ieder geval ruimtegebrek voor vrachtschepen. In het schetsontwerp is de garage 17 meter breed met daarnaast 18 meter water met een diepte van 3,7 meter,. De vaargeul is precies volgens de eisen van de provincie, maar Schuttevaer stelt dat er op die locatie meer ruimte nodig is vanwege de nabijgelegen bochten in het kanaal, en dat er eigenlijk 5 meter diepte nodig is voor een veilige marge. Het dak van de parkeergarage zal dus ook minimaal 5 meter diep moeten liggen.

    Wethouder Konijn hield vast aan de provincieregels en dat het kanaal dus bevaarbaar zal blijven. “Inhalen of naast elkaar varen is wat minder, maar het is bevaarbaar. Dat is onderzocht”. Ze voegde daaraan toe dat het aan het nieuwe college is om de plannen verder uit te werken en eventueel verder onderzoek te laten doen.

  • Gemeente Dijk en Waard gaat niet controleren waar daklozen energietoeslag voor gebruiken

    Gemeente Dijk en Waard gaat niet controleren waar daklozen energietoeslag voor gebruiken

    De gemeente Dijk en Waard gaat niet controleren waar dak- en thuislozen de energietoeslag van 800 euro voor gaan gebruiken. Dat heeft het college gezegd na vragen van raadslid Wesley Boer van de VVD.

    “Iedere inwoner die een energietoeslag heeft ontvangen, kan dat vrij besteden”, schrijft het college in reactie op raadsvragen. De VVD vroeg zich onder meer af of er in Dijk en Waard signalen zijn dat dak- en thuislozen de toeslag gebruiken voor het kopen van alcohol en drugs. “We hebben hier als college geen signalen over ontvangen. Bovendien gaan we niet controleren waar inwoners het bedrag aan besteden.”

    Als compensatie voor de hogere energierekening keren gemeenten een toeslag van 800 euro uit. Alkmaar en Dijk en Waard hebben bij het uitkeren niet gekeken naar woonadressen, maar hoeveel inwoners verdienen, lieten de gemeenten eerder in een reactie weten. Hierdoor krijgen ook dak- en thuislozen de energietoeslag.

  • Dijk en Waard organiseert bijeenkomst voor inwoners die onderdak bieden aan Oekraïense vluchtelingen 🗓

    Dijk en Waard organiseert bijeenkomst voor inwoners die onderdak bieden aan Oekraïense vluchtelingen 🗓

    De gemeente Dijk en Waard gaat dinsdagavond 14 juni een bijeenkomst houden voor inwoners die onderdak bieden aan Oekraïense vluchtelingen.

    Tijdens de samenkomst kunnen inwoners ervaringen delen en informatie met elkaar uitwisselen. De bijeenkomst vindt dinsdag plaats van 19:30 tot 21:30 uur in het Waardse Transferiumgebouw. Aanmelden kan via oekraine@dijkenwaard.nl.

    De gemeente Dijk en Waard vangt Oekraïners op in het Transferiumgebouw, maar tientallen inwoners hebben op eigen initiatief ook vluchtelingen in huis. “Dit zijn veelal familieleden die bij Dijk en Waarders in huis zitten”, vertelt burgemeester Peter Rehwinkel. “Ze kennen elkaar al en zorgen ervoor dat er een veilige plek is.”

    De burgemeester meldde eerder aan Dijk en Waard Centraal dat de opvang van vluchtelingen niet altijd zonder slag of stoot gaat. Zo kreeg de gemeente in maart berichten van particulieren die spijt hadden van het opvangen van Oekraïners. “Het klinkt heel nobel om vluchtelingen in huis te nemen, maar weet waar je aan begint.” In een aantal situaties werden vluchtelingen naar het Transferium gestuurd. “Het is voor ons onmogelijk om ook opvang te bieden aan vluchtelingen die bij particulieren zijn ondergebracht.”

  • Geld pinnen kan straks weer op straat in Noord-Scharwoude

    Geld pinnen kan straks weer op straat in Noord-Scharwoude

    Pinnen op straat is binnenkort toch weer mogelijk in Noord-Scharwoude. Er komt een geldautomaat op de Voorburggracht, ter hoogte van het parkeerterrein bij de Raadhuisbuurt.

    Het Nederlandse bedrijf Geldmaat heeft een overeenkomst met de gemeente Dijk en Waard gesloten en zal een omgevingsvergunning indienen voor een pinautomaat. Wanneer de vergunning door de gemeente goed wordt gekeurd, zal pinnen op straat weer mogelijk zijn in Noord-Scharwoude.

    Het sluiten van de automaten van de Rabobank betekende dat er in het dorp vanaf vorig jaar geen geld kon worden gepind nadat winkels gesloten waren. Volgens het Dijk en Waardse college is het belangrijk dat er nu weer een automaat komt. “We zijn blij met dit particuliere initiatief. Het Dijk en Waardse college is blij met het initiatief voor een nieuwe geldautomaat. “Het is voor zowel de consument als de lokale middenstand belangrijk dat er een geldautomaat komt.”

  • Coronablues: zes Heilooër organisaties krijgen samen ruim 6 mille van gemeente

    Coronablues: zes Heilooër organisaties krijgen samen ruim 6 mille van gemeente

    Zes organisaties in Heiloo krijgen van de gemeente extra financiële ondersteuning, omdat het opstarten van het culturele leven in Heiloo moeizamer verloopt dan gehoopt. Het gaat om Falkland Toneel, Musicalvereniging De Hanswijckers, het Heilooër Kamerorkest, Stichting Kunst-Zin, het Oratoriumkoor en het Trefpunt. Samen krijgen deze zes organisaties 6.131 euro uit de Veerkrachtmaatregelen. Dit pakket maatregelen is hiervoor speciaal in het leven geroepen.

    Cultuurwethouder Elly Beens is blij dat de gemeente de lokale cultuursector kan helpen: “Ze hebben allemaal een klap gekregen door Corona, maar we zien dat ze hun uiterste best doen weer op te staan en te stralen. Daar draagt het college graag een steentje aan bij.”

    Falkland Toneel krijgt 1.174 euro voor promotie en huurcompensatie. Hier blijft de kaartverkoop achter. Bij vijf voorstellingen was de zaal slechts voor een derde gevuld. Falkland Toneel vraagt daarom compensatie van de huur en een bijdrage voor de extra promotie. Ze ontvangen van het college 581 euro voor de theaterhuur van de generale repetities en 593 euro voor advertenties.

    Musicalvereniging De Hanswijckers krijgt 1.000 euro voor promotie. De Hanswijckers werken aan de voorstelling August Rush op 17 en 18 juni in de Beun, met jongeren van 12 tot 18 jaar. De vereniging stelt dat door Corona de warme band met het publiek is verwaterd. Ze hebben weinig nieuwe leden kunnen binden, met een behoorlijk gat in de financiën tot gevolg. Door extra promotie willen ze de weg omhoog weer inslaan. Naast de bijdrage van 1.000 euro richt de vereniging zich op inkomsten uit advertenties in het programmaboekje en inleg vanuit de eigen reserve.

    Het Heilooër Kamerorkest krijgt 132 euro voor promotie. Het orkest heeft de afgelopen twee jaar zeer weinig samen kunnen spelen en heeft vorig jaar het 75-jarig jubileum helaas niet kunnen vieren. De bedoeling is dit in 2022 alsnog te doen. De gemeente maakt het mogelijk nieuw promotiemateriaal (flyers en programma’s) te laten maken door de gevraagde bijdrage te verstrekken. Ook is het orkest gewezen op de Subsidieregeling jubilea Heiloo. Daar kunnen zij nog een bijdrage van € 200 aanvragen voor de viering van hun jubileum.

    De Stichting Kunst-Zin Heiloo krijgt 650 euro voor de organisatie van het evenement Kunstparade, dat ze jaarlijks organiseert. In een nieuwe aanvraag geeft de stichting aan dat er in 2022 een tekort is. Door het grotere aantal deelnemers (na twee jaar geen Kunstparade) moeten ze dit jaar extra kosten maken. De stichting ontvangt de bijdrage voor extra expositieborden en haken voor de bevestiging van kunstwerken in de Witte Kerk en Cultuurkoepel.

    Het Oratoriumkoor organiseerde samen met de Muziek- en Dansschool op 2 juni de Matthäuspassion, maar de kaartverkoop viel ook hier tegen. Het college heeft besloten dit gat van 1.625 euro te dekken en levert nog eens 550 euro voor de promotie.

    Het Trefpunt krijgt 1000 euro om te adverteren voor tien lezingen over kunstgeschiedenis, levensbeschouwing en cultuurgeschiedenis.

    Na deze bijdragen is er nog ruim 47.000 euro beschikbaar voor nieuwe aanvragen. Daarvan is 3.255 euro bestemd voor de promotie van cultureel aanbod, 9.389 euro voor de huurcompensatie van extra dagen (bijvoorbeeld voor stellen licht/geluid of generale repetitie) bij beperkte bezetting van zalen, 4.000 euro voor promotie van ondernemers en 30.725 euro voor ondersteuning van evenementen.

    Wethouder Rob Opdam hoopt op meer aanvragen van organisaties in Heiloo. “Voorlopig zetten we deze Veerkrachtmaatregelen voort. Het nieuwe college maakt een keuze over de inzet van het budget op de langere termijn.”

    Alle voorwaarden staan op de website heiloo.nl/veerkracht.

  • Alkmaarse parkeergarages 24/7 op slot in strijd tegen overlast van daklozen

    Alkmaarse parkeergarages 24/7 op slot in strijd tegen overlast van daklozen

    Wie géén auto in ondergrondse parkeergarages in het Alkmaarse centrum heeft staan, kan vanaf dit najaar niet meer naar binnen. De maatregelen die tot nu toe waren genomen om overlast van bijvoorbeeld daklozen tegen te gaan, werken onvoldoende.

    Dat maakte wethouder Elly Konijn gisteravond bekend in een wekelijke vergadering, schrijft mediapartner NH Nieuws. De situatie in de garages kwam opnieuw onder de aandacht nadat Arie Epskamp van de SeniorenPartij Alkmaar in het Noordhollands Dagblad melding maakte over een brief die hij van een Alkmaarse vrouw ontving over wat zij meemaakte in parkeergarage De Vest.

    De briefschrijfster liet weten dat zij haar auto wilde ophalen in de garage, maar dat dit bijna onmogelijk was. “Er stonden vier mannen zo dronken als een toeter bij de trap”, vertelde het raadslid eerder aan PowNed.

    De vrouw liep daarna met haar kinderen naar beneden, ‘maar daar lag iemand bij een plas bloed’. “Daar zijn ze overheen gestapt, met angstige gevoelens. En daarna als een haas de garage uit.”

    Het was de aanleiding voor PowNed-verslaggever Mark Baanders om te gaan kijken in De Vestgarage. De lucht die er hangt, is volgens hem ‘verschrikkelijk’. Hij hoeft niet lang te zoeken om in een hoekje van de garage diarree te vinden. “Ik dacht dat het kots was, daar rook het naar”, roept hij uit. “Het is gewoon kak!”

    Wethouder Konijn erkent de zorgen van Epskamp: eerder genomen maatregelen als extra handhaving, extra politie-inzet, meer inzet van verslavingskliniek Brijder en langere openingstijden voor dagopvang van dak- en thuislozen werken niet voldoende, vertelt ze.

    De wethouder noemt de problematiek ‘hardnekkig’ en geeft aan dat een oplossing ‘zich niet makkelijk laat aandringen’. “De overlast neemt toe, dat zien wij ook”, reageert ze.

    Daarom wil het college alle ondergrondse parkeergarages van de gemeente Alkmaar afsluiten voor onbevoegden. Alleen als je auto er geparkeerd staat kom je er nog in. “Een voorstel hiertoe wordt aan de raad aangeboden”, zegt Konijn. Ze laat weten dat parkeergarage De Vest hierbij prioriteit heeft. Daarnaast belooft ze te blijven inzetten op de maatregelen die eerder al zijn genomen: “Met name ook op het gebied van persoonlijke hulp.”

    Vorig jaar maakte NH Nieuws nog een reportage over de overlast van daklozen en verslaafden rondom de garage, op de Paardenmarkt. Daarop werden ook politieke vragen gesteld en onder meer handhaving ingezet.

    Epskamp is tevreden met het antwoord en voegt toe dat het belangrijk is om aandacht voor mensen te houden. “Mensen die in zo’n situatie zitten, hebben daar niet om gevraagd. Aan ons wordt wel gevraagd om hulp te zoeken voor die mensen en dat is dan ook waar we op de lange termijn naar moeten kijken”, besluit hij.

    Dat de parkeergarages niet meteen op slot kunnen, komt omdat de gemeenteraad hiervoor eerst ruimte moet vrijmaken in de begroting, meldt het NHD. Het is de bedoeling dat de ondergrondse garages vanaf dit najaar gesloten zijn voor mensen die er geen auto hebben staan.

  • Voorlopige coalitie van zeven partijen begint aan Alkmaars coalitieakkoord

    Voorlopige coalitie van zeven partijen begint aan Alkmaars coalitieakkoord

    GroenLinks, BAS, PvdA, CDA, Leefbaar Alkmaar, ChristenUnie en de SP  hebben afgelopen week afspraken gemaakt over het proces richting coalitievorming in Alkmaar. Dat meldt formateur Pieter Kos. Deze zeven partijen waren door Kos als verkenner voorgedragen als potentiële coalitiepartners. De PvdD verleent gedoogsteun. “Nu start de fase waarin partijen met elkaar schrijven aan een coalitieakkoord.”

    “Komende tijd worden ideeën uitgewisseld, overeenkomsten gedeeld, en oplossingen gezocht voor onderwerpen waar partijen verschillend over denken”, vervolgt Pieter Kos. “De partijen hebben de ambitie om voor het zomerreces tot een akkoord te komen”. Dit wordt een akkoord op hoofdlijnen, om flexibiliteit te behouden.

    “De partijen zijn verder verheugd dat Hans Romeyn, voormalig burgemeester van Heiloo, bereid is gevonden om als co-formateur de gesprekken te begeleiden”, besluit Kos.

    Als verkenner sprak Pieter Kos zijn voorkeur uit voor een brede coalitie met in ieder geval GroenLinks en D66. Dat bleek echter geen optie. De vertrouwensbreuk was na meerdere gesprekken wel weer redelijk hersteld, maar de onenigheid over wie het formatieproces zou leiden en over de coalitiepartners was onoverkomelijk. D66 wilde partijen van groot naar klein toevoegen aan de coalitie. De visie van GroenLinks strookt echter niet goed met die van de VVD. Bovendien wil BAS niet graag met de VVD in zee, en GroenLinks en Leefbaar Alkmaar willen geen coalitie zonder BAS. De VVD wilde op zijn beurt weer niet zonder OPA.

    Kos concludeerde na de verkenning dat de een coalitie met GroenLinks, BAS, PvdA, CDA, Leefbaar Alkmaar, ChristenUnie en de SP, mede dankzij gedoogsteun van de PvdD, de meeste kans van slagen heeft. Dit ondanks een minimale meerderheid aan zetels in de raad.

  • Gemeente Alkmaar eist 1,3 miljoen euro van ontwerper/bouwer Victoriebrug

    Gemeente Alkmaar eist 1,3 miljoen euro van ontwerper/bouwer Victoriebrug

    Gemeente Alkmaar eist 1,3 miljoen euro schadevergoeding van de ontwerper/bouwer voor het herstel van de Victoriebrug en de oevers bij de brug. De aannemer en de gemeente staan op 22 juni tegenover elkaar in de rechtbank van Alkmaar. Het Alkmaarse college van B&W ziet redelijk goede kansen voor in ieder geval gedeeltelijke vergoeding.

    In juli 2018 sloot de gemeente de Victoriebrug omdat de oevers aan het verzakken waren. Het duurde tot april 2020 voordat de brug eindelijk weer begaanbaar was voor fietsers en voetgangers. Het herstel nam veel tijd in beslag vanwege de kabels en leidingen die er van de ene naar de andere oever lagen, en ook corona.

    Eind januari 2020 stelde de gemeente het bedrijf dat de Victoriebrug ontwierp en bouwde aansprakelijk voor de problemen die waren ontstaan. Mede door corona en protest van de opdrachtnemer stelde de rechtbank de zitting uit. “De tijd is opgevuld met schriftelijke rondes van hoor en wederhoor en concentreert zich nu op het civieltechnische probleem van de aanlanding van de brug”, aldus het college. “De gemeente heeft gedurende deze rondes een steeds sterkere civieltechnisch casus (en claim) opgebouwd. Het verweer van de opdrachtnemer in het civieltechnische dossier is nog zeer beperkt. Onze juridische adviseurs van Schenkeveld menen dat de gemeente zeker kansen heeft om een nader te bepalen deel van de schadevordering toegewezen te krijgen.”

    Vanwege de ingewikkeldheid van processen met een meervoudige rechtskamer heeft het college er twee advocaten van Schenkeveld Advocaten bij gehaald voor de procedure rond de aansprakelijkheidsstelling. De concerncontroller van de gemeente Alkmaar de directeur van Stadswerk072 gaan het college vertegenwoordigen voor wat betreft de aansprakelijkheidsclaim en eventuele onderhandelingen voor een schikking. De Stadswerk-directeur is betrokken sinds de eerste voorbereidingen voor het proces. De gemeenteraad moet het viertal formeel groen licht geven.

    Of het optimisme van het college gerechtvaardigd is, valt te bezien. Eind 2018 werd duidelijk dat deskundigen van de provincie én de gemeente hadden gewaarschuwd dat de oevers wellicht niet sterk genoeg waren voor de Victoriebrug.

  • Gemeente Dijk en Waard lanceert zorgfraudemeldpunt

    Gemeente Dijk en Waard lanceert zorgfraudemeldpunt

    De gemeenten Alkmaar, Bergen en Heiloo hadden het al en nu heeft Dijk en Waard het ook; een zorgfraudemeldpunt. Met het meldpunt wordt gehoopt dat meer vermoedens van zorgfraude en andere misstanden worden gemeld.

    Een zorgaanbieder die meer zorg voor iemand aanvraagt dan nodig is, of de hulp die vaker niet dan wel komt. Zorgfraude is een landelijk probleem, waarbij mogelijk miljarden euro’s aan zorggeld verkeerd besteed worden. De gemeente heeft de verplichting om zorgkosten op de juiste manier te besteden. Tot nu toe werden misstanden of fraude vaak niet gemeld. Elke melding die via het meldpunt binnenkomt is volgens de gemeente dan ook winst. “Het streven is om zorggeld op de juiste manier in te zetten”, vertelt wethouder Gerard Rep. “Daarom is het essentieel dat zorgfraude in beeld wordt gebracht, zodat we daar actie op kunnen ondernemen.”

    Vermoedens van zorgfraude kunnen worden gemeld bij het meldpunt of telefonisch via 06 40 99 42 93.