Categorie: gemeente

  • Kerkgebouw in Oterleek aangewezen als gemeentelijk monument

    Kerkgebouw in Oterleek aangewezen als gemeentelijk monument

    De voormalige hervormde kerk aan de Dorpsstraat in Oterleek is aangewezen als gemeentelijk monument. Het Alkmaarse college van B&W heeft het kerkgebouw deze beschermde status gegeven zodat het de tand des tijds beter zal doorstaan.

    Voor de kerkenvisie die gemeente Alkmaar opstelt is van het kerkgebouw in Oterleek een paspoort gemaakt. De kerk werd in 1925 gebouwd door aannemers Hannes van Harskamp Willem Moeijes, ter vervanging van de aftakelende middeleeuwse kerk. Architect J. Molenaar gaf de kerk een zakelijk expressionistische stijl. Sinds 1968 is het gebouw niet meer in religieus gebruik. Lang was de kerkruimte in particulier eigendom en werd het gebruikt als kunstenaarsatelier en woning. De eigenaar liet het kerkinterieur vrijwel compleet intact.

    De eigenaar zette de kerkruimte enkele maanden geleden te koop. Dit was aanleiding voor onderzoek naar behoud, verduurzaming en eventuele verbouwing. De Oterleker kerk dient als pilot voor de kerkenvisie die de gemeenteraad in het najaar zal vaststellen. De uitslag van het onderzoek was positief en daarmee de beschermde status een feit.

    De kerktoren was van gemeente Alkmaar, maar werd voor het symbolische bedrag van 1 euro verkocht aan de eigenaar van de kerkruimte, zodat de kerk ook op papier één geheel werd.

    “De kerk en toren vormen een architectonische eenheid. Het is gunstig voor de toekomst van deze kerk als het als één geheel wordt ontwikkeld voor nieuw gebruik”, zegt vastgoedwethouder Pieter Dijkman. “Door de monumentenstatus blijft niet alleen de architectonische en ruimtelijke kwaliteit van de kerk zelf bewaard, op deze manier behoud Oterleek ook zijn karakteristieke dorpskern met kerk en toren.” (foto: Erfgoed Alkmaar)

  • College Dijk en Waard wil actie nemen tegen eigen evenementenbeleid na verloren rechtszaak

    College Dijk en Waard wil actie nemen tegen eigen evenementenbeleid na verloren rechtszaak

    Door het huidige Langedijkse evenementenbeleid kunnen sommige evenementen niet doorgaan en dat moet veranderen. Wethouder John Does heeft dat gezegd tegen Dijk en Waard Centraal. Het college wil het evenementenbeleid van Langedijk intrekken en voortaan kiezen voor ‘maatwerk’.

    “Dit evenementenbeleid is niet alleen verouderd, maar levert ook behoorlijke problemen op”, zegt Does. De wethouder doelt hiermee op een rechtszaak die de gemeente Langedijk vorig jaar tegen een inwoner heeft gevoerd en verloor. De gemeente wilde tijdens de kermis in Zuid-Scharwoude onder meer een hogere geluidsnorm toestaan, maar de rechter stak daar een stokje voor. “Het is niet duidelijk waarom wordt afgeweken van het beleid en daarnaast zijn belangen van omwonenden onvoldoende in kaart gebracht”, oordeelde de rechter.

    Als het aan het college ligt, dan komt er geen nieuw evenementenbeleid, maar worden een aantal hoofdlijnen verwerkt in de nieuwe APV. Does: “Veel evenementen hebben verschillende geluidsnormen. Wij willen dat de hoofdkaders in de APV worden opgenomen en dat er verder ruimte is voor maatwerk.” Het besluit om het evenementenbeleid van Langedijk al dan niet in te trekken wordt 7 juni besproken in de gemeenteraad.

  • Daklozen in Alkmaar en Dijk en Waard krijgen 800 euro energietoeslag

    Daklozen in Alkmaar en Dijk en Waard krijgen 800 euro energietoeslag

    Dak- en thuislozen in de gemeenten Alkmaar en Dijk en Waard hebben geluk. Ze krijgen 800 euro toeslag als compensatie voor de hogere energierekening. Het mag wel, maar het is toch niet helemaal de bedoeling.

    Als compensatie voor de hogere energierekening keren gemeenten een eenmalige toeslag uit. De energietoeslag is er voor minima, om het hoofd boven water te houden. Het Rijk stelt het geld beschikbaar, maar geeft aan dat dak- en thuislozen en personen die in een inrichting verblijven hiervan worden uitgesloten. In Alkmaar en Dijk en Waard gaat het anders, meldt het NHD.

    De gemeenten Alkmaar en Dijk en Waard hebben niet gekeken naar woonadressen, maar hoeveel inwoners verdienen, melden de gemeenten in een reactie. Een woordvoerder van minister Schouten van Armoedebeleid bevestigt dat gemeenten zelf gaan over het uitkeren van de energietoeslag. “De gemaakte richtlijnen zijn niet bindend. Er wordt geadviseerd om deze groep uit te sluiten, omdat zij geen energielasten hebben. Dat sommige gemeenten wel uitkeren is beleidsvrijheid.”

  • “Miljoeneninvestering in Museum BroekerVeiling heeft weinig nut als investering Oosterdelgebied uitblijft”

    “Miljoeneninvestering in Museum BroekerVeiling heeft weinig nut als investering Oosterdelgebied uitblijft”

    Museum BroekerVeiling is met 40.000 bezoekers per jaar een belangrijke toeristische trekpleister voor Dijk en Waard, maar het museum kampt met achterstallig onderhoud. Tijdens de informatiebijeenkomst van afgelopen maandag werd de raad bijgepraat door organisatieadviesbureau Berenschot. Het bureau heeft onderzoek gedaan naar de toekomstplannen van het museum in Broek op Langedijk en benadrukte tijdens de bijeenkomst dat een miljoeneninvestering weinig nut heeft, als een grote investering in het Oosterdelgebied uitblijft.

    Jarenlang zit het museum al in een overleefstand, stelde Jan-Willem van Giessen van Berenschot. “Het museum heeft moeten werken zonder structurele subsidie en dit zijn de gevolgen daarvan. Er moet onder andere veel gaan gebeuren aan het entreegebouw. Glazen platen bewegen of komen naar beneden.” Veel andere keuzes dan een miljoeneninvestering heeft de gemeente niet, vindt Van Giessen. “Zoals het nu gaat is het niet toekomstbestendig. Er moet ingrijpend geïnvesteerd.”

    De verwachting is dat er ook andere financiers bij de investering betrokken gaan worden. In het meest ambitieuze scenario zou er een investering van 2,7 miljoen euro gedaan moeten worden, maar dan is het nog niet klaar. Van Giessen stelt dat een investering in het museum weinig nut heeft, wanneer er niet wordt geïnvesteerd in het Oosterdelgebied. “De grond kalft af door onder meer bootjes, rivierkreeften en woelratten. Dat moet aangepakt worden, want de combinatie van het museum en Oosterdelgebied is bijzonder en moet behouden blijven.”

    Verantwoordelijk wethouder Nils Langedijk is niet onwelwillend. “Zonder het Oosterdelgebied geen museum en vice versa. We willen werken aan een toekomstbestendig Oosterdelgebied en daar willen we voor samenwerken met Staatsbosbeheer en het Hoogheemraadschap.”

  • Meet & greet met college Dijk en Waard: “Je kunt de mens achter de functie ontmoeten”

    Meet & greet met college Dijk en Waard: “Je kunt de mens achter de functie ontmoeten”

    De burgemeester ontmoeten of even de wethouder spreken over een belangrijk onderwerp. Het kon allemaal dinsdagavond tijdens een ‘meet & greet’. Ongeveer zeventig mensen kwamen voor de ontmoeting naar de Binding in Zuid-Scharwoude.

    Wie De Binding binnenkwam, zag al snel een rijtje collegeleden klaarstaan om een hand te geven. Het was het moment voor inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van Dijk en Waardse organisaties om kennis te maken met het college. “Eigenlijk wil je zo’n moment tijdens een nieuwjaarsreceptie, maar helaas was dat door corona niet mogelijk”, vertelt burgemeester Peter Rehwinkel. “Dit is een mooi alternatief om toch met geïnteresseerden te spreken.” Verderop in de hal stonden wethouders Annette Groot en Gerard Rep, die glaasjes uitdeelden. “Ik heb jus d’orange of wijn. Er is dus keuze”, lacht wethouder Groot.

    Tientallen inwoners van Dijk en Waard maakten kennis met elkaar en kwamen vaak niet zonder reden naar De Binding. Gerrit Struik schudt de handen van collegeleden en loopt daarna nieuwsgierig door de zaal. “Ik ben een vreselijke netwerker. Met mensen praten vind ik leuk en dat doe ik dan ook graag.” Struik is sinds twee maanden voorzitter van Voedselbank Langedijk. “Ik wil iedereen ontmoeten en ook aan het college laten zien dat de voedselbank er is.”

    Tijdens het korte programma en ook daarna zat Aylien Wartanian achter de piano. Ze won in maart de Grote Prijs. “Ik wil graag spelen voor publiek, dus dan is dit wel leuk. Met de burgemeester en wethouders erbij maakt het wel spannend, maar ik doe het graag. Hopelijk word ik vaker uitgenodigd.”

    Aad Tromp uit Heerhugowaard maakt hier en daar een praatje tijdens de meet & greet en vindt de avond een mooi initiatief. “Je kan op de gemeentesite gemakkelijk kijken wie waar verantwoordelijk voor is, maar nu kun je de mens achter de functie ontmoeten. Persoonlijk contact vind ik belangrijk. Daarom ben ik hier.”

  • Bergen zoekt opvolger van kinderburgemeester Thomas Meereboer

    Bergen zoekt opvolger van kinderburgemeester Thomas Meereboer

    De gemeente Bergen is op zoek naar een nieuwe kinderburgemeester en roept kinderen op, die nu in groep 6 of 7 zitten, om te solliciteren. De nieuwe burgemeester volgt Thomas Meereboer op, die vanaf begin 2021 kinderburgemeester was van de gemeente Bergen.

    Burgemeester Lars Voskuil zegt het belangrijk te vinden om ook de mening en ideeën van kinderen te horen. Dit helpt hem om zijn werk goed te kunnen doen. Met kinderburgemeester Thomas heeft hij daarom regelmatig overleg. Daarnaast bezoeken ze samen belangrijke gebeurtenissen. Zoals de intocht van Sinterklaas, Koningsdag, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag.

    Kinderburgemeester Thomas Meereboer: “Ik vind het heel leuk om kinderburgemeester te zijn. Het afgelopen anderhalve jaar heb ik mooie, bijzondere en leuke dingen gedaan als kinderburgemeester. Ik heb bijvoorbeeld het eerste jeugdlintje uitgereikt aan een jonge held uit de gemeente Bergen. En het was ook bijzonder om een nieuwjaarsvideo met de burgemeester op te nemen in de vuurtoren van Egmond. Helemaal bovenin de toren!’

    De gemeente zoekt een jong iemand die het leuk vindt om met mensen om te gaan, kinderen en volwassenen. Iemand die een vlotte babbel heeft en graag zijn of haar mening geeft. En die het belangrijk vindt dat wensen en ideeën van kinderen worden besproken met het college en de gemeenteraad.

    Meer informatie staat op de website. Sollicatiebrieven kunnen tot 10 juni worden gemaild naar kinderburgemeester@bergen-nh.nl.

  • Grotere blauwe zone en stimuleren fietsgebruik moet voor meer beschikbare parkeerplekken in Centrumwaard zorgen

    Grotere blauwe zone en stimuleren fietsgebruik moet voor meer beschikbare parkeerplekken in Centrumwaard zorgen

    Een grotere blauwe zone en het stimuleren van fietsgebruik. Dat zijn de maatregelen die het college van Dijk en Waard wil nemen om meer parkeerplekken vrij te krijgen voor bezoekers in Centrumwaard.

    Het Waardse Centrumwaard wordt de komende jaren gemoderniseerd. De gemeenteraad heeft de tweede fase van het masterplan voor Centrumwaard vastgesteld. Voor de gemeente is het duidelijk dat er iets gedaan moet worden aan het parkeerbeleid. Uit onderzoek is gebleken dat een deel van de huidige parkeerplaatsen wordt gebruikt door langparkeerders. Dat moet anders, stelt Dijk en Waard. “Er is beperkte ruimte in het oude centrum van Heerhugowaard”, benadrukt wethouder John Does. “Er kunnen niet parkeerplekken bijkomen en daar moet rekening mee gehouden worden.” Met maatregelen hoopt de gemeente dat er meer parkeerplekken beschikbaar komen voor winkelbezoekers.

    Zo wil het college dat de blauwe zone in het gebied wordt uitgebreid. “We hebben gemerkt dat ondernemers voorstander zijn van het plan, als er dan maar andere parkeerplekken komen voor de ondernemers en hun werknemers.” Het college ziet in sportpark De Kabel een alternatieve parkeerplaats. “Het parkeerterrein wordt beperkt gebruikt en is bovendien op loopafstand van Centrumwaard.”

    Naast een blauwe zone wil het college fietsgebruik stimuleren. Parkeeronderzoek toonde aan dat een groot deel van de parkeerders dichtbij wonen. “Ongeveer 25 tot 30 procent woont binnen 1 kilometer afstand en twee op de drie parkeerders woont binnen een afstand van drie kilometer. We willen straten in de omgeving van Centrumwaard aantrekkelijker maken voor fietsers. Hiervoor gaan we nog gesprekken voeren met winkeliers.”

  • Plan voor nieuw tennispark voor TC Bergen en BSV Tennis in Oudburgerpolder

    Plan voor nieuw tennispark voor TC Bergen en BSV Tennis in Oudburgerpolder

    In de Oudburgerpolder aan de Oudtburghweg in Bergen komt een nieuw tennispark met tien gewone tennisbanen en drie half-overdekte banen. Het wordt de locatie voor de tennisverenigingen TC Bergen en BSV Tennis. Daarnaast komen twee padelbanen en een clubhuis. Op de locaties die vrijkomen ontstaat ruimte voor woningbouw. De invulling wordt samen met inwoners ontwikkeld.

    Vertrekkend wethouder Antoine Tromp (D66) ziet verschillende voordelen in de verhuizing van de tennisverenigingen naar de Oudtburghweg. Enerzijds het stimuleren van sporten voor jong en oud, waarmee een doel uit het lokale sportakkoord wordt gerealiseerd. Anderzijds de doorontwikkeling van het gebied met woningbouw. En de nieuwe locatie biedt ook een voordeel als het gaat om voorkomen van geluids- en lichtoverlast. Het nieuwe tennispark biedt dus ook de mogelijkheid om een andere vorm van sport, padel, toe te voegen. Deze speciale vorm van tennis is bij jong en oud erg in opmars.

    Wethouder Tromp, die dinsdag voor de laatste keer aanwezig was bij de persconferentie van het college van Bergen en hierna wethouder wordt in Heiloo, is zeer tevreden: “Dit tennispark is een mooie aanwinst voor Bergen. We willen tenslotte graag dat jong en oud sport en beweegt. Hoe mooi is het om dat te kunnen doen bij een nieuw sportpark van deze tijd! Daarbij komt dat in het sportcentrum De Beeck de overdekte tennisbanen niet terugkomen. Maar door het nieuwe park is overdekt tennissen weer mogelijk. Het plan is tot stand gekomen in goede samenwerking met de tennisverenigingen die veel moeite en tijd hebben gestoken in het project tot nu toe. Waarvoor dank! Ik kom hoe dan ook een keertje een balletje slaan als het zover is.”

    Ook voorzitter Jolanda Bakker van TC Bergen is positief: “Voor de toekomst van de tennissport in Bergen ligt er een goed voorstel. Tennis is een geliefde sport in onze gemeente bij jong en oud, zowel in de zomer als in de winter. Padel brengt extra verjonging en daarmee ledengroei, wat voor de toekomst van onze verenigingen uiteraard ook belangrijk is. We kijken uit naar de verdere uitwerking van het voorstel zodat onze leden goed geïnformeerd hun stem kunnen uitbrengen.”

    Het gaat in dit geval om een principebesluit van de raad. Als de raad instemt, betekent het dat de verenigingen het plan kunnen voorleggen aan hun leden voor akkoord. Vervolgens kan een nieuw college, samen met de tennisverenigingen, verder met de uitwerking van de plannen. Omwonenden worden dan ook bij de plannen betrokken. Een definitief besluit wordt naar verwachting in het voorjaar van 2023 genomen.

  • Gemeente Dijk en Waard houdt tot en met zaterdag inzamelactie voor Oekraïne

    Gemeente Dijk en Waard houdt tot en met zaterdag inzamelactie voor Oekraïne

    Gemeente Dijk en Waard zamelt hulpgoederen voor het door oorlog geteisterde Oekraïne in. Tot en met zaterdag 4 juni zijn er tijdens openingstijden inzamelpunten ingericht in het gemeentehuis te Heerhugowaard, De Binding in Zuid-Scharwoude en de afvalscheidingsstations in Oudkarspel en Heerhugowaard.

    Met de inzameling geeft gemeente Dijk en Waard gehoor aan de dringende oproep van de burgemeester van Kalisz, de voormalige zusterstad van Heerhugowaard in Polen. Kalisz is weer zusterstad van Kamianets Podilski in Oekraïne, waar heel veel mensen naartoe zijn gevlucht vanuit de oorlogsgebieden. De burgemeester wil de Oekraïense zusterstad helpen.

    Er is in Kamianets Podilski met name veel behoefte aan houdbaar eten, melkpoeder, luiers, babydoekjes, verband- en desinfecteermiddelen, hygiënische producten voor vrouwen, Paracetamol en Ibuprofen. Na de inzamelperiode worden de spullen naar de opvanglocaties gebracht.

    Meer informatie voor inwoners van Dijk en Waard om Oekraïners te steunen is te vinden op dijkenwaard.nl/oekraine.

  • Geen bezwaren tegen plan voor integraal kindcentrum Vroonermeer

    Geen bezwaren tegen plan voor integraal kindcentrum Vroonermeer

    De omgevingsvergunning voor het integraal kindcentrum in de Alkmaarse wijk Vroonermeer is onherroepelijk geworden. De bezwaarperiode van zes weken voor het project ‘Scholen onder één dak’ verstreek zonder dat er bezwaren zijn ingediend. Het SOED-gebouw aan de Damakker gaat een definitief thuis bieden aan kbs De Lispeltuut, obs Vroonermeerschool en Stichting Kinderopvang Alkmaar (SKOA).

    De Alkmaarse gemeenteraad besloot in februari 2017 dat er zowel openbaar als katholiek in de Vroonermeer-wijk moest komen. In september dat jaar startte obs Vroonermeerschool met negen leerlingen in het multifunctionele pand dat De Lispeltuut al bezette. Inmiddels is de Ronduit-school uitgegroeid naar drie groepen met rond 80 leerlingen en ook gevestigd in de dependance van de SaKS-school.

    De groei zette de relatie tussen de huisgenoten in 2018 flink onder druk. De Vroonermeerschool wilde meer ruimte, maar voelde zich gesaboteerd door De Lispeltuut. En een verbouwing wilde de SaKS-school ook niet. Daarbij werd onder andere gewezen op de plannen van de gemeente om in 2021 een gloednieuw SOED-gebouw aan de Damakker te openen.

    Die datum bleek veel te optimistisch door corona en hard stijgende bouwkosten. In mei 2021 werd duidelijk dat het ontwerp 800.000 euro duurder uitviel dan de beoogde 9,56 miljoen. De gemeente moest kiezen tussen meer investeren of afslanken van 500 naar 400 kinderen. Nadat onderzoek uitwees dat een gebouw voor 450 kids ook groot genoeg zou zijn, wist Frencken Scholl Architecten met wat creativiteit een herontwerp te maken dat binnen het budget zou moeten blijven.

    In maart was er dan eindelijk het definitieve ontwerp en kon de gemeente de omgevingsvergunning verlenen. Die gunning is voorwaardelijk, want het volk krijgt altijd zes weken de tijd om formeel bezwaar te maken. Bezwaren bleven uit. Naar verwachting kan het nieuwe IKC Vroonermeer in 2023 in gebruik worden genomen.