Categorie: gemeente

  • Dijk en Waard heeft putdeksels met nieuw wapen: “Dit is een bijzondere stap”

    Dijk en Waard heeft putdeksels met nieuw wapen: “Dit is een bijzondere stap”

    Het nieuwe gemeentewapen van Dijk en Waard is niet alleen te zien op officiële documenten, maar zal de komende tijd ook steeds vaker te zien zijn op straat. Medewerkers van de buitendienst presenteerden afgelopen week putdeksels met het nieuwe wapen aan burgemeester Peter Rehwinkel.

    Na maanden van voorbereiding werd het nieuwe gemeentewapen op 13 april onthuld door de burgemeester en winnaars van een kleurplatenwedstrijd. Het wapen met de Langedijker leeuw en Heerhugowaardse reiger is nu ook te zien op putdeksels in de gemeente. “Dit is een bijzondere stap”, vertelt Rehwinkel aan Dijk en Waard Centraal. “Doordat het nieuwe wapen ook te zien is op putdeksels, krijgt het nog meer bekendheid.”

    Wie denkt dat het wapen binnen enkele weken op alle putdeksels in de gemeente te zien is, heeft het mis. De nieuwe deksels krijgen namelijk pas een plek als een riool wordt aangelegd of vervangen.

  • Kaeskoppenstad; ontsnap uit 2022 en ga terug in de tijd
    Featured Video Play Icon

    Kaeskoppenstad; ontsnap uit 2022 en ga terug in de tijd

    Wie zin heeft in een reis terug in de tijd kan zondag nog terecht in Alkmaar. De binnenstad is omgetoverd in het Alkmaar van rond 1573. Verschillende bouwwerken, zoals de Duykboot van Cornelis Drebbel, en figuranten als viswijven, melaatsen en edelmannen en -vrouwen nemen je mee naar de zestiende eeuw tijdens Kaeskoppenstad.

    Van 12:00 tot 17:00 uur zijn de poorten weer open voor de tweede en laatste dag. “Ambachten en bouwwerken komen weer tot leven”, vertelt Iris Kodde van Kaeskoppenstad. “Hier ontsnap je aan 2022 en ga je terug naar de zestiende eeuw.”

    Kaeskoppenstad zou Kaeskoppenstad niet zijn zonder de figuranten. Een van de acteurs is Nico Andrea. “Zet mij een pet op en ik ben iemand anders. Hier kan ik mezelf zijn en toch iemand anders.”

  • Te gast bij de meeuw op ‘gedoogdak’: “Het zijn geen vliegende ratten”
    Featured Video Play Icon

    Te gast bij de meeuw op ‘gedoogdak’: “Het zijn geen vliegende ratten”

    Ze houden menig Alkmaarder uit hun slaap, scheuren vuilniszakken open en kunnen agressief zijn als ze jongen hebben. Sinds de vos de meeuw uit de duinen heeft verjaagd, kampt Alkmaar met meeuwenoverlast. Er is inmiddels een heel pakket aan maatregelen om die overlast in te dammen, waaronder zogenoemde gedoogdaken. Met stadsecoloog Roland-Jan Buijs ging mediapartner NH Nieuws daar langs bij de broedende meeuwen.

    Dat de meeuw met een imagoprobleem kampt, weet stadsecoloog Buijs dondersgoed. Toch moeten we accepteren dat de vogels nooit meer helemaal verdwijnen uit de stad. “We moeten leren leven met de meeuw. We bouwen heel Nederland vol zonder rekening te houden met de natuur. We vinden het leuk op National Geographic, maar als ze op je dak broeden, komt het ineens heel dichtbij.”

    Een van de maatregelen om de meeuwenoverlast te beperken zijn de gedoogdaken. Het dak van de oude drukkerij van het Noordhollands Dagblad is aangewezen als een gedoogdak. Een flinke lading schelpen moet ervoor zorgen dat de meeuw het er naar zijn zin heeft. “We moeten ervoor zorgen dat er broedsucces is op daken bij bedrijventerreinen. Meeuwen zien dan dat hun soortgenoten daar succes hebben en gaan er wellicht ook broeden.”

    De gemeente Alkmaar werkt door de meeuwenoverlast met een escalatieladder. Naast het plaatsen van borden met de waarschuwing meeuwen niet te voeren of afval te laten slingeren, kan er in extreme gevallen besloten worden om nesten te verplaatsen, te verwijderen of de eieren te behandelen met olie waardoor ze niet uitkomen. Alkmaar is de eerste gemeente waar zo’n ontheffing voor is afgegeven.

    Maar dat is volgens ecoloog Buijs nog maar een tiental keer voorgekomen. Het gaat dan echt om extreme gevallen zoals een meeuw die agressief was naar bewoners van een verzorgingstehuis. “Om hun jongen te beschermen, voeren ze schijnaanvallen uit. Als ouderen schrikken en vallen waardoor ze een heup breken, dan ben je verder van huis.”

    “We zijn niet van de ongediertebestrijding, het zijn geen vliegende ratten”, vertelt Buijs. “Er zijn echter situaties die niet acceptabel zijn. Als wij het niet met een ontheffing regelen gaan mensen voor eigen rechter spelen en dan zijn we echt van God los. Mensen die klachten hebben, moeten met de gemeente bellen.”

    Of de gedoogdaken er echt voor zorgen dat de meeuwen regelmatig terugkeren om te broeden moet onderzoek uitwijzen. De vogels worden daarom met een kooi op het nest gelokt zodat ze geringd kunnen worden. “Zo kunnen we zien of ze hier blijven, maar we kijken ook of meeuwen van wie hun nest is bewerkt met maisolie, deze kant op komen.”

    De Vogelwerkgroep Alkmaar en de Faunabescherming vinden dat de gemeente de meeuwen met rust moet laten. Ze begonnen een rechtszaak om de ontheffing in te laten trekken aangezien de vogel een beschermde diersoort is. De rechter is daar niet in meegegaan. “Alkmaar zonder meeuwen is geen Alkmaar, wat dat betreft, ben ik het eens met de Vogelwerkgroep. Maar ik vind dat wij echt een hele goede afweging maken wat overlast is en wat niet.”

  • Wethouders en staatssecretaris openen regionaal wooncentrum in Alkmaar

    Wethouders en staatssecretaris openen regionaal wooncentrum in Alkmaar

    Woensdag verzorgden wethouders Pieter Dijkman (Alkmaar) en Paul Slettenhaar (Castricum) samen met staatssecretaris Eric van der Burg van asiel & migratie de officiële opening van het regionaal wooncentrum in Alkmaar. De komende twee jaar wonen in het voormalige AZC aan de Picassolaan ongeveer 230 vluchtelingen met een verblijfsstatus en een aantal mensen met een urgentieverklaring.

    Begin dit jaar kocht gemeente Alkmaar het voormalige AZC De Vluchthoef om tijdelijk statushouders en een aantal ‘spoedzoekers’ te kunnen huisvesten. In de korte tijd dat het wooncentrum onofficieel open is, namen al zo’n 200 statushouders uit Alkmaar en Castricum hun intrek. Gezinnen hebben een eigen woning, alleenstaanden delen woningen. Al bij ondertekening van het huurcontract wordt overleg gevoerd over werk en onderwijs en daarna start al snel het werk- en opleidingstraject. Kinderen gaan meteen naar school.

    “We zien dat in de korte tijd dat het wooncentrum open is, relatief veel bewoners al een werkplek hebben gevonden”, vertelt wethouder Dijkman. “Anderen hebben een werkervaringsplek of andere eerste stap gezet, bijvoorbeeld via vrijwilligerswerk. Tegelijkertijd bevorderen we de doorstroming en ontlasten we hiermee de opvanglocaties voor asielzoekers”

    Staatssecretaris Van der Burg is blij met het wooncentrum: “Geef mij 60 van dit soort regionale wooncentra. Dat geeft lucht bij de opvang van asielzoekers”.

    Het wooncentrum is tot begin 2024 in gebruik. Daarna komt er op deze plek een nieuwe woonwijk. Het is nog niet duidelijk wat er dan met de bestaande bebouwing gebeurt. (foto: JJFoto)

  • Heropening dijk Maalwater – Overbos door droogte uitgesteld tot 1 juli

    Heropening dijk Maalwater – Overbos door droogte uitgesteld tot 1 juli

    Wie graag over de oostelijke dijk Maalwater – Overbos tussen de Baafjespolder en de Egmondermeer wandelt, zal nog even langer geduld moeten hebben voor deze weer wordt opengesteld. Het werk zou van 7 februari tot 1 juni duren, maar de oplevering is uitgesteld tot 1 juli. Het werk is afgerond, maar door droogte zijn de grasmatten op de oostelijke dijk nog niet genoeg geworteld.

    Na de zware stortbuien op 18 en 19 juni vorig jaar bleken in het Maalwater twee kanten van de dijk te zijn verzwakt. Met tijdelijke maatregelen zijn meer problemen voorkomen, maar groot onderhoud en dijkversterking waren nodig. De kade is 20 tot 40 cm verhoogd, en er zijn palenrijen geplaatst en klei gelegd tegen mollengangen en lekkages, zoals is te zien op de foto. Daarna is gras gelegd. Het werk is klaar en de dijk heeft kunnen zetten, maar het gras is dus nog niet genoeg gehecht. (foto: gemeente Heiloo)

  • Gemeente Heiloo geeft richtlijnen voor plaatsing bomen op Bomenlijst

    Gemeente Heiloo geeft richtlijnen voor plaatsing bomen op Bomenlijst

    Van de 15.000 bomen in gemeente Heiloo staan er 304 op de Bomenlijst en genieten daarmee beschermde status. Tijdens bouwprojecten mogen deze bomen niet gekapt worden. Heiloo-2000 en het CDA vroegen de gemeente om het belang van boombehoud bij projectontwikkelaars te benadrukken en dat er onderzoek kwam naar uitbreiding de Bomenlijst. De gemeente geeft gehoor door een aantal richtlijnen op te stellen.

    Inwoners kunnen de beschermde status aanvragen voor gezonde bomen van minstens 50 jaar oud, met een verwachte levensverwachting van minimaal 10 jaar. De boom moet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg of voetpad en beeldbepalend zijn. In wezen moet de boom onvervangbaar zijn. Aanmelden kan via heiloo.nl. De Bomenlijst wordt eens per jaar bijgewerkt.

    Particuliere bomen op de Bomenlijst genieten niet alleen bescherming, maar ook iedere twee jaar gratis een veiligheidscontrole en iedere vier jaar gratis klein onderhoud. De eigenaren blijven verantwoordelijk voor groot onderhoud en calamiteiten.

  • Horeca Langedijk toch eerder dicht dan in Heerhugowaard; gemeente komt bezorgde Langedijkers tegemoet

    Horeca Langedijk toch eerder dicht dan in Heerhugowaard; gemeente komt bezorgde Langedijkers tegemoet

    Hoewel Langedijk en Heerhugowaard inmiddels één gemeente zijn, gaan niet in de hele gemeente dezelfde regels gelden. Zo moeten horecabedrijven in Langedijk toch eerder sluiten dan in Heerhugowaard. Het college heeft dat besloten, nadat Langedijkers tijdens meerdere inloopbijeenkomsten kritisch waren over de plannen.

    De gemeente Dijk en Waard wilde er eigenlijk niet aan, maar het gaat toch gebeuren; in de nieuwe APV wordt onderscheid gemaakt tussen de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. “Er waren grote zorgen in Langedijk over de sluitingstijden voor de horeca, die we gelijk wilden trekken met Heerhugowaard”, vertelt Peter Rehwinkel. Inwoners hebben onvoldoende de kans gehad om hun zegje te doen, stelt de burgemeester. “Sommige inwoners kunnen er niet van slapen. Volgens de mensen heeft het bovendien weinig nut om overlast telefonisch te melden, omdat je dan alleen een bandje hoort.”

    Volgens de nieuwe APV gaan in Langedijk om 02:00 uur de deuren dicht en in Heerhugowaard pas twee uur later, maar dat is niet het enige verschil. Ook de terrassen in Langedijk moeten eerder dicht. “De terrassen gaan daar sluiten om 11 uur ‘s avonds en in Heerhugowaard is dat om 1 uur.”

    Als tegemoetkoming richting de horeca is het deurbeleid uit de APV gehaald. In Langedijk mochten er na 01.00 uur geen nieuwe bezoekers meer het café in, maar dat is nu anders. “Er moest in Langedijk aan de deur onderscheid gemaakt worden tussen nieuwe bezoekers en gasten die bijvoorbeeld buiten hebben gerookt. Dat zorgde bij veel ondernemers voor extra werk.”

    Na twee jaar gaat het beleid geëvalueerd worden. In de tussentijd wil de gemeente gaan kijken waar het onveilige gevoel bij inwoners vandaan komt. “De politie en boa’s zullen extra gaan surveilleren en over twee jaar gaan we verder kijken naar de situatie. Uiteindelijk is het doel om een gelijke situatie in heel Dijk en Waard te krijgen.”

  • Showroom Duurzaam Bouwloket op weekmarkten in Heiloo, Egmond en Bergen 🗓

    Showroom Duurzaam Bouwloket op weekmarkten in Heiloo, Egmond en Bergen 🗓

    De mobiele showroom van het Duurzaam Bouwloket komt in de maand juni naar de weekmarkten in Egmond aan Zee, Bergen en Heiloo. In deze showroom is te zien hoe duurzame en energiebesparende maatregelen eruit zien en werken, zoals zonnepanelen en infraroodverwarming. “Maar ook kleine maatregelen, zoals radiatorfolie, kunnen daar worden bekeken. Al met kleine stappen, zoals het aanbrengen van isolatie of door het beter gebruiken van de verwarming, kan op het energieverbruik worden bespaard”, aldus wethouder Erik Bekkering.

    Op donderdag 9 juni staat de showroom eerst in Egmond aan Zee tussen 9:00 uur en 13:30 uur. Op zaterdag 11 juni is de showroom op het Plein in Bergen te bezoeken tot 15:00 uur. De laatste optie is langskomen op woensdag 22 juni in Heiloo, waar de showroom bij winkelcentrum ’t Loo op de weekmarkt staat.

    Het Duurzaam Bouwloket is het energieloket van de gemeente Bergen. Inwoners kunnen hier terecht voor gratis en onafhankelijk advies over het energiezuinig, duurzaam en aardgasvrij maken van hun woning. Het Duurzaam Bouwloket heeft ook informatie in huis over de mogelijkheid van subsidie en financiering.

    Wie niet in de gelegenheid is om naar de mobiele showroom te gaan, kan telefonisch of per mail vragen stellen. Het Duurzaam Bouwloket is bereikbaar via telefoonnummer 072-743 39 56 en per e-mail via info@duurzaambouwloket.nl.

  • Jaarlijkse herdenking van Kamp Schoorl dit jaar op donderdag 9 juni 🗓

    Jaarlijkse herdenking van Kamp Schoorl dit jaar op donderdag 9 juni 🗓

    Op donderdag 9 juni om 14:00 uur vindt de jaarlijkse herdenking van Kamp Schoorl plaats. De ceremonie is bij het monument dat op initiatief van de Stichting Vriendenkring Mauthausen in 1991 is opgericht ter nagedachtenis aan de mensen die in de Tweede Wereldoorlog vanuit dit kamp zijn gedeporteerd naar onder meer het concentratiekamp Mauthausen. Het monument staat bij Buitencentrum Schoorlse Duinen aan de Oorsprongweg.

    Er is nu weinig dat nog herinnert aan wat er zich daar vroeger aan de Oorsprongweg in Schoorl heeft afgespeeld. Ook al vielen er hier geen doden, was de plek een onmiskenbare schakel in de moord op talloze onschuldige mensen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

    Kamp Schoorl werd in eerste instantie opgebouwd als een Nederlands legerkamp. Nadat de Duitsers ons land binnenvielen in 1940, namen zij het kamp in gebruik. De bezetter begon het legerkamp in Schoorl te gebruiken als plek om mensen uit geallieerde landen als Frankrijk en Engeland die in Nederland verbleven op te sluiten. Schoorl was het eerste gevangenenkamp dat door de Duitsers in Nederland werd ingericht.

    Na een jaar gingen de Duitsers het kamp gebruiken als doorvoerkamp. Jonge Joodse mannen, die bijvoorbeeld tijdens verschillende razzia’s werden opgepakt, kwamen hier terecht. Het was het tussenstation voor de dood.

    De eerste gevangenen die in het kamp verbleven waren 427 joodse mannen die tijdens de razzia’s van 22 en 23 februari 1941 werden samengedreven op het Jonas Daniël Meyerplein in de hoofdstad. Dit leidde tot de Februaristaking, waarbij duizenden arbeiders en anderen in Amsterdam en omliggende steden het werk neerlegden uit protest tegen het brute optreden tegen hun joodse stad- en landgenoten door de Duitse bezetter. Op 11 juni 1941 was er in Amsterdam opnieuw een grote razzia. Daarbij werden 310 joodse mannen opgepakt en in Kamp Schoorl gevangen gezet. 689 mensen werden via hier uiteindelijk via Buchenwald naar Mauthausen gebracht. Slechts twee van hen overleefden.

    Voor ongeveer 1900 mensen is Kamp Schoorl de eerste etappe geweest van een lange lijdensweg naar de nazi-kampen elders. Meer dan 1000 van hen, voornamelijk joodse en politieke gevangenen, zijn daarvan niet teruggekeerd.

  • Verkenner Kos aan Alkmaarse raad: verken coalitie zonder D66 en VVD

    Verkenner Kos aan Alkmaarse raad: verken coalitie zonder D66 en VVD

    Verkenner Pieter Kos heeft de Alkmaarse gemeenteraad aangeraden om D66 buiten beschouwing te laten bij de tweede poging tot coalitievorming. Kos benadrukt dat gesprekken met D66 en GroenLinks het vertrouwen tussen de twee partijen “in belangrijke mate” hebben hersteld, maar dat ze teveel van inzicht verschillen over het verdere proces en mogelijke coalitiepartners.

    Als partij met de meeste stemmen kreeg D66 Alkmaar de leidende rol in de coalitievorming. De manier waarop de partij te werk ging viel echter bij een meerderheid van de gemeenteraadsleden niet goed, bleek tijdens een tumultueuze raadsvergadering op 15 april.  Met 21 tegen 17 werd een motie aangenomen voor een compleet nieuwe poging door GroenLinks. Die wees de Helderse wethouder Pieter Kos aan en liet hem zijn gang gaan.

    Kos constateerde dat alle partijen een brede coalitie wilden en sprak zijn voorkeur uit voor een coalitie met daarin in ieder geval D66 en GroenLinks.  De verstandhouding tussen de twee partijen was echter flink beschadigd, maar gesprekken met de partijen hebben het gewenste effect gehad.

    “Beide fracties hebben aangegeven dat met deze verdiepende gesprekken het onderlinge vertrouwen in belangrijke mate hersteld is”, schrijft de verkenner in zijn eindverslag. “Beide partijen hebben willen investeren in herstel van het onderling vertrouwen, en dat schept een basis voor samenwerking in de komende bestuursperiode. In die zin acht ik de gesprekken succesvol.”

    “Tegelijkertijd is helaas ook gebleken dat er een verschil van inzicht bestaat over een verder proces dat moet leiden tot coalitievorming”, vervolgt Pieter Kos. “Zowel op de vorm van dat proces als op de deelnemende partijen in zo een coalitie. Op dit punt is lang doorgesproken, helaas zonder dat dit verschil van inzicht is overbrugd. Dat leidt mij tot de conclusie dat, alhoewel beide partijen programmatisch nauw verbonden zijn, er op dit moment onvoldoende basis is om het proces van (in)formatie samen verder te voeren.”

    “Gelet op alle gesprekken en mijn bovenstaande observaties van de lokale politieke verhoudingen in Alkmaar concludeer ik dat, hoewel het op basis van de met alle partijen individueel gevoerde gesprekken niet de meest naar voren gebrachte optie is, het nu voor de hand ligt om een inhoudelijk formerend gesprek op te starten tussen de partijen: GroenLinks, BAS, PVDA, CDA, Leefbaar Alkmaar, ChristenUnie en SP. Waarbij opgemerkt dat ook Partij voor de Dieren aangegeven heeft open te staan voor een inhoudelijke bijdrage in een toekomstig akkoord.”

    Inderdaad, de VVD staat ook niet in het lijstje. Vermoedelijk omdat BAS niet graag met de VVD in zee wil, en een coalitie zonder BAS een ‘no-go’ is voor GroenLinks en Leefbaar Alkmaar.

    Kos besloot zijn brief met succeswensen aan de raad en dank voor de openhartigheid tijdens de gesprekken, maar is gevraagd om als formateur verder te gaan en hij heeft toegezegd.