Categorie: gemeente

  • Gemeente Alkmaar positief over plan voor 35 tijdelijke woningen in kantoorpand aan Ampèrestraat

    Gemeente Alkmaar positief over plan voor 35 tijdelijke woningen in kantoorpand aan Ampèrestraat

    Gemeente Alkmaar is positief over het plan om 35 tijdelijke woningen te realiseren in het lege kantoorpand Ampèrestraat 2-8. Vastgoedbedrijf Rotteveel wil graag bewoning voor een periode van drie jaar en richt zich daarbij op jongeren, mensen met een urgentieverklaring, statushouders en vluchtelingen.

    Het gebouw naast het regionale hoofdbureau van de politie staat al geruime tijd leeg en de eigenaar wil graag bezetting. De goedkeuring van het college van B&W en diverse gemeentelijke vakgroepen is vanzelfsprekend op voorwaarde dat het gebouw op passende wijze wordt heringericht, maar vanuit Ruimtelijke Vormgeving wordt, met het oog op diverse doelgroepen en de locatie, ook gevraagd om permanent toezicht.

    Het laatste woord over de omgevingsvergunning is aan de gemeenteraad. (foto: Google)

  • Alkmaarse college positief over fusiewens van KTV en SV Koedijk

    Alkmaarse college positief over fusiewens van KTV en SV Koedijk

    Het Alkmaarse college gaat mee in de wens van de Koedijker Tennisvereniging (KTV) en SV Koedijk om te fuseren, en om de tennisbanen te verhuizen naar omnisportvereniging. Het terrein dat vrij komt kan worden bebouwd met woningen en een maatschappelijke voorziening. Tijdens de herinrichting wordt het kunstgras voetbalveldje aan de parkeerplaats verplaatst naar het veld aan de Saskerstraat, waar iedereen uit de buurt er gebruik van kan maken.

    SV Koedijk en KTV hebben besloten dat zij samen sterker staan. Dit sluit volgens het college mooi aan bij de beleidsprogramma’s voor vitale sportverenigingen en multifunctionele (sport-) accommodaties. Bijkomend voordeel is dat er 4.450 m2 grond vrijkomt om te exploiteren. Wel is het college zich ervan bewust dat verhuizing mogelijk eigenheid en leden kost, voordat de vereniging er beter van wordt.

    Van twee van de vijf tennisbanen heeft KTV de erfpacht inmiddels opgezegd, omdat de vereniging deze niet meer nodig heeft. Het college van B&W oppert om ervoor in de plaats een maatschappelijke voorziening te realiseren. Nadat de tennisclub over is naar de SV kan de rest van het terrein worden herontwikkeld.

    Gezien het huidige ledenaantal van KTV zijn er twee tennisbanen nodig. Die staan ingetekend op de plaats van het kunstgrasveldje bij de parkeerplaats. Het voetbalveldje moet dan verplaatst worden naar de westzijde van het E-veld. Alkmaar Sport N.V. zal het beheer en de verhuur van de tennisbanen aan SV Koedijk verzorgen, zoals al het geval is met de voetbalvelden.

    Het plan kan echter alleen doorgaan als ook de gemeenteraad akkoord gaat, onder andere vanwege de investering. Die is geraamd op 393.000 euro, maar voor het Meerjaren Investeringsplan Sportvelden (MIP) is dit jaar nog maar 190.000 euro beschikbaar. Het college vraagt de raad om 209.000 euro, plus 12.000 euro voor kapitaallasten, vanuit het potje algemene middelen. Daarbij wordt tot 150.000 euro gevraagd om KTV te compenseren voor de opstallen en verhuiskosten. Het college noemt dit een soort “verhuispremie”. En dan is er nog het verzoek om het MIP-potje voor 2022 weer aan te vullen met de 150.000 euro die reeds beschikbaar is voor 2024.

    Het college voorziet dat er met de herontwikkeling van de tennisaccommodatie een “substantieel” bedrag terugverdiend zal worden, waardoor de algemene reserve uiteindelijk zal groeien.

    De gemeenteraad buigt zich op 23 juni over het raadsvoorstel.

  • Sociaal Plein tijdelijk weer open in gemeentehuis Dijk en Waard

    Sociaal Plein tijdelijk weer open in gemeentehuis Dijk en Waard

    Het Sociaal Plein in de hal van het gemeentehuis aan de Parelhof is fysiek weer geopend. Van 1 juni tot en met 31 december 2022 kan iedereen met vragen over zorg, Wmo, financiën of jeugd zonder afspraak binnen lopen. Medewerkers van de gemeente zitten klaar om te helpen. Het plein is tijdelijk geopend tot het einde van het jaar, om te kijken of er behoefte is aan deze vorm van dienstverlening.

    Als alternatief is het Sociaal Plein bedoeld voor mensen die digitaal minder vaardig zijn. Het plein biedt praktische en laagdrempelige ondersteuning in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld als het moeilijk is om rond te komen of bij eenzaamheid of wanneer naasten het zwaar hebben. Medewerkers van de gemeente luisteren en kijken naar wat nodig is en wat ze kunnen doen. Als het nodig is, dan worden mensen doorverwezen naar instanties of organisaties.

    De openingstijden van het Het Sociaal Plein zijn op dinsdag, woensdag en vrijdag van 14.00 tot 17.00 uur. Er is een vrije inloop. Voor meer informatie zie de website.

  • Kunstkerk verhuist naar Sint Pancras

    Kunstkerk verhuist naar Sint Pancras

    De Waardse Kunstkerk gaat verhuizen. Niet meer in een kerk, maar naast een kerk is het kunstcentrum binnenkort te vinden. De Kunstkerk opent in september haar deuren in De Rank, naast de Witte Kerk in Sint Pancras.

    De Artotheek, beter bekend als de Kunstkerk, moest weg uit de kerk aan de Stationsweg, omdat het kerkbestuur de huur had opgezegd. Het complex wordt verkocht en dus startte een zoektocht voor de Kunstkerk.

    Het was een lang traject en ook de gemeente Dijk en Waard werd ingeschakeld.  Niet binnen Heerhugowaard, maar kilometers verderop in Sint Pancras is een nieuwe locatie gevonden. De Rank zal vanaf september de nieuwe locatie van de Kunstkerk worden. De verhuizing betekent ook iets voor de naam, want Kunstkerk Heerhugowaard gaat verder als Kunstkerk Dijk en Waard.

  • Burgemeester Kalisz roept op: “Dijk en Waard, zamel hulpgoederen in voor Oekraïne”

    Burgemeester Kalisz roept op: “Dijk en Waard, zamel hulpgoederen in voor Oekraïne”

    Krystian Kinastowski, de burgemeester van Kalisz, roept de inwoners van Dijk en Waard op om hulpgoederen in te zamelen voor Oekraïne. De burgemeester van de voormalig zusterstad van Heerhugowaard hoopt dat Dijk en Waard veel spullen gaat geven aan Kalisz’s zusterstad Kamjanets-Podilsky.

    De stad in het westen van Oekraïne heeft te maken met een grote toestroom van vluchtelingen, zo meldt Kinastowski. De gemeente Dijk en Waard gaat in op de oproep en maakt het mogelijk om spullen in te zamelen.

    “Er is veel behoefte aan lang houdbaar voedsel, melkpoeder, luiers, babydoekjes, verband- en desinfecteermiddelen, paracetamol, ibuprofen en hygiënische vrouwenproducten”, vertelt de gemeente in een bericht. De spullen kunnen tot en met zaterdag 4 juni tijdens openingstijden ingeleverd worden in de Binding en het gemeentehuis en bij de afvalbrengstations aan de Beukenlaan in Heerhugowaard en De Berrie in Oudkarspel.

  • Richard Reus laat Den Helder achter zich en wordt nieuwe gemeentesecretaris Alkmaar

    Richard Reus laat Den Helder achter zich en wordt nieuwe gemeentesecretaris Alkmaar

    Robert Reus wordt de nieuwe gemeentesecretaris/ algemeen directeur van de gemeente Alkmaar. De 55-jarige Reus was in de afgelopen zes jaar gemeentesecretaris in Den Helder. Eerder was Reus algemeen directeur van de ambtelijke werkorganisatie van de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland, gemeentesecretaris van Enkhuizen en gemeentesecretaris van Ouder-Amstel. Hij is daarnaast bekend als voorzitter van de raad van toezicht van theater Cool in Heerhugowaard.

    Robert Reus start op 1 september. Hij is daarmee de opvolger van Wim van Twuijver, die een interim- en adviesbureau is begonnen.

  • Maarten Poorter: van raadslid tot burgemeester van Dijk en Waard

    Maarten Poorter: van raadslid tot burgemeester van Dijk en Waard

    Wethouders, pers en andere geïnteresseerden stonden vorige week woensdag langer dan een half uur te wachten in het gemeentehuis van Dijk en Waard. Dat was niet voor niks, want na een profielschets en sollicitatieprocedure, werd de nieuwe burgemeester bekendgemaakt: Maarten Poorter. De 43-jarige bestuurder is nu nog stadsdeelvoorzitter in Amsterdam Oost, maar zal, als De Kroon geen bezwaar heeft, op 13 juli worden geïnstalleerd.

    Poorter werd voor het gemeentehuis in Heerhugowaard verwelkomd door waarnemend burgemeester Peter Rehwinkel en de gemeenteraad. “Wat een prachtig ontvangst”, zei de Amsterdamse bestuurder. “Ik vind het een grote eer dat ik het vertrouwen heb gekregen.” De eerste kroonbenoemde burgemeester van Dijk en Waard worden, dat is nogal wat – vertelt Maarten Poorter in gesprek met Dijk en Waard Centraal. Poorter beleefde vorige week woensdag zenuwslopende momenten in een restaurant in Obdam. Hij was daar om te wachten op de stemming voor de nieuwe burgemeester van Dijk en Waard. Samen met zijn vrouw een kopje koffie en toen ging de telefoon. “Je wordt burgemeester van Dijk en Waard, werd mij verteld. Dat is natuurlijk een mooi moment. Je leeft er naartoe en hoopt dat je het wordt, al besef je dat het ook net zo goed iemand anders kan worden.”

    De 43-jarige Poorter is opgegroeid in Nijkerk en woont al tientallen jaren in Amsterdam. Hij heeft geen binding met Dijk en Waard, maar toch is hij in het verleden wel in de omgeving geweest. “Mijn vrouw ging vroeger vaak in Bergen op vakantie en heeft mij ook weleens meegenomen naar deze streek. Het is een prachtige gebied en toen ik de vacature voorbij zag komen ben ik me alleen maar meer gaan verdiepen in de omgeving en de mooie gemeente.” Zonder dat Dijk en Waarders zijn precieze motivatie wisten, kwam Poorter geregeld richting de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. “Ik heb gegeten in het Stadshart, musea bezocht en ook zijn we hier met de kinderen geweest.” Poorter heeft samen met zijn vrouw Bregje vier kinderen in de leeftijd van twee tot tien jaar en vindt het belangrijk dat zij zich thuis voelen in Dijk en Waard. “Het is goed dat ze zich hier fijn voelen en dat ze weten hoe het eruitziet. Van mijn exacte plan wisten ze niet allemaal, maar dat hebben we ze nu wel verteld.”

    Voor de 43-jarige Maarten Poorter is het een grote stap om burgemeester te worden, al kent de functie wel raakvlakken met zijn huidige baan. “In mijn werk als stadsdeelvoorzitter heb ik ervaring opgedaan met taken die een burgemeester ook heeft.” Voordat hij stadsdeelvoorzitter in Amsterdam Oost werd, was hij onder meer docent aan de Universiteit van Amsterdam en acht jaar raadslid voor de PvdA in de gemeenteraad. “Het is mooi dat ik al mijn ervaringen meeneem naar Dijk en Waard. Ik heb een goede aanloop gehad en kan niet wachten tot mijn benoeming.”

    Het is voor de nieuwe burgemeester niet alleen maar aftellen tot 13 juli, zo verzekert hij. “De komende weken ga ik me nog meer verdiepen in wat er allemaal speelt. Dijk en Waard is een fusiegemeente met een mooie opdracht. Ik ga me er volledig voor inzetten om de gemeente sterk te maken en hoop eraan bij te dragen dat de identiteit van de diverse kernen behouden blijft.”

  • Eerder in Heilooërbos gevonden korrels niet giftig

    Eerder in Heilooërbos gevonden korrels niet giftig

    In februari dit jaar zijn er in het Heilooërbos witte korrels gevonden en is er een hondje overleden dat iets giftigs had gegeten bij het uitlaten in de Noorderneg in Heiloo. Omdat niet duidelijk was om wat voor korrels het ging, heeft gemeente Heiloo ze laten onderzoeken. De conclusie is dat ze niet giftig zijn. Het gaat om korrels die gebruikt wordt om uit te strooien, bijvoorbeeld gemaakt van kalk en mest.

    De gemeente laat ook weten dat er sindsdien geen melding meer is gedaan van mogelijk vergiftigde honden of verdachte korrels of poeders, maar vraagt baasjes wel om alert te blijven. Meldingen kunnen telefonisch worden gedaan via 14072.

  • Gemeenteraad investeert in verkeersveiligheid Altongebied

    Gemeenteraad investeert in verkeersveiligheid Altongebied

    Een investeringskrediet van 910.000 euro voor het glastuinbouwgebied Alton, daar stemde de gemeenteraad van Dijk en Waard dinsdagavond mee in. Van het krediet zal 760.000 euro worden uitgegeven aan verkeersmaatregelen om het gebied veiliger te maken voor fietsers.

    De politieke partijen waren enthousiast over het voorstel voor een investeringskrediet. Steeds grotere bedrijven leiden tot meer vrachtverkeer in het gebied en dus is het belangrijk om nu te handelen voor meer verkeersveiligheid – beklemtoonden meerdere partijen.

    Om het glastuinbouwgebied veiliger te maken voor fietsers komen er fietssuggestiestroken, bermverhardingen en plateaus. Ook worden diverse oversteekplaatsen verbeterd en zal er gekeken worden of er nog een schelpenpad naast de Altonstraat kan worden aangelegd, vertelde wethouder Falco Hoekstra.

    Er is haast met de maatregelen, omdat het gebied goed bereikbaar moet zijn wanneer in 2023 en 2024 de spoorondertunneling op de Zuidtangent wordt gerealiseerd. De verkeersmaatregelen worden nog voor de zomer uitgevoerd.

  • Verdachte woningbrand Grote Beerstraat naar kliniek voor onderzoek en behandeling

    Verdachte woningbrand Grote Beerstraat naar kliniek voor onderzoek en behandeling

    Een 29-jarige vrouw die vorig jaar november haar appartement in de brand stak aan de Grote Beerstraat in Alkmaar, wordt woensdag vrijgelaten uit het huis van bewaring en daarna meteen opgenomen in een psychiatrische kliniek. Onderzoeken naar de kunstenares hebben uitgewezen dat de vrouw waarschijnlijk een soort psychose had tijdens de brandstichting. Ze wilde al haar schilderijen verbranden in de badkuip, maar dat liep uit de hand. De rechtszaak is dinsdag uitgesteld, in de tussentijd wordt ze behandeld en nader onderzocht.

    Dat besloot de rechtbank in Alkmaar in de zaak tegen de vrouw. Het Openbaar Ministerie had tijdens de zitting moeite om een passende straf te eisen. De vrouw, E.S., bekende de brandstichting tijdens de zitting. Doordat er kort daarvoor in haar woning zou zijn ingebroken, zou ze erg gestrest zijn geworden. Op 2 november besloot ze plotseling dat ze alle kunst die ze in de tien jaar daarvoor had gemaakt wilde verbranden in de badkuip.

    Volgens de 29-jarige verdachte was het niet de bedoeling dat er echt brand zou uitbreken, maar de lithiumbatterij van een tablet zorgde voor een steekvlam. Daar schrok ze zo van dat ze het huis ontvluchtte. Uit onderzoek was gebleken dat de kunstenares op dat moment waarschijnlijk in een soort psychose verkeerde. De vrouw zegt al jaren om hulp te roepen, maar tevergeefs. De officier van justitie worstelde met het dossier en stelde nog geen weloverwogen keuze te kunnen maken tussen een voorwaardelijke straf met een behandelverplichting of de tbs met voorwaarden.

    Vanwege deze impasse besloten de rechters de zaak opnieuw voor onbepaalde tijd aan te houden. Daarnaast schorste de Alkmaarse rechtbank de vrouw uit haar voorlopige hechtenis, zodat ze kan worden opgenomen in een Rotterdamse kliniek, zo bericht het NHD.