Categorie: gemeente

  • HVC neemt afvalinzameling in Alkmaar over van Stadswerk072

    HVC neemt afvalinzameling in Alkmaar over van Stadswerk072

    HVC neemt op 1 juni de afvalinzameling in gemeente Alkmaar over van Stadswerk072. Hiervoor hebben wethouder Robert te Beest, Gertjan de Waard, directeur Inzameling HVC en Peter Mol, directeur Stadswerk072, een koopovereenkomst getekend. De overeenkomst is meteen een belangrijke stap voor de ambitieuze bouwplannen voor Overdie. De inzameling en de overige bedrijfstakken van Stadswerk verhuizen naar het HVC-terrein in de Boekelermeer.

    Bovendien draagt de overname van de afvalinzameling door HVC bij aan een meer gestroomlijnde afvalketen, van reductie via inzameling en verwerking naar recycling en energieproductie. HVC is nationaal een grote speler op het vlak van afvalinzameling en -verwerking, en schaalvergroting en innovatie voor een circulaire economie. De overeenkomst voor de inzameling loopt tien jaar.

  • Klimaatbestendige nieuwbouw in Dijk en Waard: het nieuwe normaal

    Klimaatbestendige nieuwbouw in Dijk en Waard: het nieuwe normaal

    Bij nieuwbouwprojecten in de gemeente Dijk en Waard gaat vanaf nu meer aandacht naar de klimaatbestendigheid van projecten. Dat hebben samenwerkende overheden in de ‘Intentieovereenkomst Klimaatbestendige Nieuwbouw in MRA en Noord-Holland’ afgesproken. Meer dan veertig organisaties hebben deze intentie uitgesproken. Namens de gemeente Dijk en Waard ondertekende wethouder Annette Groot.

    Aan de overeenkomst is gewerkt door provincies, gemeenten, waterschappen, en door bouwbedrijven, projectontwikkelaars, groenondernemers en andere maatschappelijke partners. Het doel is om de leefbaarheid te vergroten en het risico op schade door klimaatverandering zo klein mogelijk te maken. De betrokken organisaties hebben hiermee de intentie uitgesproken om in elk project te voldoen aan specifieke uitgangspunten en basisveiligheidsniveaus. Thema’s als hitte, droogte, extreme regenval, natuurinclusief bouwen en biodiversiteit gaan hierin een grote rol spelen.

  • Minister geeft gemeente Bergen weer tik op de vingers

    Minister geeft gemeente Bergen weer tik op de vingers

    De gemeente Bergen mag niet langer officiële bekendmakingen publiceren over vastgestelde bestemmingsplannen waarin wordt gesteld dat alleen mensen die eerder een zienswijze over het bestemmingsplan hebben ingediend, in beroep kunnen gaan bij de Raad van State tegen het bestemmingsplan. Minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft de gemeente Bergen woensdag daarover op de vingers getikt. De gemeente Bergen heeft beterschap beloofd.

    Raadslid Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen had de publicaties aangekaart bij het Ministerie. Hij vroeg om vernietiging van de raadsbesluiten van de bestemmingsplannen, maar daar gaat de minister niet in mee. Ze neemt genoegen met de toezegging van de gemeente om het voortaan beter te doen.

    Sinds begin vorig jaar heeft iedereen het recht om in beroep te gaan bij de Raad van State tegen een nieuw bestemmingsplan. Daarvoor werd dat recht beperkt tot mensen die eerder een zienswijze hadden ingediend over het plan. De verruiming is te danken aan een uitspraak van het Europees Hof van Justitie, dat bepaalde dat de Nederlandse wetten de toegang tot de rechter teveel beperken. Die toegang moet er volgens het Verdrag van Aarhus zijn. In april bepaalde de Raad van State dat de uitspraak van het Europees Hof van Justitie door de Nederlandse overheid ‘zeer ruimhartig’ moest worden uitgelegd. Bij een groot aantal besluiten moeten alle inwoners voortaan toegang tot de rechter krijgen. De gemeente Bergen was het daar niet mee eens en meende dat er pas iets hoefde te veranderen als er een wetswijziging kwam. Daarom publiceert de gemeente Bergen in officiële bekendmakingen nog steeds dat niet iedereen naar de rechter mag.

    Burgemeester Lars Voskuil werd bij zijn aantreden in september meteen aangesproken door raadslid Koos Bruin over deze kwestie, maar die liet zich door de ambtelijke organisatie overtuigen dat de gemeente het gelijk aan zijn zijde had. Daarna stapte Bruin naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Minister Bruins Slot corrigeert nu de gemeente Bergen.

    Uitgezocht moet nu worden bij welke bestemmingsplannen tussen april 2021 en nu een verkeerde tekst heeft gestaan bij de officiële bekendmaking. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken is het niet eens met het raadslid Koos Bruin. Hij wilde dat die bestemmingsplannen nu allemaal ongeldig zouden worden verklaard.

     

  • Oude school aan Elgerweg in Alkmaar wordt 24-uurs zorglocatie voor dementerenden

    Oude school aan Elgerweg in Alkmaar wordt 24-uurs zorglocatie voor dementerenden

    Het Alkmaarse college heeft de oude school aan de Elgerweg aangewezen als woonzorglocatie voor psychogeriatrische zorg. Wethouders Pieter Dijkman (Wonen) en Robert te Beest (Wmo): “Wij zijn blij dat we als college op deze manier tegemoet kunnen komen aan de behoefte van een groeiende groep inwoners die wonen met zorg zo hard nodig hebben.”

    In het collegeprogramma is ingezet op realisatie van allerhande woon/zorg initiatieven omdat de vraag hiernaar de komende jaren sterk toeneemt. Deze koers vloeit voort uit de Woonzorgopgave 2018 – 2023 die de gemeenteraad vaststelde. In deze raadsnota wordt gestreefd naar extra huisvesting van doelgroepen die afhankelijk zijn van zorg. Bij de doelgroep ouderen is specifiek aandacht voor mensen met dementie.

    Het recente woningmarktonderzoek 2021-2030 van Companen bevestigt nog maar eens de groei van de behoefte aan geclusterd wonen in Alkmaar. Specifiek voor dementerenden stijgt de behoefte aan 24 uurs psychogeriatrische zorg naar verwachting van 440 plekken in 2021 via 580 in 2030 naar 780 plekken in 2040. Velen zullen in vertrouwde omgeving worden verzorgd, maar uitbreiding van het aantal woonzorglocaties blijft nodig.

    De volgende stap is voorbereiding van het selectieproces voor de verkoop. (foto: Google)

  • Geen 5,6 miljoen euro rijkssubsidie voor verduurzaming van Graft en De Rijp

    Geen 5,6 miljoen euro rijkssubsidie voor verduurzaming van Graft en De Rijp

    Het verzoek van gemeente Alkmaar voor 5,6 miljoen euro subsidie om de dorpen Graft en De Rijp te verduurzamen is afgewezen door de Rijksdienst voor Ondernemers (RVO). Alkmaar was een van 48 gemeenten die een aanvraag voor subsidie uit het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW). Slechts 14 gemeenten konden zich gelukkig prijzen.

    “Wij hadden met deze subsidie graag betekenisvolle en innovatieve stappen gezet op de grote vraagstukken rondom de energietransitie”, legt de teleurgestelde wethouder Duurzaamheid Robert te Beest uit. “De uitdaging om van het gas af te gaan in de gehele gemeente Alkmaar blijft groot. Die uitdaging moeten we met elkaar oplossen. Ook de dorpen Graft en De Rijp staan voor deze transformatie. Het gesprek daarover zal onverminderd doorgaan.”

    De gemeente neemt de regie en blijft in gesprek met bewoners, ondernemers en andere betrokken organisaties om kansen te pakken en gezamenlijk tot oplossingen te komen. Vanwege het eerdere haalbaarheidsonderzoek ‘Groene Walvis’ van energiecoöperatie Graft-De Rijp en de afgewezen aanvraag is er veel informatie over het verduurzamen van de twee dorpen. Veel woningen en gebouwen zijn vóór 1960 gebouwd en de kosten voor verduurzaming zijn daardoor relatief hoog.

    Verduurzamen blijft voor gemeente Alkmaar een belangrijk doel: voor het klimaat én vanwege de stijgende gasprijzen. Er wordt dan ook gewerkt aan verschillende projecten om gasverbruik en CO2-uitstoot terug te dringen. Deze projecten staan vastgelegd in het Programma Duurzaam Alkmaar. Een daarvan is dat alle inwoners tot en met 31 juli 80 euro RREW-subsidie kunnen krijgen voor energiebesparende producten.

    Meer informatie op duurzaambouwloket.nl/rrew-alkmaar.

  • Raadsvragen over ruimte voor huisartsen: onderneemt het college actie?

    Raadsvragen over ruimte voor huisartsen: onderneemt het college actie?

    Het is voor veel huisartsen een probleem: ze komen ruimte te kort. Volgens Lokaal Dijk en Waard zijn sommige praktijken in de gemeente gesloten voor nieuwe inschrijvingen en wordt verwezen naar praktijken buiten Dijk en Waard. De lokale partij wil weten of het college actie onderneemt en heeft vragen gesteld.

    Het inwoneraantal groeit sneller dan de vierkante meters die beschikbaar komen voor de huisartsenzorg. Naar aanleiding van een artikel in het NHD komt Annelies Kloosterboer met vragen voor het college. De fractievoorzitter van Lokaal Dijk en Waard wil onder meer weten of het college in beeld heeft hoeveel inwoners zich niet kunnen inschrijven bij een huisarts. “Op websites van huisartsenpraktijken in Dijk en Waard lees ik dat in sommige kernen en wijken praktijken gesloten zijn voor nieuwe inschrijvingen en dat wordt verwezen naar buiten de gemeente. Heeft het college in beeld waar de huisartsenzorg knelt?”

    Kloosterboer vraagt zich daarnaast ook af of het college wil gaan handelen om meer vierkante meters voor de praktijken te bewerkstelligen. “Is het college bereid om binnen de gemeente in samenspraak met ondernemers en ontwikkelaars actie te ondernemen om meer vierkante meters voor de eerstelijnszorg te realiseren?” Nu de vragen officieel zijn ingediend heeft het college dertig dagen de tijd om te reageren.

  • BUCH bereidt zich voor op opvang van 300 Oekraïners, hulp van inwoners welkom

    BUCH bereidt zich voor op opvang van 300 Oekraïners, hulp van inwoners welkom

    De gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo bereiden zich voor op de opvang van rond 300 vluchtelingen uit Oekraïne. De gemeenten zijn op dit moment op zoek naar geschikte opvanglocaties. Mensen die Oekraïners onderdak willen bieden worden verzocht contact op te nemen met hun gemeente en diverse hulporganisaties.

    Gevluchte Oekraïners mogen 90 dagen visumvrij reizen in de Europese Unie en hoeven dus geen asiel aan te vragen om legaal in Nederland te verblijven. Het kabinet heeft echter al laten weten dat Oekraïners zich geen zorgen hoeven te maken als die 90 dagen voorbij zijn. Op dit moment hebben Oekraïense vluchtelingen officieel nog geen recht op medische zorg, eten en kleding, dus er wordt hard gewerkt, aan zaken als registratie, de soort verblijfsstatus en welke rechten en plichten zij hebben.

    Mocht de oorlog in Oekraïne langer duren, dan zouden vluchtelingen alsnog asiel kunnen aanvragen. Het kabinet komt binnenkort met meer informatie over asiel en ook verdere voorzieningen als kinderopvang, scholing en werk voor de vluchtelingen.

    Veel mensen hebben al genereus huizen, vakantiehuizen of slaapkamers aangeboden. Wie onderdak wil aanbieden kan contact opnemen met meerdere organisaties. Take Care BnB werkt samen met het COA. Verder zijn er Host 4 ukraine, Shelter 4 ua, Room For Ukraine en Mapahelp. De gemeenten vragen aanbieders om zich ook te melden via opvangoekraine@debuch.nl, zodat de BUCH overzicht kunnen houden en informatie kan versturen.Op dit moment is er nog geen vergoeding voor opvang. Hier wordt ook nog aan gewerkt.

    De BUCH maakt geen gebruik van commerciële aanbiedingen, maar noteert ze wel voor als ze later nodig blijken te zijn.

    Op de websites van de gemeenten staat meer informatie. Er zijn ook links te vinden naar organisaties als Vluchtelingenwerk Nederland,  Giro 555 en de UNHCR Nederland.

  • Gemeente Alkmaar maakt participatieplan na infobijeenkomsten over Overstad

    Gemeente Alkmaar maakt participatieplan na infobijeenkomsten over Overstad

    Vorige week donderdag en dinsdag organiseerde gemeente Alkmaar twee inloopbijeenkomsten over de plannen voor Overstad. Omwonenden, ondernemers uit het gebied en andere belangstellenden kregen de gelegenheid om input te geven voor de ruimtelijke ontwikkeling van het nu nog niet bepaald aantrekkelijk ogende gebied.

    De reacties worden gebruikt voor een participatieplan voor het vervolg. In het voorjaar worden verdiepende themabijeenkomsten over het te vormen bestemmingsplan georganiseerd. Naar verwachting is het concept in het najaar gereed voor publicatie en start de bezwaarperiode. De planning is om in april 2023 het definitieve bestemmingsplan in de gemeenteraad te bespreken en vast te stellen.

    Wie niet bij de inloopbijeenkomsten was kan nog tot en met 12 maart inbreng leveren via een online vragenlijst. Onder andere wordt gevraagd wat de hoofdfunctie van het gebied moet worden, en welke gebouwen en ruimten mogen blijven of juist weg moeten.

    Meer over de transformatie van Overstad op alkmaar.nl/alkmaarskanaal. Hier is ook een promovideo te vinden.

  • Opvang voor 217 gevluchte Oekraïners in Transferiumgebouw Heerhugowaard

    Opvang voor 217 gevluchte Oekraïners in Transferiumgebouw Heerhugowaard

    Er worden binnen twee weken 109 Oekraïners opgevangen in het Transferiumgebouw in Heerhugowaard. Dat heeft de gemeente Dijk en Waard bekendgemaakt. Binnen zes weken zouden nog eens 108 Oekraïners tijdelijke huisvesting moeten krijgen in het gebouw aan De Vork. Directe omwonenden zijn woensdag geïnformeerd.

    Vanuit de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord is aan de gemeente Dijk en Waard gevraagd om binnen twee weken 109 Oekraïners een verblijf aan te bieden. “Wij willen graag helpen”, benadrukt burgemeester Peter Rehwinkel.”De vluchtelingenstroom komt op gang en we moeten als gemeente wat doen.” Het college heeft besloten om een groot gedeelte van het Transferiumgebouw in te huren voor het huisvesten van vluchtelingen. Naar verwachting zal het gebouw binnen maximaal twee weken beschikbaar zijn voor de opvang. De eigenaar van het pand wil dat de vluchtelingen er uiterlijk eind december uit zijn. Mocht langer verblijf nodig zijn, dan wordt gekeken of de huur toch kan worden verlengd. Kan dat niet, dan gaan we kijken voor een nieuwe locatie.”

    Dijk en Waard is door de veiligheidsregio ook gevraagd om te kijken naar de mogelijkheid om meer mensen op te vangen. Door de gemeente wordt nu gewerkt aan de coördinatie van de vluchtelingenstroom. Zo komt er een loket in het gemeentehuis, een balie in de Parelhof en wordt er gekeken naar meer mogelijkheden om loketten voor Oekraïners te openen. “Er is nog weinig duidelijk over deze situatie. Voor ons is nu de taak om het zo goed mogelijk in te richten. We krijgen uiteindelijk wel een vergoeding van het rijk, maar hoeveel geld en wanneer is nog onduidelijk.”

  • Gemeente Dijk en Waard heeft nieuw WhatsApp-nummer

    Gemeente Dijk en Waard heeft nieuw WhatsApp-nummer

    Inwoners die vragen hadden aan de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard konden dit al een aantal jaar doen via WhatsApp. En dat is ook mogelijk voor Dijk en Waard. Wel stapt de fusiegemeente over naar een nieuw telefoonnummer: 06 28 52 09 21. Bewoners die contact zoeken via de oude nummers worden voortaan doorverwezen naar het nieuwe.

    De afgelopen jaren is het gebruik maakt van WhatsApp flink toegenomen. “We merken dat inwoners handig gebruik maken van WhatsApp om meldingen te maken en vragen te stellen. Je hoeft dan niet te wachten, wat met bellen soms wel het geval is.” Aldus senior medewerker frontoffice Dominique Bleeker.