Categorie: gemeente

  • Onderzoek naar locatie voor pumptrack in Dijk en Waard

    Onderzoek naar locatie voor pumptrack in Dijk en Waard

    De gemeente Dijk en Waard gaat onderzoeken of een locatie op de grens van Broek op Langedijk en Zuid-Scharwoude geschikt is voor een pumptrack. Dat is de uitkomst van een gesprek tussen wethouder Annette Groot en initiatiefnemers van een pumptrack in Dijk en Waard.

    Als het aan de jongeren ligt wordt een speeltuin vervangen door een parcours voor onder meer BMX-fietsers, mountainbikers, steppers en skaters. Er is een vervangingsbudget voor de speeltoestellen beschikbaar en de initiatiefnemers hopen dat dit budget voor een pumptrack kan worden gebruikt. De gemeente moet nog beoordelen in welke vorm ze een bijdrage kan leveren en of de beoogde locatie geschikt is. De initiatiefnemers staan zelf ook niet stil, ze willen een doneeractie starten.

    Pumptrack is een niet-olympische tak van de BMX-sport die vele harten sneller laat kloppen, zo schrijft De Volkskrant. Vooral bij jongeren is het populair. Waar de plannen in Dijk en Waard nog niet vaststaan, werden eerder banen aangelegd in plaatsen als Eindhoven, Den Haag en Heeswijk. De grootste baan van Europa ligt in Roosendaal.

  • Bergens college: ‘Wonen in vakantiehuisje moet makkelijker worden’

    Bergens college: ‘Wonen in vakantiehuisje moet makkelijker worden’

    Als het aan het college van Bergen ligt, kunnen inwoners binnenkort makkelijker een vergunning aanvragen om nou voor de duur van vijf jaar in een vakantiewoning te wonen. Daarnaast wil het college dat er binnen de gemeente geen nieuwe recreatieparken bij komen. De maatregelen zijn bedoeld om het woningtekort tegen te gaan.

    Dinsdag stemde het college in met het ‘Facetbestemmingsplan Recreatie’, waarin beide maatregelen zijn vastgelegd. Als het bestemmingsplan door de raad wordt aangenomen, geldt het in de gehele gemeente. Voor het wonen in een recreatiewoning bestaat al een regeling. Volgens het college wordt hier te weinig gebruik van gemaakt, omdat de vergunningsaanvraag te ingewikkeld en duur zou zijn. Hierdoor zouden mensen eerder illegaal in een vakantiewoning wonen.

    Dat moet eenvoudiger, aldus het college. Zo moeten mensen die van de regeling gebruik willen maken nu nog zelf veel werk verzetten om het juridisch voor elkaar te krijgen. Bij de nieuwe regeling zijn duidelijkere richtlijnen gesteld, waardoor de aanvraag volgens wethouder Klaas Valkering ‘net zo eenvoudig wordt als de aanvraag van een vergunning voor een dakkapel’.

    De wethouder licht aan mediapartner NH Nieuws toe dat de aanpassing nodig is om het woningtekort tegen te gaan: “Het zou een goede oplossing zijn voor veel jongeren die nu geen betaalbare woning kunnen vinden. Met deze nieuwe regeling halen we deze bewoning uit de illegaliteit.”

    Ook wil het college de ‘wildgroei’ van nieuwe recreatieparken ‘een halt toeroepen’. Volgens het college zijn meer vakantieparken ‘slecht voor de leefbaarheid van de dorpen’ en zorgen ze voor een ‘te eenzijdig vakantieaanbod’. Vooral in Schoorl is dit het geval, vertelt de wethouder. Vorig jaar lieten inwoners van dat dorp al aan de gemeenteraad weten helemaal klaar te zijn met de parken.

    “Recreatieparken, zeker wanneer het er te veel zijn, zorgen voor veel overlast bij inwoners”, volgens Valkering. “Ze trekken veel verkeer aan en zorgen het hele jaar door voor overlast van bijvoorbeeld houtkachels. Als de campings dan toch moeten verdwijnen dan zie ik daarvoor liever betaalbare woningen terugkomen voor onze inwoners.”

    Naast het verbod op nieuwe recreatieparken is ook het uitbreiden van bestaande parken in het nieuwe bestemmingsplan niet langer mogelijk. Dit verbod gaat per direct in, maar ‘vervalt als de gemeenteraad zou besluiten het bestemmingsplan niet vast te stellen of te lang wacht met het vaststellen daarvan’. Als de nieuwe regels door de raad worden goedgekeurd, gelden ze in eerste instantie voor en periode van tien jaar. Tussentijds wordt geëvalueerd of ze helpen om het woningtekort op te lossen.

    Het bestemmingsplan ligt vanaf 4 maart voor zes weken ter visie, zodat inwoners nog op- of aanmerkingen op het plan kunnen hebben. Daarna wordt het bestemmingsplan aan de gemeenteraad voorgelegd. Wanneer de gemeenteraad instemt, kunnen de nieuwe vergunningen worden aangevraagd.

  • Twee zorgwoningen voor kwetsbare mensen aan de Kanaalweg in Heiloo

    Twee zorgwoningen voor kwetsbare mensen aan de Kanaalweg in Heiloo

    Gemeente Heiloo laat met Kennemer Wonen twee woningen bouwen voor mensen die zorg mijden en veelal langdurig dakloos zijn. De woningen komen te staan aan de Kanaalweg, ter hoogte van de gemeentewerf en brandweerkazerne. Op 21 maart is er een bijeenkomst voor omwonenden over het project.

    Gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen in de regio werken samen aan passende huisvesting van mensen die zorg en steun nodig hebben. Ook als ze zorg liever mijden. De woningen bieden een kleinschalige en laagdrempelige leefomgeving met zo min mogelijk prikkels, waarin de bewoners worden begeleid naar een zelfstandig bestaan. De woningen komen op “flinke afstand” van andere woningen en de leefbaarheid van de omgeving blijft volgens de gemeente gewaarborgd.

    Tijdens de bewonersavond geven de gemeente, de zorgpartij en Kennemer Wonen uitleg en beantwoorden ze vragen. Gemeente Heiloo verstuurt uitnodigingen. (foto: Google)

  • College van Alkmaar verlengt cameratoezicht in Overdie

    College van Alkmaar verlengt cameratoezicht in Overdie

    Gemeente Alkmaar heeft in opdracht van burgemeester Anja Schouten het cameratoezicht in de wijk Overdie met drie maanden verlengd. Uit evaluatie is gebleken dat het toezicht in de omgeving van de Thomas à Kempislaan een positief effect heeft, met name op het gevoel van veiligheid van mensen uit de buurt.

    Eind november werd cameratoezicht ingesteld vanwege de overlast die jeugd veroorzaakte. Al enkele maanden gaven bewoners met regelmaat melding van een jeugdgroep van tien à twintig jongeren. Ze zorgden voor troep op straat, geluidsoverlast en vernielingen. Bij Snackplaza Elmaar was het het ergst. Daar gebruikten jongeren drugs, spoten graffiti en intimideerde bezoekers. Een aantal omwonenden durfde zelfs geen melding te doen vanwege bedreigingen en handhavers werden beledigd en bekogeld met flesjes en blikjes. Daarnaast kwam oud en nieuw eraan.

    Een evaluatie wees echter dat het cameratoezicht in combinatie met de andere maatregelen nog steeds nut heeft. Gesprekken met omwonenden, ondernemers en ketenpartners wezen uit dat ze een bijdrage leveren aan het gevoel van veiligheid. Bovendien zijn de lente en Ramadan in aantocht waardoor jongeren weer veel vaker buiten zullen zijn, wat weer mogelijk tot meer overlast leidt. Voordat de nieuwe periode van drie maanden is verstreken wordt opnieuw geëvalueerd.

  • Nieuwbouw van Campus de Hoef officieel van start

    Nieuwbouw van Campus de Hoef officieel van start

    De nieuwbouw van Campus De Hoef in Alkmaar is vrijdagochtend officieel van start gegaan. De eer was aan wethouder Elly Konijn en aannemer Niek Bolten om het bouwbord te onthullen voor de toekomstige SOED, oftewel ‘Scholen onder één dak’. Voorafgaand werd door kinderburgemeester Livia Balder een tijdcapsule ingegraven samen met kinderen van de scholen.

    De campus aan de Judith Leysterstraat zal onderdak gaan bieden aan de basisscholen De Driemaster en Nicolaas Beets, Voorziening De Trimaran, de Burgemeester de Wildeschool, SKOA Kinderopvang, Kiddies Peuterschool en ook Alkmaar Sport.

    Eigenlijk moest de bouwstart al een half jaar eerder plaatsvinden. Omwonenden maakten bezwaar, vooral tegen het formaat en de plek van het gebouw. Maar ze zouden al tevreden als het pand een kwartslag werd gedraaid, dan zou er voldoende open ruimte zijn tot hun woningen. Dat wilde de gemeente niet. De bewoners voelden zich onvoldoende gehoord en de Bezwaarkamer gaf hen gelijk, waardoor een deel van het besluitproces opnieuw moest. Veel leverde dat alleen niet op. Het pand wordt een klein stukje verder van de straat gebouwd. (foto: Katinka Kerssens)

  • College B&W akkoord met rapport ‘Alkmaars Kanaalpark’, participatie start binnenkort

    College B&W akkoord met rapport ‘Alkmaars Kanaalpark’, participatie start binnenkort

    Het college van B&W heeft deze week ingestemd met het rapport ‘Alkmaars Kanaalpark, de rijkdom van Alkmaar weerspiegeld’. In het kort staat in het rapport dat de oevers van het kanaal vooral parken en verblijfsruimten moeten worden. De volgende stap richting de definitieve plannen is burgerparticipatie. Binnenkort maakt de gemeente hierover meer bekend.

    In het Omgevingsbeeld Kanaalzone uit 2019 staan tien kwalitatieve regels met als meest voorname: de oevers langs het kanaal zijn openbaar, soms zacht en groen, en soms direct toegankelijk door middel van paden en verblijfsplekken. Een daaruit voortvloeiend actiepunt is dat de oevers openbaar en aantrekkelijk worden, en dat ze passen in de omgeving.

    In het noordelijke gebied komt vooral veel groen met paden en ruimte voor publieksfuncties en in het zuidoostelijke gebied een openbare route van kade en groen. In het centrum is de stoere herinrichting inmiddels zichtbaar aan het worden.

    Het rapport over het Alkmaars Kanaalpark biedt verdieping met drie ontwerpprincipes:
    – Het kanaal als groene drager, dit gaat over de aansluiting bij het netwerk van bestaande parken in Alkmaar, over natuurvriendelijke bermen en oevers, en over herkenbare kanaaldijken
    – Het kanaal als verbindend netwerk gaat over de principes van ommetjes langs het kanaal, het aanvullen van het fietsnetwerk en het activeren en versterken van het waternetwerk.
    – Bij de uitnodigende plekken aan het kanaal wordt gedacht aan het creëren van zogenaamde magneetlocaties, bijzondere plekken aan het water, waar je graag wil komen en met een herkenbare parkstijl.

    Na de inspraakronde en vaststelling van het rapport door de gemeenteraad, zullen de principes worden uitgewerkt tot concrete ontwerpen en projecten per deelgebied.

  • Stemmen voor blinde en slechtziende Alkmaarders in wijkcentrum Thuis in Overdie

    Stemmen voor blinde en slechtziende Alkmaarders in wijkcentrum Thuis in Overdie

    Woensdag 16 maart is voor de Alkmaarse gemeenteraadsverkiezing in wijkcentrum Thuis in Overdie een bijzonder stembureau beschikbaar voor inwoners die blind of slechtziend zijn. Tussen 10:00 en 17:00 uur zijn er vrijwilligers van de Oogstichting aanwezig om te helpen met de het vinden van het stemhokje en het invullen van het stembiljet. Een kandidatenlijst in braille is beschikbaar.

    Voor wie geen vervoer heeft van en naar het stembureau is er de Regiotaxi. Wie bij aanmelding aangeeft dat het om een rit voor de verkiezingen gaat, weet zeker dat de taxi blijft wachten tijdens het stemmen. Meer informatie is te vinden op regiotaxinoordkennemerland.nl.

    Voor wie elders wil stemmen zijn er in gemeente Alkmaar op maandag 14 en dinsdag 15 maart veertien stembureaus en op woensdag 16 maart 58 stembureaus geopend. Alle stembureaus zijn open van 07:30 uur tot 21:00 uur.

    De gemeente raadt inwoners die onverhoopt geen stempas hebben ontvangen om zo snel mogelijk een nieuwe aan te vragen via alkmaar.nl.

  • Tien mensen doen gooi naar burgemeestersfunctie Dijk en Waard

    Tien mensen doen gooi naar burgemeestersfunctie Dijk en Waard

    Er hebben tien mensen gesolliciteerd naar de functie van burgemeester van de gemeente Dijk en Waard. Onder de sollicitanten zijn drie vrouwen en zeven mannen.

    De meeste geïnteresseerden hebben of hadden een functie in het (lokaal) openbaar bestuur, namelijk zes. Commissaris van de Koning Arthur van Dijk praat binnenkort met een aantal van de kandidaten. Vervolgens worden deze gedeeld met een vertrouwenscommissie die vanuit de gemeenteraad is samengesteld. Deze commissie moet kandidaten voordragen aan de raad. In een besloten raadsvergadering worden twee kandidaten voorgesteld en kiest de raad een voorkeurskandidaat.

    Bij benoeming tot burgemeester is het een vereiste dat de nieuwe burgemeester in Dijk en Waard woont of op korte termijn naar de gemeente verhuist.

    Naar verwachting zal de nieuwe burgemeester op 13 juli worden benoemd.

  • Volgende fase herinrichting Stationsgebied: voorbereidingen spooronderdoorgang Heerhugowaard

    Volgende fase herinrichting Stationsgebied: voorbereidingen spooronderdoorgang Heerhugowaard

    De afgelopen tijd is er achter de schermen gewerkt aan de uitwerking van de spooronderdoorgang op de Zuidtangent in Heerhugowaard. Zo maakt gemeente Dijk en Waard bekend. Om inwoners te informeren, organiseert de gemeente een inloopbijeenkomst op 23 maart in hotel Heer Hugo.

    Gemeente Dijk en Waard en ProRail hebben onderzoek gedaan naar de aanleg van de spooronderdoorgang. De plannen zijn nu grotendeels klaar en omvatten niet alleen de onderdoorgang, maar ook de herinrichting van de Zuidtangent, van de N242 tot aan het Parelhof.

    Tijdens de inloopbijeenkomst voor inwoners wordt informatie gegeven over de planning en hoe de spooronderdoorgang eruit komt te zien.

    Naast de bijeenkomst in maart, zullen twee avonden georganiseerd worden in april. Deze avonden staan in het teken van de aanvraag van een omgevingsvergunning en het spreken met omwonenden, gebruikers en ondernemers over bereikbaarheid.

    Geïnteresseerden zijn welkom bij de eerste bijeenkomst op woensdag 23 maart tussen 19:30 en 21:00 uur in hotel Heer Hugo, Gildestraat 2 in Heerhugowaard. Aanmelden voor de avond is niet nodig. Meer informatie over deze avond staat op de projectwebsite dijkenwaard.nl/stationsgebied.

  • Gemeenten in regio en waterschap tekenen met ruim 40 partners voor klimaatbestendige nieuwbouw

    Gemeenten in regio en waterschap tekenen met ruim 40 partners voor klimaatbestendige nieuwbouw

    Gemeenten in regio Alkmaar en het Hoogheemraadschap Noord-Holland Noord hebben woensdag de ‘Intentieovereenkomst Klimaatbestendige Nieuwbouw in MRA en Noord-Holland’ ondertekend. In totaal tekenden meer dan 40 overheden, bedrijven en maatschappelijke partners.

    Klimaatbestendige nieuwbouw betekent dat aanpassing aan hitte en wateroverlast wordt meegenomen in plannen voor nieuwe woningen in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en Noord-Holland. Met het veranderende klimaat wordt dit steeds belangrijker. Ook ontstaat een gelijk speelveld tussen bouwbedrijven en overheden. Aan de overeenkomst is gewerkt door gemeenten, waterschappen, twee provincies en door bouwbedrijven, projectontwikkelaars, groenondernemers en andere maatschappelijke partners.

    Cees Loggen, gedeputeerde Ruimte, Wonen en Water, is blij met de stappen die worden gezet: “We krijgen steeds meer te maken met extreem weer, van hevige regenval tot langdurige droogte en hitte. Daarom is een belangrijke doelstelling van de provincie Noord-Holland om te zorgen voor klimaatbestendige, betaalbare en toekomstbestendige woningen voor alle doelgroepen. Om dit doel te bereiken is het belangrijk om met partners op te trekken en de uitdagingen in de regio samen aan te pakken. Met deze intentieverklaring zetten we samen de volgende stap richting een klimaatbestendige leefomgeving.”

    De intentieverklaring betreft het handelen volgens specifieke uitgangspunten en basisveiligheidsniveaus met betrekking tot thema’s als hitte, droogte, extreme regenval, gevolgen van overstromingen, natuurinclusief bouwen en biodiversiteit. Het doel is om de leefbaarheid van een gebied te vergroten en het risico van schade door de gevolgen van klimaatverandering zo klein mogelijk te maken.