Categorie: gemeente

  • Heel Dijk en Waard schoon op 19 maart: ‘Doe ook mee!’

    Heel Dijk en Waard schoon op 19 maart: ‘Doe ook mee!’

    Dijk en Waard staat zaterdag 19 maart weer in het teken van de grote jaarlijkse opruimactie van zwerfafval. Wethouder Annette Groot nodigt alle Zappers uit om mee te doen aan ‘Heel Dijk en Waard Schoon!’ Het thema voor de speciale dag is: Jij een schone buurt, samen een schone gemeente.

    Met een afvalgrijper door de wijk of in het park zoeken naar vuilnis. Het is populairder dan ooit. Door het hele land ontstaan initiatieven om de buurt schoon te houden. Ook in onze gemeente wordt dankbaar gebruikgemaakt van de hulpvaardige inwoner met grijpertje en vuilniszak. Meer dan 1.000 Zappers hebben vorig jaar meegedaan aan een opruimactie van zwerfafval in Dijk en Waard. In één jaar tijd is de hoeveelheid zwerfafval aanzienlijk verminderd, concludeert de gemeente. Die trend doorzetten is een van de ambities van wethouder Annette Groot: ”We zijn goed bezig en natuurlijk gaan we ook dit jaar door. Ik nodig iedereen uit om zwerfafval te rapen. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je gezondheid. Je komt al snel aan 10.000 stappen per dag. Het is een win-win. Doe ook mee!”

    De gemeente roept Dijk en Waarders op om zaterdag 19 maart mee te doen aan Heel Dijk en Waard Schoon! Ook scholen, sportclubs en verenigingen kunnen deelnemen. Wie net als al de meer dan 1.000 andere inwoners ook Zapper wil worden, krijgt van de gemeente een gratis zwerfafvalgrijper. Aanmelden kan via dijkenwaard.nl/zwerfafval.

  • Heilooër raad neemt unaniem motie aan voor goede opvang Oekraïense vluchtelingen

    Heilooër raad neemt unaniem motie aan voor goede opvang Oekraïense vluchtelingen

    De gemeenteraad van Heiloo heeft unaniem een motie aangenomen die het college opdraagt de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne snel en goed te regelen. De motie is vooral symbolisch. “Daar zijn wij natuurlijk al hard mee bezig!”, aldus het college.

    De Veiligheidsregio heeft van het Rijk opdracht gekregen om binnen enkele dagen 1.000 opvangplekken te realiseren, en op korte termijn nog eens 1.000. De burgemeesters van alle zestien gemeenten in de regio hebben overleg gehad. De opvang is een flinke operatie, want het gaat niet alleen om het zelf regelen van onderdak, eten en zorg. Het niet duidelijk is hoe lang de Oekraïners hier zullen verblijven, moet ook alvast een plan worden bedacht voor zaken als kinderopvang, scholing en (vrijwilligers-) werk. Bovendien wordt al vanuit meerdere hoeken door hulpvaardige mensen opvang aangeboden.

    Hoeveel opvangplekken gemeente Heiloo zal regelen, en waar, moet allemaal nog uitgekristalliseerd worden. is nog niet duidelijk. Buurgemeente Alkmaar werkt met hotels aan de allereerste opvang, en kijkt verder naar locaties als leegstaande kantoren die snel aangepast kunnen worden.

    Wie mensen thuis, in een vakantiehuisje of bed & breakfast willen opvangen, wordt voorlopig aangeraden om zich te melden bij de gemeente. Er wordt nagedacht over een regionaal punt van waar dan ook voorlichting en (financiële) steun kan worden opgezet.

  • Bewoners starten petitie tegen betaalde parkeervergunning stadshart Heerhugowaard

    Bewoners starten petitie tegen betaalde parkeervergunning stadshart Heerhugowaard

    Bewoners van de Coryluslaan en Bremlaan in Heerhugowaard hebben ongeveer honderd handtekeningen opgehaald met een petitie tegen de invoering van een parkeertarief in het stadshart. Het is voor de buurtbewoners een doorn in het oog; 55 euro betalen om in hun eigen buurt te mogen parkeren.

    Als het aan het college van B&W in Dijk en Waard ligt gaan bewoners van het stadshart jaarlijks 55 euro per parkeervergunning betalen. De invoering van het tarief stuitte vorige week bij de Discussietafel al op flinke kritiek. En wat Mark Ligthart en Jan Blankendaal betreft blijft het daar niet bij. De twee bewoners van het Waardse stadshart zijn een petitie gestart. ”Wij willen met deze petitie ons tegen woord laten horen. Wat hier gebeurt kan gewoon niet”, stelt initiatiefnemer Mark Ligthart. ”Tien jaar geleden is de gratis parkeervergunning toegevoegd, omdat er parkeeroverlast was. Nu dat is verholpen zie ik helemaal geen reden om een tarief in te stellen. Bovendien vind ik het wel heel veel geld, zo ineens 55 euro en wat wordt het volgend jaar? En over twee jaar? Wie zegt dat het zo blijft?”

    Onder Ligthart en buurtbewoners heerst het gevoel dat zij moeten opdraaien voor het begrotingstekort van een ton. ”Ik geloof best dat er een tekort in de begroting is, maar verhaal dat niet op een kleine groep inwoners. Dat is gewoon niet terecht.” Ligthart wil de handtekeningen tijdens de politieke avond van volgende week overhandigen aan de wethouder.

  • Veteraan geëerd met Ereteken voor Orde en Vrede

    Veteraan geëerd met Ereteken voor Orde en Vrede

    Burgemeester Rehwinkel heeft het militaire Ereteken voor Orde en Vrede opgespeld bij de heer J. Olie uit Sint-Pancras. Dit gebeurde nadat de onderscheiding werd toegekend door Kapitein ter Zee, mevrouw Havers- Metz namens het ministerie van Defensie.

    Meneer Olie krijgt het ereteken vanwege zijn verdiensten als marinier van maart 1949 tot juni 1950. Het bronzen ereteken heeft de vorm van een achtpuntige kompas ster en werd door Koningin Wilhelmina in 1947 ingesteld. De onderscheiding wordt toegekend aan militairen van de drie toenmalige krijgsmachtonderdelen en het Koninklijke Nederlands-Indisch Leger die in het toenmalige Nederlands-Indië, dan wel Indonesië en de aangrenzende zeegebieden, tussen 1945 en 1951 minstens drie maanden in werkelijke dienst zijn geweest.

  • Honderden Oekraïense vluchtelingen naar Alkmaar: hotel als eerste opvang

    Honderden Oekraïense vluchtelingen naar Alkmaar: hotel als eerste opvang

    Enkele honderden Oekraïense vluchtelingen worden naar verwachting de komende tijd in de gemeente Alkmaar opgevangen, zo maakt burgemeester Anja Schouten bekend. In eerste instantie zullen zij in een hotel verblijven, maar er wordt ook gewerkt aan opvang voor langere termijn.

    “De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord verwacht vandaag of morgen een brief van het kabinet waarin wordt gevraagd om de opvang van vluchtelingen te regelen”, meldde Schouten dinsdag op een persconferentie. “Dat betekent dat ook Alkmaar ervoor moet zorgen dat we er klaar voor zijn.”

    Omdat dit snel geregeld moet worden, heeft de gemeente volgens wethouder Pieter Dijkman contact met alle hoteleigenaren binnen de gemeente. “Op die manier verwachten wij voorlopig aan de vraag van het Rijk te kunnen voldoen.” Hierbij gaat het niet alleen om het klaarmaken van slaapplekken, er moet ook eten, drinken, en medische middelen voor de vluchtelingen gereed zijn. “In een hotel zijn die voorzieningen er al, dus dat helpt enorm”, zegt Dijkman.

    Voor de wat langere termijn zoekt de gemeente uit welke kantoorpanden leegstaan en makkelijk voor opvang gebruikt kunnen worden. “Maar dat is natuurlijk niet een, twee, drie gebeurd.” De wethouder noemt het ‘een geluk bij een ongeluk’ dat er in Alkmaar momenteel ‘best veel’ leegstaande kantoorpanden zijn.

    Burgemeester Schouten laat ook weten dat ze het ‘hartverwarmend’ vindt dat al zoveel inwoners hulp hebben aangeboden. “Dat is ontzettend fijn”, vindt ook Dijkman. “Zeker omdat ook wij even alles op een rijtje moesten zetten.” Onderdeel van dat op een rijtje zetten is het in kaart brengen van hoeveel Oekraïense vluchtelingen er op dit moment al in Alkmaar zijn. Dat is nu niet duidelijk, omdat Oekraïeners geen asiel hoeven aan te vragen.

    “We vragen echt of vluchtelingen in Alkmaar zich kunnen melden. Ook als ze op dit moment bij bijvoorbeeld familie verblijven”, zegt Schouten. “Dan kunnen we bijvoorbeeld zorg bieden of helpen met andere faciliteiten.”

    Om ervoor te zorgen dat Alkmaarders een online plek krijgen waar ze terecht kunnen voor informatie, werkt de gemeente aan een nieuwe pagina op de website. Die komt ‘zo snel mogelijk’ in de lucht.

  • Burgemeester en wethouder bij koude aftrap ‘Welkom in de Wereld’ van Alkmaarse daklozen

    Burgemeester en wethouder bij koude aftrap ‘Welkom in de Wereld’ van Alkmaarse daklozen

    “Zo blij dat het ijskoud was”. Het kwam uit de grond van zijn hart. Lute, een ex-dakloze uit Alkmaar verzorgde de kick-off van het Reakt-project ‘Welkom in mijn Wereld’, waar burgemeester Anja Schouten en wethouder Robert te Beest aan deelnamen. Hij nam de twee mee langs plekken waar daklozen zoal verblijven, ook als het stervenskoud is. De rondwandeling is nu voor iedereen te boeken.

    “Burgemeester en wethouder schuifelden met hun voeten om ze warm te houden en doken wat dieper weg in hun jas. Ik dacht toen: Ja, dat hebben wij ook. Dag en nacht, we worden koud tot op het bot”, blikt Lute terug. Hij herinnert zich maar al te goed hoe het voelt. “Na mijn scheiding raakte ik verslaafd aan alcohol. Het ging van kwaad tot erger. Je probeert er tegenin te gaan, maar instanties keken naar de regels en niet naar de mens. Ik werd niet gezien als volwaardige burger, had geen perspectief meer. Daardoor ging ik mezelf meer en meer afsluiten voor de maatschappij.”

    Lute kreeg de knop om dankzij hulpvaardige mensen. “Ik kreeg weer het gevoel dat ik er mag zijn, kreeg steun en dat is heel belangrijk. Ik liet me opnemen, werd clean. Na een behandeling sta je weer buiten en dan begint het pas. Je moet een totale nieuwe start maken. Via Housing First kreeg ik een woning. Dat gaf rust, zodat ik kon bouwen aan een nieuwe toekomst. Als ik ergens mee zit, heb ik nu een vraagbaak.”

    Alkmaar kent tientallen daklozen. Housing First is een van de partijen die hen een dak boven het hoofd probeert te geven. Alleen dat al scheelt heel veel stress. Daarna wordt gewerkt aan andere problemen.

    “Ik werd letterlijk hun wereld ingetrokken tijdens de wandeling”, vertelt Robert te Beest. “Zij zijn ook inwoners van Alkmaar. Ze hebben alleen pech gehad, krijgen stigma’s opgeplakt en worden mede daardoor als tweederangsburgers gezien. En dat is niet terecht. Alkmaar is een sociale stad en daarom doen we kneiterhard ons best om deze mensen te helpen”.  Ex-dakloze Jan zorgde voor de muzikale omlijsting van de kick-off.

    Doorbreken van stigma’s is een van de doelen van ‘Welkom in mijn Wereld’. Onderdeel van het project zijn vijf filmpjes waarin ex-daklozen hun indringende verhaal vertellen, met daarin aanleidingen die misschien wel iedereen zou kunnen overkomen.

    Lute: “Met de filmpjes krijgt de dakloze en zijn verhaal een gezicht. Het geeft in inkijkje in het leven van een dakloze, vandaar ook de titel. Samen met andere ex-daklozen nemen we geïnteresseerden mee in onze verhalen en krijg je een rondleiding langs de plekken in Alkmaar waar we veel verbleven in die tijd. We willen als ambassadeurs voor dak- en thuislozen zijn, dat ze gezien en gehoord worden, zodat zij ook een kans krijgen om hun leven weer op de rail te krijgen”. Collega en ex-dakloze Ron: “Het leven verliep voor ons anders dan van tevoren gedacht, maar dat maakt ons nog geen tweederangsburgers!”

    Meer over het project en de rondwandeling op reakt.nl/welkom-in-mijn-wereld.

  • Alkmaars Sportgala haalt achterstand in met vijf huldigingen

    Alkmaars Sportgala haalt achterstand in met vijf huldigingen

    In 2020 en 2021 was er geen Alkmaars Sportgala en ook konden een aantal huldigingen van sportkampioenen niet doorgaan, maar de gemeente wilde alle mooie prestaties van Alkmaarders in die twee jaar niet voorbij laten gaan, zonder de sportkampioenen alsnog in het zonnetje te zetten. Maandag werd alsnog een sportgala diner gehouden in Poppodium Victorie.  Zwemmer Thom de Boer mocht een gouden sportspeld van Alkmaar in ontvangst nemen.

    Tijdens de feestelijke avond in stijl, met entertainment én lekker eten, liet presentator Nick Renooij de aanwezige kampioenen, samen met hun aanhang en genodigden, terugkijken op hun prestaties van de laatste twee jaar. Maar anders dan voorheen werden er geen winnaars per categorie uitgeroepen. Organisator Sanne Wunderink van Alkmaar Sport: “Veel sporters hebben zich de afgelopen tijd niet optimaal kunnen voorbereiden op wedstrijden, of wedstrijden werden afgelast. Het vergelijken van prestaties was in de ogen van de juryleden dan ook niet geheel eerlijk. Ook was er lange tijd veel onduidelijk over de openingstijden van de horeca. Vandaar dat we kozen voor deze opzet met een diner, waar iedereen heel enthousiast op reageerde.”

    Sportwethouder Pieter Dijkman mocht vijf huldigingen ‘inhalen’. De kanopoloërs van Odysseus en tennisster Caroline de Vries kregen van hem een plaquette, en het softbal herenteam van Alcmaria Victrix en het seniorenteam van Trampolinevereniging Triffis een zilveren sportspeld. Na het toetje, als klapstuk van de avond, overhandigde  de sportwethouder de gouden sportspeld aan zwemmer Thom de Boer. De Olympiër heeft op het EK en WK eind 2021 met de estafetteteams onder andere goud gewonnen.

    Dijkman merkte op dat ondanks alle belemmeringen van de afgelopen tijd, er toch opvallend veel mooie prestaties zijn geleverd. Hij moedigde de sporters aan om vooral op deze voet door te gaan, toewerkend naar het Alkmaarse sportgala van december 2022. (foto: Robert van der Eng)

  • Werkzaamheden Maria Austria Erf lopen uit

    Werkzaamheden Maria Austria Erf lopen uit

    Werkzaamheden aan de Maria Austria Erf in Heerhugowaard lopen uit. Tot zeker 11 maart kun je niet via de Maria Austria Erf de Middenweg op of af. Omleidingsborden ter plaatse geven meer duidelijkheid.

    Eind januari is ter hoogte van de rotonde met de Middenweg en Reuzenpandasingel gestart met de aanleg van een duiker. Deze buis tussen twee sloten is nodig om de waterkwaliteit in de sloot langs de Middenweg te verbeteren. Zo kan het water beter doorstromen en wordt de afvoer van regenwater verbeterd. De werkzaamheden zouden duren tot 5 maart, maar lopen uit tot waarschijnlijk 11 maart.

  • College Heiloo zet coronasteun voort met de ‘Veerkracht Maatregelen’

    College Heiloo zet coronasteun voort met de ‘Veerkracht Maatregelen’

    De meeste coronaregels zijn inmiddels geschrapt, maar dat wil niet zeggen dat het ondernemers, verenigingen, instellingen en andere organisaties weer voor de wind gaat. Het Heilooër college wil daarom dit jaar de coronasteun doorzetten, met 88.000 euro aan budget voor ondernemers en organisaties, en verlenging van de toestemming voor ruimere horecaterrassen.

    Het college hield gesprekken met vertegenwoordigers van de sectoren cultuur, welzijn, sport, horeca, ondernemers & winkeliers. Zij gaven hun inzichten over hoe de vlag erbij hangt en wat nodig is om Heiloo een extra boost te geven. Op basis daarvan hebben B&W ‘Veerkracht Maatregelen’ vastgesteld die snel kunnen worden uitgevoerd.

    Naast het geld en de mogelijkheid voor ruimere terrassen, bestaat het pakket uit communicatie over de coronasteun, het opknappen van de omgeving rond winkelcentra en promotie van sport en vrijwilligerswerk. De gemeente nodigt organisaties en ondernemers uit om hier gebruik van te makken wanneer nodig.

    Alle voorwaarden staan op heiloo.nl/coronaloket. Verzoeken voor subsidie kunnen ingediend worden via info@heiloo.nl, met financiële onderbouwing en een korte toelichting. De gemeente behandelt deze op volgorde van binnenkomst en op basis van verstuurde informatie.

  • Spanning aan de Groenedijk: ‘Gemeente moet optreden tegen illegale woning’

    Spanning aan de Groenedijk: ‘Gemeente moet optreden tegen illegale woning’

    Een bewoonster van de Groenedijk in Heerhugowaard zat vrijdag bij de bestuursrechter. Dat meldt het NHD. De vrouw vindt dat de gemeente moet optreden tegen de permanente bewoning van het pand naast haar.

    De Groenedijk behoort tot het buitengebied van de gemeente Dijk en Waard. In een bestemmingsplan heeft de gemeente eerder vastgelegd dat er maximaal twee woningen aan de dijk mogen zijn. Volgens de gemeente is dit ook het geval, maar de buurvrouw is het er niet mee eens. Volgens haar wordt het pand naast haar al sinds 2003 niet meer permanent bewoond en is de oorspronkelijke bestemming agrarisch.

    De eigenares van het pand wil het graag verkopen, maar dat zou de buurvrouw frustreren door ‘potentiële kopers bang te maken met rechtszaken’. Inmiddels ligt er bij de gemeente een aanvraag voor nieuwbouw. De gemeente heeft een vergunning verleend, maar de buurvrouw heeft bezwaar gemaakt. Dijk en Waard heeft dat bezwaar afgewezen. De rechter doet uiterlijk op 15 april uitspraak.