Categorie: gemeente

  • Twee fietstunnels in ruil voor drie overgangen: onderzoek naar tunnels onder spoor Heilooërbos

    Twee fietstunnels in ruil voor drie overgangen: onderzoek naar tunnels onder spoor Heilooërbos

    De gemeente Heiloo laat onderzoeken of het mogelijk is om twee fietstunnels onder het spoor door het Heilooërbos aan te leggen. De twee tunnels komen dan in de plaats van de drie spoorwegovergangen die nu worden gebruikt om van het ene deel van het bos in het andere deel te komen. Ook zou er aan de westzijde van het bos een weg aangelegd moeten worden die de boerderijen bereikbaar houdt, en komt er een fietspad richting de Egmondermeer en Hoeverweg.

    De raad heeft positief gereageerd op het voorstel om voor het onderzoek 50.000 euro te reserveren. Alleen Heiloo 200 en Heiloo Lokaal hadden twijfels. Niet over het bedrag, maar over de mogelijke aantasting van de cultuurhistorische waarde van het landschap. Het voorstel van beide lokale partijen was dan ook om de Historische Vereniging Heiloo bij het onderzoek te betrekken.

  • Bijeenkomst voor Langedijkers over wijzigingen in horecaregelgeving

    Bijeenkomst voor Langedijkers over wijzigingen in horecaregelgeving

    Inwoners van de voormalige gemeente Langedijk worden door de gemeente Dijk en Waard uitgenodigd voor twee informatiebijeenkomsten over de nieuwe APV Horeca. De bijeenkomsten over de voorgestelde wijzigingen in openingstijden en regelgeving voor de horeca zijn op maandag 21 en woensdag 23 maart in Museum Broeker Veiling.

    Door de fusie van gemeenten Langedijk en Heerhugowaard wordt alle regelgeving van de twee voormalige gemeenten samengevoegd. Zo ook de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De wens is om sluitingstijden van de Langedijkse horeca meer los te laten, zoals in Heerhugowaard het geval is. Horecaondernemers gaan meer verantwoordelijkheid krijgen om te experimenteren met minder regels. Daar hoort ook bij dat ondernemers met hun omgeving in gesprek gaan en onderling problemen oplossen.

    De nieuwe APV is in concept gereed en al besproken met de horeca. Voordat het college van burgemeester en wethouders en de raad een besluit nemen, wil de gemeente informatie geven en kijken wat onder inwoners leeft.

    De bewonersbijeenkomsten vinden plaats in Museum Broeker Veiling en starten om 19.30 uur, inloop vanaf 19.15 uur. Vooraf aanmelden voor de bijeenkomsten is niet verplicht. Voor meer informatie: APV@dijkenwaard.nl

  • Alkmaars Meldpunt Straatintimidatie blijkt hard nodig: jongeren doen hun verhaal

    Alkmaars Meldpunt Straatintimidatie blijkt hard nodig: jongeren doen hun verhaal

    Straatintimidatie is het ongewenst benaderen van mensen op straat met seksueel getinte uitlatingen en gebaren. Dit gebeurt overal ter wereld en helaas ook in Alkmaar. De gemeente lanceerde in oktober het Meldpunt Straatintimidatie om meer inzicht te krijgen in de ernst van de zaak. Geen overbodige luxe, aldus de gemeente. De 17-jarige Rosetta is een van vier jonge slachtoffers die hun ervaringen willen delen.

    Het meldpunt werd gelanceerd met campagneteksten als ‘Hey vuile nicht’ en ‘Wow, lekkere billen’. Uitlatingen die mensen ongewenst te horen krijgen. Voor het vervolg zijn vier Alkmaarse jongeren bereid gevonden om te vertellen over wat zij zoal meemaken.

    Rosetta is pas 17 jaar, maar is al veel te bekend met straatintimidatie: “Het was een wonder als ik naar school fietste en er niet naar me gelachen of geroepen werd”. ‘s Avonds is het ook nog wel eens raak en dat geeft haar een onveilig gevoel. Haar ouders geven regelmatig een lift en als ze alleen op pad gaat, geeft ze regelmatig live haar gps-locatie door.

    De tiener vertelt openhartig over hoe ze eens bij een rood stoplicht stond en twee mannen in een busje naast haar stopten. De twee riepen eerst naar haar om de aandacht te krijgen, maar ze reageerde niet. Ze kreeg de woorden ‘arrogante slet’ en een waterflesje naar haar hoofd, en ze schreeuwden: “Dat gebeurt er met hoeren zoals jij.”

    Rosetta is zich anders gaan gedragen in het openbaar. “Ik heb mezelf heel erg aangeleerd om mensen niet aan te kijken en ik zal bijvoorbeeld ook nooit ’s nachts op hoge hakken over straat gaan. Je bent gewoon niet weerbaar”. Eén keer deed zelfs eens aangifte bij de politie.

    Rosetta is positief over het meldpunt, maar denkt dat ook bewustwording van belang is.  Zij heeft het idee dat veel mensen niet beseffen dat op straat naar iemand heel intimiderend kan overkomen. Een van de andere jongeren die meewerken aan de campagne sluit zich hierbij aan. Zij vindt dat mannen een andere manier moeten vinden om hun boodschap over te brengen als ze wél goede intenties hebben.

    Het meldpunt van Alkmaar is te vinden via alkmaar.nl/straatintimidatie.

  • Tulpenharten maken hart onder de riem tastbaar: “Een moment van hoop en steun”
    Featured Video Play Icon

    Tulpenharten maken hart onder de riem tastbaar: “Een moment van hoop en steun”

    Deze week zijn onder aanvoering van burgemeester Lars Voskuil vier oranje tulpenharten geplant in de gemeente Bergen. Naar verwachting staan ze volgende maand in bloei. De eerste tulpenbollen werden maandag geplant bij het Witte Kerkje in Groet en naast de Hervormde Kerk in Schoorl. Dinsdag volgde een perkje in het Oranjepark langs de Oranjelaan in Bergen en een mooie plek in Egmond aan den Hoef op de hoek van de Herenweg en de Oude Egmonderstraatweg.

    Tijdens zijn nieuwjaarsboodschap vroeg burgemeester Voskuil aan de inwoners om suggesties voor goede plekken voor de drie bloemenharten. Daarop kwamen zoveel goede voorstellen dat er uiteindelijk vier plekken geschikt werden gevonden. De voorjaarspracht moet mensen weer een hart onder de riem steken na een moeilijke coronaperiode. “Nu zijn we gelukkig wel in de gelukkige omstandigheid dat de meeste coronamaatregelen achter ons liggen. Maar aan de kant zijn er nu andere zorgen in de wereld, en dan met name de situatie in de Oekraine. Je ziet dat veel inwoners van onze gemeente het daar moeilijk mee hebben. We hopen dan ook dat voor deze mensen de tulpenharten een vorm van steun bieden”, sprak burgemeester Voskuil bij het planten aan de Oranjelaan.

  • Invoering tarief parkeervergunningen stadshart Heerhugowaard: kritiek van bewoners én raadsleden

    Invoering tarief parkeervergunningen stadshart Heerhugowaard: kritiek van bewoners én raadsleden

    De invoering van het tarief van 55 euro voor parkeervergunningen in het stadshart van Heerhugowaard stuitte bij de Discussietafel van 1 maart op flinke kritiek. Niet alleen acht insprekers waren tegen, ook raadsleden konden zich niet vinden in de gang van zaken.

    Als het aan het college van B&W in Dijk en Waard ligt gaan bewoners van het stadshart in Heerhugowaard 55 euro per parkeervergunning betalen. Tijdens een Discussietafel gaven acht insprekers hun kritiek op de plannen. ‘‘Ik ga niet betalen!’’, zegt een van de insprekers stellig. ‘‘Denkt u nou echt dat het kostenbesparend gaat zijn als dit moet worden gehandhaafd? Ik denk het niet. Bovendien woon ik al 40 jaar naast een winkelcentrum dat enorm is uitgebreid. Daar kan ik niets aan doen.’’ De man kreeg na zijn betoog een groot applaus van aanwezig publiek.

    De rode draad in de betogen van bezorgde bewoners is de tariefstelling. ‘‘Waar komt die 55 euro vandaan?’’, vraagt een van hen. Ze vinden het niet terecht dat een beperkte groep inwoners verantwoordelijk wordt gehouden voor het dichten van het begrotingstekort van een ton. Een andere bewoner trekt ook de burgerparticipatie in twijfel: ‘‘Ik vind dat bewoners niet gehoord zijn. Er kan op dit moment gewoon geen overwogen besluit genomen worden.’’

    Niet alleen onder de insprekers, maar ook onder de raadsleden was er weerstand op de parkeermaatregel. ‘‘Er heeft geen burgerparticipatie plaatsgevonden en ook het effect van het tarief is niet onderzocht’’, benadrukt fractievoorzitter Carmen Bosscher (FvD). De lokale VVD kwam met een alternatief. Raadslid Jasper Nieuwenhuizen: ‘‘Het realiseren van een parkeergarage is de enige oplossing voor dit probleem.’’

    Over twee weken wordt verder gediscussieerd over het parkeerprobleem in Heerhugowaard.

  • Oekraïense vluchtelingen welkom in Alkmaar: “Als de vraag komt, moeten wij er klaar voor zijn”

    Oekraïense vluchtelingen welkom in Alkmaar: “Als de vraag komt, moeten wij er klaar voor zijn”

    De gemeente Alkmaar is bereid tientallen oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne op te vangen. Volgens wethouder Pieter Dijkman kan de gemeente binnen enkele dagen dertig vluchtelingen een dak boven het hoofd bieden. Op lange termijn gaat het om ‘enkele tientallen’ vluchtelingen en wordt er nog gezocht naar kleinschalige locaties. “We willen de menselijke maat hanteren dus niet met zeshonderd mensen bij elkaar”, aldus Dijkman.

    Door de oorlog in Oekraïne proberen grote aantallen burgers uit het land te vluchten. Volgens de Verenigde Naties zouden al meer dan 600.000 inwoners Oekraïne zijn ontvlucht. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft volgens wethouder Dijkman de regie als het gaat om de opvang van vluchtelingen. “Wij hebben nog geen concreet verzoek gekregen maar als de vraag komt dan moeten we er klaar voor zijn.”

    En die opvang moet volgens de gemeente Alkmaar kleinschalig gebeuren. Het voormalige belastingkantoor aan de Robonsbosweg, dat eerder werd gebruikt voor de opvang van asielzoekers, valt daardoor af. Ook wil Alkmaar de vluchtelingen verdelen over de hele gemeente. “Het leeft enorm onder onze inwoners en ook in de dorpen zijn er veel initiatieven om de mensen in Oekraïne te helpen. We moeten ze hier dan ook bij betrekken”, zo laat Dijkman mediapartner NH Nieuws weten. “Ik denk dat dat erg gewaardeerd wordt.”

    Burgemeester Anja Schouten erkent dat het sentiment over de opvang van Oekraïense vluchtelingen anders is dan bij het huisvesten van statushouders of asielzoekers. “Er wordt vaak gesproken over opvang van vluchtelingen in de regio maar nu is Europa de regio. We moeten die mensen snel een veilig dak boven het hoofd bieden. Dit zijn ook mensen die echt de intentie hebben om snel weer terug te gaan als de oorlog voorbij is.”

    Hoeveel en wanneer Oekraïense vluchtelingen naar Alkmaar komen, is nog niet bekend. Er zijn wel al locaties op het oog voor de opvang maar welke dat zijn, wil wethouder Dijkman nog niet zeggen. “De voorbereidingen zijn in ieder geval in volle gang.” (foto: president.gov.ua)

  • Budget voor peuteropvang Dijk en Waard omhoog door babyboom in 2020 en 2021

    Budget voor peuteropvang Dijk en Waard omhoog door babyboom in 2020 en 2021

    Ouders uit de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk zetten in 2021 946 baby’s op de wereld. Dat zijn er 48 meer dan in 2020. Baby’s die werden geboren in ziekenhuizen buiten de gemeentegrenzen, zijn daarbij meegeteld. Door de grotere aanwas van jongste inwoners moet het subsidieplafond worden verhoogd van de regeling voor peuteropvang en voorschoolse educatie van de nieuwe gemeente Dijk en Waard.

    In 2019 waren er in beide fusiegemeenten minder baby’s geboren dan in eerdere jaren. Toen zagen 818 baby’s het levenslicht, 65 minder dan het jaar daarvoor. In de coronajaren 2020 en 2021 is het aantal bevallingen weer aangetrokken. Wethouder John Does heeft daar geen verklaring voor: “Het is wel opvallend, maar ik zou niet weten hoe dat komt. Wellicht heeft het met corona te maken, maar het kan ook zijn dat het komt door de nieuwe wijk De Draai. Daar wonen veel jonge gezinnen.”

    Het heeft in ieder geval gevolgen voor de peuteropvang in de komende jaren. De gemeente reserveert hier nu 382.500 euro voor. Het budget was 300.000 euro. De regeling is bedoeld voor kinderen van ouders die niet in aanmerking komen voor een tegemoetkoming via de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Daarmee kunnen deze peuters twee dagdelen naar de voorschoolse opvang.

    Volgens wethouder John Does blijkt peuteropvang onmisbaar voor de taalontwikkeling en de sociale ontwikkeling van kinderen. “Kinderen die niet deelnemen aan de voorschoolse opvang hebben een veel grotere kans op taalachterstand. En als je in de vroegste leeftijd eenmaal een achterstand oploopt dan is het verdomd lastig om dat later nog eens in te halen.”

    Zonder verhoging van het subsidieplafond zouden opvangorganisaties in de toekomst waarschijnlijk peuters moeten weigeren. Dat wil de nieuwe gemeente Dijk en Waard voor zijn.

  • Vlag Oekraïne aan stadhuis Alkmaar, Accijnstoren geel-blauw verlicht

    Vlag Oekraïne aan stadhuis Alkmaar, Accijnstoren geel-blauw verlicht

    De vlag van Oekraïne is vrijdag uitgehangen bij het Alkmaarse stadhuis aan de Langestraat. Het stadsbestuur wil hiermee solidariteit met Oekraïense volk tonen. Burgemeester Anja Schouten en wethouder Robert te Beest plaatsten een foto van de vlag op sociale media. Daarnaast was de Accijnstoren in de avond geel-blauw verlicht.

    Provincie Noord-Holland kleurde de verlichting van Paviljoen Welgelegen in Haarlem geel-blauw. Commissaris van de Koning Arthur van Dijk spreekt van een “brute inval” van Rusland in Oekraïne en een “ongekende schending van het internationaal recht”. Hij uit zijn steun aan de inwoners van het land, en familieleden en vrienden die zich zorgen om hen maken.

  • Parkeerwethouder: kwijtschelding onterechte boetes door problemen met verlenging van vergunning

    Parkeerwethouder: kwijtschelding onterechte boetes door problemen met verlenging van vergunning

    De problemen rond de overstap naar de parkeerbeheerder P1 in gemeente Alkmaar zullen voor gedupeerden geen financiële gevolgen hebben. Dit antwoordt parkeerwethouder Elly Konijn op raadsvragen van de VVD-fractie. “Het uitgangspunt is dat tot 1 mei houders van een vergunning, afgegeven in 2021 niet worden bekeurd, mits zij parkeren binnen de voorwaarden van hun vergunning.”

    VVD Alkmaar sprong in op klachten over P1 rond de verlenging van parkeervergunningen. Zo waren de vergunningen van Evean-medewerkers sinds 1 januari “uit de lucht” en P1 leek hier niets aan leek te doen. Twee bewoners van de binnenstad hadden al jaren een vergunning, maar ineens stonden ze op de wachtlijst en ook daar werd niet naar wens op gehandeld.

    Op verzoek van de VVD geeft wethouder Konijn aan dat er inmiddels ruim 19.000 verlengingen zijn gerealiseerd, zo’n 90 procent van het aantal in 2021. Er zijn rond 100 gevallen (0,5 procent) bekend waarbij het mis ging. “Na melding worden zaken snel (binnen 3-4 werkdagen) opgelost. Onze inspanningen zijn er op gericht alle meldingen op te lossen voor de geldigheid van de vergunningen is verstreken”. De gemeente de verlengingsdatum al verschoven van 1 februari naar 1 mei, om P1 en vergunninghouders meer tijd te gunnen.

    “Vergunninghouders die menen onterecht bekeurd te zijn kunnen zich melden bij P1, waarna, na toetsing, de boete kan worden geseponeerd”, besluit wethouder Konijn. (foto: Pixabay / Hans Braxmeier)

  • Vertraging en stijgende kosten bij aanleg energieleverende geluidsschermen Huiswaarderweg

    Vertraging en stijgende kosten bij aanleg energieleverende geluidsschermen Huiswaarderweg

    Een jaar vertraging en een hoger prijskaartje, dat zijn de laatste ontwikkelingen rond de plaatsing van de energieleverende geluidswering langs de Huiswaarderweg en delen van de Schagerweg en de Nollenweg. De stijging van de kosten wordt veroorzaakt door het duurder worden van de grondstoffen en het transport van de materialen.

    De 5,5 miljoen euro die Alkmaar voor het project reserveerde zou op termijn weer terugverdiend worden door de energieopbrengst. Nu echter blijkt dat het project 700.000 euro duurder gaat worden komt het moment van terugverdienen ook verder weg te liggen. Het project kan ondanks de vertraging nog wel rekenen op een flinke Europese subsidie en dient als voorbeeld voor de rest van Europa.

    De vertraging is vooral een domper voor de wijkbewoners die al jaren worden geplaagd door het lawaai van het verkeer op de Alkmaarse ringweg. Toch is er ook goed nieuws: door de plannen en het ontwerp aan te passen hoeven er geen 100 bomen gekapt te worden, maar 70.