Categorie: gemeente

  • BUCH-gemeenten gaan ondernemers bij aanvragen strenger op integriteit controleren

    BUCH-gemeenten gaan ondernemers bij aanvragen strenger op integriteit controleren

    Op 1 augustus 2020 is de Wet ‘Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur’ verruimd, zodat gemeenten meer opties hebben om na te gaan of ondernemers goede intenties hebben bij hun subsidie- en vergunningsaanvragen. De gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo laten in persbericht weten voortaan gebruik te maken van die wetswijziging.

    De aangepaste Wet Bibob maakt het mogelijk om vergunningsaanvragen voor onder meer nachtwinkels, kansspelautomaten, verkoop van vuurwerk en evenementen breder op integriteit te beoordelen, bijvoorbeeld door informatie op te vragen bij opsporingsinstanties en andere overheden, en door zakelijke samenwerkingsverbanden te beoordelen.

    Verder is er strengere controle op incidentele subsidieaanvragen vanaf 10.000 euro, jaarlijkse huurtransacties vanaf 25.000 euro, vastgoedtransacties vanaf 50.000 euro en omgevingsvergunningen voor bouwactiviteiten vanaf 1 miljoen.

    Ook wordt standaard onderzoek gedaan bij de aanvraag van omgevingsvergunningen voor milieuactiviteiten in de categorieën afvalbewerking- en verwerkingsbedrijven en bij bedrijven actief in grondverzet, sloop- en autodemontagebedrijven en vuurwerkopslagplaatsen.

    Wanneer een gemeente twijfels heeft over de integriteit van een aanvrager of zijn of haar zakelijke relaties, dan kan de gemeente het Landelijk Bureau Bibob vragen om advies.

  • Nieuw: drive-in stembureaus voor inwoners Heerhugowaard en Langedijk

    Nieuw: drive-in stembureaus voor inwoners Heerhugowaard en Langedijk

    Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk hebben in verband met corona een nieuwe manier van stemmen bedacht: drive-in stemmen.  Iedereen kan op 17 maart op de fiets, brommer, motor of in de auto door de drive-in stembureaus op de parkeerplaats bij My HealthClub / Sportlagune in Heerhugowaard, of bij de Karwei in Broek op Langedijk.

    Vanwege het stemgeheim mogen mensen die vanuit de auto willen stemmen niemand anders aan boord hebben, behalve in twee gevallen. Een kiezer met een (lichamelijke) beperking maghulp krijgen van een medewerker van het stembureau, maar ook van een bekende. De tweede uitzondering geldt voor passagiers die geen invloed kunnen hebben op de eigen stemkeuze. Denk aan kleine kinderen. Hiervoor moet wel even toestemming worden gevraagd aan de voorzitter van het stembureau.

    Bij het drive-in stembureau gelden de standaard regels. Mensen die een helm dragen moeten deze af doen om goed herkenbaar te zijn. Mondkapjes zijn niet verplicht, maar worden wel op prijs gesteld.

    De Waardse My HealthClub / Sportlagune is gelegen aan de Oosttangent 4. De Karwei staat aan de Middelmoot 10. De aanrijroute is via de Grotendorst aan de achterzijde. De drive-in stembureaus zijn open van 07:30 tot 21:00 uur.

  • De Vaandel 1B en De Vaandel Zuid worden bouwrijp gemaakt

    De Vaandel 1B en De Vaandel Zuid worden bouwrijp gemaakt

    Ook in deze zware tijden is er vanuit het bedrijfsleven volop vraag naar bedrijfsgrond in Heerhugowaard. Omdat de meeste kavels op De Vaandel 1A al bezet of in optie zijn, wordt nu deel 1B tussen de Vaandeldrager en de percelen aan de Middenweg bouwrijp gemaakt. BAM Infra Regionaal verzorgt de ophoging van het terrein, het dempen of juist graven van watergangen en aanleg van riolering en wegen. De klus zal in mei zijn voltooid.

    Door de ligging langs de N194 is De Vaandel een mooie bedrijfslocatie. Deel 1B wordt nu bouwrijp gemaakt, in verband met de verkoop van 8.000 m2 grond aan ECS Livestock. Verder zijn alle ‘zichtkavels’, de kavels zichtbaar vanaf de doorgaande wegen, al verkocht of er wordt over onderhandeld. Bij elkaar werd op 1A vorig jaar 2,3 hectare verkocht, onder andere aan Cervix BV, worstenmakerij Bas Gelijk, Fietsvoordeelshop (voor uitbreiding) en Anton Groep.

    Tegelijkertijd is aan de zuidzijde van de N194 gestart met het bouwrijp maken van De Vaandel Zuid. Hier verrijzen in de toekomst het Expertisecentrum voor passend onderwijs en de woonwijk Hugo’s Tuin. Het bestemmingsplan hiervoor moet wel nog worden vastgesteld.

    Voor de wezels die op 1B en Zuid leven zijn er maatregelen getroffen om leefgebied te behouden en te creëren. Er komen onder andere een faunatunnel onder de N194 en faunapassage langs de Middenweg. (foto: gemeente Heerhugowaard)

  • Bedrijven zitten woningbouw op bedrijventerrein Oudorp in de weg, of andersom

    Bedrijven zitten woningbouw op bedrijventerrein Oudorp in de weg, of andersom

    De gemeenteraad van Alkmaar maakt zich zorgen over de combinatie tussen geplande woningbouw en overlastgevende bedrijven op bedrijventerrein Oudorp, dat bleek dinsdagavond tijdens de commissie ruimte. Wethouder Christian Braak wil geen nieuwe lawaaibedrijven toelaten, maar wil de al aanwezige bedrijven in de zware categorie wel laten blijven. Volgens hem draait het om maatwerk. Maar hij erkende dat het ’spanning’ kan geven.

    Het bedrijventerrein is een van de locaties langs het Noordhollandsch Kanaal waar de gemeente grootschalige woningbouw wil gaan bewerkstelligen. Wethouder Christian Braak (GroenLinks) zei dinsdagavond tegen de raadscommissie Ruimte dat het bedrijventerrein organisch moet worden omgevormd naar een woonwijk. Daarom wil hij voorkomen dat er zich meer overlastgevende bedrijven gaan vestigen. De deur zit op slot voor hinderbedrijven.

    Dat riep vragen op bij de raadsfracties wat dat betekende voor de huidige lawaaimakers. Zo werd het kraanbedrijf van Jos Blom aangehaald en de de transportbandenfabriek, die vlakbij nieuwe woningen naast zich krijgen. Dat kan voor nieuwe problemen zorgen. Maar Braak wil deze ongemoeid voorlopig laten.

    De wethouder bracht terloops naar voren dat er ook inmiddels met bouwstoffenhandel Spaansen, naast Jachtwerf Witsen, wordt gepraat over een verhuizing naar de Boekelermeer. Op den duur wil de gemeente alle grotere bedrijven op bedrijventerrein Oudorp verleiden om daarheen te verhuizen.

  • Hugo Oord gaat dicht, gemeente zoekt nieuwe locatie voor begeleiding kwetsbare jongeren

    Hugo Oord gaat dicht, gemeente zoekt nieuwe locatie voor begeleiding kwetsbare jongeren

    Gemeente Heerhugowaard draait in Hugo Oord samen met een aantal zorgpartners een pilot voor re-integratie van kwetsbare jongeren en jongvolwassenen. Ze worden begeleid naar zelfstandig wonen. De twee jaar durende pilot werd met een half jaar verlengd, maar daar blijft het bij. Op 30 april moeten de cliënten het voormalige woonzorgcentrum verlaten hebben.

    Stichting Pieter de Raat wil Hugo Oord slopen om er nieuwe zorgwoningen neer te zetten, en een mix van commerciële en sociale huurwoningen voor Woonwaard. Haast was er echter niet. De stichting was bereid een deel van het gebouw aan Woonwaard te verhuren. De wooncorporatie verhuurt op zijn beurt een derde van de 51 woningen door aan reguliere huurders en tweederde aan de zorgorganisaties.

    De pilot is grotendeels succesvol, maar vijftien cliënten zullen waarschijnlijk niet voor 30 april doorstromen door de wachtlijsten voor sociale huur, en een aantal heeft nog problemen met betalingsachterstanden en/of baanbehoud. Daarnaast klagen bewoners over diefstallen en ongenode gasten. Eén van hen zei tegen het NHD nota bene dat veel cliënten de zwaarste periode van hun leven meemaakten, met heel veel stress. Er zou een grimmige sfeer heersen, terwijl de bewoners juist een rustige en stabiele omgeving nodig hebben.

    Hogeschool InHolland is gevraagd om de pilot te evalueren. De gemeente wil de begeleiding graag doorzetten en zoekt met Woonwaard naar geschikte locaties. Omdat een vaste stek nog niet in zicht is, wordt ook gekeken naar tijdelijke locaties, zoals het Transferium aan De Vork en enkele woningen aan het Verlaat, die in april vrij komen tot uiterlijk 31 december.

     

  • Brug tussen De Pauw en De Meelzak in De Rijp komt bij Jachthaven

    Brug tussen De Pauw en De Meelzak in De Rijp komt bij Jachthaven

    Het bouwproject De Pauw in De Rijp is bijna klaar en het wordt tijd om een brug aan te leggen voor verbinding met De Meelzak. Vanuit een burgerinitiatief is gevraagd om de brug aan de westzijde te bouwen. Na overweging besloot het college de plannen niet aan te passen. Wel komt er een beweegbare paal, zodat normaal alleen (nood)hulpdiensten en langzaam verkeer over de brug kunnen.

    De toegang voor De Pauw ligt aan het Zuideinde bij De Reiger. Voor de tweede ontsluiting heeft de voormalige gemeente Graft-De Rijp een locatie bij de jachthaven in het bestemmingsplan vastgelegd. Voor normaal verkeer is deze niet echt nodig, maar wel voor (nood)hulpdiensten en incidenteel zwaar verkeer. In 2017 kwam vanuit het dorp een initiatief voor het gebruik en inrichting van De Meelzak.  Over de locatie van de brug heeft in 2020 participatie plaatsgevonden.

    Wethouder Pieter Dijkman: “Uit het traject blijkt dat er geen breed gedeelde voorkeur is. Het college houdt daarom vast aan de locatie zoals opgenomen in het bestemmingsplan. Dat maakt het mogelijk om snel de tweede ontsluiting ten behoeve van nood- en hulpdiensten te realiseren. Dit maakt de wijk snel veilig en bereikbaar, voor nu en in de toekomst”. Ook zal incidenteel werkverkeer toegang krijgen tot de brug zodat het geen overlast veroorzaakt in krappe centrum.

    Mochten bewoners toch graag een westelijke verbinding vanaf De Pauw willen hebben voor langzaam verkeer, dan wordt een eventueel verzoek apart behandeld. “Het is van belang dat de brug er nu komt omdat woongebied De Pauw bijna klaar is. De werkzaamheden kunnen nog in 2021 beginnen.”

  • College niet tegen stacaravans op Camping Alkmaar: “Passen niet in bestemmingsplan”

    College niet tegen stacaravans op Camping Alkmaar: “Passen niet in bestemmingsplan”

    OPA. SPA en drie andere Alkmaarse fracties lieten weten “onaangenaam verrast” te zijn over het NHD-artikel van 5 maart met de kop ‘Einde voor Camping Alkmaar?’. “De ondernemers Teeling en Neut hebben het daarin over nogal nare ervaringen (over een periode van 1,5 jaar) met de gemeente Alkmaar over een duurzaam ontwikkelingsplan voor de camping Alkmaar”. De fracties vragen het college om opheldering.

    “Het college , bij monde van wethouder Dijkman, schijnt nogal sikkeneurig over dit ontwikkelingsplan te zijn, volgens het NHD. En dat is vreemd, want heel Alkmaar wil wel een camping, met fijne plekken voor bezoekers van onze stad. Sterker nog, bij een 100.000-plus gemeente hoort gewoon een mooie camping. Ook vreemd dat juist in deze tijd, waarin de vrijetijdseconomie het al heel moeilijk heeft de gemeente plannen van een camping-ondernemer gaat dwarsbomen. Dit terwijl de camping, met 15.000 overnachtingen per jaar, juist stevig bijdraagt aan de lokale economie.”

    “De argumenten van het college: 53 mobiele stacaravans erbij, duurzaam van karakter, zou te weinig onderscheidend zijn en alle 17 gemeenten vertegenwoordigd in het RAC (?) zouden, volgens de gemeente, tégen ontwikkeling van het plan zijn. Daar gaan de wenkbrauwen natuurlijk wel van omhoog: sinds wanneer is een camping geen plek voor mobiele stacaravans? En sinds wanneer bepalen de de buren welke auto of welk meubilair je aanschaft? Oftewel sinds wanneer bepalen andere gemeenten of een camping kan blijven of niet?”

    Tijdens een persmoment wordt duidelijk dat wethouder Pieter Dijkman helemaal niet tegen stacaravans is: ze passen simpelweg niet in het door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplan voor de camping. Dijkman werkt graag mee aan een toekomstbestendige camping, maar dan wel binnen de wettelijke kaders. Er moet daarvoor een voorstel tot wijziging van het bestemmingsplan worden ingediend en dat is nog niet gedaan.

    Overigens spraken Teeling en Neut in het NHD over stacaravans, terwijl in hun ontwerp chalets staan. Al maakt dat wettelijk gezien niet uit volgens Dijkman. Beide soorten verblijven zijn wettelijk gezien vaste verblijven en dus geen “vergunningsvrij bouwwerk”.

  • Hugohopper helpt inwoners Heerhugowaard en Langedijk met stemmen

    Hugohopper helpt inwoners Heerhugowaard en Langedijk met stemmen

    Om veilig te kunnen stemmen voor de Tweede Kamerverkiezing kunnen niet alle gebruikelijke stembureaus in Langedijk en Heerhugowaard worden gebruikt. De gemeenten hebben Vervoersvereniging HugoHopper daarom aangetrokken om leden en ook niet-leden kosteloos te brengen en te halen. De stem-vervoersdienst is beschikbaar op 15, 16 en 17 maart van 08:00 tot 20:00 uur.

    Wie van deze service gebruik wil maken kan bellen naar 072-7370217 om een tijden af te spreken. Een plek reserveren kan tot uiterlijk één dag van te voren. Meer info over de verkiezingen op gemeentelangedijk.nl en op heerhugowaard.nl.

  • ‘Bestevaerbrug’ toch weer aan oppervlakte; gemeente Alkmaar koopt strategische grond en woonboot

    ‘Bestevaerbrug’ toch weer aan oppervlakte; gemeente Alkmaar koopt strategische grond en woonboot

    Heel voorzichtig, bijna onzichtbaar zelfs, en zonder concreet plan er achter steekt de ‘Bestevaerbrug’ toch weer de kop op in de gemeentelijke stukken. De brug duikt voor het eerst op in de jaren zeventig van de vorige eeuw als mogelijke oplossing voor het ontsluiten van de toen in rap tempo groeiende stad. Het plan haalde het niet en verdween. Om eind 2010 weer op te duiken, inclusief een voorlichtingsavond voor omwonenden bijna een jaar later

    Het plan hield de gemoederen ook in 2012 bezig en leidde zelfs tot protesten van boeren die vreesden voortaan met hun voertuigen door de stad te moeten. Het werd echter politiek gesteund en werd zelfs voorzichtig aangekondigd voor 2015, maar sneuvelde uiteindelijk door de hoge kosten.
    Twee jaar later, te midden van de discussie over tweerichtingsverkeer op de Bierkade/Wageweg, vroeg de Onafhankelijke Partij Alkmaar via een motie om een onderzoek naar de haalbaarheid van een ‘Bestevaerbrug’.

    Tenslotte leek de brug in 2019 nog op te duiken als fietsers- en voetgangersvariant in gemeentelijke plannen voor woningbouw langs het Noordhollands Kanaal. Plannen voor de brug tussen de bedrijventerreinen Overdie en Oudorp duiken dus regelmatig op en dat die plannen op dit moment weliswaar diep in een la liggen betekent niet dat ze nooit meer tevoorschijn komen, zo moet ook de gemeente Alkmaar gedacht hebben.

    Die heeft voor 320.000 euro namelijk de woonboot en de ligplaats aan de Schermerweg 102 gekocht, de plek waar een ‘Bestevaerbrug’ mogelijk aan land komt aan de Oudorper zijde. Beide bedrijventerreinen maken deel uit van de plannen voor ‘Alkmaars Kanaal’, waarbij de terreinen worden getransformeerd naar woongebieden.

    De gemeente noemt de aankoop van de boot en de ligplaats dan ook belangrijk voor de doorontwikkeling van Alkmaars Kanaal. Voorlopig zal de gemeente de boot en ligplaats nog gewoon verhuren.

  • Heiloo weet het zeker: Sammerpolder al geschrapt als plek voor zonneweides

    Heiloo weet het zeker: Sammerpolder al geschrapt als plek voor zonneweides

    De Sammerpolder tussen Egmond-Binnen en Heiloo gaat van tafel als mogelijke plek voor zonneweides. Dat voorspelt het Heilooër college van burgemeester en wethouders in antwoord op vragen van het CDA in die gemeente.

    Het CDA in Heiloo was onaangenaam verrast dat deze plek plotseling opdook als mogelijke locatie voor de opwekking van duurzame elektriciteit, ’omdat dat de huidige fraaie westelijke entree van Heiloo definitief verpest’.

    Onlangs werd het gebied tussen Egmond-Binnen en Heiloo door de gemeente Bergen toegevoegd aan het zoekgebied voor een plek waar zonneweides voor het opwekken van duurzame energie kunnen komen. Het gaat om het oostelijk deel van de Sammerpolder. De provincie Noord-Holland stemde daarmee in. Daarna voelden de grondeigenaren in het gebied, veelal agrariërs en bollentelers, zich overvallen. Vervolgens trok ook het CDA in Heiloo aan de bel. Het wilde weten of Bergen haar buurgemeente hierover vooraf heeft ingelicht, en zo ja, hoe het college van Heiloo daarop heeft gereageerd.

    De vrees voor zonneweides tussen Egmond-Binnen en Heiloo is echter ongegrond, zo antwoordt het college van Heiloo. “Naar aanleiding van de reacties van inwoners en ondernemers is geconcludeerd dat er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is om de Sammerpolder mee te nemen in de besluitvorming van de gemeenteraad in Bergen. Het gebied zal niet aangeboden worden aan de raad.” Dat wordt in de beantwoording van de raadsvragen met zoveel stelligheid beweerd dat men blijkbaar heel betrouwbare bronnen heeft in het Bergense gemeentebestuur. Dat zou betekenen dat het einde verhaal is voor de zonneweides in de Sammerpolder, want “alleen een gemeenteraad kan een zoekgebied vaststellen”, zo stelt het college van burgemeester en wethouders in Heiloo.

    Maar het gemeentebestuur van Bergen houdt zelf nog een slag om de arm, en weet dat voorstellen van het college nog kunnen worden gewijzigd voordat de gemeenteraad de Regionale Energie Strategie vaststelt. In antwoord op vragen van Behoorlijk Bestuur Bergen stelt het college dat de strategienota met de zoekgebieden in april wordt behandeld door het college en in juni aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De opbrengst van de participatie over de zoekgebieden behoort dan tot de vergaderstukken.

    Het CDA wilde ook dat het college bij de provincie Noord-Holland opheldering zou vragen over hun plannen. Die zou bezig zijn, of zijn geweest, grondaankopen te doen in het gebied ’die mede voor dit doel lijken te worden ingezet’. Grondaankopen door de provincie voor duurzame energieopwekking zijn bij de gemeentebesturen van Bergen en Heiloo ’niet bekend’. “Daar zijn nergens signalen voor”, antwoordt het Heilooër college. “De provincie doet wel vaker grondaankopen, soms als compensatie voor bijvoorbeeld elders aangekochte bouwgrond.”

    Het college van Bergen meldde in februari al dat de gronden die de provincie in eerdere jaren verwierf nodig waren voor ruilverkaveling.