Categorie: gemeente

  • Gemeente Alkmaar en EFY Group tekenen voor houten woningen aan de Sperwerstraat

    Gemeente Alkmaar en EFY Group tekenen voor houten woningen aan de Sperwerstraat

    Gemeente Alkmaar heeft de EFY Group het project NEST gegund. Wethouder Paul Verbruggen en Maikel Spelt en Ramon Bodrij van EFY tekenden donderdag voor de realisatie van veertien duurzame eengezinswoningen aan de Sperwerstraat. Om ze tegelijk met de al in aanbouw zijnde woningen gereed te hebben worden het ontwikkel- en realisatieproces versneld.

    Het gehele project bestaat uit 64 sociale huurwoningen van Woonwaard en veertien eengezinswoningen in de vrije sector. De huurwoningen zijn al in aanbouw en worden naar verwachting eind 2021 opgeleverd. Om het project NEST tegelijkertijd te kunnen opleveren is gekozen voor modulaire houtskeletbouw van IIBO.

    “Het ontwerp voor de veertien houten woningen aan de Sperwerstraat is zorgvuldig en doordacht, met als resultaat een fraai duurzaam bouwblok”, zegt wethouder Verbruggen. “Geweldig dat we met een versneld bouwproces wederom goede huizen in Alkmaar kunnen toevoegen.”

    De NEST-woningen heeft stoere verticale elementen, een fraai dakterras representatieve en levendige (zij)gevels. In het plan is integraal doorgedacht over natuur-inclusieve oplossingen, klimaatadaptatie, circulariteit en de integratie van groen in het plan. De woningen worden zeer energiezuinig en zo energieneutraal mogelijk gebouwd.

    Meer informatie is te vinden op nestjouwthuis.nl.

  • Thomas Meereboer (11) geïnstalleerd als eerste kinderburgemeester Bergen

    Thomas Meereboer (11) geïnstalleerd als eerste kinderburgemeester Bergen

    De elfjarige Thomas Meereboer uit Bergen is donderdag tijdens de raadsvergadering geïnstalleerd als eerste kinderburgemeester van de gemeente Bergen. Als kinderburgemeester vertegenwoordigt Thomas de kinderen uit de gemeente. Hij is voor een jaar aangesteld.

    Tijdens de installatie ontving de eerste kinderburgemeester een speciaal ontworpen ambtsketen, met het wapen van Bergen en zilveren schelpen. De ambtsketen is gemaakt door edelsmid Arnold Koert Bakker uit Groet. Een tekst is erin gegraveerd van kinderdichter Theo Olthuis uit Bergen: ‘Wie mij draagt maakt zich sterk voor de jeugd in de gemeente Bergen’. “Super mooi, ik ga hem met trots dragen”, reageerde Thomas. Zelf had hij een toekomststoel als cadeau meegenomen, die hij samen met zijn schoolklas had gemaakt. “De stoel is voor mensen die hier over vijf generaties zijn. Ik hoop dat jullie ’m aan tafel schuiven bij de raadsvergaderingen en een hoop mooie ideeën gaan verzinnen.”

    Thomas werd eind vorig jaar als kinderburgemeester gekozen uit vijf kandidaten. “Ook zij hadden goede ideeën en het bleek ook dat zij een duidelijke mening over bepaalde onderwerpen hadden. Daarom hebben we bedacht dat zij een kinderdenktank vormen die komend jaar een aantal keren bij elkaar komt. Fysiek of digitaal, dat is afhankelijk van het verloop van corona”, stelt burgemeester Peter Rehwinkel.

    De kinderburgemeester zal aanwezig zijn bij belangrijke evenementen en bijzondere gebeurtenissen. (foto’s: Ernest Selleger)

  • Plannen voor Camping & Camperpark Alkmaar opnieuw afgekeurd

    Plannen voor Camping & Camperpark Alkmaar opnieuw afgekeurd

    Camping Alkmaar deed in september een aanvraag bij de gemeente om het kampeerterrein om te mogen bouwen tot een parkje met 56 duurzame chalets. Het college ging niet akkoord, maar wilde wel in overleg over alternatieven. Eigenaar Simon Teeling kwam met nieuwe plannen, maar dinsdag ving hij opnieuw bot.

    Teeling ziet de ombouw van het kampeerveld naar een chaletpark als enige optie voor een goede kwaliteitsimpuls. Er is een verschuiving van kamperen met de tent of caravan naar de verblijfshuur, en dan graag liever een huisje dan een caravan. Voor wie wel kampeert wil de eigenaar de oude camperplaats herinrichten. Het nieuwe plan zag een verbetering van het chaletpark, maar het college liet zich leiden door de Regionale Adviescommissie Detailhandel, en die was nog niet tevreden over het plan.

    De RAC meent dat er in de regio al genoeg chalets zijn, terwijl er juist relatief weinig opties zijn voor verblijf in stenen huisjes of ‘glamping’. Verder zet de commissie zijn vraagtekens bij het idee om de chalets te verkopen en dan 20 procent huurprovisie aan de eigenaren te betalen.  Bovendien zouden er aardig wat camperplekken verdwijnen, terwijl de behoefte daaraan juist stijgt. Tot slot is er volgens de RAC winst te boeken met onder andere de marketing.

    Deze zomer komt er een regionale taskforce verblijfsrecreatie. Teeling is door het college uitgenodigd om met deze groep tot een passend ontwerp te komen.

  • Vraag subsidie aan voor online jongerenactiviteit en nodig burgemeester Roemer uit

    Vraag subsidie aan voor online jongerenactiviteit en nodig burgemeester Roemer uit

    Gemeente Alkmaar verleent jongeren die ideeën hebben voor een online jeugdevenement tot 2.000 euro subsidie voor de uitvoering. Het zogenoemde ‘Tienerbudget’ is voor jeugd tussen de 10 en 21 jaar uit Alkmaar met plannen voor hun leeftijdsgenoten. Misschien doet burgemeester Emile Roemer ook wel mee als je het hem vraagt: “Bedenk iets origineels, organiseer het en nodig mij uit. Bouw er online een feestje van, misschien doe ik wel mee!”

    Meer informatie over het Tienerbudget is te vinden op alkmaar.nl. (foto: Pixabay / janeb13)

  • Toch maar geen vergunning: herinrichting Molenweidtje kan deze maand starten

    Toch maar geen vergunning: herinrichting Molenweidtje kan deze maand starten

    De herinrichting van het Molenweidtje in Bergen-Oost kan toch in maart beginnen, zoals eerder was aangekondigd. Dinsdag was het nieuws nog dat de start van het werk onverwacht uitgesteld moest worden. Er zou eerst een vergunning moeten worden aangevraagd. Donderdagochtend kreeg de projectleider te horen dat die toch niet nodig is voor dit werk. Het Molenweidtje gaat nu toch deze maand al op de schop, zo meldt een woordvoerder van de gemeente Bergen.

    In de krappe ruimte van het Molenweidtje in Bergen is plek gevonden voor een veilige herinrichting, waarbij deze belangrijke weg  grotendeels tweerichtingsverkeer wordt. De nieuwe inrichting is tijdelijk. De gemeenteraad wil dat de herinrichting tussen de Kerkedijk en de Churchillaan er zo snel mogelijk komt, voor de verkeersveiligheid met al het bouwverkeer in de komende jaren. Buurtbewoners hebben daar sterk op aangedrongen.

    Het streven is om voor de zomer klaar te zijn. Alle aanpassingen zijn alleen bedoeld voor de komende jaren. Als er geen bouwverkeer meer hoeft te zijn, krijgt de straat een definitieve inrichting. De definitieve ‘knip’ in het Molenweidtje, waarover al langer met belanghebbenden wordt gesproken, wordt dan pas gerealiseerd.

     

  • Alle stempassen voor de Tweede Kamerverkiezingen zijn verzonden

    Alle stempassen voor de Tweede Kamerverkiezingen zijn verzonden

    Uiterlijk donderdag zouden alle kiesgerechtigden in Nederland hun stem- of kiezerspas in de brievenbus moeten krijgen. Wie na deze dag onverhoopt nog geen pas heeft ontvangen, wordt aangeraden om een nieuwe aan te vragen. Op de website van de eigen gemeente staat informatie hierover. Voor 70-plussers volgt nog een tweede enveloppe met een briefstempakket.

    Uiterlijk tot en met 12 maart kunnen mensen waarvan de stem- of kiezerspas verdwenen of beschadigd is een nieuwe aanvragen. Dat geldt ook voor de aanvraag van een volmacht.

  • Plannen voor 1,1 miljoen euro aan investeringen in Waardse sportaccommodaties

    Plannen voor 1,1 miljoen euro aan investeringen in Waardse sportaccommodaties

    Gemeente Heerhugowaard heeft plannen om ruim 1,1 miljoen euro te steken in verbetering van sportaccommodaties. Het leeuwendeel van het budget is bedoeld voor KSV, The Herons en MHC. De Kruizer voetbalclub heeft een extra kunstgrasveld nodig, de honk- en softbalclub zit te springen om veldverlichting en een ‘outfieldhek’, en de hockeyclub is toe aan vernieuwing van de twee kunstgrasvelden. De gemeenteraad stemt op 23 maart over de plannen.

    In het winterseizoen is The Herons het donkere gat van Sportpark De Vork. Er werd voorheen gewoon tijdig afgerond, maar de club blijft groeien en is het onderhand ook zat om telkens goede spelers te verliezen aan clubs die hoger spelen. The Herons kan zelf niet promoveren, daarvoor is veldverlichting verplicht en een outfieldhek achter het softbalveld.  Het verschoven wedstrijdseizoen legde het lichtgebrek nog eens pijnlijk bloot.De gemeente denkt 340.000 euro nodig te hebben.

    MHC krijgt bij groen licht van de raad een waterveld als eerste veld. Het tweede kunstgrasveld krijgt een nieuwe toplaag en betere drainage. Kosten: 223.000 euro. De club hoopt in september de nieuwe velden in gebruik te nemen. Ook KSV is hard toe aan een nieuw veld, want het C-veld is eigenlijk gewoon te slecht. Aanleg van een kunstgrasveld kost 550.000 euro. Daarnaast staat er nog 30.000 euro berekend voor een trainingsveld bij WMC en 20.000 euro een een sportieve route met toestellen door De Noord.

    Om een eerlijke verdeling van het budget te maken is onafhankelijk onderzoek gedaan. Ook gingen sportwethouder Annette Groot langs de clubs. In oktober was ze bij The Herons en kreeg toen een oude en een nieuwe honkbal, die symbool stonden voor de huidige situatie en hoe de club graag verder zou willen.

  • Nieuwe tijdelijke herinrichting Molenweidtje Bergen met passen en meten gelukt, maar wel uitstel

    Nieuwe tijdelijke herinrichting Molenweidtje Bergen met passen en meten gelukt, maar wel uitstel

    Het is gelukt om in de krappe ruimte van het Molenweidtje in Bergen met een veilige herinrichting te komen om het grotendeels tweerichtingsverkeer te maken. Maar de start van de werkzaamheden, die eerder voor maart werd aangekondigd, moet nog even worden uitgesteld. Voor het werk blijkt een omgevingsvergunning nodig te zijn. Met het verlenen van die vergunning is minstens enkele weken gemoeid.

    Dat werd dinsdagochtend duidelijk tijdens een technische briefing voor de pers door de betrokken ambtenaren van de BUCH. De nieuwe inrichting is tijdelijk. De gemeenteraad wil dat de herinrichting tussen de Kerkedijk en de Churchillaan er zo snel mogelijk komt, voor de verkeersveiligheid met al het bouwverkeer in de komende jaren. Buurtbewoners hebben daar sterk op aangedrongen. Definitieve herinrichting van de straat volgt als het bouwverkeer is vertrokken.

    Rondom het Molenweidtje is nu de bouw bezig van sportcomplex De Beeck. Het voormalige BSV-terrein wordt het volgende bouwterrein en er zijn plannen om de gemeentewerf en het afvalbrengstation op de schop te doen. Dat zal nog jaren zorgen voor meer vracht- en bouwverkeer. Dat terwijl de straat tegelijkertijd gebruikt wordt door scholieren van de Europese School en andere fietsers. Het verkeer moet hier ook rekening houden met bewoners van verzorgingshuis Oudtburgh.

    Om dat allemaal veilig te laten verlopen, is langs het Molenweidtje plek gevonden voor een fietspad, dat langs het Molenweidtje meandert om hier en daar de mooiste bomen te kunnen laten staan. Het voetpad op het zuidelijk deel van het Molenweidtje moet wel wijken om daar ruimte te maken voor het fietspad. Volgens de gemeente wordt dat niet veel gebruikt.

    Fietsers krijgen bij vrijwel alle aansluitingen op het Molenweidtje voorrang op het autoverkeer, dat hier in een 30-kilometerzone rijdt. Als de herinrichting is voltooid, hoeft het bouwverkeer niet meer via de Kerkedijk te rijden, maar kan het via de Churchilllaan afgewikkeld worden. Tussen de Kerkedijk en het afvalbrengstation blijft eenrichtingsverkeer bestaan, en komt er een opstelstrook voor de rij wachtende auto’s die daar meestal staat voor het afvalbrengstation. Met parkeerplaatsen wordt wat geschoven en bij de Europese School is plek gevonden voor een veilige kiss-and-ride-plek.

    De Churchilllaan wordt straks de belangrijkste route om er te komen, om de Kerkedijk te ontlasten. Het college geeft daarmee gevolg aan een wens van de gemeenteraad uit oktober 2020. De werkzaamheden aan het Molenweidtje beginnen zodra de omgevingsvergunning is verleend. Het streven is om voor de zomer klaar te zijn. Alle aanpassingen zijn alleen bedoeld voor de komende jaren. Als er geen bouwverkeer meer hoeft te zijn, krijgt de straat een definitieve inrichting. De knip in het Molenweidtje waarover nu met belanghebbenden wordt gesproken, wordt dan pas gerealiseerd.

  • Gemeente Heerhugowaard stelt Transitievisie Warmte vast: gefaseerd van het gas af

    Gemeente Heerhugowaard stelt Transitievisie Warmte vast: gefaseerd van het gas af

    Gemeente Heerhugowaard heeft de Transitievisie Warmte vastgesteld. Deze visie is de routekaart om huizen en andere gebouwen in Heerhugowaard gefaseerd te verduurzamen en van het gas te krijgen. Er zijn drie startgebieden: de Oostertocht, de Schilderswijk en de Heemradenwijk en de bedrijventerreinen, het Stadshart en het Stationsgebied. In deze drie gebieden is de overstap vóór 2030 het meest kansrijk.

    De gemeente werkt de komende jaren met inwoners, ondernemers en professionele partijen de Transitievisie Warmte uit tot concrete plannen voor een betaalbare uitvoering. De overstap naar een aardgasvrije warmtebron is voor woningeigenaren vrijwillig.

    Voor veel nieuwere woningen in Oostertocht is elektrisch verwarmen een geschikt alternatief voor aardgas, maar voor een aantal woningen en dan vooral de appartementsgebouwen, is juist aansluiten op het warmtenet de beste optie. De gemeente verwacht dat in ieder geval een groot deel van de wijk in 2027 van het aardgas af is.

    In de Schilderswijk en de Heemradenwijk kan het warmtenet worden uitgebreid vanaf de Rivierenwijk via De Draai. In deze wijken wordt naar verwachting tussen 2025 en 2030 aan aardgasvrij wonen gewerkt.

    Ook voor de bedrijventerreinen, het Stationsgebied en het Stadshart liggen collectieve oplossingen voor de hand, omdat er veel industrie- en utiliteitsgebouwen en appartementencomplexen te vinden zijn. De gemeente verwacht dat er niet alleen vraag naar warmte is, maar ook naar koude om gebouwen te koelen. Het streven is om de transitie hier in 2026 af te ronden.

    Grootschalige aanpak in de andere Heerhugowaardse wijken volgt later, maar de gemeente spoort inwoners en ondernemers aan om zelf alvast stappen te ondernemen, bijvoorbeeld door het pand voor te bereiden op een aardgasvrij bestaan, zonnepanelen te plaatsen en/of de isolatie en ventilatie te verbeteren.

    De warmtetransitie is zeker niet nieuw voor Heerhugowaard. Zuidhoek I en Huygenhoek I hadden vanaf het begin een lokaal warmtenet, dat nu gevoed wordt door het HVC-warmtenet. Het regionale net spreidt zich steeds verder uit, in De Draai zijn Nerozero-woningen gebouwd. Woonwaard heeft al 400 woningen energieneutraal gemaakt en op en rond De Zandhorst en De Vaandel zijn diverse initiatieven voor een warmtenet en een warmte/koudenet opgestart.

  • Groen licht voor verdere ombouw TMG-drukkerij tot cultuur- en sportlocatie

    Groen licht voor verdere ombouw TMG-drukkerij tot cultuur- en sportlocatie

    De opening van de culturele en sportieve verzamelplaats ‘De Drukkerij’ in Alkmaar komt sinds maandag weer een stap dichterbij. Organisaties als Koel310, De Karavaan, De Kaasfabriek en Bureau Permanent Tijdelijk zouden op 1 april hun deuren openen, maar de lockdown gooide in het eten.  Het college van B&W heeft groen licht gegeven om door te gaan met de voorbereidingen. Cultuurwethouder Christian Braak: “Zo gaat er geen tijd en energie verloren om dit mooie initiatief te realiseren.”

    De gemeente heeft zich met de initiatiefnemers van het eerste uur, stichting De Drukkerij en De Regie B.V., ingespannen om de realisatie toch verder te laten gaan. Vooral voor Koel310 fijn, want die vertrekt op 1 april uit hun onderkomen aan de Koelmalaan. “Met deze stap komt een langgekoesterde wens steeds dichterbij. Door nu al het gebouw in gebruik te kunnen nemen, geven we ook perspectief aan de gebruikers. Iets om naar uit te kijken, in deze voor cultuur vaak moeilijke tijden”, aldus wethouder Braak.

    De broedplaats is onderdeel van grotere projecten zoals de gebiedsontwikkeling in Oudorp. De Drukkerij wordt een plek voor culturele en creatieve ondernemers om te werken en publiek te ontvangen, maar er is ook ruimte gereserveerd voor beachvolleybal en urban sports als skaten en freerunning.

    “Broedplaatsen zijn van grote waarde voor de sector”, vervolgt Braak. “De Drukkerij biedt straks experimenteerruimte, podia en presentaties. Daar waar zoveel behoefte aan is. Bovendien is het van belang voor de groeiende gemeente. We zetten hier Alkmaar mee op de kaart voor creatieve, innovatieve makers.”