Categorie: gemeente

  • Baasjes in Langedijk moeten voortaan zelf hondenpoepzakjes meenemen

    Baasjes in Langedijk moeten voortaan zelf hondenpoepzakjes meenemen

    Gemeente Langedijk is de zogenoemde Bellobakken of hondenstations langzamerhand aan het vervangen voor gewone afvalbakken. Hondenbezitters mogen de ‘nummer twee’ boodschap van hun hond gewoon in deze afvalbakken gooien, maar de gemeente waarschuwt dat er bij deze nieuwe vuilnisbakken geen hondenpoepzakjes meer te pakken zullen zijn.

    Baasjes zullen dus op steeds meer plekken in Langedijk zelf zakjes mee moeten nemen om de hondenpoep in te stoppen.

  • Burgemeester steekt Langedijkers hart onder de riem: “Met z’n allen nog even volhouden”

    Burgemeester steekt Langedijkers hart onder de riem: “Met z’n allen nog even volhouden”

    Burgemeester Kompier richt zich in een brief tot alle inwoners van Langedijk om hen een hart onder de riem te steken tijdens deze zware periode met lockdown en nu ook een avondklok. Ze is blij dat bijna iedereen zich aan de avondklok houdt en roept Langedijkers op om vol te houden.

    “Sinds zaterdag geldt in Nederland de avondklok. Niemand wordt daar blij van. Het is stil ’s avonds en ‘s nachts op straat. Gelukkig houden bijna alle Langedijkers zich aan die zware maatregel. En dat is echt een prestatie”, schrijft Kompier. “We moeten dit met elkaar doen. De avondklok moet ervoor zorgen dat minder mensen elkaar ontmoeten. Zo voorkomen we verspreiding van het coronavirus. De experts zeggen dat dit nodig is om de druk op de zorg nog verder terug te brengen.”

    “Maar het leven is op dit moment wel even heel beperkend. Het kan bijna niet anders dan dat deze maatregel en de andere maatregelen die nog steeds gelden, ook iets betekenen voor u. En voor jou/jullie, onze jongeren. Voor jullie is het extra lastig om vol te houden!”, schrijft de burgemeester meelevend.

    “Ik, wij, vanuit ons gemeentebestuur, iedereen gunt jullie een mooie toekomst: met school, een eerste baantje of een nieuwe liefde. En natuurlijk weer gewoon direct contact met vrienden en andere leeftijdsgenoten. Hoe anders is dat nu.”

    “Als gemeente proberen we veel en nu zelfs extra te investeren in samenwerking met, en activiteiten voor jongeren. Samen kijken we naar wat nog wel mogelijk is. Mijn tip voor jou is om de Uitagenda jongeren te bekijken op coolkunstencultuur.nl, of op Instagram bij Jongerenwerk Langedijk. Bij het jongerenwerk kun je natuurlijk ook terecht voor even een gesprekje of een luisterend oor. Ook onze politie werkt samen met onze straatcoaches en het jongerenwerk. Dat werkt goed en daar mogen we als Langedijkers trots op zijn! Laten we met z’n allen nog even volhouden.”

    “Naast onze jongeren proberen we oog en oor te houden voor onze inwoners, kerkelijke en maatschappelijke organisaties en ondernemers. We staan in direct contact met velen van u. Maar voelt u zich onvoldoende ‘aangesloten’, heeft u een tip om ons daarbij te helpen, laat het ons weten!”, spoort Kompier aan.

    “Lieve Langedijkers, er komen ongetwijfeld weer andere tijden, laten we de dagen aftellen, hou vol. We doen het voor ons aller gezondheid.” (archieffoto: Wiki / David Sülter)

  • Afvalbrengstation in Alkmaar vanaf 6 februari op zaterdagen vroeger open

    Afvalbrengstation in Alkmaar vanaf 6 februari op zaterdagen vroeger open

    De afvalbrengplaats op bedrijventerrein Overdie in Alkmaar is vanaf 6 februari elke zaterdag geopend van 08:30 tot 16:00 uur. Vanwege de drukte op de zaterdagen besloten Stadswerk072 en de gemeente op deze dagen de afvalbrengplaats aan de Kitmanstraat anderhalf uur vroeger te openen.

    Bij de afvalbrengplaats kunnen inwoners gratis grof vuil achterlaten, maar ook grof snoeiafval, elektrische apparaten en klein chemisch afval. Doordeweeks is het station gewoon geopend van 08:00 tot 16:00 uur. Meer op stadswerk072.nl.

  • Gemeenteraad Bergen vervroegt vergaderingen om op tijd thuis te zijn voor avondklok

    Gemeenteraad Bergen vervroegt vergaderingen om op tijd thuis te zijn voor avondklok

    De gemeenteraad vergadert donderdag gewoon in dorpscentrum De Blinkerd in Schoorl. Het aanvangstijdstip is tweeënhalf uur vervroegd naar 17:00 uur en de vergadering sluit uiterlijk om 20:00 uur. Daarna hebben alle raadsleden een uur om tijdig thuis te komen voordat de avondklok ingaat.

    Waar de meeste gemeenteraden inmiddels digitaal vergaderen tijdens de donkerste dagen van de coronapandemie, houden Alkmaar en Bergen vast aan fysieke bijeenkomsten. Het is een besluit dat het presidium dinsdag heeft genomen, waarin alle fracties vertegenwoordigd zijn.

    Op de agenda staat onder meer de vaststelling van het nieuwe bestemmingsplan voor het Watertorenterrein, waar omwonenden nu luidruchtig tegen protesteren. Maar publiek is niet welkom in Schoorl. Belangstellenden kunnen de vergadering volgen via de livestream op de website van de gemeenteraad.

    De gemeente laat alvast weten dat de raadsvergadering op 9 februari, waar Commissaris van de Koning Arthur van Dijk de profielschets voor de nieuwe burgemeester komt ophalen, ook in De Blinkerd zal plaatsvinden. Die begint om 18.00 uur.

  • Bouw van plan ‘Basiushof’ in Centrumwaard stap dichterbij

    Bouw van plan ‘Basiushof’ in Centrumwaard stap dichterbij

    Op het braakliggende perceel tussen de Van Duivenvoordestraat en de Basiusstraat in Heerhugowaard gaat Belle-Vue Wonen het plan ‘Basiushof’ realiseren. Het bestemmingsplan staat nu vastgelegd, de omgevingsvergunning is aangevraagd. Het te bouwen appartementencomplex bestaat uit 20 zorgwoningen voor Esdégé-Reigersdaal en veertien koopappartementen.

    Meer dan 20 jaar geleden is een participatietraject gehouden voor de invulling van het gebied waarop ooit de Don Bosco stond. Twee woongebouwen zijn daarna gerealiseerd, maar het stuk aan kant van de Van Foreeststraat bleef leeg.

    Een initiatiefgroep, aangevoerd door Ine Hermans, Mona Beksvoort en Piet Konijn, stuurde drie jaar geleden opnieuw aan op samenwerking met gemeente en Esdégé-Reigersdaal, nadat de gemeente voor deze locatie een ontwerpbestemmingsplan had gepresenteerd. Dat leidde onder andere tot een aangepast ontwerp wat betreft de bouwhoogte en het aantal appartementen, en ook de inrichting van het omliggende groen.

    Wethouder Annette Groot (tevens projectwethouder voor Centrumwaard) erkent dat het participatieproces vanuit de gemeente niet goed is aangepakt. “Er is veel werk verzet door de initiatiefnemers en dat verdient waardering. Terugkijkend hadden we de ideeën van destijds mee moeten nemen in de planvorming en eerder de samenwerking moeten zoeken met de inwoners. Wij hebben hiervan geleerd en die lessen nemen we nu mee in het participatieproces voor Centrumwaard.”

    De initiatiefgroep kan zich vinden in het uiteindelijke resultaat, aldus Ine Hermans: “Ook de belangen van omwonenden worden nu behartigd en Belle-Vue Wonen geeft te kennen daar een goede invulling aan te willen geven. Wij hopen en verwachten dat de realisatie van dit plan een positieve uitwerking zal krijgen binnen Centrumwaard. Uiteindelijk leidt samenwerken tot samenleven.”

    Projectontwikkelaar Danny Diemeer van Belle-Vue Wonen begrijpt hoe waardevol en belangrijk samenwerking is op een inbrei-locatie. Zo is een inrichtingsplan voor de omgeving opgesteld en gaat er trillingvrij en geluidsarm geheid worden met schroefinjectiepalen.

    Naar verwachting start de bouw van het Basiushof medio 2021.

  • Inzamelaars van oud papier in Heerhugowaard vervroegen ophaaltijden

    Inzamelaars van oud papier in Heerhugowaard vervroegen ophaaltijden

    Vanwege de avondklok worden oud papier en karton eerder opgehaald op de inzameldagen. Gemeente Heerhugowaard vraagt inwoners daarom om hun oude papier en karton rond 17:30 uur langs de weg te zetten. Wie te laat is, wordt gevraagd om het oude papier en karton te bewaren tot de volgende ronde of het weg te brengen naar de milieustraat.

    De inzameling van oud papier en karton werd door OPEK normaal gesproken vanaf 18:00 uur gedaan. De Groene-Zwarte Maten van SWV’27 vragen overigens, in tegenstelling tot de gemeente, om in deze periode papier en karton voor 18:00 uur langs de weg te zetten.

    Meer informatie over onder andere de ophaaldagen is te vinden op opekheerhugowaard.nl en degroenzwartematen.nl. (foto: De Groen-Zwarte Maten.nl)

  • Connexxion wil in regio bezuinigen, Alkmaars college toont begrip maar stelt wel harde grens

    Connexxion wil in regio bezuinigen, Alkmaars college toont begrip maar stelt wel harde grens

    Omdat het aantal busreizigers flink is gedaald wil Connexxion in de regio met nog eens 10 procent bezuinigen op het aantal busritten. Het Alkmaarse college toont begrip, maar stelt wel een harde grens.

    Het college wil dat het busvervoer aantrekkelijk genoeg blijft, zodat mensen zich niet genoodzaakt voelen om de auto te pakken of een taxi te pakken. Wethouder Robert te Beest. “Het aantal ritten op hoogfrequente lijnen kan wel wat teruggeschroefd worden. Van eens per kwartier naar eens per half uur zou nog kunnen, maar als er overdag op lijnen minder dan twee keer per uur bussen rijden wordt het gat te groot. We willen met name de twee ritten per uur voor lijn 1 en 10 naar De Hoef en Sint Pancras in stand houden.”

    Naar verwachting heeft Connexxion binnen enkele weken alle zienswijzen van gemeenten en de provincie binnen en kan de vervoerder een nieuwe dienstregeling opstellen.

  • Gemeente Alkmaar krijgt alsnog personalia van lokale gedupeerden toeslagenaffaire

    Gemeente Alkmaar krijgt alsnog personalia van lokale gedupeerden toeslagenaffaire

    De gemeente Alkmaar heeft alsnog de personalia ontvangen van gedupeerden van de toeslagenaffaire in de gemeente. Wethouder Paul Verbruggen heeft de gemeenteraad laten weten dat de gegevens van alle 23 slachtoffergezinnen nu binnen zijn. Daarover wist hij een akkoord te bereiken met de Belastingdienst.

    Verbruggen uitte eerder zijn frustratie over het ontbreken van de gegevens. Het Rijk vroeg de gemeente om de slachtoffers extra te ondersteunen -hetzij psychisch, hetzij financieel- maar omwille van de privacy wilde de Belastingdienst geen namen en adressen doorgeven.

    Verbruggen riep via de media de 23 toen maar op zichzelf te melden bij de gemeente. Zo werd contact gelegd met zestien gedupeerden. De andere zeven worden nu benaderd door Halte Werk. Die gaat in kaart brengen waar deze mensen behoefte aan hebben.

  • Inwoners gemeente Bergen kunnen meepraten hoe ze het openbaar groen in hun dorp willen

    Inwoners gemeente Bergen kunnen meepraten hoe ze het openbaar groen in hun dorp willen

    Het groenbeleid in de gemeente Bergen gaat na tien jaar weer op de schop. De gemeente start een inspraak- en particpatietraject om van de inwoners te horen wat er de komende tien jaar anders moet met het openbaar groen binnen de bebouwde kom. Inwoners kunnen laten weten wat zij belangrijk vinden tijdens digitale gespreksavonden in februari over Bergen, Egmond of Schoorl. Bovendien staat er vanaf donderdag een korte enquête op ikdenkmeeoverbergen.nl.

    Een groot deel van het nieuwe beleidsplan gaat over het onderhoud van het groen dat er al is. De gemeente heeft zelf wel ideeën wat er anders zou kunnen in de komende tien jaar. Zo kan ander groenbeleid de leefomgeving beter voorbereiden op klimaatverandering en zorgen voor meer biodiversiteit.  Daarin kan de gemeente keuzes maken, en inwoners kunnen meedenken welke.

    Behalve de online enquête komen er drie digitale gespreksavonden over het groenbeleidsplan in februari. De avonden zijn van 19.30 tot 21:00 uur:
    • Voor Schoorl op 10 februari
    • Voor Egmond 17 februari
    • Voor Bergen 24 februari

    Wie verhinderd is op de avond over de eigen kern, kan op een andere avond aansluiten. Een groot deel van de invulling van de avonden is gelijk. Aanmelding wordt verlangd via michelsuiding@debuch.nl. Kort voor aanvang van de avond wordt een link verstuurd om de digitale gespreksavond vanuit huis mee te maken.

  • Burgemeester Roemer verwelkomt baby Milo als 110.000ste inwoner van gemeente Alkmaar

    Burgemeester Roemer verwelkomt baby Milo als 110.000ste inwoner van gemeente Alkmaar

    Baby Milo is de 110.000ste inwoner van gemeente Alkmaar. De gemeente wilde deze mijlpaal een feestelijk tintje geven en dus ging burgemeester Emile Roemer persoonlijk naar Stompetoren om op kraamvisite te gaan bij de pasgeboren Milo en zijn ouders. Met een goed gevuld welkomstpakket feliciteerde Roemer de kersverse ouders met hun prachtige zoontje. Roemer: “Veel geluk! En dat Milo met heel veel plezier mag opgroeien in onze mooie gemeente.”

    Het is alweer meer dan 30 jaar geleden dat gemeente Alkmaar zijn 90.000ste inwoner op feestelijke wijze mocht verwelkomen. Toen het inwonertal in 2015 boven de 100.000 uitkwam was het eigenlijk niet echt iets om te vieren, want dat kwam door administratieve handelingen. Gemeente Alkmaar groeide immers plotsklaps met zo’n 12.200 inwoners doordat de gemeenten Graft-De Rijp en Schermer zich bij Alkmaar voegden. Nu is het dan eindelijk weer zo ver dat er een feestje gevierd kan worden.