Categorie: gemeente

  • College Alkmaar stemt voor het eerst in ongeveer 10 jaar verdeeld maar is onder voorwaarden bereid tot opvang statushouders

    College Alkmaar stemt voor het eerst in ongeveer 10 jaar verdeeld maar is onder voorwaarden bereid tot opvang statushouders

    Het was een bijzondere stemming, en dat wilde wethouder Pieter Dijkman dan ook laten optekenen; voor het eerst in meer dan ongeveer 10 jaar heeft het college verdeeld gestemd. Uiteindelijk werd het een stemming in het voordeel van het COA. Maar met voorwaarden en beperkingen.

    De belangrijkste zijn dat de kosten volledig door het Rijk worden vergoed, de opvang voor een jaar is en dat het aantal van 500 statushouders wordt teruggebracht naar 250 tot 300, om ook apart ruimte te kunnen bieden aan groepen zoals jeugdige en economische daklozen.

    Verder wil het Alkmaarse college dat het AZC Robonsbosweg als Regionale Opvanglocatie wordt aangemerkt. Dat betekent dat statushouders er een start kunnen maken met hun integratie. Maar daarbij willen B&W “substantieel” minder statushouders door laten stromen naar woonruimte binnen de eigen gemeente en subsidie en mogelijkheden van het Rijk voor realisatie van tijdelijke woningen.

    Wat betreft vergoeding wil het college deze ook voor alle eventuele bijkomende uitgaven aan jeugdhulp, Wmo-voorzieningen, onderwijs en kinderopvang.

    Het college stelt verder voor om de Regionale Opvanglocatie, die dus niet alleen de directe opvang van statushouders betreft maar ook hun integratie in de regio, na drie jaar evalueren.

  • Stadswerk072 heeft even geen strooizout voor Alkmaarders

    Stadswerk072 heeft even geen strooizout voor Alkmaarders

    Stadswerk072 is vol in touw om de wegen en fietspaden in gemeente Alkmaar begaanbaar te maken en te houden. Dat betekent dat er af en aan gereden wordt om strooizout te laden, en dat inwoners eventjes niet terecht kunnen om een portie op te komen halen.

    Stadswerk072 raadt mensen die strooizout nodig hebben aan om dit bij de supermarkt of het tankstation te halen. Het is ook op bestelling verkrijgbaar bij bouwmarkten en tuincentra. (foto: Twitter @Stadswerk072)

  • Bomenkap langs Stationsweg, bewoners niet blij met handelswijze gemeente (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Bomenkap langs Stationsweg, bewoners niet blij met handelswijze gemeente (VIDEO)

    Zo’n tien grote kastanjebomen aan de Stationsweg in Heerhugowaard worden binnenkort gekapt. Jaarlijks controleren specialisten de bomen in de gemeente en afgelopen herfst werd ontdekt dat een tiental toonaangevende reuzen lijden aan de kastanjebloedingsziekte. De bomen zouden dusdanig verzwakt zijn dat verwijdering de enige optie is. Bewoners zijn per brief op de hoogte gesteld.

    De zieke kastanjes worden donderdag 11 en vrijdag 12 februari omgezaagd. De gemeente wil het beeld van de pittoreske Stationsweg in stand houden, maar het nog niet duidelijk hoe en wanneer.

    En van de bewoners had graag gezien dat de gemeente met hen had uitgezocht of de zieke bomen misschien nog genezen konden worden. Bewoner Hans Reijnders vertrouwt er wel op dat de diagnose juist is, maar ook hij is niet blij met de aanpak van de gemeente. “Gevaarlijke dingen moet je ten allen tijden zien te voorkomen, dus wat dat betreft heb ik er niet zoveel problemen mee”. Maar de gemeente liet weten de bomen te verwijderen en pas later met bewoners te gaan overleggen wat er voor de verwijderde kastanjes in de plaats gaat komen. “Ik denk dat dat de verkeerde volgorde is.”

  • Geen geluidsscherm langs Westelijke Randweg in Broek op Langedijk

    Geen geluidsscherm langs Westelijke Randweg in Broek op Langedijk

    Er komt geen geluidsscherm langs de Westelijke Randweg bij Broek op Langedijk. Een aantal bewoners langs het parallel gelegen Westeinde klaagden over geluidsoverlast en hadden de gemeente gevraagd om een scherm van 108 meter lang en 3,5 meter hoog, maar na een akoestisch onderzoek heeft het gemeentebestuur besloten dat zo’n geluidsscherm niet in de omgeving past.

    De woningen langs het Westeinde zijn uit 2014 of later. Voorafgaand aan de bouw was duidelijk dat er op een aantal plekken meer geluidsbelasting dan de voorkeur-grenswaarde van 48 decibel (gemiddelde over de dag-, avond- en nachtperiode, red.) zou kunnen voorkomen, maar gemeenten kunnen ontheffing verlenen tot maximaal gemiddeld 63 decibel en dat gebeurde. Recent onderzoek wijst uit dat de geluidsbelasting sinds dat de bewoners hun intrek deden nauwelijks is toegenomen.

    Wettelijk is de gemeente tot niets verplicht, maar het college staat wel open voor geluidsreductie. In het onderzoek wordt als een oplossing stiller asfalt gegeven. Dat scheelt 2 tot 3 decibel. In de komende jaren gaat een deel van de randweg op de schop en dan kan er nieuw asfalt gelegd worden. Een lage barrière of wal langs de weg zou ook al een paar decibel kunnen schelen. (foto: Google)

  • Waarschijnlijk jaar lang statushouders in voormalig belastingkantoor

    Waarschijnlijk jaar lang statushouders in voormalig belastingkantoor

    Het voormalige belastingkantoor aan de Alkmaarse Robonsbosweg wordt waarschijnlijk toch weer het onderkomen van vluchtelingen. Er is wel een verschil met de laatste keer dat het gebouw werd ingezet als huisvesting. Toen ging het om asielzoekers, deze keer zou het gaan om statushouders. Dat zijn vluchtelingen die in ieder geval vijf jaar in Nederland mogen blijven.

    Het COA heeft Alkmaar gevraagd het gebouw een jaar lang beschikbaar te stellen. Binnen de coalitie in de raad zijn drie partijen voor de komst van de statushouders, één houdt de kaarten nog even tegen de borst en één partij is tegen de komst.

  • College Alkmaar stemt in met ontwerpbestemmingsplan Ringerskwartier

    College Alkmaar stemt in met ontwerpbestemmingsplan Ringerskwartier

    Het college van Alkmaar heeft het ontwerpbestemmingsplan voor het Ringerskwartier goedgekeurd. In het plan zijn reacties op het voorontwerp meegenomen. Om het belang van de verbinding met de bedrijven en de groenbeleving te benadrukken zijn de twee wandeldoorgangen en de groene aankleding van het parkeeretages vastgelegd. Ook is de toelichting en de bijbehorende bezonningsstudie aangevuld.

    Bij de herontwikkeling van het Ringerskwartier worden door BPD Ontwikkeling tot 285 appartementen gerealiseerd, in combinatie met commerciële ruimten en inpandige parkeervoorzieningen. Er komt een langgerekt gebouw met daarop drie woontorens aan de Noorderstraat en losstaande toren tussen dit gebouw en de voormalige Ringersfabriek. In de tussenruimten is er veel groen. Het ontwerpbestemmingsplan is vanaf 10 februari digitaal in te zien op alkmaar.nl/inzage en ruimtelijkeplannen.nl en daarna ook op papier tot en met 24 maart. Reacties kunnen worden gericht aan het college van B&W, t.a.v. Backoffice/Ruimtelijke Plannen, Postbus 53, 1800 BC Alkmaar. Tussentijds is er op 10 maart een digitale bijeenkomst voor omwonenden en andere belanghebbenden. Meer info hierover is te vinden op nieuwbouw-ringerskwartier.nl/.

  • Veel minder bijstandsfraude in Alkmaar dan in vergelijkbare gemeenten

    Veel minder bijstandsfraude in Alkmaar dan in vergelijkbare gemeenten

    Alkmaarders in de bijstand zijn veel eerlijker dan mensen met een bijstandsuitkering in andere gemeenten van vergelijkbare grootte. Gemiddeld werden vorig jaar 772 onterecht verleende bijstandsuitkeringen teruggevorderd. Gemeente Alkmaar blijft daar met 335 terugvorderingen ver onder steken, blijkt uit een reactie van het college op vragen van Leefbaar Alkmaar.

    LA stelde vragen over de bijstand en in het bijzonder naar de grenzen voor giften. Dit naar aanleiding van een incident in Wijdemeren. Een inwoonster moest 7.000 euro terugbetalen omdat ze een paar keer gratis boodschappen voor haar moeder had gedaan. Of dergelijke bizarre voorvallen ook in Alkmaar zijn voorgekomen weet het Alkmaarse college niet.

  • Vorig jaar succesvolle phishing-actie bij gemeente Alkmaar: “Extra maatregelen genomen”

    Vorig jaar succesvolle phishing-actie bij gemeente Alkmaar: “Extra maatregelen genomen”

    Eind vorig jaar ontdekte gemeente Alkmaar onregelmatigheden in een mailaccount. Uit onderzoek blijkt dat een ambtenaar de dupe was geworden van phishing, waardoor zijn of haar mail enige tijd door de foute vissers in te zien was. Inmiddels is het lek gedicht en de beveiliging aangescherpt. Ook is melding gedaan bij Autoriteit Persoonsgegevens en aangifte bij de politie.

    “Gemeente Alkmaar betreurt het voorval ten zeerste”, laat het college weten. “Beveiliging en het optimaliseren van alle gemeentelijke systemen en in het bijzonder persoonsgegevens hebben immers de hoogste prioriteit”. Mensen waarvan mogelijk gevoelige gegevens lekten zijn op de hoogte gesteld.

    In het onderzoek kwamen ook enkele oudere inlog-acties op andere mailaccounts vanaf verdachte IP-adressen naar voren, maar het college en de Autoriteit Persoonsgegevens zagen geen relatie met het voorval vorig jaar en achtten verdere maatregelen niet nodig.

    Het ambtenarenapparaat van Alkmaar is in ieder geval weer wakker. Het college vraagt inwoners om ook alert te zijn op verdachte e-mails en eventueel misbruik van persoonsgegevens. Vragen kunnen worden gemaild via alkmaar.nl.

  • Historische lantaarn Gewelfde Stenenbrug misschien naar Schelphoek of Victoriepark

    Historische lantaarn Gewelfde Stenenbrug misschien naar Schelphoek of Victoriepark

    Het is nog niet duidelijk waar de gaslantaarn van de Gewelfde Stenenbrug in Alkmaar terug komt. Er wordt gezocht in de oude binnenstad, maar ook Schelphoek en het Victoriepark zijn opties, laat het college weten in antwoorden op vragen van BAS. Duidelijk is wel dat ‘ie van het gas af gaat en dat ook de lantaarn op de Platte Stenenbrug zal worden uitgerust met led-verlichting die lijkt op gasvlammetjes. De gaslantaarn op de hoek Ritsevoort – Kennemerpark was al aangepast.

    Met de komst van Tante Truus verdween de vierarmige lantaarnpaal van de Gewelfde Stenenbrug. Terwijl de lantaarn groot onderhoud krijgt en wordt voorzien van bekabeling en led-lampen, wordt een geschikte en waardige plek gezocht, waar omwonenden zo min mogelijk last hebben van het licht en er weinig kans is op vandalisme.

    BAS wil dat de lantaarn wordt teruggeplaatst in de historische binnenstad en vraagt of het college de Wijde Glop als mooie plek ziet. “Wij zijn van mening dat de gaslantaarn het beste thuishoort in de historische binnenstad. Onze blik is dus ruimer dan De Oude Stad. Daarnaast zijn in onze ogen de Schelphoek en het Victoriepark passend, gezien de historische relatie met de binnenstad. De Wijde Glop is niet als optie geselecteerd als mogelijke locatie en wordt alsnog meegenomen in het onderzoek.”

    Naar verwachting is de lantaarn in het voorjaar gereed om terug te plaatsen.

  • Gemeenteraad Heiloo stemt voor 1,75 miljoen extra krediet voor A9-aansluiting

    Gemeenteraad Heiloo stemt voor 1,75 miljoen extra krediet voor A9-aansluiting

    Bijna de voltallige gemeenteraad van Heiloo stemde maandag in met ruim 1,75 miljoen extra krediet voor de A9-aansluiting bij Heiloo. Alleen Gemeentebelangen Heiloo (GBH) stemde zoals verwacht tegen. De lokale fractie herinnerde de raadsleden tevergeefs aan een motie uit 2017, waarmee de vorige gemeenteraad aangaf hooguit 8,5 miljoen (exclusief indexering) te willen investeren “en geen cent meer”. Een grens die sindsdien al verschoof naar 11,8 miljoen.

    De oppositiepartijen die eerder nog bezwaar maakten tegen de verhoging gingen dus overstag. De Heilooër raad verwierp bovendien een motie van GHB om het huidige krediet van totaal 13,6 miljoen euro als nieuwe harde bovengrens te stellen. Gedeputeerde Jeroen Olthof had die bovengrens al beloofd en dat vond men voldoende.