Categorie: gemeente

  • Proefvlak met natuurstenen tegels op beton in Langestraat van Alkmaar

    Proefvlak met natuurstenen tegels op beton in Langestraat van Alkmaar

    Er wordt al een tijdje gemopperd over de vele beschadigde straattegels in de Langestraat van Alkmaar. Door corona is het herstel nog eens vertraagd, maar binnenkort is het dan zo ver. Eerst laat Stadswerk072 een proefvlak aanleggen tussen de Mient en de Houttil, om te kijken hoe de nieuwe tegels en fundering reageren op zwaar verkeer en de weersomstandigheden. Hoe lang die test gaat duren kon gemeentewoordvoerder Kees Kraakman bij navraag niet zeggen. “Maanden, misschien wel een jaar.”

    Wethouder Robert te Beest: “Omdat het lastig blijft te voorspellen hoe lang de maatregelen nog duren, hebben we besloten het werk alsnog te starten. We proberen de overlast zo beperkt mogelijk te houden en klaar te zijn voor dat er mogelijk versoepelingen komen. Mocht dit toch eerder zijn dan dat de werkzaamheden afgerond zijn, dan gaan we kijken of we met deze ondernemers een passende oplossing kunnen vinden.”

    Het besluit is genomen in goed overleg met Alkmaars Bolwerk, de vereniging van ondernemers in de binnenstad. Voorzitter Hans van de Leygraaf: “De werkzaamheden moeten gebeuren. Door nu te beginnen met de werkzaamheden hopen we zo min mogelijk overlast te hebben in de periode dat de stad weer open is voor publiek.”

    Om het straatbeeld niet te veranderen wordt dezelfde soort natuurstenen tegels gebruikt. Dat betekent wel dat er een betonnen funderingslaag moet worden gestort. De hele klus gaat ongeveer vijf weken duren en daarna moet het beton nog zo’n twee weken uitharden.

    Laden en lossen zal gedurende die zeven weken via de andere kant van de straat moeten gebeuren. Shoppers kunnen via de 1,5 meter brede zijstroken langs de werkzaamheden. Eenrichtingsverkeer natuurlijk, vanwege corona.

     

  • Molenweidtje Bergen wordt tijdelijk tweerichtingsverkeer

    Molenweidtje Bergen wordt tijdelijk tweerichtingsverkeer

    Het Molenweidtje in Bergen wordt grotendeels tweerichtingsverkeer. De maatregel is tijdelijk, vanwege het vele bouwverkeer dat er nog vele jaren wordt verwacht. Definitieve herinrichting van de straat volgt als het bouwverkeer is vertrokken.

    Rondom het Molenweidtje is nu de bouw bezig van sportcomplex De Beeck. Het voormalige BSV-terrein wordt het volgende bouwterrein en er zijn plannen om de gemeentewerf en het afvalbrengstation op de schop te doen. Dat zal nog jaren zorgen voor meer vracht- en bouwverkeer. Dat terwijl de straat tegelijkertijd gebruikt wordt door scholieren van de Europese School en andere fietsers. Het verkeer moet hier ook rekening houden met bewoners van verzorgingshuis Oudtburgh.

    Om dat allemaal veilig te laten verlopen, wordt langs het Molenweidtje een fietspad aangelegd en wordt deze belangrijke straat in Bergen-oost geschikt gemaakt voor verkeer in twee richtingen. Waar fietsers oversteken, bij plateaus en drempels, krijgen deze voorrang. Het voetpad op het zuidelijk deel van het Molenweidtje moet wijken om ruimte te maken voor het fietspad. Volgens de gemeente wordt dat niet veel gebruikt.

    Tussen de Kerkedijk en het afvalbrengstation blijft eenrichtingsverkeer bestaan, onder meer omdat er meestal een rij wachtende auto’s staat voor het afvalbrengstation die opstelruimte nodig hebben.

    De Churchilllaan wordt straks de belangrijkste route om er te komen, om de Kerkedijk te ontlasten. Het college geeft daarmee gevolg aan een wens van de gemeenteraad uit oktober 2020. De werkzaamheden aan het Molenweidtje beginnen in maart. Alle aanpassingen zijn alleen bedoeld voor de komende jaren. Als er geen bouwverkeer meer hoeft te zijn, krijgt de straat een definitieve inrichting. De knip in het Molenweidtje waarover nu met belanghebbenden wordt gesproken, wordt dan pas gerealiseerd.

  • Dijk en Waard ook na fusie nog niet klaar met ‘Alkmaargezind’ Sint Pancras en Koedijk

    Dijk en Waard ook na fusie nog niet klaar met ‘Alkmaargezind’ Sint Pancras en Koedijk

    Donderdagmiddag is in de Tweede Kamer gesproken over de fusie tussen Heerhugowaard en Langedijk, die moet leiden tot de nieuwe gemeente Dijk en Waard. Belangrijkste discussiepunt is nog altijd de positie van Sint Pancras en Koedijk, waarvan, volgens peilingen, het merendeel van de inwoners liever bij Alkmaar zou horen.

    Wie gehoopt had dat het gekibbel en getwist over beide kernen na de fusie definitief tot het verleden behoort moet voorlopig nog even de vingers gekruist houden. Tweede Kamer lid Mark Snoeren (VVD) heeft een motie ingediend die inmiddels al kan rekenen op steun van het CDA en de SGP waarin de Tweede Kamer gevraagd wordt de provincie Noord-Holland te “verzoeken met de nieuwe gemeente Dijk en Waard, de gemeente Alkmaar, alsmede met de inwoners van Sint Pancras en Koedijk te verkennen of voor de kernen  Sint Pancras en Koedijk een grenscorrectie, waarbij deze kernen bij Alkmaar komen, een duurzame oplossing is.”

    Dinsdagavond werd over de motie gestemd en bleek een meerderheid van de Tweede Kamer vóór te stemmen. Dat betekent dat er na de gemeentelijke fusie mogelijk alsnog een grenscorrectie plaatsvindt waarbij Sint Pancras en/of Koedijk bij Alkmaar worden gevoegd. De inwoners van beide kernen zouden daar, volgens de motie, dan binnen één jaar na de fusie over geïnformeerd moeten worden.

  • Gemeente Alkmaar behaalt CO2-Prestatieladder Niveau 3 certificaat

    Gemeente Alkmaar behaalt CO2-Prestatieladder Niveau 3 certificaat

    Gemeente Alkmaar heeft het CO2-Prestatieladder Niveau 3 certificaat  behaald. Het certificaat is toegekend omdat de gemeente tijdens diverse audits konden aantonen inzicht te hebben in de CO2-uitstoot van de gehele gemeentelijke organisatie, inclusief nauw verwante partners, en dat de gemeente goed op weg is naar de eigen doelstellingen wat betreft CO2-reductie. Die partners zijn Alkmaar Sport, Stadswerk072, Regionaal Archief Alkmaar, Recreatieschap Geestmerambacht, WNK en Halte Werk.

    Wethouder duurzaamheid Christian Braak: “Er worden handen en voeten gegeven aan de uitvoering van de landelijke Klimaatwet, een grote maar mooie opgave. Wij willen met de CO2-Prestatieladder een voorbeeld zijn voor andere organisaties in Alkmaar”. De gemeente Alkmaar heeft een duidelijke visie: Alkmaar is een duurzame, klimaatbestendige, groene en schone gemeente.

    De gemonitorde uitstoot komt onder andere van de gemeentelijke panden, het eigen wagenpark en de openbare verlichting. Inzicht in de CO2-voetafdruk van de gemeentelijke organisaties en de partners is nodig om gericht maatregelen te kunnen nemen en controle te hebben op de lange termijn doelstelling. Tot en met niveau 3 gaan organisaties aan de slag met de uitstoot van de eigen organisatie en alle bijbehorende projecten. Er zijn wat betreft certificaten vijf niveaus.

    De CO2-voetafdruk is voor het eerst berekend over het jaar 2018. Doel is om in 2024 de CO2-uitstoot met 59 procent te hebben verlaagd. Gemeente Alkmaar is goed op weg want in 2019 was de reductie al 35 procent. Maatregelen die worden doorgezet zijn het verder verduurzamen van gemeentelijke gebouwen, openbare verlichting en lichtmasten op sportvelden, het plaatsen van meer zonnepanelen en gebruik van kantoorartikelen van een groene lijn.

  • Geen vaarverbod en gemalen in de regio blijven waar nodig draaien

    Geen vaarverbod en gemalen in de regio blijven waar nodig draaien

    Waar het ijs dik genoeg is kunnen mensen zich er wat betreft het college van Alkmaar erop uitleven, zo lang men zich maar aan de coronaregels houdt. “Zelfs een koek-en-zopietent is toegestaan”, liet burgemeester Emile Roemer tijdens een commissievergadering  weten, in antwoord op vragen van de VVD-fractie. “Uit een rondvraag is gebleken dat er met dit weer geen grote behoefte is om nu te gaan varen. Maar we houden het in de gaten.”

    Het college is ook niet van plan om het water in de Turfhaven af te schermen zodat het ijs er snel dikker kan worden. Gedogen vindt het college prima, maar actief stimuleren dat mensen in het haventje bij elkaar komen, dat is nou ook weer niet de bedoeling.

    Het Hoogheemraadschap is ook niet van plan een vaarverbod in te stellen en de gemalen blijven waar nodig draaien. Op hhnk.nl staat dat er in de meeste polders nog gemaald wordt omdat er recent veel regen is gevallen en het waterschap waarschuwt dan ook voor mogelijk zwevend ijs. “Wellicht verandert dat gedurende deze week. Indien HHNK stopt met malen om het ijs aan te laten groeien, laten we dit weten.”

    In De Rijp werd het ijs woensdag overigens een handje geholpen door het te besproeien, weet mediapartner NH Nieuws te melden. Maar IJsclub Thialf in Grootschermer had al de primeur. Daar kon je als eerste in de regio op de natuurijsbaan terecht. (archieffoto: Marco Schilpp)

  • Sloop PEN-dorp is definitief: “Gedachtengoed Bonnema wordt inspiratiebron nieuwe woonwijk”

    Sloop PEN-dorp is definitief: “Gedachtengoed Bonnema wordt inspiratiebron nieuwe woonwijk”

    Het is de Historische Vereniging Alkmaar en het Architectuur Informatiecentrum Alkmaar niet gelukt om het PEN-dorp van architect Abe Bonnema op bedrijventerrein Viaanse Molen te redden van de sloopkogel. Wel wordt het gedachtengoed van de overleden architect, die het dorpse kantorencomplex in 1982 ontwierp voor het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-Holland, de inspiratiebron voor een nieuwe woonwijk.

    Op deze plek komen ruim 500 woningen, waarvan 60 procent appartementen in hoogbouw. “Een groot, mooi en modern project in een duurzame wijk”, aldus wethouder Christian Braak. Het architectenbureau dat de filosofie van Bonnema voortzet, De Zwarte Hond, mag hier de nieuwe buurt ontwerpen.

    In opdracht van de gemeente Alkmaar zijn alle cultuurhistorische waarden van het PEN-dorp in kaart gebracht. Veel van de oorspronkelijke ideeën, zoals de daktuinen, bleken al eens verwijderd. Die komen in het nieuwe plan terug. Ook blijft centraal in het plan de bijzondere tuin van landschapsarchitect Mien Ruys behouden, op dezelfde plek als nu. Mogelijk kan de oude Helderseweg worden verlegd, zodat er geen barrières meer zijn tussen de oevers van het Noordhollandsch Kanaal en de nieuwe woonwijk.

    Volgens algemeen directeur Martijn van de Poll van HBB Groep en Piet de Geus van De Geus Bouw, die het PEN-dorp in 2018 kochten, is serieus gekeken naar herbestemming van het kantorencomplex, maar bleek dit niet mogelijk: “Bouwtechnisch en klimaattechnisch kwam er een flinke problematiek aan het licht.” De eigenaren zijn nu erg enthousiast over de samenwerking met het architectenbureau en met de gemeente Alkmaar. Vooral stedenbouwkundig zal de inspiratie van architect Bonnema zijn terug te vinden in de nieuwe woonwijk. “Verder moeten we afwachten waar het architectenbureau mee komt.”

    Volgens de doorgaans goed geïnformeerde erfgoedstichting Adapt waren de nieuwe eigenaren bij de aankoop in 2018 al van plan om de structuur van het gebied met een parkachtig karakter te behouden. De gemeente zet nu de lichten op groen om dit met Bonnema-invloeden te realiseren. Wethouder Braak van Ruimtelijke Ordening verwacht dat de vergunningen voor de raadsverkiezingen van maart 2022 rond komen en dat de bouw daarna kan starten.

  • Gemeente Alkmaar gaat vaaroverlast aanpakken met extra controle en bootregistratie

    Gemeente Alkmaar gaat vaaroverlast aanpakken met extra controle en bootregistratie

    Binnen vijf jaar moet er een plan klaarliggen om vaaroverlast in de Alkmaarse wateren structureel aan te pakken. Dat vertelde het Alkmaarse college tijdens de wekelijkse persbijeenkomst. “We gaan de regels verduidelijken en beter communiceren met buurtbewoners, zodat we sneller kunnen ingrijpen.”

    Voorbij racende bootjes, lawaai en drukte zijn veelvoorkomende klachten als het gaat om vaaroverlast in de gemeente. Die overlast nam vorig jaar zomer met maar liefst veertig procent toe. “Voor ons aanleiding om te kijken wat we daaraan kunnen doen om het voor iedereen gezellig te houden”, reageerde de manager veiligheid van de gemeente Alkmaar destijds.

    Om meer zicht en grip op de overlast te krijgen, kocht de gemeente al twee waterscooters. Het college wil nu gaan onderzoeken op welke momenten de inzet van die scooters het meest effectief zal zijn. “Ook wordt gekeken of we dat aankunnen met de huidige bezetting of dat er meer mankracht nodig is”, zegt burgemeester Roemer.

    Verder wil de gemeente elektrisch varen stimuleren en moeten booteigenaren zich in de toekomst registreren. “Varen is nu nog vrijblijvend, maar dat willen we straks gaan vastleggen. Mensen laten hun sloepjes wel eens achter en dan moeten we dus op zoek naar de eigenaar. Daar willen we van af met een bootregister.”

    Desalniettemin is de burgemeester zich er maar al te goed van bewust dat er op het water ook gewoon wat lol getrapt moet kunnen worden. “Jongeren en gezinnen willen genieten van het water. Om hen daarin te kunnen blijven voorzien gaan we deze plannen verder uitwerken. Binnen vijf jaar moeten er voorstellen op tafel liggen voor de langere termijn.”

  • Industriële geluidszone op bedrijventerrein Oudorp vervalt voor woningbouwplannen

    Industriële geluidszone op bedrijventerrein Oudorp vervalt voor woningbouwplannen

    Op bedrijventerrein Oudorp gelden nu nog ruimere geluidsnormen voor industrie, maar het college van Alkmaar gaat deze opheffen om de woningbouwplannen voor het terrein te kunnen realiseren. “Grote herriemakers kunnen zich er niet meer vestigen”, legt wethouder Christian Braak uit. “Alleen voor scheepswerf Witsen blijft de geluidszonering overeind.”

    De aanpassing van de geluidsnormen is een belangrijke stap voor de woningbouwplannen op het terrein. “We zijn er nu een jaar mee bezig. We werken richting een bestemmingsplan. Het is iets heel technische maar we zijn bijna klaar”, licht Braak toe. “Grote herriemakers zijn er nu niet, ze vallen binnen de zonering.”

    Maar minder grote herriemakers zijn er wel degelijk op het Oudorper bedrijventerrein en die zouden met het vervallen van de industriële geluidszone misschien in de problemen kunnen komen. “Die kunnen gewoon blijven”, zegt wethouder Braak. “Voor de mix van wonen en werken worden maatwerk voorschriften gemaakt. Iedereen kan gewoon verder.”

    Wel wil de wethouder herriemakers aansporen om naar bedrijventerrein Boekelermeer te verhuizen. Maar eerder hadden Jos Blom Kraanverhuur B.V. en Derco B.V. in het NHD al aangegeven daar geen zin in te hebben en dat ze klachten van geluidsoverlast verwachten als er mensen vlakbij komen te wonen. Ook ‘s nachts rijdt er met regelmaat zwaar verkeer af en aan.

    Omdat er nog aan het plan wordt gewerkt, weet Christian Braak nog niet hoe de kwestie zich zal ontwikkelen, bijvoorbeeld of er eventueel geld beschikbaar komt om verhuizingen te financieren. “Er is gesproken met de bedrijven, we zijn nog steeds in gesprek.” (foto: Google)

  • College Alkmaar akkoord met geschuif in kredieten voor NWZ, maar subsidie gaat omlaag

    College Alkmaar akkoord met geschuif in kredieten voor NWZ, maar subsidie gaat omlaag

    De Noordwest Ziekenhuisgroep kreeg in 2016 garantstelling van gemeente Alkmaar voor 20 miljoen euro om het ziekenhuis flink te renoveren. In 2019 kwam daar 20 miljoen bij voor een grote parkeergarage. Maar de vernieuwbouw wordt veel duurder en ter compensatie is een veel kleinere parkeergarage ingetekend. Het college van B&W wil garant blijven staan, maar wel flink snijden in de subsidie voor de garage. Het laatste woord is aan de raad.

    Aanvankelijk stelde Alkmaarse gemeenteraad 20 miljoen euro garant voor de vernieuwbouw van het ziekenhuis, maar de kosten vallen vies hoger uit. Het NWZ schrapte twee nieuwe operatiekamers uit bouwfase 1 en gumde de drielaagse parkeergarage met 450 plekken uit, om er een eenlaagse garage met 200 plekken voor in de plaats te tekenen. Met 31 miljoen voor de vernieuwbouw en 9 miljoen voor de parkeergarage bleef het totaal gelijk.

    Prima, zei het college, maar dan wordt de gemeentesubsidie voor de parkeergarage wel verlaagd van 2,6 miljoen naar 1,1 miljoen. En dan moet het aantal verloren parkeerplekken gecompenseerd worden in bouwfase 2 of 3 met bijvoorbeeld een parkeerlaag op de begane grond. Het voorstel is aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Profielschets nieuwe burgemeester Bergen overhandigd aan Commissaris van de Koning

    Profielschets nieuwe burgemeester Bergen overhandigd aan Commissaris van de Koning

    De gemeenteraad van Bergen stelde dinsdagavond in De Blinkerd in Schoorl de profielschets voor de nieuwe burgemeester officieel vast. De profielschets werd daarna door raadslid Marcel Halff overhandigd aan commissaris van de Koning Arthur van Dijk.

    De raad kreeg de complimenten van Van Dijk voor de profielschets. “Wat mij vooral opviel is de manier waarop de bewoners zijn betrokken. Niet door multiplechoice-vragen, maar door open vragen te stellen. Misschien levert dat geen duizenden reacties op, maar wel reacties van inwoners die er echt even voor zijn gaan zitten.”

    27 inwoners en organisaties hadden in de eerste ronde hun ideeën gedeeld over de gewenste kwaliteiten van de nieuwe burgemeester. Na de bekendmaking van de conceptversie kwamen daar nog zeven reacties bij.

    De vertrouwenscommissie die de selectie moet maken, bestaat uit de fractievoorzitters van alle partijen binnen de raad. Volgende week wordt de vacature geopend op de website van de provincie. Reageren kan tot 18 maart. Op 29 juni draagt de vertrouwenscommissie achter gesloten deuren twee kandidaten voor aan de raad, waarna de gemeenteraad één kandidaat voordraagt voor benoeming bij de Commissaris van de Koning. De beëdiging van de nieuwe burgemeester is gepland voor 8 september.