Categorie: gemeente

  • College blikt hoopvol vooruit op laatste jaar van gemeente Langedijk

    College blikt hoopvol vooruit op laatste jaar van gemeente Langedijk

    Dit jaar is, als het fusieproces geen grote obstakels tegenkomt, het laatste jaar dat gemeente Langedijk bestaat. Burgemeester Leontien Kompier en de wethouders blikken gezamenlijk vooruit op dit laatste jaar en delen hun wensen voor onze gemeente voor het komende jaar. Een jaar waarvoor ze alle Langedijkers van harte hoop, geluk en goede gezondheid toewensen.

    Burgemeester Kompier: “Na een in vele opzichten onvergetelijk jaar, waar door corona ons leven totaal op z’n kop werd gezet, heeft het nieuwe jaar zich inmiddels aangediend. Met hopelijk voor ons allemaal nieuwe perspectieven. In ieder geval is er een vaccin in aantocht. Wat zou het fijn zijn om elkaar dit jaar weer in het echt te kunnen ontmoeten. En wat kunnen we trots zijn op hoe we het hebben volgehouden, elkaar hebben gesteund, getroost en hebben opgevrolijkt. Ik hoop dat we dat nog even volhouden.”

    “Centraal in het komende jaar staat natuurlijk het samengaan van Langedijk met Heerhugowaard”, vervolgt Kompier. “Dat is een pittige klus en zal zeker veel tijd van ons in beslag nemen. Maar als het goed is gaat u er weinig van merken. De dorpen blijven de dorpen, met ieder zijn eigen karakter en identiteit. Dat is waar we trots op zijn en dit zal zo blijven”. Kompier besluit met de uitnodiging om mee te denken over het reilen en zeilen in de gemeente.

    Wethouder Ad Jongenelen haalt een aantal plannen in zijn portefeuille waar aan wordt gewerkt, zoals het doorvaarbaar maken van de Achterburggracht, een nieuw en effectiever vaarbeleid en de toekomstbestendigheid van het Oosterdelgebied. Daarbij haalt hij specifiek aan de opzet van een taskforce samen met partners voor de aanpak van de kreeftenplaag. Verder wil hij Langedijk beter op de toeristische kaart zetten en het woningtekort aanpakken.

    Wethouder Jasper Nieuwenhuizen wil ook dat de fusie zo geruisloos mogelijk gaat. Hij voorziet een sterkere gemeente met meer capaciteit en “excellente” dienstverlening. Dit ondanks dat de fusiepartners beide nu met een begrotingstekort kampen, vooral door kosten van de fusie (die later voor een groot deel vergoed worden door het Rijk) en de stijgende uitgaven voor Wmo en  jeugdzorg. “Het doel is om de begroting sluitend te krijgen zonder verzwaring van de lasten voor inwoners.”

    Wethouder Nils Langedijk is trots op het onderwijs in Langedijk en wil iedereen in deze sector een hart onder de riem steken. Verder waakt hij onder andere over het verkeersplan voor Sint Pancras, waarvan deze week het concept is gepubliceerd,  de toekomstvisie van Museum BroekerVeiling en een plan voor het Integraal Kind- en Ouderen Centrum (IKOC) in Noord-Scharwoude.  Streven is om de toekomstvisie en het IKOC-plan voor de zomer klaar te hebben.

    Wethouder Marcel Reijven stelt dat wat zorg betreft zorg ondersteuning de hoogste prioriteit heeft, vanwege corona met name tegen vereenzaming en schulden. “Ook kunnen we niet zonder de Voedselbank, dorpshuizen, kringloopwinkels en welzijnsinstellingen”. Daarnaast komt er een nieuw beleid voor het sociaal domein, zijn er plannen voor een participatiebedrijf en moet Langedijk zich met Heerhugowaard voorbereiden op de verantwoordelijkheid over inburgering. Vanaf 2022 gaan gemeenten daar zelf over.

  • Conceptvisie voor Centrumwaard gereed, nieuwe participatieronde van start

    Conceptvisie voor Centrumwaard gereed, nieuwe participatieronde van start

    Gemeente Heerhugowaard heeft woensdag de conceptvisie voor Centrumwaard online gepresenteerd. Het oude centrum krijgt de komende jaren een flinke opknapbeurt. Er zijn een aantal keuzes te maken en de gemeente wil daarvoor opnieuw de inzichten van betrokken bewoners en ondernemers. Donderdag of vrijdag kregen 1.050 adressen een brief op de mat om tot en met 21 januari te kunnen reageren op de conceptvisie.

    De afgelopen maanden zijn aan de hand van diverse thema’s, samen met inwoners en ondernemers, plannen gevormd voor de herinrichting van Centrumwaard. Het gebied moet prettiger worden om te wonen, te werken en te verblijven. Daarvoor zal bestaande woningbouw worden vernieuwd en krijgen leegstaande panden een nieuwe functie. Nieuwbouw zal beperkt zijn. Er komt meer groen en de situatie rond parkeren wordt aangepast. Wat betreft horeca ligt de focus vooral op eetgelegenheden en terrassen.

    De Middenweg moet bij Centrumwaard een 30 km/u zone worden waar de auto te gast is, liefst zonder drempels. De parallel gelegen Dreef zal weer tweerichtingsverkeer worden, al is nog niet duidelijk hoe de veiligheid bij de Pater Jan Smitschool anders moet worden verbeterd. Ook de kruising met de Parklaan / Sportlaan wordt aangepast.

    Na de huidige participatieronde wordt de definitieve gebiedsvisie opgesteld, die naar verwachting eind maart aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd. Bij goedkeuring wordt de visie omgezet naar concrete plannen en vindt opnieuw burgerparticipatieplaats.

    Alle informatie over de plannen en hoe hierop te reageren is te vinden op heerhugowaard.nl.

  • Regionale aanpak van huiselijk geweld, ervaringsdeskundigen gezocht

    Regionale aanpak van huiselijk geweld, ervaringsdeskundigen gezocht

    In navolging van de regionale visie ‘Samen zorgen voor veiligheid’ zijn gemeenten en hulporganisaties in Noord-Holland Noord op zoek naar ervaringsdeskundigen van huiselijk geweld, in het bijzonder op het vlak van kinder- en ouderenmishandeling. Niet alleen worden slachtoffers gezocht, ook (voormalige) daders die nu juist bij willen dragen aan een veiligere samenleving.

    Signalering van huiselijk geweld en kindermishandeling blijft voor veel professionals moeilijk, net als het doorbreken van de geweldscyclus. De regionale visie heeft onder andere als doel om de hulpverlening beter te laten aansluiten op de beleving van mensen in een huiselijke sfeer met geweld. Hoe beter dan met ervaringsdeskundigen.

    “Als voormalig slachtoffer van kindermishandeling en seksueel geweld zet ik mijn ervaring dagelijks in voor het verbeteren van de hulp”, vertelt Kim van Laar. “We geven gastlessen en voorlichting aan allemaal verschillende professionals van leraren tot politie. Het is prachtig om te zien dat we tijdens deze voorlichting een gezicht geven aan de problemen en echt verbetering kunnen aanbrengen.”

    René Haring is dader geweest en bracht de moed op om juist positief bij te dragen. “Ik help tegenwoordig mee om bij huiselijk geweld situaties de cirkel van geweld te doorbreken. Ook geef ik voorlichting en workshops aan professionals en organisaties omdat de plegeraanpak anders moet. Mijn kennis, ervaringen en opleiding dragen tegenwoordig bij aan nieuwe inzichten bij beleidsmakers en een andere plegeraanpak. Alleen gezamenlijk kunnen we huiselijk geweld stoppen.”

    Binnen het project wordt samengewerkt met organisaties als Agressie en daarna?, Team Kim en Blijf Groep. De vacature staat open tot 18 januari. Aanmelden kan via rdegroen@alkmaar.nl. Meer informatie op huiselijkgeweld.nl/actueel/.

  • Concept verkeersplannen voor Sint Pancras gereed, online presentatie op 14 januari

    Concept verkeersplannen voor Sint Pancras gereed, online presentatie op 14 januari

    De verkeersdrukte in Sint Pancras is al jarenlang onderwerp van gesprek. Na diverse onderzoeken begon de gemeente in september samen met ingenieursbureau Sweco en met inwoners aan plannen voor verbetering van de verkeerssituatie in en om het dorp. Sweco heeft alle inbreng vertaald in een aantal voorstellen en is net als de gemeente benieuwd naar wat Pancrassers van ze vinden.

    De voorstellen zijn opgehangen achter de ramen van Dorpshuis De Geist en online te bekijken via gemeentelangedijk.nl. Inhoudelijk reageren kan tot en met 29 januari, op de webpagina staan hiervoor aanwijzingen.

    Donderdag 14 januari is er van 19:30 tot 22:00 uur een online presentatie, waarbij aanwezigen welkom zijn om hun inzichten te geven. Aanmelden kan tot en met 12 januari via Petra van der Aart (p.vanderaart@heerhugowaard.nl). Op de dag van de presentatie worden inloggegevens verstrekt.

    De nieuwe inzichten zullen door Sweco ook worden meegenomen voor het uiteindelijke rapport, dat naar verwachting in februari klaar zal zijn. Het college besluit in maart over de voorstellen.

  • Stadswerk072 gaat overstag: toch beloning voor ingezamelde kerstbomen

    Stadswerk072 gaat overstag: toch beloning voor ingezamelde kerstbomen

    Er is veel te doen over de kerstbomen inzamelactie in gemeente Alkmaar, in het bijzonder in Graft en De Rijp. Veel kinderen wisten niet van de afgelasting en deden hun best om bomen te verzamelen. Dat leverde veel teleurstelling en ook verontwaardiging op. Stadswerk072 is overstag gegaan en geeft alsnog beloningen aan kinderen die “grote aantallen” hebben ingezameld.

    Wie in aanmerking wil komen kan een mailtje sturen naar klantenservice via info@stadswerk072.nl met daarin naam, adres, telefoonnummer, het aantal kerstbomen en ook een foto van alle  bomen. Ze worden op de inzameldag opgehaald op plekken waar de rolcontainers moeten staan. Als de inzameldag in  de betreffende wijk al is geweest, wordt een afspraak gemaakt voor aanbieding op de plek van de rolcontainers. Bij 50 kerstbomen of meer worden ze op locatie opgehaald, zodat ze niet weer versleept hoeven worden.

  • Gemeente hervat gesprekken met marktpartijen over Alkmaarse Woonnorm

    Gemeente hervat gesprekken met marktpartijen over Alkmaarse Woonnorm

    Gemeente Alkmaar samen met marktpartijen aan de Alkmaarse Woonnorm, met daarin thema’s als sociale woningbouw, bouwen voor doorstroming en duurzaam en natuur-inclusief bouwen. Belangrijke thema’s met het oog op de woningnood en de grootse bouwplannen. Maar al snel gooide corona roet in het eten, gesprekken werden opgeschort. Binnenkort worden ze hervat.

    Maar er is wel degelijk progressie geboekt. Inzichten, referentieprojecten en alternatieve uitwerkingen zijn verzameld en verwerkt. De woonnorm moet duidelijk maken aan welke voorwaarden ontwikkelaars dienen te voldoen, en hoe de gemeente zal sturen en faciliteren. Uitgangspunt is dat er een passende ambitie wordt geformuleerd die haalbaar en betaalbaar is.

    “Op basis hiervan is het college voornemens de woonnorm zo aan te passen dat niet hard normeren, maar het uitdagen van de markt op basis van ambities wordt ingezet om kwaliteit te borgen en innovatie te stimuleren. In januari vinden hierover gesprekken plaats met diverse marktpartijen, waarbij kennis en ideeën worden uitgewisseld”, is te lezen in een raadsmemo.

    Op 10 februari is er een informatiebijeenkomst, eventueel online, voor raadsleden over de vorderingen en vooruitzichten.

  • Namens het Alkmaarse college de beste wensen van burgemeester Roemer

    Namens het Alkmaarse college de beste wensen van burgemeester Roemer

    Ad-interim burgemeester Emile Roemer wenst namens het college alle inwoners van gemeente Alkmaar een goed en gezond 2021 toe. In een brief, die te lezen is op alkmaar.nl, blikt hij terug op het jaar, dat “de geschiedenisboeken in zal gaan als het jaar van de wereldwijde coronapandemie”. Roemer ziet het nieuwe jaar met hoop en een positieve blik tegemoet.

    “De pandemie is nog zeker niet voorbij, maar nog lang zal over 2020 gesproken worden dat het een raar, verdrietig, beangstigend, dramatisch of lockdown jaar is geweest”, schrijft Roemer. “Nu is het 2021. We zijn het jaar begonnen met als thema ‘vaccinatiejaar’. Ik hoop op een positief jaar, waarin we met het vaccin het coronavirus echt terug kunnen dringen en weer terugkeren naar een normalere wereld.”

    “Ik weet niet hoe u erover denkt, maar ik heb wel weer eens zin om een biertje te drinken in het café, uit eten te gaan, met familie en vrienden bij elkaar te komen of op welke manier dan ook mensen te ontmoeten. Ik zou zo graag u als Alkmaarders ontmoeten. Sinds mijn aantreden heb ik u in klein gezelschap, op een computerscherm of toevallig op straat mogen ontmoeten. Dat heb ik allemaal erg prettig gevonden, maar hopelijk kan het in de loop van het jaar makkelijker en persoonlijker.”

    “Ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen hier weer zin in hebben. In ieder geval de collega’s in het college”, vervolgt Roemer. “Wij staan als koeien na een lange winter op stal te trappelen om de wei in te gaan. We willen achter onze beeldschermen vandaan en met u in gesprek over Alkmaar en onze toekomst. We willen de buurten en kernen in, uw mening face-to-face horen, met u meedenken en vooral samen aan een nog beter Alkmaar werken. Zodra het kan komen we de wei weer in!”

    “Ik zie het ook voor mij dat de horeca, theaters en bioscopen weer open gaan, we weer gewoon gaan winkelen, evenementen weer georganiseerd kunnen worden en we in het voetbalstation (sic., red.) juichen voor onze favoriete club. Ik ben zeer hoopvol dat we dat dit jaar allemaal weer stapje voor stapje kunnen doen. Ik hoop het niet alleen voor ons als gebruikers van deze voorzieningen, maar zeer zeker ook voor de ondernemers en werknemers in deze sectoren. Zij hebben het nog steeds heel erg zwaar. Ze snakken naar werk, perspectief en activiteit.”

    “Ik zie open scholen voor mij, met vrolijke onderwijzers en kinderen die gewoon in een klas aan het leren zijn en in de pauzes onbezorgd spelen op het plein. Ik zie sportclubs die weer bruisen van activiteit. Mensen die in allerlei verbanden bij elkaar komen voor hobby’s of gezamenlijke interesses. Ik zie werknemers die uit hun thuiswerkplek komen en elkaar weer kunnen ontmoeten in kantoren of andere werkruimtes. Ik zie het sociale leven terugkeren in 2021. Ik zie het allemaal voor mij, wens het en weet dat het kan.”

    “Ik wens iedereen in de zorg ook weer een ‘normale’ werkdruk toe. Met groot respect zie ik hoe hard er in de zorg wordt gewerkt en hoe hoog de druk in bijvoorbeeld de ziekenhuizen momenteel is. Ik zie dat de zorgmedewerkers op hun tandvlees lopen, maar doorgaan. Het is een hele goede zaak dat deze geweldige mensen met voorrang gevaccineerd worden. Wij moeten heel erg zuinig op ze zijn en hen beschermen.”

    “U merkt het: ik ben echt optimistisch. Het coronavaccin gaat ons dit jaar helpen terug te keren naar een normaler jaar en daar moeten we ook zelf een steentje aan bijdragen. We moeten nog even vol houden, maar er is perspectief.”

    Waarnemend burgemeester Roemer sluit af met iedereen een gezond 2021 toe te wensen.

  • Gemeente Alkmaar en Stadswerk072 betreuren misverstanden over kerstbomenactie

    Gemeente Alkmaar en Stadswerk072 betreuren misverstanden over kerstbomenactie

    Gemeente Alkmaar wilde dit jaar een actie houden waarbij kinderen kerstbomen konden inleveren voor 50 cent per stuk. In De Rijp wordt dit concept al jaren toegepast. Vanwege corona werd de actie afgeblazen, maar berichten daarover bereikten niet iedereen en ze konden ook verkeerd geïnterpreteerd worden. De gemeente en Stadswerk072 betreuren de misverstanden en helpen inwoners die nu met 50 of meer kerstbomen zitten een handje.

    “Wij hebben geprobeerd om de wijziging in de inzamelmethode alsnog via verschillende kanalen kenbaar te maken”, is te lezen op stadswerk072.nl. “Toch ontvangen wij nu verschillende signalen over stapels ingezamelde kerstbomen. Door de gewijzigde inzamelmethode is het voor ons onmogelijk om alsnog inzicht te krijgen in alle ingezamelde kerstbomen en om de vergoedingen uit te betalen aan de specifieke inzamelaars. Wij vinden het heel vervelend hoe dit is gelopen en dat we hiermee een aantal kinderen hebben moeten teleurstellen. Hopelijk kunnen we de actie volgend jaar alsnog herhalen.”

    Kerstbomen worden opgehaald bij de gebruikelijke afvalinzamelpunten volgens het schema op de bovengenoemde webpagina. Stadswerk072 zal ook stoppen bij iedereen die 50 of meer kerstbomen heeft ingezameld. Opgeven hiervoor kan via klantenservice en info@stadswerk072.nl.

  • Regio Alkmaar houdt enquête over klimaatverandering voor plan van aanpak

    Regio Alkmaar houdt enquête over klimaatverandering voor plan van aanpak

    Het klimaat verandert. Een hele generatie weet niet wat “It giet oan!” nou écht betekent. Het waait vaker en harder, regenbuien zijn zwaarder of er is juist aanhoudende hitte en droogte. Met alle gevolgen van dien. De zeven gemeenten van Regio Alkmaar houden een enquête over persoonlijke ervaringen en omgang met klimaatverandering, voor het creëren van een klimaatbestendige regio.

    Voorbeelden van gevolgen zijn ondergelopen straten, drassige velden of juist uitgedroogde tuinen en ondraaglijke hitte waar geen beschutting is. De HAL en BUCH-gemeenten en het Hoogheemraadschap hebben inmiddels ‘klimaatstresstesten’ laten uitvoeren, maar proberen een nog beter beeld te krijgen aan de hand van persoonlijke ervaringen en inzichten. Mede op basis van de publiekspeiling wordt een plan van aanpak opgesteld.

    De enquête bevat vijftien vragen en duurt ongeveer 5 minuten. De vragenlijst is tot 22 januari – op deze pagina – te vinden. De antwoorden worden anoniem verwerkt. Er komen verwijzingen op de pagina’s van de gemeenten.

  • BUCH kraakt door corona in zijn voegen: “Medewerkers lopen op hun tandvlees”

    BUCH kraakt door corona in zijn voegen: “Medewerkers lopen op hun tandvlees”

    De ambtelijke werkorganisatie BUCH denkt circa zes ton extra nodig te hebben om de maatregelen uit te voeren die het gevolg zijn van de corona-crisis. Volgens de colleges van burgemeester en wethouders van Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo is er inmiddels sprake van een ’onhoudbare situatie waar wij iets aan moeten doen’. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om zo’n 200.000 euro extra uit te trekken voor het ambtelijk apparaat.

    ‘De organisatie kraakt in al haar voegen en veel medewerkers lopen op hun tandvlees’, schrijven de colleges aan hun gemeenteraden. Geld is onder andere nodig voor het inschakelen van extra boa’s en extra werk aan steunmaatregelen voor ondernemers en verenigingen. Daardoor komt het normale werk in het gedrang.

    De gemeenten zijn verantwoordelijk voor wettelijke taken, zoals het verzorgen van bijstandsuitkeringen, jeugdzorg, het huisvesten van onderwijs, het bijhouden van de burgerlijke stand en het uitgeven van paspoorten en rijbewijzen, openbare orde, ruimtelijke ordening, wegenonderhoud en afvoeren van afval. Daarnaast zijn er nog talloze niet wettelijke taken waar een gemeente zelf voor kan kiezen.

    In het voorjaar van 2020 kwamen daar de gevolgen van de noodverordening bij, die ook verplicht moeten worden uitgevoerd. Veel ambtenaren hebben daardoor de afgelopen maanden overuren gemaakt. Veel werk is op de lange baan geschoven. Voor urgente of ongeplande zaken is geen ruimte meer.

    En verlichting is niet in zicht, want er komen steeds meer aanvragen vanuit het sociaal domein zoals de jeugdzorg en de WMO. Bovendien verwachten de colleges op basis van de werkloosheidscijfers in de regio een toename van het aantal aanvragen voor levensonderhoud, minima-regelingen en schuldhulpverlening. “Deze vragen hebben een directe of indirecte relatie met corona, zoals toenamen van schulden, eenzaamheid, overbelaste mantelzorgers en jongeren die het moeilijker hebben thuis.”

    Ambtenaren worden ook extra belast door de extra communicatie en de maatregelen die binnen de werkorganisatie moeten worden genomen. De colleges van de BUCH waarschuwen dat straks wettelijke taken van de gemeente blijven liggen als er niet wordt ingegrepen.

    De colleges vragen daarom hun gemeenteraden om een budget van circa 600.000 euro voor de uitvoering van de extra coronamaatregelen en voor het oplossen van knelpunten. Voor de hele BUCH verwachten ze dat er 2,1 miljoen euro extra nodig is in verband met corona. De verwachting is dat het Rijk daarvan 1,5 miljoen vergoedt. Het verwachte verschil van zes ton wordt naar rato van de gebruikelijke verdeelsleutel over de gemeenten verdeeld. Voor Heiloo en Uitgeest betekent dat een extra bijdrage van ruim 100.000 euro, voor Bergen en Castricum bijna 200.000 euro.