Categorie: gemeente

  • Koninklijke onderscheidingen voor vrijwillige brandweermannen Wickel en Kuiper

    Koninklijke onderscheidingen voor vrijwillige brandweermannen Wickel en Kuiper

    Vrijwillige brandweermannen Steven Wickel en Dennis Kuiper van de kazerne in De Rijp zijn aangewezen tot Lid van de Orde van Oranje-Nassau. Dinsdag had loco-burgemeester Pieter Dijkman de eer om hen de onderscheidingen coronaproof te overhandigen in de eigen kazerne. De ceremonie werd bijgewoond door hun partners, Elleke van Lingen, teamcommandant regio Alkmaar en postcommandant Arend Stoffels. Andere collega’s konden via livestream meekijken.

    Wickel en Kuiper vallen binnen de laatste ronde van koninklijke onderscheidingen die automatisch worden uitgereikt na 20 jaar vrijwillige brandweerdienst. De Kanselarij der Nederlandse Orden heeft dit criterium beëindigd om exclusiviteit te behouden. (foto: Ad Hodde / VRNHN)

  • Gemeente Heerhugowaard neemt kosten over van Alcohol Verkeer Cursus voor jongeren

    Gemeente Heerhugowaard neemt kosten over van Alcohol Verkeer Cursus voor jongeren

    De gemeente gaat de kosten dragen van de Alcohol Verkeer Cursus voor jongeren in Heerhugowaard. De cursus wordt gegeven door de stichting Brijder Jeugd Preventie in Jongerencentrum Kompleks en werd gefinancierd door stichting Basement. De gemeente heeft de leden van de stichting in  het gemeentehuis uitgenodigd om hen te bedanken voor hun jarenlange inzet om de cursus financieel mogelijk te maken.

    Jongeren tussen de 17 en 25 jaar in Heerhugowaard en Koggenland die hun autorijbewijs gaan halen kunnen sinds 2017 de Alcohol Verkeer Cursus (AVC) volgen. Het certificaat van deelname geeft hen korting bij het aanvragen van het autorijbewijs in de eigen gemeente.

    Toen de eerste groep van bijna 30 jongeren uit Avenhorn hun certificaat haalde zei toenmalig burgemeester Rob Posthumus van Koggenland: “Nog te vaak houdt de politie bestuurders aan onder invloed van alcohol of drugs. Deze cursus leert deze generatie wat de gevaren zijn van rijden onder invloed. Wij hopen door deze cursus het besef bij de nieuwe generatie te creëren dat dit echt niet kan. Het is niet alleen verboden, het is ook enorm gevaarlijk voor jezelf en anderen.” (foto: gemeente Heerhugowaard)

  • Stadswerk072 haalt kerstbomen vanaf 4 januari zelf op vanwege corona

    Stadswerk072 haalt kerstbomen vanaf 4 januari zelf op vanwege corona

    De kerstdagen staan voor de deur, maar dat betekent ook dat het niet zo lang meer duurt voordat iedereen weer van zijn kerstboom af wil. Vanwege corona heeft gemeente Alkmaar besloten om de jaarlijkse actie, waarbij kinderen een zakcentje kunnen verdienen door kerstbomen af te leveren op vaste punten, achterwege te laten en de inzameling op de oude manier te doen.

    Van maandag 4 januari tot en met woensdag 13 januari verzamelt Stadswerk072 per wijk de bomen op doordeweekse dagen. Het verzoek is om de bomen tussen 06:00 en 7:45 uur op de aanbiedplaatsen achter te laten, vanzelfsprekend gestript van kerstversieringen. Op stadswerk072.nl staat een overzicht van data en wijken en op de inzamelingskalender staat een kerstboompje op de ophaaldag in de eigen buurt.

  • Alkmaarse college bereid tot extra actie tegen toenemende cybercriminaliteit

    Alkmaarse college bereid tot extra actie tegen toenemende cybercriminaliteit

    Naar aanleiding van vragen van Lijst Peters, bevestigt het Alkmaarse college van B&W dat ook in gemeente Alkmaar cybercriminaliteit een groeiend probleem is. Het aantal slachtoffers stijgt en ook de bedragen die worden afgetroggeld met phishing, valse mailtjes en tekstberichtjes, babbeltrucs en skimming. Oplichters schuwen niet om de coronacrisis te misbruiken, bijvoorbeeld door een sms’je te sturen over een positieve test, met daarin een link die zogenaamd leidt naar coronatest.nl.

    Inmiddels wordt al wel meer actie ondernomen. Op 1 september startte het Ministerie van Justitie en Veiligheid de voorlichtingscampagne ‘Senioren en Veiligheid’. Vooral ouderen zijn slachtoffer omdat ze doorgaans minder wantrouwend zijn. Onder andere via maakhetzeniettemakkelijk.nl wordt gewezen op het gevaar van cybercriminaliteit.

    Maar gemeente Alkmaar is bereid om, samen met onder andere de politie en het Openbaar Ministerie, de komende tijd via haar diverse media alertheid onder inwoners te verhogen. En ook de bereidheid tot het doen van aangifte.

    “Een groot probleem bij deze vorm van criminaliteit is de geringe aangiftebereidheid”, weet Willem Peters. “Dit wordt vooral veroorzaakt door het gevoel van schaamte bij slachtoffers. Terwijl het doen van aangiften cruciaal is voor de politie om de opsporing te vergemakkelijken. Gedacht kan worden aan het besteden van extra aandacht aan de mogelijkheden om online aangifte te doen van internetoplichting.”

    Woensdagochtend heeft de gemeente een waarschuwing via sociale media verspreid over oplichting via sms en chat-apps zoals Whatsapp, waarbij de oplichter zich voordoet als bijvoorbeeld familielid een vraagt om geld over te maken via een bijgevoegde link.

  • Komende twee jaar rond 1.400 nieuwe woningen in Heerhugowaard

    Komende twee jaar rond 1.400 nieuwe woningen in Heerhugowaard

    Vanwege de woningnood werkt gemeente Heerhugowaard samen met aannemers hard aan de bouw van vele nieuwe woningen. Dat probeert de gemeente onder andere te doen door versnelling van de procedures rond de vergunningen. In 2020 zijn rond 270 woningen opgeleverd en voor de komende twee jaar staan de voltooiing van nog eens zo’n 1.400 woningen gepland.

    Ook betaalbaarheid staat centraal in Heerhugowaard. Zo onderzoekt het college van B&W welke mogelijkheden er zijn voor het oprichten van een investeringsreserve voor de woningmarkt. Deze reserve zou moeten worden gebruikt om meer betaalbare woningen te realiseren.

    Dit jaar verrezen er nieuwe woningen op verschillende plekken in de gemeente. In Broekhorn ging het om 75 koopwoningen en in het Stadshart werd een woningbouwcomplex opgeleverd met 80 appartementen, waarvan 24 koopwoningen en 56 huurwoningen in de vrije sector. Op de locatie ’t Cranenbosch langs de Rustenburgerweg werden zes vrijstaande woningen opgeleverd, in Plandeel 4 van het Land van Luna 86 woningen en in De Draai achttien.

    Het NeroZero-bouwproject in De Draai bestaat in totaal uit 53 woningen, waarvan 44 starterswoningen van zo’n 70 m2, vijf levensloopbestendige woningen van rond 95 m2 en vier eengezinswoningen van ongeveer 120 m2. De grote behoefte aan betaalbare en duurzame woningen bleek uit de vele inschrijvingen. Voor de tweede fase, met 35 NeroZero’s, kwamen 439 inschrijvingen binnen, waarvan 265 voor de starterswoningen.

    Een van de kopers van een NeroZero-starterswoning uit de eerste fase is Shanna Lee-Meeuw-Kjoe. Zij krijgt binnenkort de sleutels. Geboren in Alkmaar was de 32-jarige Heerhugowaardse ongeveer een jaar op zoek naar een geschikte woning, bij voorkeur in haar eigen woonplaats vanwege haar sociale leven. “Ik heb negen jaar in een appartement in het centrum van Heerhugowaard gewoond en was op zoek naar een eigen huis met tuin.”

    “Heerhugowaard heeft heel veel mooie nieuwbouwprojecten, maar het aanbod aan starterswoningen is niet enorm. Ik ben daarom blij dat ik deze NeroZero-woning heb kunnen kopen”, voegt Shanna toe. Het energieneutrale karakter van de NeroZero-woning, met onder meer zonnepanelen, een warmtepomp met koeling, terugwinning van warmte in het ventilatiesysteem en vloerverwarming, spreekt haar erg aan. “En natuurlijk vooral de afzuigkap die fijnstof tijdens het koken afvangt. Dat is een gave vinding! Dit huis is al helemaal klaar voor de toekomst.”

    Nieuwbouwwijk Broekhorn is geheel ontwikkeld door BPD Ontwikkeling. De dit jaar opgeleverde woningen staan in het deelgebied Rietland. “Het gaat om 26 2-onder-1-kappers, twaalf hoekwoningen, 21 tussenwoningen en zestien vrijstaande woningen”, licht verkoopmanager Fennie van der Meulen toe. De hele wijk nadert nu met rasse schreden voltooiing. “In 2016 zijn we gestart met de verkoop van woningen in de eerste fase in Rietland, en onlangs gingen de laatste kavels in Fase 16 van start. Ook de woningen in de laatste twee fases, 17 en 18, zijn allemaal dit jaar verkocht.”

  • Mishandelde wethouder Van Zon keert toch niet meer terug: “Om persoonlijke redenen”

    De mishandelde CDA-wethouder Marcel van Zon keert deze collegeperiode niet meer terug in het college van B&W. Hij heeft daar persoonlijke redenen voor. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 wil de bestuurder wel weer op de CDA-kieslijst staan. Het bestuur en de fractie van het CDA-Alkmaar hebben begrip voor de keuze die de wethouder maakt.

    Volgens het CDA heeft Van Zon zich met hart en ziel ingezet voor het CDA en de gemeente Alkmaar. De partij meent dat hij de afgelopen 2,5 jaar veel voor  Alkmaar heeft betekend.

    Afgelopen zaterdag baarde Van Zon landelijk opzien door in een interview met het Noordhollands Dagblad te onthullen dat hij deze zomer vanwege zijn wethouderschap op straat is aangevallen en dat hij zich daarna ziek meldde met PTSS-achtige klachten. Tegen de buitenwereld werd in een officiële persverklaring van de gemeente gelogen dat hij een burn-out zou hebben.

    In het interview meldde Van Zon inmiddels weer stevig in zijn schoenen te staan. Hij kondigde aan in januari zijn taken weer op te pakken. Enkele dagen later al komt hij daarop terug. Tegen de krant zou hij nu hebben gezegd dat de landelijke media-aandacht een grote impact heeft gehad op zijn gezin. Daarom kiest hij voor langere rust en daarmee voor een politieke time-out.

    Van Zon was in 2018 een nieuwkomer in de Alkmaarse politiek. Hij werd door het CDA vanuit Zaanstad binnengehaald. Hij werkte bij die gemeente meer dan 10 jaar als hoofd van het Klant Contact Centrum.

  • Geen ouderwetse inzameling kerstbomen meer door pandemie: “Niet verantwoord te organiseren”

    Geen ouderwetse inzameling kerstbomen meer door pandemie: “Niet verantwoord te organiseren”

    Kinderen kunnen dit jaar geen zakcentje verdienen met de inzameling van kerstbomen. De gemeente heeft dit jaar geen actie opgezet voor de jeugd om tegen betaling kerstbomen in te leveren bij een inzamelpunt. Volgens wethouder Erik Bekkering is dat dit jaar door de coronapandemie niet verantwoord te organiseren.

    “Er komen altijd enorm veel kinderen op die dag naar het inzamelpunt, vaak samen met een ouder”, aldus Bekkering. “Daardoor komen er teveel mensen samen op een locatie. En samen met het uitbetalen van 0,50 per boom, veroorzaken we zo allemaal extra contactmomenten. Tussen kinderen, ouders en medewerkers van de gemeente. Dit risico kunnen we nu helaas echt niet nemen. Want stel je toch eens voor dat een paar dagen later iemand daardoor corona blijkt te hebben… dat wil je niet.”

    Daarom is besloten deze kerstvakantie geen kerstbomenactie te organiseren. De gemeente adviseert de afgedankte kerstboom in kleine stukjes te knippen en in de groene bak te gooien. Tijdens openingstijden heeft ook de gemeentewerf in elke kern een container voor de bomen “Kom alleen natuurlijk, niet samen met het hele gezin of met een aanhangwagen vol kerstbomen”, benadrukt de wethouder.

  • Burgemeester Kompier wenst Langedijkers ondanks alles fijne feestdagen

    Burgemeester Kompier wenst Langedijkers ondanks alles fijne feestdagen

    Gemeente Langedijk heeft een videoboodschap van burgemeester Leontien Kompier via sociale media verspreid, waarin ze alle inwoners aanspoort om in deze coronatijd vol te houden en toch zoveel mogelijk van de feestdagen te genieten.

    “Lieve Langedijkers, eerlijk gezegd heb ik best lang moeten nadenken over wat ik tegen u zou kunnen zeggen in deze kerstperiode”, begint Kompier. “Het liefst zou ik u gewoon fijne feestdagen willen wensen, maar 2020 is helaas geen gewoon jaar. Ook in Langedijk zie ik dat er ondernemers zijn die zich zorgen maken over hun onderneming, zie ik mensen die eenzaam zijn. Zie ik jongeren die ervan balen dat ze niks meer kunnen. Graag wil ik u een hart onder de riem steken, want gelukkig zie ik ook heel veel veerkracht bij ons in Langedijk. Ik zie dat mensen voor elkaar zorgen, mensen oog en oor voor elkaar hebben, en dat heel erg lang al kunnen volhouden.”

    “Maar helaas, we zijn er nog net niet, we moeten nog even door”, vervolgt de burgemeester sober. “Daarom hoop ik dat we met elkaar de schouders eronder kunnen blijven zetten en nog even kunnen doorzetten, en door deze periode heen komen. Hoe u de feestdagen ook gaat vieren, lieve Langedijkers, het zal anders zijn dan anders. Maar desalniettemin wens ik u, namens het gemeentebestuur, hele fijne feestdagen.”

    De video is onder andere te zien op twitter.com/GemLdijk.

  • Vuurwerk inleveractie gemeente Alkmaar zorgt voor navolging grote steden

    Vuurwerk inleveractie gemeente Alkmaar zorgt voor navolging grote steden

    De inleveractie van de gemeente Alkmaar, waarbij inwoners in ruil voor een oliebol hun vuurwerkverzameling zonder boete konden inleveren, heeft een flinke buit opgeleverd. “Op vrijdag werd er meer dan 210 kilo afgegeven”, vertelt gemeentewoordvoerder Peter Rozenbeek.

    Alle vuurpijlen, cobra’s en andere knallers die van vorige jaarwisselingen zijn overgebleven, mogen deze jaarwisseling de lucht niet in. Om te voorkomen dat al dat vuurwerk langer onder bedden of in schuren zou liggen, startte de gemeente Alkmaar een inleveractie van vier dagen, verdeeld over twee weekenden.

    Die leek het eerste weekend nog geen daverend succes. Tijdens de eerste inleverdag bij de gemeentewerf vorige week vrijdag kwam slechts een handjevol mensen met een tasje vuurwerk aanzetten. In totaal werd die dag 30 kilo opgehaald. Maar van een schamele opbrengst was dit weekend geen sprake. “Gisteren kwam een meneer 50 kilo vuurwerk inleveren”, zegt een tevreden gemeentewoordvoerder tegen mediapartner NH Nieuws.

    Vrijdag kregen Alkmaarders en inwoners van de BUCH-gemeenten nog tot 16.00 uur de tijd om hun voorraad in te leveren. “Vandaag was dat tegen de 20 kilo. Er is ook flink wat illegaal vuurwerk ingeleverd.” In totaal is meer dan 250 kilo binnengebracht. Burgemeester Roemer had met deze actie een primeur; ook Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam maakten gisteren bekend vuurwerkinleveracties te starten, na toestemming van minister Grapperhaus.

    Op de vraag of Alkmaar de actie met of zonder toestemming heeft georganiseerd, reageert Rozenbeek: “We hebben lokaal goede afspraken gemaakt met politie, Service en Ondersteuning Nederland en onze afdeling Veiligheid.” Het vuurwerk wordt eerst op een geheime locatie tijdelijk in een bunker opgeslagen. Omdat Nederland momenteel geen vuurwerk vernietigt, wordt het voor de destructie naar een andere locatie in het buitenland gebracht.

  • Ondertekening prestatieafspraken 2021-2024 voor woningen in HAL-gebied

    Ondertekening prestatieafspraken 2021-2024 voor woningen in HAL-gebied

    De gemeenten Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk hebben met de woningcorporaties en hun huurdersorganisaties ambities en opgaven voor de komende jaren op papier gezet. De prestatieafspraken voor 2021 tot en met 2024 gaan over verschillende thema’s, zoals voldoende betaalbare en energiezuinige woningen, wonen & zorg, leefbaarheid en wijkgericht werken.

    In Heerhugowaard en Langedijk werken de corporaties toe naar minimaal 1.000 nieuwe woningen tot 2030. Voor 2021 staat bij Woonwaard de oplevering van 71 woningen in Heerhugowaard gewend planning en de start bouw van 112 woningen. Komend jaar worden er in Alkmaar voor Woonwaard 119 woningen opgeleverd en start voor Kennemer Wonen de bouw van 38 woningen. De komende jaren moeten dat er in Alkmaar totaal 500 worden.

    Ook is afgesproken dat de gemeenten de procedures voor vergunningen samen sneller proberen af te handelen, een lagere grondprijs rekenen bij verkoop voor sociale woningbouw, woonlasten te beperken en zo laag mogelijke gemeentelijke heffingen aan te houden. De corporaties spraken af de huren nauwelijks te verhogen en dat in Alkmaar minimaal 95% van alle woningen sociale huurwoningen blijven.

    Er wordt met name voor jongeren ingezet op flexwonen, doorstroming van grotere huishoudens naar ruimere woningen en flexibele contractvormen. In 2021 komen de corporaties met een gerichte aanpak voor jongeren.

    Heerhugowaard en Langedijk werken aan een warmtevisie met een uitvoeringsprogramma. Alkmaar heeft al een warmtevisie. Tot en met 2024 sluiten de corporaties naar verwachting 1.461 woningen aan op het warmtenet. In Alkmaar zal Woonwaard rond 1.450 woningen op verschillende manieren verduurzaamd, Dat levert lagere woonlasten op voor de huurders.

    In de woonafspraken wordt ook gerefereerd naar het faciliteren van het langer zelfstandig wonen van ouderen, het huisvesten van bijzondere doelgroepen en het Pact voor ‘Wonen met ondersteuning – commitment op leefbaarheid’ uit 2018, gericht op kwetsbare groepen.

    Voor de Rivierenwijk in Heerhugowaard is er een wijkvisie en er wordt gekeken of deze nuttig is voor andere wijken. In het kader van Buurtgericht Werken wordt komend gestart met het opstellen van gebiedsagenda’s in Alkmaar.

    De prestatieafspraken voor Heerhugowaard en Langedijk zijn gemaakt door de gemeenten, Woonwaard en Woonstichting Langedijk, en de huurdersorganisaties Huurdersbelangenvereniging Noord-Kennemerland en Huurdersraad Langedijk.