Categorie: gemeente

  • Gemeente Alkmaar zoekt nog stemmentellers voor Tweede Kamerverkiezingen

    Gemeente Alkmaar zoekt nog stemmentellers voor Tweede Kamerverkiezingen

    Woensdag 17 maart zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Gemeente Alkmaar plaatste drie weken geleden een vacature voor het tellen van tienduizenden stemmen, maar heeft nog niet voldoende aanmeldingen ontvangen en doet daarom een oproep. Er zijn al wel genoeg mensen om de stembureaus te bemannen.

    Stemmentellers helpen met het nauwkeurig tellen van de uitgebrachte stemmen. Ze dienen om 20:45 uur aanwezig te zijn op het aangewezen stembureau, om vervolgens vanaf 21:00 uur stemmen te tellen. Hoe lang dit duurt hangt af van hoe druk bezocht de stemlocatie was. De gemeente zorgt in verband met corona voor een werkplek die voldoet aan RIVM-regels en voor materialen als mondmaskers, desinfectiemiddel en handschoentjes.

    Medewerkers dienen volwassen te zijn, nauwkeurig te kunnen werken, integer te zijn en minimaal mbo werk- en denkniveau te hebben. Ook moeten ze in de directe omgeving van gemeente Alkmaar wonen,  eigen vervoer hebben en een goede beheersing van de Nederlandse taal. Voorafgaand worden instructies gegeven over het werk. De minimale vergoeding is 49,59 euro bruto, met na middernacht per uur 18,60 euro bruto extra.

    Meer informatie en solliciteren via Driessen Uitzendbureau.

  • Nieuwjaarsboodschap burgemeester Blase: “Hopelijk tegen de zomer weer anders in gesprek”

    Nieuwjaarsboodschap burgemeester Blase: “Hopelijk tegen de zomer weer anders in gesprek”

    Dit jaar geen nieuwjaarsreceptie met toespraak op het gemeentehuis van Heerhugowaard, maar wel een digitale boodschap van burgemeester Bert Blase. Daarin blikt hij terug op 2020 en de inzet van de gemeenteraad en wethouders over het jaar en kijkt hij met voorzichtige hoop vooruit.

    “Op zich is toch wel goed om te benoemen dat onze wethouder Bert Fintelman, bijvoorbeeld, met de gemeenteraad bezig is om de begroting ook weer op orde te krijgen”, zegt Blase in zijn boodschap. “En de Rijksoverheid geeft veel minder geld dan we nodig hebben voor de jeugdzorg. En daar is wethouder John Does met alle partijen, in het veld heet dat, mee bezig om de jeugdzorg goed op orde te hebben en te houden.

    “Wethouder Annette Groot groot is heel intensief bezig met Centrumwaard”, vervolgt de burgemeester. “Met ondernemers en met de inwoners om daar een betere toekomst of een goede toekomst weer voor te verzorgen. En Monique Stam, onvolprezen wethouder die in het Stationsgebied met ondernemers en inwoners probeert daar weer een nieuw gezicht aan te geven. Kortom; allerlei ontwikkelingen die door zijn blijven gaan, ondanks corona. En ook het volgend jaar worden voortgezet.”

    “Maar we kunnen natuurlijk niet om corona heen. En ook in nieuwe jaar is corona nog steeds onder ons. Nou geeft gelukkig het vaccin de hoop op dat het virus kan gaan uitdoven. En ik hoop ook dat we tegen de zomer toch op een andere manier met elkaar in gesprek zijn. Maar vooralsnog, houd u vooral moed en hoop. En blijf het zo goed oppakken als dat u in Heerhugowaard met elkaar doet.”

    “Ondertussen werken we in 2021 ook door aan de fusie met onze buurgemeente Langedijk”, gaat Blase verder. “U weet volgend jaar per 1 januari bestaat deze gemeente niet meer in deze vorm. Maar zijn we één nieuwe gemeente geworden. Tenminste als de Tweede Kamer die beslissing neemt de komende weken. Daar hopen we natuurlijk op dat dat gebeurt. Want dan kan die samenvoeging goed doorgaan. Die leidt dan ook tot verkiezingen in november en op 1 januari tot een nieuwe gemeente.”

    “Kortom ontwikkelingen te over, maar natuurlijk vooral belangrijk dat ik u en de uwen het goede wens. En ook een goede gezondheid wens in deze tijd. En ook dat uw dromen blijft najagen en nastreven zoals u dat altijd hebt gedaan. Een goed 2021 namens het gemeentebestuur”, besluit burgemeester Blase.

    De speech is onder andere via heerhugowaard.nl/nieuws te bekijken.

  • Strooidienst ‘s middags al in de weer in aanloop naar glibberige jaarwisseling

    Strooidienst ‘s middags al in de weer in aanloop naar glibberige jaarwisseling

    Vannacht viel in onze regio het eerste kleine beetje sneeuw van deze winter. De strooidienst van gemeenten Heerhugowaard en Langedijk waarschuwt dat het komende nacht weer koud genoeg wordt voor gladheid op de wegen. Volgens de weersvoorspellingen zal de temperatuur zo rond middernacht naar het vriespunt zakken. Mogelijk is er vroeg in de ochtend lichte sneeuwval.

    Uit voorzorg zal er al vanaf 14:00 uur pekel gesproeid worden, maar evengoed wordt om alertheid gevraagd. Niet alle paden en wegen worden meegenomen. “Namens alle mensen van de gladheid wensen wij u een goede jaarwisseling”, besluit de strooidienst.

  • Gemeente Alkmaar zet do’s en vooral don’ts tijdens jaarwisseling op een rijtje

    Gemeente Alkmaar zet do’s en vooral don’ts tijdens jaarwisseling op een rijtje

    Wellicht ten overvloede zet gemeente Alkmaar op een rijtje wat tijdens de jaarwisseling wel mag, en vooral wat niet mag. Zo geldt er net als in het hele land een algeheel verbod op het verkopen, vervoeren en afsteken van vuurwerk, behalve voor zogenoemd fopvuurwerk en schertsvuurwerk, Voor vreugdevuren wordt dit jaar geen vergunning verleend.

    Het zwaarste vuurwerk in categorie F4 was sowieso verboden, maar sinds 1 december is daar F3-vuurwerk bijgekomen. Dat is in wezen al het knalvuurwerk, inclusief vuurpijlen. Specifiek voor deze jaarwisseling geldt tevens een verbod op F2-vuurwerk. Dit om de zorg, politie en hulpdiensten tijdens de jaarwisseling te ontlasten. Ook is er een verbod op vreugdevuren, omdat die vele omstanders kunnen aantrekken. Wie wordt betrapt door de politie, moet zijn of haar vuurwerk inleveren en krijgt een “fikse” boete.

    Alleen F1-vuurwerk zoals trektouwtjes, knalerwten en sterretjes, mag zoals gedurende het hele jaar worden afgestoken door iedereen vanaf 12 jaar oud. Carbidschieten is alleen toegestaan daar waar dit traditie is en mits de gemeente vergunning heeft verleend.

    “Wat zeker niet verboden is, is binnen de maatregelen van de overheid toch een gezellig oud & nieuw vieren”, laat de gemeente verder weten. “In uw eigen huishouden, in kleine kring. De gemeente Alkmaar wenst u een gelukkig en vooral gezond 2021 toe. Denk om elkaar, blijf gezond!”

  • Gemeente Langedijk zoekt nog stembureauleden voor Tweede Kamerverkiezingen

    Gemeente Langedijk zoekt nog stembureauleden voor Tweede Kamerverkiezingen

    Corona zorgt voor aanvullende uitdagingen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021. Gemeente Langedijk is op zoek naar extra medewerkers op de stembureaus, om de verkiezingen zo soepel mogelijk te laten verlopen. De gemeente lonkt met een “mooie financiële vergoeding” en dat deelname goed staat op je cv.

    Begin december was al een oproep gedaan, maar blijkbaar heeft die nog niet voldoende respons opgeleverd. Opmerkelijk daarbij is  dat de Rijksoverheid op 23 december een update op de eigen website gaf, waarin Langedijk genoemd staat als een van slechts 43 gemeenten die voldoende medewerkers had geworven.

    Medewerkers dienen minimaal 18 jaar oud te zijn. Wie zich aanmeldt krijgt de nodige training over de procedures op het stembureau. Meer informatie en aanmelden via gemeentelangedijk.nl/verkiezingen.

  • Honderden mondkapjes voor mensen met laag of geen inkomen Langedijk en Heerhugowaard

    Honderden mondkapjes voor mensen met laag of geen inkomen Langedijk en Heerhugowaard

    De distributie van mondkapjes onder mensen met een laag inkomen in Langedijk en Heerhugowaard is, op enige vertraging na, goed verlopen. Halverwege december zijn 1.570 mondkapjes per twee stuks verspreid onder houders van de MeedoenPas en de Huygenpas. Dit blijkt uit een raadsmemo. Daarnaast zijn in diezelfde periode setjes van vijf mondkapjes verstrekt aan huishoudens die zijn aangesloten bij de voedselbanken in beide gemeenten.

    Medio november werd een motie aangenomen om voor 1 december mondkapjes te verdelen onder pashouders en uitkeringsgerechtigden. Kort daarop bood BS&F Gemeentepolissen verbonden gemeenten aan om mondkapjes gratis te verstrekken aan organisaties als voedselbanken. Langedijk en Heerhugowaard maakten daar dankbaar gebruik van.

    De mondkapjes voor pashouders komen van het bedrijf dat mailings voor Halte Werk voor de MeedoenPas en de Huygenpas doet. Het bedrijf bood mondkapjes voor 2 euro per stuk aan. De gemeenten namen voor 3.140 euro aan mondkapjes af. (foto: Pexels / Anna Shvetz)

  • Online enquête voor eerste Alkmaarse toegankelijkheidsagenda

    Online enquête voor eerste Alkmaarse toegankelijkheidsagenda

    Gemeente Alkmaar wil nog toegankelijker worden voor iedereen en werkt daarvoor aan een eerste toegankelijkheidsagenda. Om een goed beeld te krijgen van mogelijke verbeterpunten heeft de gemeente een vragenlijst voor inwoners opgesteld. Invullen duurt ongeveer 8 minuten, inzenden kan tot en met 8 januari.

    Stichting Zet ondersteunt de Wmo-raad van Alkmaar bij het opstellen van de toegankelijkheidsagenda. Het document zal actiepunten voor de korte en de lange termijn bevatten en is gebaseerd op het VN-verdrag Handicap, waarin staat dat mensen met en zonder beperking gelijke rechten en plichten hebben. (foto: Pixabay / Jasmin Sessler)

  • Drukte op afvalbrengstations Heerhugowaard en Langedijk: “Kom alleen bij noodzaak”

    Drukte op afvalbrengstations Heerhugowaard en Langedijk: “Kom alleen bij noodzaak”

    Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk melden via sociale media dat het druk is bij de afvalbrengstations in de beide gemeenten. Aangeraden wordt om alleen grof vuil af te leveren als het noodzakelijk is en anders een bezoekje uit te stellen.

    “Denk bij een bezoek om het dragen van een mondkapje en om minimaal 1,5 m afstand te houden van medewerkers en andere inwoners”, voegen de gemeenten nog toe. (archieffoto: gemeente Heerhugowaard)

  • Gemeente Langedijk komt kerstbomen zelf ophalen in week van 11 januari

    Gemeente Langedijk komt kerstbomen zelf ophalen in week van 11 januari

    De inzameling van kerstbomen in gemeente Langedijk gaat in 2021 anders dan de inwoners gewend zijn. De traditie dat kinderen ze voor een zakcentje kunnen inzamelen en inleveren bij de gemeente, vervalt dit keer door corona. De gemeente zal de kerstbomen in de week van 11 januari zelf komen ophalen in de wijken.

    De kerstboom kan niet in de groene bak omdat de stammen niet composteren. Inwoners wordt gevraagd (uitsluitend) op de ophaaldag de kerstbomen neer te leggen op de plekken waar ook de rolemmers worden neergezet. Wie zijn boom eerder het huis uit wil hebben, kan deze wegbrengen naar het afvalbrengstation op Bedrijvenpark Breekland aan Berrie 8 in Oudkarspel.

    Meer informatie op gemeentelangedijk.nl en mijnafvalwijzer.nl

  • Genaturaliseerde Heerhugowaarders in filmpje verwelkomd door burgemeester Blase

    Genaturaliseerde Heerhugowaarders in filmpje verwelkomd door burgemeester Blase

    Zo’n 100 inwoners van Heerhugowaard hebben dit jaar de Nederlandse nationaliteit gekregen. Normaal wordt deze voor hen heugelijke gebeurtenis op de Nationale Naturalisatiedag op feestelijke wijze met de nieuwkomers gevierd in het gemeentehuis, maar vanwege de coronamaatregelen zit dat er voor dit jaar niet in.

    De nieuwe Nederlanders kregen een brief van de gemeente en burgemeester Bert Blase heeft een filmpje opgenomen waarin hij hen hartelijk welkom heet. De afbeelding is overigens niet afkomstig uit dat filmpje.