Categorie: gemeente

  • Turfmarktbrug tot en met zondag afgesloten vanwege reparaties

    Turfmarktbrug tot en met zondag afgesloten vanwege reparaties

    Stadswerk072 is maandagochtend gestart met herstelwerkzaamheden aan het dek van de Turfmarktbrug in de Voormeer te Alkmaar. De stalen basculebrug, die ligt voor het haventje aan de Turfmarkt en stamt uit 1940, zal tot en met zondag afgesloten zijn voor verkeer.

    Verkeer wordt omgeleid via de Schelphoek, het Wolfpadbrug en het Raaksje. (foto: Google)

  • Tweerichtingsverkeer (brom)fietsers nu officieel toegestaan op Verdronkenoord en Oudegracht

    Tweerichtingsverkeer (brom)fietsers nu officieel toegestaan op Verdronkenoord en Oudegracht

    Veel Alkmaarders weten het misschien niet eens, maar op het Verdronkenoord en een groot deel van de Oudegracht was er officieel ook eenrichtingsverkeer voor (brom)fietsers. Anderen wisten het misschien wel, maar negeerden dat gewoon. Wel, het Alkmaarse college heeft besloten om deze beperking op te heffen, met goedkeuring van de politie.

    De verkeersregels werden in 1974 en 1975 ingesteld maar is niet meer consequent met het verkeersbeleid elders in Alkmaar en met beleid elders in het land. Het soort en de hoeveelheid verkeersdeelnemers op de kades is niet meer te vergelijken met de situatie van toen. De borden worden op de nieuwe verkeerssituatie aangepast.

    Het verkeersbesluit staat in de staatscourant, voor wie binnen zes weken na publicatie bezwaar wil maken.

  • Burgemeester Blase in videogesprek met Waardse leraren en schoolkinderen (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Burgemeester Blase in videogesprek met Waardse leraren en schoolkinderen (VIDEO)

    Burgemeester Bert Blase van Heerhugowaard heeft donderdag met kinderen, ouders en leerkrachten over de coronacrisis digitaal gebeld met video. Hij was vooral benieuwd naar de werkwijze en thuissituatie van de kinderen. Zij volgen thuis les onder andere via een videoverbinding met hun leerkracht en een online lesprogramma.

    Een van de kinderen vertelde Bert Blase dat het niet altijd leuk is om thuis te werken aan school. Haar twee zusjes storen haar soms, omdat die ook thuis zijn.

    De bellende kinderen mochten de burgemeester een vraag stellen. Blase werd gevraag of hij zelf had gehamsterd. “Nee, dat heb ik niet gedaan”, antwoordde de Heerhugowaardse burgemeester. Hij verwees naar een filmpje wat een niet lang geleden viral ging. Daarin was te zien dat er genoeg voorraad is aan wc-papier. Blase maakt zich wat dat betreft dus geen zorgen.

    Ook stelde één van de kinderen de vraag: “Waarom moeten mensen nog steeds betaald parkeren bij het winkelcentrum? Want die apparaten aanraken helpt ook weer niet. Blase had die vraag nog niet eerder gehoord en vond het een goed punt. Hij neemt de zaak mee en gaat er in overleg over.

    Afsluitend bedankte de burgemeester iedereen. “Ik wil jullie ook complimenteren met hoe jullie ermee omgaan”. De video sloot Bert af met een vriendelijke boks richting de videobellers.

  • Inloopavond via videochat voor bestemmingsplan De Nieuwe Veiling Oost

    Inloopavond via videochat voor bestemmingsplan De Nieuwe Veiling Oost

    Het college van Langedijk heeft ingestemd met het ontwerp bestemmingsplan voor het oostelijke deel van het voormalige veilingterrein in Noord-Scharwoude. Het betreft het gebied rondom de Industriestraat waar in de toekomst tot 77 woningen worden toegestaan. Donderdag 23 april wordt tussen 18:00 en 20:00 uur een digitale inloopavond georganiseerd.

    Vanwege de maatregelen tegen het coronavirus is het niet mogelijk om een fysieke inloopavond te organiseren. Als alternatief is gekozen voor videochat via Zoom. Wie mee wil doen kan zich voor 22 april per mail aanmelden, onder vermelding van naam, adres en e-mailadres. Daarna wordt tijdig de inlogcode verstrekt met een korte handleiding voor Zoom. Het beste is om gebruik te maken van een computer met camera en microfoon, de tablet en zeker met de telefoon zijn hier enigszins beperkt voor.

    Ondertussen verloopt de realisatie van Fase 6 en 7 voorspoedig. De zesde fase is in aanbouw en de appartementen van fase 7 waren al snel uitverkocht.

    Voor aanmelding en vragen, mail naar j.deboer@gemeentelangedijk.nl of bel de gemeente. Het bestemmingsplan is online in te zien via ruimtelijkeplannen.nl. (beeld: bpd.nl)

  • College Alkmaar claimt voorkeursrecht bij particuliere grondverkoop op Overstad

    College Alkmaar claimt voorkeursrecht bij particuliere grondverkoop op Overstad

    Het college van Alkmaar past sinds woensdag op een groot deel van Overstad de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) toe voor de duur van drie maanden. Hiermee wordt een voorkeurspositie geclaimd bij particuliere grondverkoop, met als doel meer regie te krijgen in de ontwikkeling van Overstad. De gemeenteraad wordt op 25 juni gevraagd om deze termijn met drie jaar te verlengen.

    De doorontwikkeling van Overstad is één van de speerpunten voor de Kanaalzone. De gemeente wil er een hoogstedelijk gebied ontwikkelen met een grote mix van functies, zoals in gang is gezet in de deelgebieden Ringerskwartier en Dockside. In Overstad is in de toekomst ruimte voor 2.500 woningen en 240.000 m2 oppervlak voor onder bedrijven zoals detailhandel en leisure, en sociaalmaatschappelijke voorzieningen.

    Verantwoordelijk wethouder Paul Verbruggen: “De gemeente heeft op Overstad een strategische grondpositie. Het vestigen van Wvg is nadrukkelijk ook een uitnodiging aan grondeigenaren op Overstad om samen de ontwikkeling van het gebied vorm te geven. Daarmee wil het college mede invulling geven aan het realiseren van hoognodige nieuwe, betaalbare woningen in Alkmaar.”

     

  • Eerste online raadsvergadering Heerhugowaard strandt door technische problemen

    Eerste online raadsvergadering Heerhugowaard strandt door technische problemen

    De Heerhugowaardse gemeenteraad zou dinsdagavond per online videoconference bij elkaar komen en dat leek aanvankelijk te gaan lukken, maar nog voordat de vergadering om 20:00 uur begon doken de eerste probleempjes op. Het ging al snel van kwaad tot erger. Uiteindelijk zijn alleen de akkoordstukken behandeld, zonder dat thuispubliek er wat van mee heeft gekregen.

    “Nee, de techniek werkte niet mee. Geen beeld, wel geluid, dan geen geluid en geen beeld, dan beeld en geluid en vervolgens geluid en geen beeld”, laat D66-fractievoorzitter Michael Feelders achteraf weten. “Voor een buitenstaander niet te volgen, zeker op het moment dan de akkoordstukken kwamen. Alsof de Paashaas geslacht werd maar dat was gewoon de hamer van de burgemeester.”

    Vooraf was Feelders nog vol goede moed. Burgemeester Blase was in beeld, een ritsje raadsleden zat ook al klaar. Iemand had haar beeld op de kant, maar ach. Onwennig was het wel, geeft de D66-leider toe: “Ja, het is echt anders. Je ziet alleen gezichtjes en niet de wisselwerking in de fractie, de reacties van raadsleden ontgaat je.”

    Bij aanvang was Blase niet in beeld, maar hij heette iedereen inclusief toeschouwers welkom, nam de spelregels door en ging van start. Tien minuten laten schorste hij de vergadering toch maar even zodat de griffier de problemen kon verhelpen, met name voor het thuispubliek. Raadsvergaderingen moeten volgens de wet openbaar zijn. Een kwartier later kreeg het publiek ’Hlsjs-lite: Network error’ in beeld en daarna de mededeling dat de vergadering tot 20:30 uur geschorst zou worden.

    De vergadering ging toen verder maar was niet te volgen voor toeschouwers. Rond 20:45 uur was de vergadering afgelopen en waren alleen de akkoordstukken behandeld. (foto: Twitter @feeldersisimo)

  • College Alkmaar maakt nog eens 10 miljoen vrij voor aanpak coronacrisis

    College Alkmaar maakt nog eens 10 miljoen vrij voor aanpak coronacrisis

    Het college van Alkmaar maakt onder leiding van wethouder van financiën Pieter Dijkman een bedrag van 10 miljoen euro vrij om de meest dringende problemen, voortvloeiend uit de coronacrisis, aan te pakken. Het bedrag is bedoeld voor inwoners en ondernemers en komt bovenop de 1,5 miljoen van het stimuleringsfonds die al was aangekondigd. Beide bedragen moeten nog worden goedgekeurd door de raad. Dit zal moeten plaatsvinden tijdens de speciale digitale raadsvergadering op 23 april.

    Met het geld worden zeer uiteenlopende maatregelen gefinancierd; van stimuleringsacties om de bedrijvigheid op gang te houden, tot maatregelen rondom het ziekenhuis in Alkmaar. Van acties om eenzaamheid te bestrijden, tot uitstel van betalingen voor gemeentelijke belastingen.

    Dijkman noemt diverse bronnen waar het geld vandaan moet komen. Zo kan de meerjarenbegroting van 2020 – 2024 aangepast worden, maar de gemeente zou ook een deel van haar aandelen kunnen verkopen. De waarde van die aandelen is substantieel en biedt mogelijkheden voor dotaties aan het noodfonds.

    De wethouder financiën wil zelf kunnen bepalen waar hij het geld aan uitgeeft. Elke woensdag brengt hij het presidium, de (digitaal) verzamelde fractievoorzitters, op de hoogte van genomen besluiten. De andere raadsleden krijgen een nieuwsbrief.

  • Gemeente Langedijk lanceert speciale ‘corona-pagina’ op gemeentewebsite

    Gemeente Langedijk lanceert speciale ‘corona-pagina’ op gemeentewebsite

    Inwoners van de gemeente Langedijk kunnen sinds dinsdag terecht op een speciale ‘corona-pagina’ van de gemeentesite. Op deze pagina worden hulpvragen en aanbod aan elkaar gekoppeld, en geeft de gemeente antwoord op vragen over hulp, maatregelen en dienstverlening rondom het virus. Ook kunnen inwoners elkaar er vinden om hulp te vragen of juist aan te bieden.

    Wethouder Jasper Nieuwenhuizen: “De rubriek is een ontmoetingsplek die er aan bijdraagt van Langedijk aan elkaar te verbinden. Gelukkig gebeurt dat al in ruime mate en hiervoor hebben het college en de gemeenteraad grote waardering. Inwoners en organisaties hebben aandacht voor elkaar en staan voor elkaar klaar, dat is de kracht van Langedijk.”

    De gemeente nodigt de inwoners dan ook graag uit om een kijkje te nemen op de website, om de al bestaande initiatieven te bekijken en om hun eigen initiatief toe te voegen. Dat laatste is mogelijk door een mail te sturen naar communicatie@gemeentelangedijk.nl. Niet alleen inwoners kunnen terecht op de pagina, ook ondernemers, verenigingen en stichtingen. Van Nieuwenhuizen: “Samen staan we sterk in deze periode.”

  • Motie Jongerengemeenteraad verplaatst naar juni: “Leuker voor de jongeren”

    Motie Jongerengemeenteraad verplaatst naar juni: “Leuker voor de jongeren”

    De raadsleden van de Jongerengemeenteraad van Heerhugowaard en Langedijk hebben in overleg met de wethouder en burgemeester besloten om de Motie Jongerengemeenteraad uit te stellen. De motie zou dinsdag worden ingediend maar wordt verschoven naar juni, onder andere omdat kans een stuk groter is dat tegen die tijd een fysieke vergadering mogelijk is.

    Een fysieke vergadering is voor de jongeren een stuk leuker, temeer omdat het om het slotstuk van het programma gaat. Daarnaast zou vrijdag het pre-advies toegestuurd worden, maar omdat het Goede vrijdag is en maandag Tweede Paasdag, is er te weinig tijd voor een goede voorbereiding voor zowel de jongeren als de gemeenteraadsleden.

    Uitstel biedt bovendien meer tijd om een alternatieve overlegvorm te bedenken voor de jongeren, mocht er in juni alsnog geen fysieke vergadering mogelijk zijn. De leerlingen van het Trinitas College Han Fortmann en het Jan Arentz College zijn op de hoogte gesteld van het besluit. Wethouder Does zal in de raadsvergadering mogelijk nog een mededeling doen omtrent het besluit. (foto: Facebook / gemeente Heerhugowaard)

  • Meerderheid Alkmaarse raad tegen digitaal vergaderen; zoektocht naar fysieke locatie

    Meerderheid Alkmaarse raad tegen digitaal vergaderen; zoektocht naar fysieke locatie

    De voorzitter van de Alkmaarse gemeenteraad, burgemeester Piet Bruinooge, heeft besloten om de raadsvergadering van 23 april aanstaande via livestream te houden. Een overgrote meerderheid van de raadsleden is echter tegen digitaal vergaderen. Voor fysieke commissie- en raadsvergaderingen wordt nu een zaal gezocht. De grote zaal van De Vest is al genoemd, alsook de Grote Kerk. De eerste fysieke bijeenkomst zal in mei zijn. Geprobeerd zal worden om dan veel achterstallige zaken af te handelen.

    Fractievoorzitter van de PvdA David Rubio Borrajo zegt dat zijn fractie uitdrukkelijk voor fysiek samenkomen is. “Met digitaal vergaderen komt de democratische besluitvorming onder druk te staan. Debatteren is ook moeilijk, en niet iedereen is even capabel in de omgang met techniek. Waar we samen komen maakt mij niet uit, al is het de Notre Dame”.

    Victor Kloos van OPA: “Wij willen ook fysiek vergaderen, omdat er digitaal zoiets verloren gaat als lichaamstaal. Ook insprekers en andere burgers die bij de vergaderingen aanwezig willen zijn hebben het bij digitaal vergaderen moeilijk. Wat ons betreft kunnen we trouwens wel in de raadszaal blijven, dan komen gewoon alleen de woordvoerders bij elkaar”. Willem Peters van BAS noemt digitaal vergaderen “de dood in de pot voor het debat.” Als alternatieve ruimte heeft hij het liefst De Vest, in de Grote Kerk vindt hij de akoestiek slecht.

    Leefbaar Alkmaar’s Maya Bolte noemt vooral de openbaarheid van bestuur als reden om fysiek te vergaderen. “De Alkmaarse burger mag van ons verwachten dat wij ons werk goed doen. Dat ze er niet opeens achter komen dat er even een besluit genomen is.” Ook zij noemt de insprekers en andere burgers die digitaal niet goed aan hun trekken komen. “En als alternatieve locatie denken wij ook aan het AZ-stadion, De Meent of een ruimte in een scholengemeenschap als het PCC”.

    Voorstander van digitaal vergaderen is D66-fractievoorzitter Peter van Diepen: “De omstandigheden vragen erom, dat is klip en klaar. We zullen de adviezen van het RIVM op moeten volgen en het goede voorbeeld moeten geven aan onze kinderen”. Ook de VVD wil voorlopig digitaal vergaderen. John van der Rhee: “Belangrijker dan hoe we vergaderen is dat we snel weer aan de slag gaan. Nu kunnen we nergens mee instemmen of tegen zijn, de raad moet weer gaan functioneren”.

    Alle partijen zijn wel bereid om eenmalig op 23 april digitaal samen te komen om dan de belangrijkste onderwerpen die met de coronacrisis te maken hebben te bespreken. Die raadsvergadering is, zoals gebruikelijk, voor iedereen te volgen via Alkmaar Centraal en op alkmaar.nl.