Categorie: gemeente

  • Betere doorstroming Oosttangent: twee rotonden worden deels ‘turbo’

    Betere doorstroming Oosttangent: twee rotonden worden deels ‘turbo’

    Het wordt steeds drukker op de Oosttangent, nieuwbouw in De Draai en Huygenhoek is daar mede de oorzaak van. Om de doorstroming van het verkeer op de Oosttangent te verbeteren stelt het college van Heerhugowaard de raad voor om twee bestaande rotondes om te bouwen tot gedeeltelijke ‘turborotonden’. Het gaat om de rotonden Oosttangent – Dijk van Kyoto / Lotte Beesedijk en Oosttangent – Haringvliet / West-Frieslandsingel. Deze zijn volgens een onderzoek van het Bureau Goudappel Coffeng de voornaamste obstakels voor een goede verkeersstroom.

    De gedeeltelijke turborotondes krijgen twee rijstroken:  één voor het doorgaande en het rechts afslaand verkeer en één voor het links afslaand verkeer. Zo komen er op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voor. Hiermee zal de doorstroming van verkeer uit de richting Alkmaar in de avondspits verbeteren. Ook het openbaar vervoer profiteert en het huidige sluipverkeer door de aangrenzende wijken van de Oosttangent zal verminderen, zo is de verwachting.

    Streven is de werkzaamheden nog in 2020 te starten. Met deze maatregelen geeft het college invulling aan de Raadsagenda 2018-2022 waarin verbetering van de doorstroming op de Oosttangent prioriteit heeft. Tijdens de werkzaamheden kan het verkeer gebruik blijven maken van de Oosttangent.

  • RANI maakt op verzoek van Blase Koningsdag 2020-versie van ‘Post Malone’

    RANI maakt op verzoek van Blase Koningsdag 2020-versie van ‘Post Malone’

    Burgemeester Bert Blase spreekt Heerhugowaarders in een video kort toe over de ongewone Koningsdag van dit jaar. Terwijl het Wilhelmus op de achtergrond speelt, heeft hij het kort over de feestelijkheden die dit jaar niet doorgaan. De gemeente heeft iets bedacht om deze dag toch een feestelijk tintje te geven. Blase feliciteert iedereen met de verjaardag van Koning Willem-Alexander en met de democratie, en onthult wat er bedacht is.

    “Nu woont er een jonge vrouw in Heerhugowaard, die tegelijkertijd ook wereldster is. Ze heeft een hit gemaakt die maar liefst 260 miljoen keer beluisterd is op Spotify”, kondigt Blase in de video aan. “Wij hebben aan haar gevraagd om die hit nu ten gehore te brengen. Maar met een Nederlands, Koningsdag-achtig tintje”. De burgemeester heeft het over RANI, in het dagelijks leven Shannon Hilversum.

    Shannon hoopt dat iedereen gezond en veilig thuis zit in deze gekke periode. “En dan naar het leukere nieuws Ik kreeg het superleuke verzoek van de burgemeester om een video op te nemen van mijn nummer ‘Post Malone’. Dus bij deze vanuit mijn huis hier in het mooie Heerhugowaard. Cheers to working”. Daarna laat ze haar speciale, akoestische Koningsdag-versie van het nummer horen.

  • Loco-burgemeester Langedijk: “Samen maken we het beste van deze Koningsdag”

    Loco-burgemeester Langedijk: “Samen maken we het beste van deze Koningsdag”

    Loco-burgemeester Jasper Nieuwenhuizen en Erik Bak, voorzitter van de Langedijker Oranje Comités, spreken de inwoners van Langedijk in een video toe over Koningsdag. Ze roepen iedereen op om toch vooral niet op pad te gaan of elkaar op te zoeken. “De verjaardag van onze Koning is dit jaar anders dan anders. We blijven thuis en halen Koningsdag 2020 naar binnen”, aldus Nieuwenhuizen. Ter afsluiting roept hij iedereen op om mee te doen aan de nationale toost om 16:00 uur.

    Nieuwenhuizen heeft een aantal suggesties om er toch een mooie Koningsdag van te maken. “Er blijft veel dat we nog wel kunnen doen. Samen oranje tompoucen eten tijdens het videobellen met opa en oma of met een oude buurvrouw. Samen met vrienden online een pubquiz spelen.”

    De loco-burgemeester spreekt lof uit over hoe het Oranje Comité Langedijk snel schakelde van geplande activiteiten naar online alternatieven, en met name Erik Bak, voorzitter van de Broeker Koningsdag en van de Langedijker Oranje Comités.

    Ook Erik Bak wenst iedereen in Langedijk een mooie Koningsdag toe. “Dat u op deze dag, ondanks de zorgen die we misschien hebben, toch iets van een oranjegevoel kunnen beleven. Een gevoel van saamhorigheid. Misschien maakt u er wél een feestje van. In een thuiszetting, toch dat oranje gebakje, misschien een borrel”. Hij roept op om toch zeker de Nederlandse vlag uit te hangen. “Ter ere van de verjaardag van de koning, maar vooral ook voor elkaar.”

    Bak heeft het over de afgelastingen, maar zegt dat er toch wel wat kleine activiteiten zijn, met name gericht op ouderen en ook online. Hij raadt aan om te kijken op de sociale media van de comités waar hij voorzitter van is. Voor volgend jaar zegt hij alvast: “Wij gaan ons best doen om volgend jaar een knallende Koningsdag van te maken.

    Ter afsluiting feliciteert Nieuwenhuizen Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en wenst hem nog vele mooie jaren toe, in goede gezondheid met zijn gezin. Tot slot vraagt hij iedereen om mee te doen aan de nationale toost om 16:00 uur.

     

  • Locoburgemeester verrast vijf nieuwe Leden in de Orde van Oranje-Nassau

    Locoburgemeester verrast vijf nieuwe Leden in de Orde van Oranje-Nassau

    Vier inwoners van Langedijk en één Oudorper die veel vrijwilligerswerk doet in Sint Pancras zijn vrijdag verrast met een koninklijke onderscheiding voor hun bijzondere verdiensten voor de samenleving. Vanwege de corona-maatregelen heeft locoburgemeester Jasper Nieuwenhuizen de onderscheidingen niet in levenden lijve overhandigd, maar stelde de nieuwe Leden in de Orde van Oranje-Nassau via de telefoon op de hoogte. Later zal er landelijk nog een ceremonieel moment gehouden worden.

    Mevrouw Riet Haazelager-Brink uit Noord-Scharwoude vervult sinds 1979 diverse werkzaamheden bij de parochie van Sint Jan de Doper. Ze is actief bij het Ritmisch koor en het Avondwakekoor en jarenlang zong ze bij de huwelijksvieringen. Ook begeleidt ze oudere parochianen die slecht ter been zijn tijdens de viering ‘Hart van ouderen’ en coördineert zij de viering bij woonzorglocatie Buitenzorg. Sinds 1983 houdt zij zich bezig met het schoonhouden van het kerkgebouw. Ze helpt bovendien als mantelzorger sinds 2006 haar dochter met een spierziekte en haar kleindochter met een verstandelijke beperking. Als vrijwilliger bij  woonzorglocatie Zonoord in verzorgt ze sinds 2014 warme maaltijden en helpt ze bij activiteiten. Ook helpt zij bewoners in een rolstoel tijdens de avondvierdaagse.

    De heer Pieter Kok uit Zuid-Scharwoude werkte van 1964 tot 2004 voor De Geus Bouw, uiteindelijk als adjunct-directeur en als medeoprichter en bestuurslid van de personeelsvereniging. Sinds 1974 is Kok verbonden aan KADANS als vrijwilliger, muzikant, vicevoorzitter (1978-1988) en bestuurslid (tot 1999). Tot 2017 leverde hij een belangrijke bijdrage aan de oprichting van de muziekvereniging waarin KNA en Apollo zijn opgegaan. Hij draagt verder bij aan de organisatie van de concerten, het transport van de instrumenten en oud papieracties. De heer Kok was tussen 1971 en 1981 lid van het schoolbestuur van De Phoenix. Tussen 2007 en 2016 werkte hij als bouwkundig adviseur bij het Clusius College. Als bestuurslid van Restauratiefonds Pieterkerk zet hij zich sinds 2011 in voor de Kooger Kerk, in het bijzonder voor het orgel.

    De heer Guus Leegwater uit Broek op Langedijk werkte tot 2018 als manager van Bejo Zaden in Warmenhuizen en zet zich sinds 1970 in voor CSV BOL, onder andere als wedstrijdsecretaris en clubblad redacteur. Hij bij BOL erelid. Ook organiseerde hij mede de Langedijker Zuurkoolcub en is oprichter en coördinator van de onderhoudsploeg. Leegwater is sinds 1974 koster van de Doopsgezinde Kerk en werkte van 1981 tot 1988 als secretaris en voorzitter van Basisschool J.D. van Arkel. Tussen 1985 en 2016 vervulde hij diverse taken bij het Christelijk Mannenkoor De Lofstem. Leegwater is sinds 1998 diaken van de Christelijk Gereformeerde Kerk. Sinds 2008 helpt hij Langedijkers in financiële nood via het Interkerkelijk Steunfonds Langedijk (SISL).

    De heer Jan Steltenpool uit Sint Pancras werkte tot 2007 als onderwijzer bij de Paus Johannesschool en was van 1978 tot 1998 secretaris en archivaris van Wielerronde Comité Sint Pancras. Steltenpool bekleedde sinds 1985 diverse bestuursfuncties bij SV Vrone en was initiator en secretaris van de Stichting Vrienden van Vrone. Sinds 2013 maakt hij schoon en hij is nu bezig met het 100-jarig bestaan. Steltenpool is sinds 1995 actief bij TC Sint Pancras. Verder werkt hij sinds 2010 onder andere als secretaris van Historische Vereniging Sint Pancras en als gids.

    De heer Gerard Nieuwveen uit Oudorp werkte tot 2002 bij Deloitte & Touche en was van 1980 tot en met 2007 verbonden bij Tennisclub Sint Pancras, onder andere als bestuurslid. Hij kreeg in 2003 de ‘Gouden Bever’ als dank voor zijn langdurige inzet. Nieuwveen is sinds 1998 actief voor Stichting Tennisbanen Sint Pancras, onder meer als bestuurslid en accommodatiebeheerder / onderhoudsman bij de Tennisclub en De Oostwal. Sinds 2008 is hij penningmeester. (foto: Twitter @GemLdijk)

  • Tijdelijk ruimere laad- en lostijden in de Alkmaarse binnenstad

    Tijdelijk ruimere laad- en lostijden in de Alkmaarse binnenstad

    Gemeente Alkmaar komt in deze onzekere tijden ondernemers in de binnenstad tegemoet door tijdelijk ruimere laad- en lostijden aan te houden. Normaal zijn deze van maandag tot en met zaterdag tussen 07:00 en 11:00 uur en van 17:00 tot 19:30 uur, maar daar is nu ‘s ochtend een uurtje aan vast geplakt, en in de avond anderhalf uur.

    In de middag van 12.00 tot 17.00 uur blijft de binnenstad het domein van de voetganger en ‘s avonds vanaf 21:00 uur blijft de nachtrust gerespecteerd. Mocht er, in verband met een aangepaste dienstverlening, nog ruimere inrijtijden nodig zijn, dan is voor daarvoor een ontheffing tegen laag tarief mogelijk.

  • Burgemeester Bruinooge verrast Alkmaarders thuis met koninklijke onderscheidingen

    Burgemeester Bruinooge verrast Alkmaarders thuis met koninklijke onderscheidingen

    De jaarlijkse lintjesregen is dit jaar door de coronacrisis anders verlopen dan normaal. Tot vorig jaar werden mensen die een koninklijke onderscheiding kregen met een smoes naar het stadhuis van Alkmaar gelokt. Dit jaar ging burgemeester Bruinooge zelf op pad om drie inwoners te verrassen. Eén inwoner is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau en drie tot Leden. Omdat de heer Nieuwveen vooral veel voor Sint Pancras betekent, is hij echter door burgemeester Kompier verrast.

    De net geridderde Ton Könst zet zich al ruim 20 jaar in voor de Nederlandse Gemalen Stichting, Museum In ’t Houten Huis, Stichting Sportaccommodatie Graft-De Rijp en Stichting Carillon De Rijp. Hij herstelde de, in 1904 gebouwde, stoomketels van het historisch stoomgemaal De Purmer-Noord en het uit 1663 stammende slingeruurwerk van de Grote Kerk in De Rijp en het 17e-eeuwse torenuurwerk van de voormalige kerk aan de Oost-Graftdijk. Hij onderhield dit uurwerk ook nog na de verhuizing naar In ’t Houten Huis. Verder deed hij het onderhoud, kleine reparaties en vernieuwing in Sporthal De Oosterven.

    Mevrouw Martha Kruijer richtte in 1980 Stichting Zwerfdier op maar ving al thuis vanaf 1977 zwerfdieren op. Ze hielp de Amivedipost en organiseerde diverse vang- en steriliseeracties. Kruijer richtte een nieuw dierenasiel middels acties en het werven van erfenissen en donaties. Omdat het rustiger aan te doen droeg ze de leiding in februari, tegelijk met het 40-jarig jubileum van Stichting Zwerfdier, maar is nog wel adviseur en kattenknuffelaar.

    Ben Diependaal zet zich al sinds 1969 in voor diverse organisaties. Hij was onder meer betrokken bij de Stichting Velsen-Noord Activiteiten Kommissie (VAK), Buurthuis Velsen-Noord, Stichting Samenlevingsopbouw Velsen, Handbalvereniging Kick, de Sint Jozefparochie in Velsen-Noord, het aanloophuis voor daklozen en de Agathakerk in Beverwijk, het Rode Kruis Alkmaar en de Ouderenbond. Voor bijna alle genoemde organisaties was hij penningmeester. Bij het Rode Kruis Alkmaar was hij betrokken bij de fusie en als gebouwbeheerder. Bij de Ouderenbond helpt hij met belastingaangiftes.

    De heer Gerard Nieuwveen zet zich al 40 jaar vrijwillig in als penningmeester en bestuurslid voor Tennispark Sint Pancras en Tenniscentrum De Oostwal. Ook was hij contactpersoon voor aannemers en de tennisclub bij de bouw en onderhoud van de tennishal en het tennispark. (foto’s: JJFoto)

  • Digitale raadsvergadering Alkmaar ging goed, maar de volgende is toch in De Meent

    Digitale raadsvergadering Alkmaar ging goed, maar de volgende is toch in De Meent

    De digitale raadsvergaderingen onlangs in Heerhugowaard en Langedijk gingen gepaard met nogal wat technische problemen. De verschillende raadsleden waren afwisselend wel of niet te zien en wel of niet te horen, en soms voorzien van de foute naam. Het was donderdagavond dan ook een oplichting dat het de Alkmaarse gemeenteraad wel goed afging om op afstand te vergaderen.

    De fractievoorzitters van de partijen zijn het erover eens dat de digitale vergadering technisch een succes was, op wat kleine haperingen na. Zo had Maya Bolte van Leefbaar Alkmaar wat moeilijkheden met beeld en geluid, en moest voorzitter en burgemeester Piet Bruinooge even snel van computer wisselen. Technisch een succes dus, toch denken de partijen verschillend over een eventueel vervolg.

    Iris Zeijlemaker van het CDA meent dat een nieuwe digitale bijeenkomst wellicht vaker noodzakelijk zal zijn: “Zolang corona aanhoudt moeten we dit misschien nog vaker doen”. Haar collegegenoot Peter van Diepen van D66 is het daarmee eens: “Het landelijk advies is ‘Blijf thuis’. Moeten wij dan met 39 mensen ergens gaan zitten vergaderen? Zolang de maatregelen gelden vind ik het niet verantwoord om bij elkaar te komen”.

    Desalniettemin kondigde Bruinooge aan dat de volgende raadsvergadering plaats zal vinden in De Meent. Hij kan op veel steun rekenen. Willem Peters van BAS: “Een prima locatie, we kunnen makkelijk de anderhalve meter afstand aanhouden. Publiek kan er ook bij, wat mij betreft, je zet zo een tribune neer. Die digitale vergadering was echt eenmalig”.

    De VVD, bij monde van John van der Rhee, wil per se fysiek vergaderen, waar dan ook. “Wij hadden de vergadering van donderdag ook liever al fysiek gehad. Dan kun je debatteren, politiek bedrijven, en kunnen belanghebbenden beter inspreken. Ik ben ook voor publiek, mits de RIVM-normen kunnen worden nageleefd”.

    Ronald van Veen van de ChristenUnie wil ook graag in De Meent vergaderen. “Daar is de 1,5 meter mogelijk, ook voor het publiek. Dat er publiek aanwezig is is voor ons een voorwaarde”.

    “Digitaal vergaderen is helemaal niks voor de meekijkende burger”, zegt Arie Epskamp, SPA-fractievoorzitter. “Het is niet spannend, er is geen actie, geen debat, het is een slome beweging. Dit was echt eens maar nooit weer”.

  • Raad Alkmaar stemt in met miljoenen-injectie voor coronamaatregelen

    Raad Alkmaar stemt in met miljoenen-injectie voor coronamaatregelen

    Op 15 april kondigde het college van Alkmaar bij monde van wethouder van financiën Pieter Dijkman aan een bedrag van 10 miljoen euro vrij te willen maken om de meest dringende problemen, voortvloeiend uit de coronacrisis, aan te pakken. Na een concessie over invloed van de gemeenteraad op de besteding, stemden de raadsleden unaniem in met het noodfonds. Ook het fonds van 1,5 miljoen voor ná de crisis werd unaniem omarmd.

    De 10 miljoen komt bovenop de 1,5 miljoen van het stimuleringsfonds dat al was aangekondigd, waarmee na afloop van de coronacrisis weer toeristen en dagjesmensen naar Alkmaar gelokt moeten gaan worden. Het bedrag is bedoeld voor inwoners en ondernemers, en financiert zeer uiteenlopende maatregelen. Van de bedrijvigheid op gang houden, tot maatregelen rondom het ziekenhuis. Van acties om eenzaamheid te bestrijden, tot uitstel van betalingen voor gemeentelijke belastingen.

    Tijdens de digitale raadsvergadering van donderdagavond werden beide fondsen voorgelegd aan de raad. Veel fracties liepen op tegen de wens van de wethouder om wekelijks pas achteraf verantwoording af te leggen over de uitgaven, zodat er snel gehandeld kon worden. Normaal gaat de raad over toewijzing van gelden.

    OPA-raadslid Anjo van de Ven kreeg de digitaal bijeengekomen gemeenteraad unaniem achter een tekst die het plan van 10 miljoen redde en de raad toch ook invloed biedt op waar het geld aan wordt uitgegeven. Zo moeten B&W vooraf een globaal inzicht geven in de beoogde bestedingen, zodat achteraf wat te bespreken valt over de daadwerkelijk gemaakte keuzes.

  • Geen gratis parkeren in Waardse stadshart: “Schoonmaak ieder uur volstaat”

    Geen gratis parkeren in Waardse stadshart: “Schoonmaak ieder uur volstaat”

    Tijdens een videogesprek van burgemeester Bert Blase met basisschoolleerlingen had een leerling gevraagd of het, in verband met mogelijke besmetting, niet verstandiger was om vrij toegang te geven tot parkeergarages in het centrum van Heerhugowaard. Blase beloofde navraag te doen. Interparking laat het college van B&W weten de maatregel niet nodig te vinden.

    De beheerder draagt aan dat betaalde parkeergarages en parkeerplekken in het stadshart tussen 7:00 en 20:00 uur ieder uur schoongemaakt worden, met name contactoppervlakten zoals handgrepen, betaalautomaten, kaartuitgifteknop en liftknoppen. Verder gaan veel deuren automatisch open en kan contactloos betaald worden.

  • Waardse textielcontainers dicht: “Vervuiling nu zo groot dat kleding onbruikbaar is”

    Waardse textielcontainers dicht: “Vervuiling nu zo groot dat kleding onbruikbaar is”

    Gemeente Heerhugowaard heeft de textielcontainers tot nader order gesloten. De containers worden veelvuldig gebruikt om restafval in te gooien. De sorteerder heeft aangegeven dat de vervuiling nu zo groot is dat kleding onbruikbaar is geworden en niet meer verwerkt kan worden.

    Op de gemeentewerf wordt ook geen textiel meer geaccepteerd. Textiel dat nog hergebruikt kan worden kan afgeleverd worden bij kringloopwonkels zoals Rataplan aan de Marconistraat 16.