Waar ooit rijen mensen stonden voor optredens van De Dijk, Golden Earring en Kane, is het tegenwoordig een stuk rustiger bij de grote evenementenhal aan het Strand van Luna in Heerhugowaard. De voormalige Waerdse Tempel – nu FG Live – heeft moeite om de glorie van vroeger te evenaren. Toch ziet algemeen manager Dennis Luken toekomst in de locatie. “Ik denk dat het weer net zo bruisend kan worden als vroeger. Alleen dan niet met drie shows per weekend.”
De programmering van FG Live is veranderd. Van grote concerten met internationale acts is weinig sprake meer. In plaats daarvan staan er nu evenementen als de Heerhugowaard City Run, een kickboksgala en een 80’s & 90’s feest op de agenda. De enorme zaal, met plek voor 1.600 bezoekers, wordt nog wel gebruikt, maar lang niet zo vaak als voorheen.
Dat is geen toeval. Het gebouw is inmiddels ook de thuisbasis van de FG Groep, een bedrijf dat handelt in sanitair, keukens en meubels. Die zakelijke invulling is terug te zien in het interieur, dat meer doet denken aan een showroom dan aan een poppodium. “Daarom hoeven we hier niet honderd shows per jaar te hebben,” zegt Luken tegen NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. “We zijn nu bezig met het vinden van de juiste balans tussen muziek, sport en zakelijke evenementen.” (tekst gaat door onder de foto)

Toch gaat dat niet vanzelf. Volgens Luken is het in Noord-Holland Noord lastig om een grote zaal vol te krijgen. “Een boeker zei eens tegen me: ‘Als deze zaal in Utrecht stond, zat je elk weekend vol’. Maar hier gaan mensen eerder naar Alkmaar, Haarlem of Amsterdam als ze uit willen.”
Dat terwijl het publiek wél aangeeft meer aanbod in eigen omgeving te willen. “Ik hoor vaak dat mensen het jammer vinden dat er weinig te doen is. Maar als je dan iets organiseert, blijven ze alsnog thuis.”
Om weer op de kaart te komen, moet FG Live volgens Luken vooral zichtbaarder en relevanter worden. “Tijdens een festival kwam er een jonge bezorger een pizza afleveren. Hij wist niet eens dat hier iets aan de gang was, terwijl hij precies de doelgroep is. Dat zegt wel iets.” (tekst gaat door onder de foto)

Een mogelijke samenwerking met poppodium Victorie uit Alkmaar zou volgens Luken kunnen helpen. Victorie groeit uit zijn voegen en onderzoekt of uitbreiding mogelijk is. Luken vraagt zich af of dat nodig is, nu er op een kwartiertje afstand een grotere zaal beschikbaar is. “Waarom miljoenen uitgeven aan een nieuwe locatie als er hier eentje staat die het aankan?”
De eerste verkenningen zijn al gestart. Daniële Streep, directeur van Victorie, bezocht recent FG Live. “We hebben een leuk gesprek gehad. Ze staan ervoor open om te kijken of we een paar keer per jaar iets samen kunnen doen,” aldus Luken. Streep bevestigt dat het gesprek heeft plaatsgevonden, maar benadrukt dat er nog geen concrete plannen zijn en ze eerst het onderzoek van de uitbreiding afwachten.
Voor nu richt FG Live zich op bedrijfsfeesten. “Zodra we daar voet aan de grond hebben, kunnen we meer risico nemen met het boeken van artiesten. Ik geloof echt dat het weer levendig kan worden. Niet met meerdere shows per weekend, maar als we dertig tot vijftig evenementen per jaar kunnen draaien, dan zijn we goed bezig. Al zijn we daar nog lang niet.” Met de juiste samenwerkingen en een nieuwe koers hoopt FG Live weer hét podium van de regio te worden.