Als het aan het college van Dijk en Waard ligt, dan is het binnenkort gedaan met rotondereclame. De gemeente wil de reclamebordjes in de ban doen, maar dat is tegen het zere been van verschillende bedrijven. Inmiddels hebben tien ondernemers een brief gestuurd naar het college.
Een daarvan is Jos Koelemeijer. Hij heeft een eigen zwemschool. “Het is allemaal voor de naamsbekendheid”, vertelt Koelemeijer in gesprek met Streekstad Centraal. “Je hebt als ondernemer twee keuzes. Je kan kiezen voor een advertentie in de media of reclame in de openbare ruimte. En mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de rotondereclame. Het is milieuvriendelijk, er zijn geen drukkosten en heeft toegevoegde waarde voor de omgeving.” Want ja, mede dankzij de reclamebordjes worden de rotondes onderhouden, benadrukte fractievoorzitter Jan van der Starre van 50PLUS.
De lokale politici kregen afgelopen week een uitgebreide presentatie over de plannen. Van der Starre verwees naar een eerdere motie van de ChristenUnie. “Toentertijd werd opgeroepen om juist de rotondes op te laten knappen. Dat konden we financieren door reclame erop te maken.” Het voorgestelde plan voor de openbare ruimte is duidelijk. Wel reclames bij een bushalte of op een lichtmast, maar niet op een rotonde. De Heerhugowaardse politicus noemt het jammer wanneer de inkomsten van de reclamebordjes wegvallen. “Zeker omdat ondernemers zeggen dat ze iets extra’s willen betalen. Dat lijkt mij juist een mooie opstap om deze rotondes op een hoger niveau te tillen. Dus vandaar gaan we wellicht een motie willen indienen.”
En die motie kwam er. “We houden daarmee geld over om de rotondes naar een hoger niveau te krijgen. Ook doen we een handreiking naar de ondernemers die het belangrijk vinden om hun bedrijf te promoten in Dijk en Waard.” De motie van 50PLUS kan ook rekenen op de steun van een aantal andere partijen. BVNL, Forum voor Democratie en D66 schaarden zich achter de oproep. Volgens fractievoorzitter Anja Grim van D66 is het een logische stap. “Ik snap dat je zo min mogelijk uitingen in de openbare ruimte wil, maar de rotondes moeten ook onderhouden worden. Tien jaar of zelfs langer ging dat goed op deze manier. Bovendien zijn er niet heel veel andere borden bij rotondes.”
De motie van 50Plus wordt dinsdag tijdens de politieke avond in stemming gebracht. Het is dan het moment voor de politici om zich uit te spreken over de rotondekwestie. Toni Kendlbacher van Edwin Groen Tweewielers heeft er in ieder geval vertrouwen in. “We hebben een gesprek gehad met de wethouder en daaruit bleek dat eraan gewerkt wordt.” Volgens Kendlbacher wil Dijk en Waard vooral het aanzicht van de rotondes veranderen. “Als je praat over het straatbeeld, dan is dat vaak een kwestie van smaak. Wij halen veel klanten uit de rotondereclame. We doen weleens een steekproef bij de klanten. Met enige regelmaat vertellen mensen dat ze de reclamebordjes zagen en daardoor bij ons een fiets kopen.” Ondernemer Jos Koelemeijer besluit: “Ik denk ook wel dat alle betrokken partijen een belang hebben bij de reclames.De rotondes zien er netjes uit.” (Beeld: Google Street View)