Laat het herfstweer maar komen: fietspad naar Schoorl aan Zee vernieuwd en verhoogd

Mensen staan in een halve cirkel in een natuurlijke omgeving langs een geasfalteerd pad, terwijl een persoon in het midden spreekt.

Het fietspad tussen Schoorl en het strand bij Paal 29 is weer open. Maandenlang stond op de Schoorlse Zeeweg een vijftig meter lange plas water, waardoor de enige toegang tot Schoorl aan Zee onbegaanbaar was. Dankzij een permanente oplossing kunnen bezoekers sinds deze week weer met droge voeten naar het strand.

Het probleem ontstond door de vele regen in het najaar van 2023 en voorjaar van 2024. “Nooit eerder stond het grondwaterpeil zo hoog als toen,” zegt boswachter Samuelle van Deutekom van Staatsbosbeheer. Aanvankelijk hoopte men dat het water vanzelf zou zakken, maar in mei 2024 bleek dat geen optie meer en moest er een oplossing komen. (tekst gaat verder onder de foto)

Lange tijd lag een laagliggend stuk van de Schoorlse Zeeweg onder water. (foto: habrofotografie)

Niet alleen fietsers, maar ook ondernemer Tiana Bijl van strandpaviljoen Paal 29 ondervond de gevolgen. Haar strandtent was alleen nog lopend, vanuit Hargen of via de Blijdensteinsweg bereikbaar. Staatsbosbeheer had op dat moment geen geld om het pad te herstellen, daarom nam Tiana zelf het initiatief.

De familie Bijl regelde samen met collega-ondernemers de machines en mankracht, terwijl Staatsbosbeheer het zand leverde. Daarna werden rijplaten neergelegd zodat bezoekers het strand weer konden bereiken. (tekst gaat verder onder de foto)

Mensen fietsen op een zonnige dag over een geasfalteerd pad in een natuurlijke omgeving met gras en zandduinen.
Natuurlijk moest het verhoogde fietspad meteen even bestuurlijk getest worden. (foto: gemeente Bergen / habrofotografie)

Door het lange onder water staan, zijn op verschillende plekken zogenoemde olifantenpaadjes ontstaan. “Deze sluiproutes zijn zeker niet wenselijk,” legt boswachter Samuelle uit. “Mensen zoeken een droge doorgang, maar vertrappen daarbij planten en verstoren dieren.”

Vorige week is het fietspad verhoogd en onder het zand zijn buizen geplaatst. “Door de buizen kan het grondwater weglopen en zo is het pad klaar voor de toekomst,” vertelt Samuelle. Volgens haar spelen ook het weer en de klimaatverandering een rol. “De verwachting is dat het de komende jaren alleen maar extremer wordt. Wanneer het regent, regent het harder. Daarom was een permanente oplossing nodig.” (tekst gaat verder onder de foto)

Werkers in oranje kleding leggen een nieuwe asfaltweg aan met een walswagen en een asfalteermachine, omringd door een natuurlijke omgeving met bomen en struiken.
Zwaar materieel kwam eraan te pas om de Schoorlse Zeeweg beter bestendig te maken tegen nieuwe regenbuien. (foto: habrofotografie)

In mei 2024 had Staatsbosbeheer nog geen middelen om het pad structureel te verhogen. Dat is nu opgelost door samenwerking met de gemeente Bergen, de provincie Noord-Holland en netbeheerder Liander. Liander betaalt mee omdat een nieuwe middenspanningskabel door de Schoorlse Duinen moet worden gelegd.

Daarvoor moet zwaar materieel over de Schoorlse Zeeweg rijden, wat onmogelijk is als het pad drassig is. “Het ophogen van een fietspad is dus een win-winsituatie voor het werk van Liander, alle fietsers en de natuur omdat mensen op het pad kunnen blijven,” aldus Samuelle.

Ook Tiana van Paal 29 was aanwezig bij de officiële opening. “We zijn erg blij dat dit nu eindelijk geregeld is,” zegt ze. “Het fietspad ligt nu zo hoog dat dit veel vertrouwen geeft richting de toekomst.” (hoofdfoto: gemeente Bergen / habrofotografie)