Hordes, hobbels en een beetje hoop voor afslag A9 en woonwijk Zandzoom in Heiloo

Vergaderzaal met een groep mensen zittend aan een tafel; op de voorgrond is een laptop te zien met een presentatie van het Bestemmingsplan Zandzoom 2023 en een koffiemok met het logo van gemeente Heiloo.

“Als we denken dat de laatste horde is genomen, duikt er telkens weer een nieuwe op.” Met die verzuchting trapte de Heilooër wethouder Ronald Vennik de raadsinformatiebijeenkomst af over de vorderingen rond de nieuwe woonwijk Zandzoom en de nieuwe afslag van de A9 bij Heiloo-Zuid. “We hebben een ingewikkelder puzzeltje te leggen”, lichtte de wethouder toe. 

De belangrijkste boodschap van de avond: de planning die in februari aan de raad werd gepresenteerd, is alweer aangepast. En niet in het voordeel van een snelle bouw van de nieuwe woonwijk Zandzoom. Maar dat komt door factoren waar de gemeente heel weinig invloed op heeft, zo werd de raadsleden dinsdagavond uitgelegd.

Na nieuwe rechterlijke uitspraken is het volgens de gemeente nodig om de twee bestemmingsplannen voor de Zandzoom en de afslag A9 nog steviger aan elkaar te koppelen. Eerst leek het voldoende om het bestemmingsplan voor de A9 op papier rond te krijgen. Dan zouden ook de woningen in de nieuwe woonwijk in Heiloo gebouwd mogen worden. Nieuwe inzichten van advocaten leren Heiloo nu dat de afslag écht in gebruik moet zijn genomen, en dat dan pas de vergunningen voor de woningen kunnen worden verleend. (tekst gaat verder onder de foto)

Vijf mensen zitten aan een ovale vergadertafel met laptops en notitieblokken, terwijl ze naar een scherm aan de muur kijken tijdens een vergadering.
Wethouder Ronald Vennik (links), raadslid en voorzitter Linda Veerbeek en projectleider Zandzoom Hans Haenen naast wethouder Rob Opdam. (foto: Streekstad Centraal)

Dat betekent dat niet alleen de ingewikkelde stikstofhobbels moeten zijn genomen die het bestemmingsplan voor de afslag A9 al jaren in de weg zitten, ook moet dan het geld zijn gevonden om de sterk gestegen rekening voor de aanleg te betalen. Het gaat dan om een verdeling van de kosten tussen provincie en de gemeenten Alkmaar, Castricum en Heiloo. De kosten van de aanleg gaan de financiële mogelijkheden van Heiloo ver te boven. Maar er is perspectief dat de financiering tóch goed komt, zo schetste wethouder Rob Opdam de tussenstand.

Het staat nu in ieder geval vast wat de afslag zou kosten als die nu zou worden aangelegd. De bestuurders wilden eerst niet geloven dat de kosten inmiddels waren opgelopen naar 75 miljoen euro. Maar een second opinion van andere deskundigen  op de nieuwste kostenraming leverde op dat de gestegen prijzen kloppen. Sterker nog: er moet zelfs nog met een miljoen extra worden gerekend. De afslag kost volgens de allerlaatste ramingen 76 miljoen euro. Exclusief BTW.

De afslag komt er daarom niet zonder flinke subsidies van het Rijk. Om te beginnen is er 19 miljoen euro aangevraagd in Den Haag bij een regeling van het Rijk die is bedoeld om obstakels bij woningbouw weg te nemen. Over enkele weken hoort Heiloo of ze hierop mogen rekenen. (tekst gaat verder onder de foto)

Wethouder Rob Opdam ziet weer wat lichtpuntjes in de verte, maar wie een woning hoopt te betrekken in het de nieuwe woonwijk Zandzoom. (foto: NH Nieuws)

Zelfs als dat wordt toegewezen, zijn er nog grote tekorten. De meeste hoop komt uit de aansluiting bij een veel groter project, dat is bedoeld om de doorstroming op de ringweg van Alkmaar te verbeteren, zeker nu er veel meer woningbouw is gepland in Noord-Holland Noord.

De verbetering van de ringweg rond Alkmaar staat in de top-3 van projecten die door de regio Noord-Holland Noord is ingediend als noodzakelijke investering om op grote schaal woningbouw in de regio mogelijk te maken. Het Rijk wil de portemonnee trekken voor projecten die volgens de regio de hoogste prioriteit hebben.

Daarmee groeit het optimisme bij wethouder Opdam dat er een oplossing wordt gevonden voor de financiering. Het stikstofprobleem rond de afslag blijft echter levensgroot. Het is na enkele rechterlijke uitspraken zelfs groter geworden.

Het bestemmingsplan voor de afslag A9 is eigenlijk niet vast te stellen tenzij de provincie met een uitgebreid actieplan komt waaruit blijkt dat het genoeg doet om Natura2000-gebieden, zoals het Noordhollands Duinreservaat, in stand te houden. Die actieplannen zijn wel klaar, maar die hebben de meeste provincies weer terug in een la gestopt, nadat het vorige kabinet de toezegging introk om daar miljarden euro’s voor beschikbaar te stellen. (tekst gaat verder onder de foto)

De ringweg van Alkmaar kan volgens de gemeenten alleen worden ontlast als er voor het autoverkeer een directe aansluiting komt tussen de A9 en Heiloo. (foto: Streekstad Centraal)

En als al die problemen zijn opgelost, ontstaan er in Heiloo na de openstelling van de afslag nieuwe verkeersproblemen op allerlei wegen. Die moeten in beeld zijn en deels ook opgelost, als de gemeente Heiloo niet het risico wil lopen dat de Raad van State opnieuw de kant kiest van de bezwaarmakers, zoals Stichting Heilloze Weg.

Wie er ook risico lopen, zijn de tientallen eigenaren van de percelen die via een aparte procedure zelf hun woning willen bouwen in de nieuwe woonwijk, zoals Alrik Gaasterland en Keet Magrijn. Zij komen daarvoor in aanmerking omdat hun perceel aansluit op een bestaande weg.

Alrik is blij dat er na jaren stilstand weer enig schot zit in hun bouwplan. Hij beseft dat er bezwaren kunnen worden ingediend als hij straks een speciale omgevingsvergunning krijgt waarmee Meete en hij hun droomhuis kunnen bouwen. Dat zou veel tijdwinst weer ongedaan kunnen maken, maar het alternatief is nog langer passief afwachten: “Dat vond ik veel frustrerender.”

De laatste dia die de raadsleden werd getoond, liet een aangepaste planning zien die ervan uitgaat dat er in 2030 druk wordt gebouwd in Heiloo-Zuid. Maar weinig raadsleden verlieten de zaal met de verwachting dat deze planning enige houvast biedt voor de inwoners van Heiloo.