Categorie: gemeente

  • Tweede Kamerverkiezingen in Alkmaar: 3 dagen, 52 stemlocaties, 86.000 stemgerechtigden

    Tweede Kamerverkiezingen in Alkmaar: 3 dagen, 52 stemlocaties, 86.000 stemgerechtigden

    Op 15, 16 en 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Dan mogen zo’n 86.000 inwoners van gemeente Alkmaar stemmen. Om dat op corona-veilige wijze voor elkaar te krijgen zijn er straks 52 stemlocaties waar alle voorzorgsmaatregelen getroffen zullen worden. Bovendien mogen alle 16.000 70-plussers per brief stemmen.

    Iedereen van 18 jaar en ouder, die op 1 februari 2021 stond ingeschreven en de Nederlandse nationaliteit heeft, is stemgerechtigd. Zo’n 2.100 inwoners van Alkmaar mogen voor het eerst gaan stemmen. Op 15 en 16 maart mogen kwetsbare mensen en mensen met een beperking alvast stemmen. Op 16 maart zijn er ook nog twee mobiele stembureaus voor mensen in verzorgingshuizen. Op 17 maart zijn in Alkmaar totaal 68 stembureaus op 50 locaties. Verder mag een kiezer drie volmachtstemmen uitbrengen. Vervoer is mogelijk via de Wmo.

    Een klein legertje medewerkers staat paraat om de verkiezingen goed te laten verlopen. Op 15 en 16 maart zijn er 60 stembureauleden en 15 reserves. Op 17 maart staan 414 stembureauleden paraat, met 100 man back-up.

    De stempassen worden op 26 en 27 februari verstuurd, de kandidatenlijsten vallen op 3 en 4 maart in de brievenbus en op 5 en 6 maart krijgen de 70-plussers hun briefstembiljet,

    Op 27 locaties in de gemeente staan aanplakborden, waar politieke partijen hun verkiezingsposters kunnen opplakken.

    Op alkmaar.nl/verkiezingen staat alle actuele informatie.

  • SV Vrone in Sint Pancras krijgt vernieuwd sportcomplex in ruil voor woningbouw

    SV Vrone in Sint Pancras krijgt vernieuwd sportcomplex in ruil voor woningbouw

    SV Vrone in Sint Pancras levert een deel van het sportpark in het hart van het dorp in voor woningbouw. Met de opbrengst wordt het verouderde sportcomplex vernieuwd en kan een nieuw kantine-kleedkamergebouw worden gebouwd. Na jarenlang overleg zijn er nu afspraken tussen de voetbalvereniging en de gemeente en kan een voorstel naar de gemeenteraad.

    Er komen op een deel van het sportpark 9 vrije kavels voor woonhuizen beschikbaar. Daarnaast komt er een complex met 42 appartementen. Bij de appartementen is 30 procent in het segment sociale woningbouw. Langedijk noemt renovatie van de velden en de bouw van een nieuw kantine-kleedkamergebouw een revitalisering. Om dat te bekostigen is woningbouw een vereiste.

    De voorstellen staan op de agenda van de raadsvergadering van 23 maart. Daarin vraagt het college van B&W om een krediet van 2,8 miljoen euro om de kosten van de renovatie en woningbouw te dekken. Bij de verkoop van de woningbouw wordt dat weer terugverdiend, en de winst vloeit naar de vernieuwing van het sportpark.

    Om parkeeroverlast bij wedstrijden in de toekomst te voorkomen, komt er een parkeerterrein voor circa 50 auto’s. Om om de woningen te kunnen bouwen, komen de velden anders te liggen op het terrein. Er gaat op twee delen van het Vrone-terrein gebouwd worden. Daarvoor moet het bestemmingsplan gewijzigd worden.

    SV Vrone zal zelf een deel van de kosten van de nieuwe kantine en kleedkamers dragen. Het college denkt dat de financiële risico’s van de plannen beperkt zijn: dat er behoudend is geraamd, moet voldoende zijn om tegenvallers te voorkomen.

  • Gemeente en Timpaan tekenen voor woningbouw aan Spoorstraat in Oudkarspel

    Gemeente en Timpaan tekenen voor woningbouw aan Spoorstraat in Oudkarspel

    Wethouder Ad Jongenelen en Timpaan-directrice Ingeborg de Jong hebben vrijdag getekend voor woningbouw aan de Spoorstraat in Oudkarspel. Er zullen zo’n 25 huizen verrijzen, waaronder robuuste twee-onder-één-kapwoningen en verschillende typen rijenwoningen. 30 procent is bestemd voor sociale verkoop. In de tussentijd krijgt het naastgelegen dorpsbosje een recreatieve invulling. Omwonenden worden betrokken bij de uitwerking van de plannen.

    Aangezien het perceel nu dient als opslagplaats voor grond, is de procedure voor een bestemmingswijziging gestart. Dinsdag stemde het college van B&W in met de eerste plankaart. Deze wordt verder uitgewerkt tot een stedenbouwkundig plan met daarin de ruimtelijke en functionele uitgangspunten, en de zienswijzen van omwonenden. Daarmee kan een bestemmingsplanwijziging worden aangevraagd, waarmee dan weer een aanvraag voor een omgevingsvergunning kan worden ingediend. Bij goedkeuring starten de verkoop en de uitvoering.

    In maart worden twee (online) bijeenkomsten gehouden voor omwonenden, eentje voor de woningbouw en eentje voor het kleine bos. Volgens de planning ligt het bestemmingsplan ter inzage in juni en wordt een derde bijeenkomst georganiseerd. Er wordt in het eerste kwartaal van 2022 gestart met grondsanering, de bouw en de verkoop. Medio 2023 is de oplevering.

    Meer info op nieuwbouwinlangedijk.nl.

  • Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk trainen medewerkers in omgang met dementerenden

    Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk trainen medewerkers in omgang met dementerenden

    Met het oog op het toenemende aantal dementerende mensen, zetten gemeenten Heerhugowaard en Langedijk zich samen met maatschappelijke partners in om dementievriendelijke gemeenten te worden. De bedoeling is dat mensen met dementie zich zo lang mogelijk thuis voelen en door anderen begrepen en geholpen worden.

    Onlangs is in samenwerking met Geriant begonnen met workshops en trainingen voor ambtenaren die het meest contact hebben met inwoners, zoals boa’s, burgerzaken en Wmo-consulenten. Ook worden vrijwilligers van MET Welzijn getraind. De trainingen en workshops zijn echter ook voor inwoners en ondernemers, zodat zo veel mogelijk mensen dementie herkennen en weten hoe ze ermee om moeten gaan.

    Meer informatie op heerhugowaard.nl/dementie en op gemeentelangedijk.nl/dementie

  • Nieuwe oost-west waterverbinding met gemaal in stationsgebied Heerhugowaard

    Nieuwe oost-west waterverbinding met gemaal in stationsgebied Heerhugowaard

    De grootschalige herinrichting van het Heerhugowaardse stationsgebied en het veranderende klimaat zorgen voor uitdagingen bij het op peil houden van de waterhuishouding in de omgeving. De gemeente en het waterschap hebben een intentieverklaring getekend om deze te waarborgen.

    In de huidige situatie spelen de Westertocht, Oostertocht en gemaal Huygendijk Heerhugowaard een belangrijke rol in de waterhuishouding van de polder. De Westertocht ligt direct aan spoor en zal door de geplande tunnel in de Zuidtangent worden doorbroken. De gemeente en het waterschap willen een goed alternatief realiseren, met daarbij een nieuw gemaal op bedrijventerrein De Zandhorst.

    Met een upgrade van het watersysteem ontstaat er ruimte voor de hoofdwegenstructuur en mogelijk toekomstige ontwikkelingen in het stationsgebied.

  • Alkmaarse afvalinzameling van Stadswerk072 naar HVC nog lang niet zeker

    Alkmaarse afvalinzameling van Stadswerk072 naar HVC nog lang niet zeker

    De verkoop van de afvaltak van Stadswerk aan de Huisvuilcentrale (HVC) is voorlopig uitgesteld. De gemeenteraad wil dat eerst beter wordt onderzocht wat dat oplevert. Eerder stelde wethouder Dijkman voor de afvalinzameling onder te brengen bij de HVC. Maar hij verzuimde te onderzoeken wat de voordelen zijn van het intact houden van de Alkmaarse buitendienst. Dat moet nu alsnog. OPA kreeg voor dat tegenvoorstel donderdagavond brede steun in de gemeenteraad.

    De splitsing van Stadswerk072 is daarmee nog niet definitief van de baan. De verkoop zou onder andere innovatiemogelijkheden van HVC als voordeel hebben. Steven Smit (D66) en Anjo van de Ven (OPA) zagen donderdagavond de voordelen niet in. Zo stelt Smit dat de integratie binnen Stadswerk072 verloren zal gaan. Van de Ven ziet geen financiële noodzaak om het goedlopende bedrijf Stadswerk072 te verkopen.

    De raad wil nu dat wethouder Dijkman de voor- en nadelen nog eens goed naast elkaar zet, om een duidelijk besluit te kunnen nemen. Desalniettemin zijn de voorbereidingen voor de splitsing al wel gestart.

    Niemand in de raad had moeite met de verhuizing van Stadswerk072, gesplitst of niet. Een voorstel van de PvdA om tenminste veertig procent sociale woningen te bouwen op de vrijkomende plek werd door een meerderheid van de fracties gesteund. De woningen komen tussen de Herculesstraat en het Noordhollandsch Kanaal.

  • Plannen voor herinrichting Laat-West in Alkmaar gaan participatiefase in

    Plannen voor herinrichting Laat-West in Alkmaar gaan participatiefase in

    Gemeente Alkmaar en ondernemersvereniging Alkmaars Bolwerk hebben twee concepten laten ontwerpen voor de herinrichting van de westzijde van de Laat. In het ene ontwerp staat tussen de Schoutenstraat en de Hofstraat een soort gracht getekend, en doet dus denken aan vroeger. Het andere ontwerp bestaat uit een groene strook met hier en daar terrasjes. Een combinatie is ook mogelijk. Zaterdag start het participatietraject voor de nieuwe inrichting.

    Vorig jaar stelde de gemeenteraad de ‘Detailhandelsstructuur Binnenstad en Overstad’. Belangrijke speerpunten zijn het groener en compacter maken van het winkelgebied en verbetering van de mix aan winkels. Op dit moment wordt al een aantal projecten aangepakt, zoals het vergroenen van de Prachtstraatjes.

    Voor de Laat-West zijn uitgangspunten geformuleerd, onder meer wat betreft bevoorrading, ruimtegebruik, groen en duurzaamheid. Landschapsarchitectenbureau B+B verzon een voetgangerszone met een soort gracht zoals die vroeger bestond en een zone met groene stroken, waar de fietser ‘te gast’ is. Laden en lossen gaat gebeuren op punten om de de voetgangerszone heen, die niet verder dan 100 meter van ieder winkel liggen. Voor het project staat 800.000 euro gereserveerd.

    “De uitstraling van een topwinkelstraat, dat is wat we voor ogen hebben voor de Laat-West”, wijdt wethouder Pieter Dijkman uit. “Een winkelstraat waar bezoekers, ondernemers en bewoners graag verblijven. Ik ben heel benieuwd welk model het meest aanspreekt. Misschien wordt het wel een combinatie, dat kan ook. Hoe dan ook gaan we er voor zorgen dat Laat-West de uitstraling krijgt die het verdient!”

    Bewoners, ondernemers en shoppers zijn nu uitgenodigd om voor 8 maart hun inzichten te geven en om suggesties te doen. De gemeente zoekt ook mensen die  willen deelnemen aan één van de themasessies die zullen volgen. Meer informatie is te vinden op alkmaar.nl/nieuwelaatwest.

  • Alkmaarse Vredesboom krijgt mooie plek in het Ringerskwartier (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Alkmaarse Vredesboom krijgt mooie plek in het Ringerskwartier (VIDEO)

    Hortus Alkmaar heeft woensdag een van haar twee Vredesbomen aan gemeente Alkmaar geschonken. De Vredesbomen zijn nazaten van een boom die de atoomaanval op Hiroshima in Japan overleefde. Wethouder Paul Verbruggen ontving de ‘Celtis sinensis’ uit handen van voorzitter Hans Cornelissen. De boom krijgt een mooie plek in het Ringerskwartier, wanneer dit project klaar is. Tot die tijd ontfermen hortus-medewerkers zich er nog even over.

    “Het project van de Vredesboom is een project dat wereldwijd bekend is”, legt Hortus-voorzitter Cornelissen uit. “De boom komt uit Hiroshima, Japan, waar op 8 augustus 1945 de atoombom viel. En heel bijzonder, een aantal bomen heeft dat overleefd. Eén van die bomen een Celtis sinensis, daar zijn zaadjes van opgekweekt en over de hele wereld symboliseren deze bomen nu nog de veerkracht en leefkracht van bomen, en hoe we oorlog en het kwade kunnen overleven”. In totaal overleefden vijf bomen de explosie en de straling, allen van een andere soort, en de zaden gaan heel de wereld over.

    “De gemeente Alkmaar is erg blij”, reageert wethouder Verbruggen, die zelf ooit Nagasaki en Hiroshima bezocht. “We zijn sinds 2018 Vredesgemeente, de burgemeester is lid van de organisatie Mayors for Peace en deze boom wordt echt een symbool in de openbare ruimte voor die vrede waar wij nadrukkelijk voor staan. En een boom uit Hiroshima, ja, een beter symbool kun je eigenlijk in je gemeente niet hebben om vrede te symboliseren.”

    De Celtis sinensis is niet veeleisend en zal zonder problemen kunnen gedijen in het Ringerskwartier.

  • Gemeente Alkmaar start eind februari jaarlijkse veiligheidsmonitor

    Gemeente Alkmaar start eind februari jaarlijkse veiligheidsmonitor

    Gemeente Alkmaar zet hoog in op veiligheid en leefbaarheid. Omdat politiecijfers maar beperkt inzicht geven in de beleving van inwoners, laat de gemeente jaarlijks een veiligheidsmonitor uitvoeren door I&O Research. Aan de hand van de uitkomsten worden per wijk of dorp speerpunten en acties vastgesteld om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren.

    Voor een zo breed mogelijk inzicht wordt vooraf een selectie op woonlocatie gemaakt van mensen die een uitnodiging krijgen om de veiligheidsmonitor in te vullen. Gemeente Alkmaar benadrukt dat het belangrijk is dat iedereen die wordt gevraagd ook meedoet. Hoe meer reacties, hoe completer het beeld. In de vragenlijst zitten vragen als ‘Hoe veilig is uw buurt?’. ‘Bent u de afgelopen 12 maanden slachtoffer geweest van een misdrijf?’ ‘Heeft u hiervan aangifte gedaan?’ ‘Gaat uw buurt vooruit of achteruit?’. I&O Research voert het onderzoek uit in opdracht van de Gemeente Alkmaar.

    Eind februari worden de uitnodigingen per post verstuurd. Deelnemen kan zowel schriftelijk als via het internet. De resultaten volgen in het najaar.

  • Alkmaarse wielerstadion lekt boven en onder: grote renovatie of slopen en nieuw bouwen?

    Alkmaarse wielerstadion lekt boven en onder: grote renovatie of slopen en nieuw bouwen?

    Het dak van het wielerstadion lekt en in natte perioden komt er water door de alweer bijna 60 jaar oude vloer naar boven. Wat gemeente Alkmaar hier mee aan moet wordt op dit moment onderzocht, laat wethouder Pieter Dijkman weten. De drie opties zijn: renovatie, gedeeltelijk afbreken en herbouwen, of helemaal slopen en er een compleet nieuw Sportpaleis neerzetten.

    “Het Sportpaleis is niet toekomstbestendig. We moeten er echt wel iets aan doen”, aldus sport- en ook vastgoedwethouder Dijkman. “Op dit moment worden een aantal scenario’s uitgewerkt en daarvoor zijn we in bespreking met gebruikers van het Sportpaleis en andere belanghebbenden.”

    Het stadion stamt uit 1964. In 2003 werd er grootschalig gerenoveerd. De betonnen rondebaan werd vervangen door een houten baan en het stadion werd volledig overdekt. “Daarna waren er alleen een paar kleine verbeteringen toen Alkmaar Sport erin ging”, zegt Dijkman. In maart 2016 Alkmaar Sport de exploitatie over van Alcmaria Victrix. Ondanks verwoede pogingen kon de wielervereniging niet uit de rode cijfers blijven en dat ging ten koste van het onderhoud. Met de overname werd daar geld in gestoken, en jaarlijks legt de gemeente nog altijd 30.000 tot 40.000 euro in voor de algehele exploitatie, maar als de 60 jaar oude vloer aftakelt, dan volstaat een oplapbeurt niet meer.

    Wat de drie opties zouden moeten gaan kosten is nog lang niet bekend, maar dát het veel geld gaat kosten mag duidelijk zijn.