Categorie: gemeente

  • Geen Knarrenhof, wel meer parkeren en sociale verhuur op hoek Voorburggracht – Bogtmanstraat

    Geen Knarrenhof, wel meer parkeren en sociale verhuur op hoek Voorburggracht – Bogtmanstraat

    Gemeente Langedijk wil op de hoek van de Voorburggracht en de  Lourens Bogtmanstraat in Oudkarspel woningen laten bouwen. Na de derde aanpassing klonk onder andere de wens naar meer sociale huurwoningen en parkeerplekken. De gemeente ging overstag en offert een vrijstaande woning aan de Bogtmanstraat voor twee parkeerplekken, en vier koopwoningen in het appartementenblok voor sociale verhuur. Met pijn in de portemonnee, want van de tonnen winst blijft nog maar weinig over.

    Gemeente Langedijk voerde de wijzigingen door in samenspraak met de Woonstichting Langedijk en omwonenden. Ook is meer groen ingetekend om het al eerder flink opgeschaalde appartementengebouw op de hoek wat te verstoppen. Maar één groep bewoners lijkt zo definitief weer achter het net te vissen: de groep 70-plussers die inmiddels een paar jaar een Langedijker ‘Knarrenhof’ wil realiseren. Op het uitgummen van één vrijstaand huis na, verandert er niets aan de indeling van het perceel.

    Ben Bovenkerk had tijdens de Langedijker forum Dorp & Ruimte op 9 februari al namens de knarren gezegd: “Dit voorstel ademt weliswaar de sfeer van een hofje, maar voor de kerngroep is er geen sprake van een Knarrenhof, en ze zullen er niet wonen. Noch zal de Stichting Knarrenhof aan een tender deelnemen. Kernbezwaren: teveel appartementen, te dicht op elkaar, ontbreken van een sociaal contract en zo kan ik nog wel een paar dingen noemen.”

    Versie vier van het raadsvoorstel bestaat uit een appartementenblok met elf sociale huurwoningen en zeven koopwoningen, tien hofwoningen, twee vrijstaande woningen aan de Bogtmanstraat en geen enkele bestaande woning meer.

  • Gemeente Alkmaar start op 1 maart nieuwe proef met spitspaal in Herenweg

    Gemeente Alkmaar start op 1 maart nieuwe proef met spitspaal in Herenweg

    Gemeente Alkmaar is nog altijd bezig om het kijken wat de beste tijden zijn om de beweegbare spitspaal in de Herenweg in te zetten. In 2017 werd al geëxperimenteerd met het tijdstip waarop de paal omlaag gaat, maar daarna is er een wegreconstructie geweest en door corona hebben de huidige waarnemingen weinig waarde. Op 1 maart, wanneer alle scholen (waarschijnlijk) weer open gaan, start een nieuwe testfase.

    De spitspaal in de Herenweg werd in 2007 geplaatst om de drukte, onder andere door sluipverkeer, terug te dringen. Dat bleek een succes en in 2011 besloot het gemeentebestuur de paal te laten staan. Maar zeker niet iedereen was er blij mee, in het bijzonder mensen die met de auto of bestelbus om moesten rijden voor hun werk of om kinderen naar school te brengen. Gemeente Alkmaar gaf in 2017 gehoor met een experiment. De paal stond drie maanden lang niet van 06:00 tot 09:00 uur omhoog, maar tot 08:15 uur. Dat leverde weer protest op van de Fietsersbond over de risico’s voor alle fietsers en ook omwonenden vonden het onveiliger. Het werd weer 09:00 uur.

    Wel wilden gemeenten Alkmaar en Langedijk verkeerstellingen doen om het optimale tijdstip vast te stellen. Tussentijds is de weginrichting aangepast en is weer gekeken, maar door de coronaregels is de data van de afgelopen tien maanden vrij nutteloos. Aangezien alle scholen op 1 maart (hopelijk) weer open gaat, start die dag een nieuwe testfase. Tot en met 24 maart gaat de paal wekelijks een half uur eerder omlaag.

    Later in het jaar, wanneer Nederland zijn draai weer een beetje heeft gevonden, wordt nogmaals getest en daarna zullen na vier jaar eindelijk definitief de spitspaaltijden voor de Herenweg worden vastgesteld.

  • Burgemeester Roemer kijkt tevreden terug op naleving coronaregels tijdens ijsperiode

    Burgemeester Roemer kijkt tevreden terug op naleving coronaregels tijdens ijsperiode

    Burgemeester Emile Roemer kijkt in het algemeen tevreden terug op de ijsperiode in Alkmaar. Dit zei hij in antwoord op vragen van Alkmaar Centraal, met in gedachten de coronaregels en de grote bijeenkomst vrijdag op het Bolwerk. Als eerste benadrukte hij het te betreuren dat er aardig wat mensen in het ziekenhuis zijn beland, ook al is dat een beetje inherent aan natuurijsschaatsen.

    Roemer vond het duidelijk wel best dat vele Alkmaarders, ondanks advies om toch vooral thuis te blijven, de steeds minder vaak voorkomende kans om van natuurijs te genieten niet wilden laten schieten. En dat ging wat betreft de coronaregels doorgaans ook allemaal goed. “Er is soms wel even opgetreden, maar iedereen heeft zich behoorlijk goed aan de regels gehouden.”

  • Tien dagen lang rioolwerkzaamheden aan Magnolialaan en Prunuslaan in Sint Pancras

    Tien dagen lang rioolwerkzaamheden aan Magnolialaan en Prunuslaan in Sint Pancras

    Mensen die er wonen of langs komen hebben het al gezien: dinsdag zijn werkzaamheden aan het riool aan de Magnolialaan en de Prunuslaan in Sint Pancras van start gegaan. Deze werkzaamheden duren naar verwachting ongeveer tien dagen. Gedurende die periode zijn de straten afgesloten voor autoverkeer. Fietsers, voetgangers en hulpdiensten kunnen er wel langs.

    Uit reacties op de aankondiging via de Facebookpagina van gemeente Langedijk, blijkt dat een aantal buurtbewoners per ongeluk niet op de hoogte waren gesteld over de werkzaamheden aan het riool. De gemeente heeft laten weten dit uit te zoeken.

  • Enquête over behoefte aan en aanbod van jeugdactiviteiten in Dijk en Waard

    Enquête over behoefte aan en aanbod van jeugdactiviteiten in Dijk en Waard

    Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk willen meer weten van wat jongeren tussen de 11 en 17 jaar graag in hun vrije tijd doen en of ze vinden dat er normaal gesproken voldoende aanbod van activiteiten is in de beide gemeenten. Daarom is met Cultuurverbinder Jasmijn van Vliet een enquête gemaakt.

    Het gaat vooral om activiteiten die nu door de coronamaatregelen nog niet mogelijk zijn zoals feestjes, festivals, muzieklessen, rapavonden, lasergamen, sportieve evenementen, gameavonden en creatieve workshops. De vragenlijst staat op survio.com/survey/d/maakhetmee. Wie hem volledig invult, dat duurt ongeveer 10 minuten, maakt kans op een BOL-cadeaubon van 50 euro. (foto: Richard Rood)

  • Bouw van appartementencomplex langs Picassolaan en Hoevervaart komt stap dichterbij

    Bouw van appartementencomplex langs Picassolaan en Hoevervaart komt stap dichterbij

    Het college van Alkmaar is akkoord gegaan met het voorontwerp bestemmingsplan voor het perceel Picassolaan 201. Dat is vooral goed nieuws voor de omwonenden en het Apostolisch Genootschap aan de overkant, want het al tijden leegstaande kantoorgebouw op die plek is aan het verpauperen en wordt regelmatig bezocht door daklozen en drugsgebruikers, met zo nu en dan overlast tot gevolg.

    Het Alkmaarse college ziet af van een milieueffectrapportage om de realisatie van een nieuw appartementencomplex te bespoedigen. De motivatie hiervoor is opgenomen in een aanmeldnotitie, die samen met het voorontwerp bestemmingsplan in te zien is in de Staatscourant, de Stadskrant, op alkmaar.nl en ruimtelijkeplannen.nl.

    Hoe het gebouw en de directe omgeving er precies uit gaan zien moet allemaal nog ontworpen worden, maar het plan is om 146 appartementen te realiseren, waarvan 38 procent voor de sociale verkoop, 45 procent voor de middenhuur en de rest voor de vrije verkoop. De woningen krijgen geen gasaansluiting en een groot deel van de parkeerplekken komt onder het complex.

    Het terrein krijgt een flinke facelift met een diversiteit aan groen, een inham aan de Hoevervaart en een klimaatbestendig parkeerterrein aan de andere zijde van het gebouw. Als de ontwikkelaar het terrein tot aan de Picassolaan wil herinrichten, is hij verplicht minimaal acht parkeerplekken te realiseren voor bezoekers van het Apostolisch Genootschap aan de overkant.

  • Ontwikkeling van ‘HUB Campus’ op voormalige Vegro-terrein op Overstad

    Ontwikkeling van ‘HUB Campus’ op voormalige Vegro-terrein op Overstad

    Gemeente Alkmaar en BRO Vastgoed B.V. / Bettie Blocks hebben in een intentieovereenkomst afspraken gemaakt over de ontwikkeling van een zogeheten ‘HUB Campus’ op het voormalige Vegro-terrein op Overstad. Vrijdag is de overeenkomst door wethouder Paul Verbruggen en Tim Obdam van Betty Blocks getekend. De plannen worden gezamenlijk verder uitgewerkt tot een financieel haalbaar project dat past in het ontwikkelbeeld van Overstad.

    In december 2016 heeft Betty Blocks een perceel gemeentegrond op Overstad gekocht voor de bouw van een nieuw kantoor. Destijds werd al rekening gehouden met uitbreiding en is in de overeenkomst een optie tot koop opgenomen voor aangrenzende grond aan de kant van de Zijperstraat. In 2018 gaf Bettie Blocks aan een ‘HUB Campus’ op het perceel achter het kantoor te willen realiseren. Dit is een innovatieve vorm van wonen en werken, met woningen vooral gericht op starters. Dat er vervolgens nog ruim twee jaar overheen ging komt doordat zowel de plannen van Betty Blocks als van de gemeente voor Overstad volop in ontwikkeling waren.

    Wethouder Verbruggen: “Wederom een vervolg stap voor Overstad met een stroom van mogelijkheden. Er is lang gesproken over dit plan en bij beide partijen veel uitgewerkt. Ik ga ervan uit dat we deze intentiefase van ontwikkeling snel kunnen afronden en ook daadwerkelijk aan de slag kunnen met bouwen.”

    De onderhandelingen over de verkoop van het voormalige Vegro-terrein hebben voor nogal wat ophef gezorgd. Holder, tegenwoordig Bettie Blocks, zou voor delen die buiten de optie vielen door vriendjespolitiek een voorkeurspositie hebben gekregen. Een onafhankelijk onderzoek door Recherchebureau Hoffmann trof zeer gebrekkige documentatie van onder andere gesprekken tussen wethouder Verbruggen en gegadigden, maar constateerde geen schending was van de integriteit.

  • Participatie over zoekgebieden voor zonneweides en windmolens in Dijk en Waard

    Participatie over zoekgebieden voor zonneweides en windmolens in Dijk en Waard

    De gemeenten Langedijk en Heerhugowaard leggen vier zoekgebieden voor zonneweides en windmolens voor aan de inwoners en bedrijven. Deze locaties zijn in beeld waar in de toekomst mogelijk zonne- en/of windenergie wordt opgewekt. Het gaat om Breekland en Zuiderdel in Langedijk en Alton en Westfrisiaweg in Heerhugowaard. Voor ieder gebied is in februari of maart een participatiebijeenkomst.

    In het Klimaatakkoord van Parijs is afgesproken dat landen meer zonne- en windenergie op land gaan opwekken. Daarvoor is in elke regio in Nederland een Regionale Energiestrategie (RES) opgesteld.  Daarin staan de zoeklocaties.

    De participatieavonden zijn digitaal en starten om 19.30 uur. Op maandag 22 februari over de Westfrisiaweg, op donderdag 25 februari over Zuiderdel, op maandag 1 maart over Breekland en maandag 4 maart over Alton. Aanmelden gaat via duurzaamheid@heerhugowaard.nl, onder vermelding van de avond, of telefonisch via 14 072.

    Meer informatie is te vinden op Duurzame Energie. Er is ook een website van energieregio Noord-Holland Noord.

  • Al tijden gesloten tankstation aan de Heilooërdijk officieel nog steeds in gebruik

    Al tijden gesloten tankstation aan de Heilooërdijk officieel nog steeds in gebruik

    Al sinds tijden is het tankstation aan de Heilooërdijk in Alkmaar gesloten. Onderhand verloedert het tankstation onder andere door vandalisme en parkeren omwonenden er hun auto nog wel eens. Het is een doorn in het oog van LP-raadslid Willem Peters. Hij stelde vragen aan het college over wat nou de plannen zijn en of de gemeente druk kan zetten op de eigenaar.

    Het tankstation werd in 1969 gebouwd, toen de Heilooërdijk nog in Heiloo lag. Ahold Europe is de huidige eigenaar en Albert Heijn B.V. laat sinds 2002 jaarlijks netjes milieukeuringen uitvoeren. Ook in mei 2020, toen het tankstation inmiddels dicht was, werd goedkeuring verleend. Voor de milieuwetgeving is het tankstation nog gewoon in gebruik.

    Zolang het tankstation voldoet aan alle eisen, kan de gemeente Ahold niet dwingen tot sanering of ontmanteling, verklaart het college. “Indien blijkt dat er geen intentie is om het gebruik te hervatten, kan in overleg worden gekeken naar een ander gebruik van de grond.”

    Voor zover bekend heeft Ahold nog geen plannen voor het perceel en het college van B&W ziet naar eigen zeggen geen mogelijkheden voor de gemeente om het zelf te herontwikkelen. “We staan open voor een ontwikkelinitiatief door de eigenaar.”