Categorie: gemeente

  • Haven en sluis in Broek op Langedijk weer open op Hemelvaartsdag

    Haven en sluis in Broek op Langedijk weer open op Hemelvaartsdag

    De haven en de sluis in Broek op Langedijk worden op Hemelvaartsdag weer geopend. Het sanitairgebouw van de haven blijft vanaf donderdag 21 mei nog dicht tot 1 juli. Dit volgens de richtlijnen van de provincie. “De basisregel is dat we 1,5 meter afstand houden en drukte vermijden. Dat geldt uiteraard ook bij de sluis en de haven”, legt gemeente Langedijk wellicht ten overvloede uit.

    Mochten blijken dat mensen de regels regelmatig aan hun laars lappen, zal de burgemeester of de voorzitter van de Veiligheidsregio overwegen de haven en/of sluis weer dicht te gooien. “Geef elkaar dus de ruimte en keer om als het druk is”, raadt gemeente Langedijk dan ook aan.

  • BUCH gemeenten tonen waardering voor docenten en medewerkers kinderopvang

    BUCH gemeenten tonen waardering voor docenten en medewerkers kinderopvang

    Wethouder Antoine Tromp (gemeente Bergen) overhandigde op donderdag 14 mei taart en bloemen aan Ester de Glas en Marta van Alphen van de Teun de Jager school in Schoorl.

    Net als alle basisscholen en kinderopvanglocaties in de gemeente Bergen kregen zij taart en bloemen van de gemeente. Het was een gebaar van dank en waardering vanwege de bijzondere en flexibele inzet van docenten en kinderopvangmedewerkers in coronatijden.

    De Teun de Jager school verdiende de extra aandacht ook vanwege het 20-jarige bestaan van de school dit jaar.

    “Scholen en opvangorganisaties hebben de afgelopen weken in korte tijd hun werkzaamheden steeds moeten aanpassen. Dat vraagt enorme inzet en flexibiliteit van medewerkers”, zo laat wethouder Antoine Tromp weten.

    Inmiddels mogen kinderen weer voor de helft naar school. Scholen en kinderopvang bieden daarnaast vanaf 16 maart noodopvang voor kinderen met ouders met een cruciaal beroep en aan kwetsbare kinderen. Die opvang gaat ook de komende weken nog door. (Foto: Hans Brouwers)

  • Nieuwe kabels voor straatverlichting in deel van Schermerhorn

    Nieuwe kabels voor straatverlichting in deel van Schermerhorn

    Van zaterdag aanstaande tot en met 15 september worden de kabels van de openbare verlichting in een deel van Schermerhorn vervangen. Dit meldt Stadswerk072. Het vervangen van de kabels gebeurt gefaseerd.

    Bewoners krijgen enkele dagen voordat er bij hen in de straat zal worden gewerkt bericht over de werkzaamheden.

  • Verbouwing Dintra-pand aan Kooimeerlaan tot wooncomplex komt stap dichterbij

    Verbouwing Dintra-pand aan Kooimeerlaan tot wooncomplex komt stap dichterbij

    Het ziet ernaar uit dat het oude Dintra-pand aan de Kooimeerlaan eindelijk omgebouwd gaat worden tot een appartementencomplex met 58 woningen. Dinsdag besloot de raadscommissie Ruimte, tijdens een vergadering in de sporthal van De Meent, om een voorstel bij de gemeenteraad in te dienen voor een verklaring van geen bedenkingen. Daarmee lijkt een akkoord tijdens de raadsvergadering van 28 mei slechts een formaliteit. 

    Het Dintra-pand is al een paar jaar een twistpunt. In 2018 werd een omgevingsvergunning teruggedraaid nadat Comité Zuidzicht protesteerde namens 77 omwonenden. In plaats van twee, kwam er slechts één (wat naar achteren geschoven) etage op en de uitgebreide procedure moest worden toegepast. Dat stemde het merendeel van de 77 tevreden, maar er zijn een aantal over die het ontwerp nog steeds te massaal vinden en zich zorgen maken over parkeren. Bovendien maakte een omwonende bezwaar tegen een zendmast naast het gebouw, ter tijdelijke vervanging van de masten bovenop.

    De vertragingen frustreerden ontwikkelaar Vastesteen weer. Het gebouw verpauperde er werd een aantal keren ingebroken. In januari ontdekte mede-eigenaar George Schouten bij toeval dat er ingebroken was en binnen brand was gesticht. De brandweer moest eraan te pas komen. Ook bij de mensen die voor de renovatie zijn groeide de onvrede.

    De raadscommissie liet merken door te willen pakken, met het oog op de verpaupering en de woningnood. En zo verdwijnt meteen een locatie voor detailhandel, waarvan er toch al ruim voldoende zijn. Wel werd daarbij voortgezette participatie aangedragen, zodat de bezwaarmakers binnen de gestelde kaders zoveel mogelijk tevredengesteld konden worden.

  • Senioren Dijk en Waard: “Terrassen Heerhugowaard in Pinksterweekend al open”

    Senioren Dijk en Waard: “Terrassen Heerhugowaard in Pinksterweekend al open”

    Tijdens de digitale vergadering van de raadscommissie Stad en Ruimte in Heerhugowaard werden drie moties in stemming gebracht met een gemene deler: wat kunnen we doen voor de lokale ondernemer, en dan speciaal de horeca-ondernemer, in coronatijd? De moties kwamen van de VVD, Nederland Duurzaam en Senioren Dijk en Waard.

    Falco Hoekstra van de lokale VVD: “Koninklijke Horeca Nederland heeft zich gemeld bij Heerhugowaard. In Breda hebben ze een convenant gesloten met alle horecaketenpartners, inclusief alle toeleveranciers. Dat zouden we hier ook voor elkaar moeten krijgen”.

    Sebastian Visser van Nederland Duurzaam: “Wij zijn voor de uitbreiding op 1 juni van terrasruimte in de publieke ruimte, om de horeca toegankelijk en veilig te houden en ze een goede boterham te laten verdienen.”

    Jan van der Starre van Senioren Dijk en Waard: “Wij willen dat de terrassen al in het Pinksterweekend vóór 1 juni open mogen. Bij mooi weer is dat hét weekend dat de horeca opbloeit”. Falco Hoekstra (VVD) voegt hieraan toe dat het ook zorgt voor spreiding van de drukte tijdens dit weekend.

    Wethouder Monique Stam kon zich vinden in alle drie de moties en kondigde aan dat er donderdag een gesprek is met de lokale horeca. “Wij hebben bovendien een aanspreekpunt aangesteld waar ondernemers die hun terrassen willen uitbreiden contact mee kunnen opnemen”.

    De motie voor opening van terrassen al tijdens het Pinksterweekend moet worden voorgelegd aan burgemeester Bert Blase, die het op zijn beurt aan zal dragen bij de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.

  • Niels Brokaar legt Heerhugowaard voor de laatste keer vast als stadsfotograaf

    Niels Brokaar legt Heerhugowaard voor de laatste keer vast als stadsfotograaf

    De stadsfotograaf van Heerhugowaard geeft het stokje na twee jaar over aan zijn opvolger. Niels Brokaar werd in februari 2018 aangesteld en zou eigenlijk een jaar fotograferen voor de gemeente, maar dat werden er ruim twee. In februari liet hij weten te willen stoppen, waarna een oproep werd gedaan om een vervanger te vinden. Die is gevonden, maar omdat hij of zij nog officieel moet worden aangewezen, wil de gemeente nog geen naam prijs geven.

    “Mijn avontuur als stadsfotograaf zit erop. De camera geef ik door aan mijn opvolger die hiermee een ‘nieuwe kijk’ op onze stad zal laten zien”, schrijft Niels op de Facebookpagina van de gemeente. “Na 47 foto’s, vaak nachtelijk en soms in alle vroegte, in verschillende lichtvallen, met leuke en interessante ontmoetingen, hitte en kou trotserend, met klim- en klauterwerk, soms plat op de buik liggend of natte voeten halend maar altijd met heel veel plezier, komt er een eind aan mijn ontdekkingsreis waarin ik heb geprobeerd de verborgen schoonheden van Heerhugowaard op een verrassende manier in beeld te brengen.”

    Niels vond zijn fotografie voor de gemeente een eervol project, waarbij hij met andere ogen naar de stad is gaan kijken en zijn fotografische kwaliteiten verder heeft kunnen ontwikkelen. Voor zijn afscheidsfoto koos hij als onderwerp het Meer van Luna tijdens het ochtendgloren.

    De uittredende stadsfotograaf stopt niet met fotograferen. “Mooie plaatjes zal ik blijven maken maar wellicht wat vaker buiten Heerhugowaard.”

  • Camera op hoek Melis Stokelaan-Percivalstraat tegen “structurele en ernstige overlast”

    Camera op hoek Melis Stokelaan-Percivalstraat tegen “structurele en ernstige overlast”

    Burgemeester Piet Bruinooge heeft toestemming gegeven voor cameratoezicht op de hoek van Melis Stokelaan en de Percivalstraat. Dit blijkt uit een publicatie in het Alkmaarse gemeenteblad. De burgemeester geeft hiermee gehoor aan klachten vanuit de omgeving die voor politie en gemeente een beeld schetsen van “structurele en ernstige overlast, waardoor de openbare orde en veiligheid worden geschaad.”

    Naast de inzet van maatregelen als de mogelijkheid om verblijfsontzeggingen en lasten onder dwangsom op te leggen, vindt burgemeester Bruinooge de noodzaak groot genoeg om in ieder geval gedurende een zes maanden cameratoezicht te houden. Of verlenging nodig is wordt te zijner tijd geëvalueerd.

    Wie bezwaar heeft tegen de plaatsing van de camera heeft zes weken de tijd om een brief met motivatie in te zenden.

  • Zaterdagmarkt Waagplein verhuist naar Paardenmarkt met vooruitzicht op heropening terrassen

    Zaterdagmarkt Waagplein verhuist naar Paardenmarkt met vooruitzicht op heropening terrassen

    De marktlieden van de Alkmaarse zaterdagmarkt die naar het Waagplein moesten verhuizen tijdens de coronacrisis, moeten daar weer weg. Dat heeft de gemeente besloten, vooruitlopend op de heropening van de terrassen. Ze krijgen vanaf zaterdag een plek op de Paardenmarkt. De betreffende marktkooplui zijn niet blij, volgens het NHD.

    Op 1 juni mogen horecabazen hun weer terrassen uitzetten, met gepaste afstand tussen de stoelen. De gemeente besloot daarom om de marktkramen, die daar tijdelijk staan om meer ruimte te creëren op de zaterdagmarkt, maar meteen weer te verplaatsen. De gedupeerde kooplui vonden het wel even best op het Waagplein en stellen dat zij gebaat zijn bij vastigheid. Dan weten klanten en blindelings te vinden. Ze vrezen omzetverlies nu ze weer moeten verhuizen.

    De gemeente komt een dezer dagen met een uitgebreid pakket aan maatregelen, om ophoping van winkelend publiek zoveel mogelijk te beperken. Denk aan linten, hekken en markeringen op straat.

  • Antwoord op klachten over onveilige Westtangent: ‘lief’ verkeersbord en ‘belonende’ groene golf

    Antwoord op klachten over onveilige Westtangent: ‘lief’ verkeersbord en ‘belonende’ groene golf

    Een ‘lief’ snelheidsbord van 50 kilometer en een ‘belonende’ groene golf – het zijn maatregelen die de gemeente Heerhugowaard neemt om de Westtangent veiliger te maken. De nieuwe instelling is een proef van zes maanden. Het ‘lieve’ bord speelt in op onderzoek uit 2016 van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

    Aan ruim duizend Nederlandse automobilisten werden op basis van afbeeldingen van verkeerssituaties, met gewone roodomrande en ‘lieve’ borden, gevraagd naar de verwachte snelheid van automobilisten. Daaruit bleek dat de ondervraagden hun eigen voorkeurssnelheid en de snelheid van anderen lager inschatten bij het zien van een bord met vrolijke figuurtjes.

    Naast verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid, verwacht de gemeente ook een verlaging van CO2-uitstoot en minder geluidsoverlast. “Na deze periode wordt het effect op doorstroming en snelheid bekeken. De wethouder ziet de resultaten met belangstelling tegemoet”, meldt de gemeente Heerhugowaard mediapartner NH Nieuws.

    Vooralsnog worden er geen aanvullende maatregelen genomen. “Mochten de resultaten van de groene golf of andere inzichten daartoe aanleiding geven  dan zullen we ons hierop beraden”, aldus de gemeente.

    Inwoners van Heerhugowaard klagen al tijden over de gevaarlijke weg. Vorig jaar overleed de 15-jarige Ilayda nadat ze werd aangereden door een auto. In 2016 overleed Stefan Koppes op 28-jarige leeftijd nadat hij met zijn scooter werd geschept door een auto.

  • Gemeente Heerhugowaard gaat netwerk van fietsroutes verder verbeteren

    Gemeente Heerhugowaard gaat netwerk van fietsroutes verder verbeteren

    Heerhugowaard krijgt de komende jaren betere fietsroutes, voor zowel lokaal als regionaal fietsverkeer. “Nog meer mensen op de fiets betekent een verkeersveiligere stad, gezondere inwoners en minder parkeerdruk op drukke bestemmingen”, zo redeneert de gemeente. Maar dan moeten een aantal fietsroutes wel verbeterd worden. Vijf locaties krijgen daarbij bijzondere aandacht.

    Gemeente Heerhugowaard heeft uitgezocht welke lokale fietspaden met een bovenwijkse functie nog niet zijn geasfalteerd. Want juist daar valt op korte termijn een verbetering te behalen wat betreft comfort en veiligheid. De gemeenteraad had al 1 miljoen euro gereserveerd voor fietsprojecten in 2020.

    Het college wil dat er een fietsbrug bij de Johannes Bosco College komt voor een rechtstreekse aansluiting op het regionale netwerk. De schoolleiding heeft al aangegeven te willen bijdragen. Verder moet er een voetpad aan de westzijde van de Westtangent komen, tussen de Umbriëllaan en de Foreeststraat. Hier lopen regelmatig mensen op het fietspad.

    Langs de Middenweg tussen de Amstel en de Reuzenpandasingel gaan de tegelpaden aan beide zijden plaats maken voor asfaltstroken. Deze worden meteen breder, zolang naastgelegen voetpaden niet te smal worden. Ook wordt het regionale netwerk veiliger gemaakt met rood asfalt op de Huygendijk ter plaatse van de Overtoom. En dan is er nog de Middenweg nabij Middenwaard. De fietsstraat aldaar wordt tijdens gepland onderhoud aangepast op de meest actuele richtlijnen.

    De HAL- en BUCH-gemeenten zullen binnenkort samen met de provincie een intentieverklaring tekenen om te werken aan betere doorfietsroutes in de hele regio. De provincie heeft een voorstel in voorbereiding waarmee specifiek voor fietsprojecten subsidies vrijgemaakt worden, die van 50 tot wel 80 procent kostendekkend kunnen zijn.