Categorie: gemeente

  • Ludieke borden in Heerhugowaard en Langedijk ter herinnering aan coronaregels

    Ludieke borden in Heerhugowaard en Langedijk ter herinnering aan coronaregels

    Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk heeft woensdag borden van de Veiligheidsregio geplaatst, met daarop een ludieke benadering van de coronamaatregelen. “Niet omdat je het niet meer weet of je er niet aan wilt houden. Maar omdat je het misschien even kwijt bent als de situatie buiten weer normaal aan voelt”, leggen de gemeenten uit op sociale media.

    Eén van de borden heeft de tekst: 1,5 meter afstand in het park = 3 miljoen grassprietjes.  “…Echt waar! Tel maar na”, beweren de gemeenten. Uit wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door Heerhugowaard en Langedijk Centraal, blijken het er op rij toch echt veel minder zijn.

  • Slotkwartier Egmond aan den Hoef krijgt bezoekerscentrum en cultuurhuis

    Slotkwartier Egmond aan den Hoef krijgt bezoekerscentrum en cultuurhuis

    Egmond aan den Hoef krijgt een bezoekerscentrum en cultuurhuis voor het Slotkwartier. Dat meldt de gemeente Bergen. Het centrum is bedoeld voor bezoekers en de eigen inwoners. Een deel van het huidige schoolgebouw en het raadhuis worden ingericht met een permanente expositie over de geschiedenis van het gebied.

    Het plan is gemaakt door Stichting Historisch Egmond. De gemeente Bergen heeft er vertrouwen in. Wethouder Klaas Valkering: “We zijn onder de indruk van de grote hoeveelheid werk die door deze vrijwilligersorganisatie is verzet. We kijken uit naar de realisatie van de plannen.”

    Het bezoekerscentrum en cultuurhuis krijgt de naam ‘Huys Egmont’. Een permanente expositie vertelt het verhaal van de abdij, het slot en haar bewoners. Er blijft ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen.

    Eén van de lokalen van de voormalige school is voor plaatselijke activiteiten. Bijvoorbeeld van de Stichting Historisch Egmond, Bibliotheek Kennemerwaard of toeristeninformatie.

    Op de eerste verdieping komen twee ruimtes voor lezingen, workshops en vergaderingen. Een nieuw op te richten stichting gaat het exploiteren. Gerekend wordt op een geleidelijke groei tot ca. 17.000 bezoekers in 2029.

    Stichting Historisch Egmond gaat de komende tijd aan de slag om alles te kunnen realiseren.

    Een publieksversie van het plan van de stichting en meer informatie over de herontwikkeling van het Slotkwartier is te vinden op de website van de gemeente Bergen.

  • Burgemeester Bruinooge over Hemelvaartweekend: “Geniet vooral, maar hou afstand”

    Burgemeester Bruinooge over Hemelvaartweekend: “Geniet vooral, maar hou afstand”

    Burgemeester Piet Bruinooge roept Alkmaarders met een videoboodschap op om ook tijdens het Hemelvaartweekend de coronamaatregelen te respecteren houden en afstand tot elkaar te houden.

    “Het zou zomaar eens mooi weer kunnen worden. Normaal gesproken een ideaal moment om er massaal op uit te trekken”, blijkt Bruinooge vooruit. “Ik blijf echter benadrukken dat we ons in de strijd tegen het coronavirus aan de noodmaatregelen moeten blijven houden. Op bepaalde plekken is het de afgelopen tijd echt veel te druk geweest. We moeten samen voorkomen dat we de versoepeling van de noodmaatregelen weer teruggedraaid moeten worden, omdat het te druk is, of omdat het coronavirus weer meer besmettingen veroorzaakt.”

    “We zijn voorzichtig op de goede weg, maar dat kunnen we alleen voortzetten als we volhouden. Geniet vooral van een lang weekend, maar hou afstand, vermijd drukke plekken en blijf bij gezondheidsklachten thuis. Blijf gezond!”, besluit de burgervader van Alkmaar.

     

  • Vanaf 25 mei wordt grofvuil weer opgehaald in Heerhugowaard en Langedijk

    Vanaf 25 mei wordt grofvuil weer opgehaald in Heerhugowaard en Langedijk

    Vanaf maandag 25 mei wordt er in gemeenten Heerhugowaard en Langedijk weer op afspraak grofvuil opgehaald. Het gaat om afval dat te groot is voor een vuilniszak, zoals meubels, tapijt of overblijfselen van een verbouwing. De textielcontainers blijven wel nog dicht omdat de verwerkende organisaties nog gesloten zijn.

    Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk besloten om de inzameling respectievelijk op 11 en 14 april tijdelijk stop te zetten om vuilnismannen te beschermen tegen mogelijke overdracht via harde oppervlakken. Bovendien moest voldoende mankracht beschikbaar zijn voor de reguliere afvalinzameling.

    Meer informatie over het ophalen van grofvuil en wat wel en niet aangeboden kan worden, is te vinden op heerhugowaard.nl en gemeentelangedijk.nl. Vanzelfsprekend zijn ook de afvalbrengstations beschikbaar om grofvuil af te leveren, of groot hout of afgedankte apparatuur. Vanwege de drukte is nog steeds het verzoek om alleen te gaan als de spullen niet langer thuis bewaard kunnen worden. Nog bruikbare kleding kan naar kringloopwinkels worden gebracht.

  • Langedijker winkels mogen open op Hemelvaartsdag en Tweede Pinksterdag

    Langedijker winkels mogen open op Hemelvaartsdag en Tweede Pinksterdag

    Gemeente Langedijk laat weten dat winkels in de gemeente op mogen op Hemelvaartsdag. Op 21 mei kunnen winkeliers openingstijden van 07:00 en 22:00 uur houden. Hetzelfde geldt voor Tweede Pinksterdag, oftewel maandag 1 juni.

    De gemeente voegt toe de ondernemers en winkelverhuurders zelf bepalen of de deuren ook daadwerkelijk open gaan.

  • Steunoproep bij minister voor regionale cultuur: “Essentieel voor welzijn van inwoners”

    Steunoproep bij minister voor regionale cultuur: “Essentieel voor welzijn van inwoners”

    Gedeputeerde Zita Pels doet samen met de wethouders van alle Noord-Hollandse gemeenten een klemmend beroep op minister Van Engelshoven om gezamenlijk de Noord-Hollandse musea, theaters en podia te redden. Nils Langedijk en John Does, cultuurwethouders van Langedijk en Heerhugowaard: “Cultuur zorgt voor verbinding, die we nu, maar zeker ook straks, nodig hebben. Het cultuuraanbod in Langedijk en Heerhugowaard is essentieel voor het welzijn van inwoners.”

    Pels, Langedijk, Does en de andere wethouders vragen de minister om cultuur op lokaal en regionaal niveau nadrukkelijk een plek te geven in toekomstige steunpakketten. Ze wijzen er op dat de culturele sector in Noord-Holland, waar zich de helft van de totale culturele infrastructuur van het land bevindt, van groot maatschappelijk en economisch belang is. Het totale verwachte omzetverlies tussen maart en juni is berekend op 500 miljoen euro.

    Het bestaande steunpakket van het Rijk richt zich echter vooral op de grote instellingen. Twee derde van de theaters, musea, podia en gezelschappen valt buiten de boot en kunnen hooguit bij de gemeente of provincie terecht. En deze kunnen maar beperkt helpen zonder zelf diep in het rood te duiken. Vandaar het dringende verzoek voor Rijkssubsidie.

    “Cultuur is de smeerolie in onze gemeenschappen en van groot economisch belang voor onze provincie”, aldus gedeputeerde Pels. “Bij instellingen en makers is er nu veel onzekerheid over de toekomst. Onze brief is een oproep aan de minister om samen ervoor te zorgen dat de culturele sector zo sterk mogelijk uit de crisis komt.”

    De provincie zelf heeft doorgaans maar een zeer beperkte taak in cultuur, maar de nood is zo hoog dat er bijgesprongen gaat worden. Pels: “Aanstaande maandag (vandaag, red.) stemt Provinciale Staten over moties vanuit een brede coalitie van partijen om op de korte termijn 10 miljoen vrij te maken voor de sociale en culturele infrastructuur en voor de middellange termijn te onderzoeken hoe wij kunnen bijdragen aan het herstel.”

  • Dorpswethouder Sint Pancras en Koedijk houdt op 28 mei spreekuur-op-afstand

    Dorpswethouder Sint Pancras en Koedijk houdt op 28 mei spreekuur-op-afstand

    De geplande ontmoetingsmomenten met wethouder Ad Jongenelen in De Geist in Sint Pancras kunnen voorlopig niet doorgaan. De dorpswethouder van Sint Pancras en Koedijk blijft wel digitaal en telefonisch bereikbaar voor de inwoners van de twee dorpen op woensdag 28 mei.

    Wie met de wethouder wil (video)bellen, kan mailen naar bestuurssecretariaat@gemeentelangedijk.nl onder vermelding ‘Spreekuur’. Het verzoek is om aan te geven over welk onderwerp het gaat en of de voorkeur ligt bij  gewoon bellen of videobellen. Na aanmelding wordt een bevestiging en een tijdstip doorgegeven, waarop de wethouder contact zal opnemen.

  • Burgemeester Bruinooge: “Meer bewegingsvrijheid geeft grote verantwoordelijkheid”

    Burgemeester Bruinooge: “Meer bewegingsvrijheid geeft grote verantwoordelijkheid”

    In aanloop naar een weekend met redelijk goed weer en kersverse versoepelingen wat betreft corona-maatregelen, richt burgemeester Piet Bruinooge zich in een videoboodschap tot alle Alkmaarders met een positieve noot, maar ook een serieuze waarschuwing. “Het is fijn dat we weer meer bewegingsvrijheid hebben, maar het geeft ons ook een grote verantwoordelijkheid”.

    “Deze week is een aantal noodmaatregelen in de strijd tegen het coronavirus versoepeld. Dat is mogelijk omdat het aantal besmettingen daalt en omdat er minder mensen op de IC’s liggen”, startte Bruinooge zijn video. “Kinderen kunnen weer naar school. Kappers en bibliotheken zijn weer open, en buiten sporten is toegestaan zo lang er afstand gehouden wordt”. Voor het gemak laat hij achterwege dat kinderen onder de 13 jaar onderling geen afstand meer hoeven te houden.

    Dan volgt Bruinooge’s waarschuwing over eigen verantwoordelijkheid: “Afgelopen zaterdag was het echt veel te druk op bijvoorbeeld het Bolwerk en in de binnenstad. Dat kan echt niet! Als we ons niet gedragen kan het misschien zomaar zijn dat de horeca op 1 juni niet open kan. Of moeten er plekken worden afgesloten en versoepelingen worden teruggedraaid. Dat moeten we niet willen.”

    De burgemeester herinnert luisteraars er dus nog maar weer een aan om de maatregelen te respecteren door afstand te houden, drukte te mijden. “Blijf gezond!”

  • Presentatie Ringersproject: groen plein en gerenoveerd pand met 73 woningen en horeca

    Presentatie Ringersproject: groen plein en gerenoveerd pand met 73 woningen en horeca

    Vrijdag zijn de nieuwe plannen gepresenteerd voor de herinrichting van het Ringersplein en de oude Ringersfabriek in Alkmaar. “Een plek waar we ontzettend mooie ontwikkeling gaan meemaken met elkaar”, belooft wethouder Paul Verbruggen in een videopresentatie. Het plein transformeert in een groene, aangename omgeving. De voorzijde van het gebouw wordt in oude glorie hersteld en de zij- en achterkant krijgen een flinke facelift. De slogan: Wonen in Ringers, het monumentale visitekaartje van Alkmaar.

    “Het eerste wat we gaan doen is het plein omtoveren tot een verblijfsplek. Een plek waar je wilt zijn”, aldus Steven Delva, van Delva Landscape Architecture & Urbanism. Hij ontwierp een groen plein, met in het hart een waterelement, waar het aangenaam toeven is tussen een brede biodiversiteit die meteen verkoeling biedt. “Dit plan kunnen we realiseren door een aantal woningen toe te voegen.”

    “In opdracht van Ten Brinke Bouw hebben wij een ontwerp voor de herbestemming gemaakt,” neemt Lianne Goosen van Hurenkamp Architecten & Adviseurs over. “Er komen 73 appartementen op de verdiepingen en de begane grond zal worden gevuld met publiekstoegankelijke functies, vooral horeca. De gevels aan de waterzijde, die worden gerestaureerd. Er zijn elementen verdwenen in de loop der tijd en die worden weer teruggebracht. De voorkant wordt helemaal hersteld in het gevelbeeld van 1926 – 1937.”

    Er komen ook nieuwe elementen, zoals optoppingen op het bestaande dak en balkons aan de zijkant en achterzijde. Verder komt er voor de foodhal een nieuwe entree in de achtergevel. Goosen: “Die wordt heel transparant en toegankelijk vanuit het gebied.”

    “De entree van Overstad, een geweldige omgeving waar we in de komende tijd vitaal, dynamisch en groen laten samenkomen”, begint Verbruggen het slot van de presentatie. “Een plein, samen ontwikkeld met de buurt, waarin sport, spel, ontmoeten maar ook duurzaamheid en groen bij elkaar komen. Ik kijk ernaar uit dat we kunnen beginnen, en ik kijk er nog veel meer naar uit dat we het straks kunnen gaan gebruiken.”

    Het Ringerspand krijgt zowel huur- als koopappartementen, maisonnettes en penthouses. Deze variëren in grootte van 60 tot 220 m2 en hebben één tot drie slaapkamers. Huurprijzen lopen van 800 euro tot meer dan 1.300 euro en koopsommen van 245.000 tot boven de 600.000 euro. Ook komt er parkeergelegenheid.

    De gehele videopresentatie is te zien op social media-kanalen van gemeente Alkmaar: Facebook, YouTube en Twitter. Meer info op woneninderingersfabriek.nl.

  • Werkzaamheden aan Diamantweg van 18 mei tot eind september

    Werkzaamheden aan Diamantweg van 18 mei tot eind september

    Van maandag 18 mei tot en met eind september vinden onderhoudswerkzaamheden plaats aan de Diamantweg op het Alkmaarse bedrijventerrein Boekelermeer, waarbij onder andere het asfalt wordt vervangen. De werkzaamheden zijn opgedeeld in 3 fases, waarbij de Diamantweg telkens deels afgesloten zal worden.

    Fietsers en gemotoriseerd wegverkeer worden ter plekke omgeleid middels gele bebording langs de weg. Vooral bestemmingsverkeer zal hinder van de afsluitingen ondervinden.

    Van zaterdag 6 juni tot en met zaterdag 13 juni kan doorgaand verkeer niet via de Boekelerdijk en de Kanaalweg omrijden. Dat kan dan via de Kennemerstraatweg.

    Meer informatie over de werkzaamheden is te vinden in de BouwApp of op
    stadswerk072.nl/reconstructie-diamantweg.