Categorie: gemeente

  • Geen beschermde status Bloemwijk, gemeente belooft cultuurhistorisch waardige nieuwbouw

    Geen beschermde status Bloemwijk, gemeente belooft cultuurhistorisch waardige nieuwbouw

    De Alkmaarse wijk Bloemwijk krijgt geen status als beschermd stadsgezicht of gebied. Erfgoedvereniging Bond Heemschut had hiervoor samen met de Historische Vereniging Alkmaar en het Cuypersgenootschap op 23 januari een verzoek ingediend, vanwege de ingrijpende sloop- en nieuwbouwplannen van de gemeente. Het college wijst het verzoek af op advies van de eigen vakgroep Erfgoed en de monumentencommissie, maar belooft daarbij dat buurt er juist beter op zal worden.

    Bloemwijk is naar ontwerp van architect Jan Stuyt in twee fasen gebouwd na de Eerste Wereldoorlog, op initiatief van de Vereniging voor Volkshuisvesting ‘Alkmaar’, tegenwoordig Van Alckmaer voor Wonen. De wijk is deels opgezet volgens de principes van een tuindorp met arbeiderswoningen, zoals wel vaker in die periode.

    Sinds 2010 kent de wijk een gemeentelijk monument en vier panden met bijzondere status, maar het geheel voldoet volgens de vakgroep Erfgoed niet aan een of meerdere van zes gestelde criteria: architectuurhistorische waarde, cultuurhistorische ofwel gebruiks- en maatschappelijke waarde, stedenbouwkundige waarde, gaafheid & herkenbaarheid, zeldzaamheid en fysieke staat.

    De monumentencommissie schaart zich achter de vakgroep: “Bloemwijk heeft weliswaar cultuurhistorische betekenis voor Alkmaar, maar die weegt niet op tegen de beperkte ontwerpkwaliteiten als tuindorp”. Het college vult aan: “Andersom verliest het beschermde pand zonder de context van de rest van het buurtje de cultuurhistorische waarde.”

    Het college belooft echter dat  er vanuit erfgoedperspectief wordt gehandeld, “waarbij de kans om meer recht te doen aan het tuindorp-principe met beide handen wordt aangegrepen”. In overleg met stedenbouwkundigen van de gemeente zijn uitgangspunten geformuleerd, op basis van cultuurhistorisch onderzoek. “Zo dienen in het stedenbouwkundig plan en de architectuur verwezen te worden naar de architectonische elementen, zoals deze nu in de wijk te vinden zijn. Daarnaast dient er meer groen in de openbare ruimte te worden opgenomen.”

    Het definitieve ontwerp is inderdaad veel ruimer opgezet dan de huidige bebouwing, deels door gebouwen met appartementen die een woonlaag extra hebben. Dit biedt ruimte voor meerdere hofjes.

  • Winnares gemeentenaam Dijk en Waard: “Klinkt lekker en is een goede combinatie”

    Winnares gemeentenaam Dijk en Waard: “Klinkt lekker en is een goede combinatie”

    Zoals eerder al gemeld, heeft Lonneke Jaspers uit Heerhugowaard de prijsvraag gewonnen voor de naam van de fusiegemeente van Langedijk en Heerhugowaard. In totaal 397 inzenders kozen voor de naam Dijk en Waard, maar het was haar naam die uit een loterij naar voren kwam. Inmiddels heeft ze de bijbehorende prijzen gekregen: een cadeaubon van 100 euro voor een restaurant naar keuze in Langedijk en een bioscoopbon voor twee, plus drankje, in de Waardse bios.

    Lonneke: “Dijk en Waard is een mooie naam. Het klinkt lekker en is een goede combinatie van de namen Langedijk en Heerhugowaard”. Ze had niet verwacht dat ze als winnaar uit de bus zou komen, maar ze is blij met haar cadeaubonnen. “Best veel mensen kozen voor Dijk en Waard, dus die kans was niet groot. Bijzonder dat ik ben geselecteerd. Natuurlijk ga ik mijn cadeaubonnen gebruiken, we gaan ervan genieten.”

    Het herindelingsadvies met daarin de naam Dijk en Waard is op dit moment in behandeling bij de provincie en wordt daarna doorgezonden naar de wetgever in Den Haag. De naam wordt, zonder obstakels, op 1 januari 2022 officieel in gebruik genomen. De aparte plaatsnamen blijven dan natuurlijk gewoon bestaan.

  • Colleges Heerhugowaard en Langedijk willen Corona Steunfonds van 2,9 miljoen

    Colleges Heerhugowaard en Langedijk willen Corona Steunfonds van 2,9 miljoen

    Dinsdag voerden de colleges van Langedijk en Heerhugowaard overleg voor een Corona Steunfonds, dat op de korte termijn verlichting moet bieden voor noodlijdende ondernemers, cultuur-maatschappelijke instellingen, stichtingen en verenigingen, die niet voor andere vormen van corona-steun in aanmerking komen. Het voorstel is dat Heerhugowaard 2,5 miljoen euro inlegt en Langedijk 0,4 miljoen. Binnenkort krijgen de gemeenteraden het plan ter besluitvorming onder ogen.

    De acute nood varieert per gemeente, maar wie in aanmerking komt voor het noodfonds zal hetzelfde zijn. “Met de gemeentelijke fusie in het vooruitzicht, trekken we gezamenlijk op. We beogen, aanvullend op de landelijke inzet, onze lokale verantwoordelijkheid te nemen. De crisis raakt onze inwoners, ondernemers en organisaties, op langere termijn, maar zéker ook op korte termijn. Daar zit onze zorg”, aldus de Waardse wethouder Bert Fintelman.

    Het programma is erop gericht om de vitaliteit van de gemeenten en de gemeenschap zoveel als mogelijk in stand te houden, gevolgen te beperken en op termijn te herstellen. Mogelijke doelgroepen zijn musea, theaters, gemeentelijke accommodaties en sportkantines. Daarnaast onderzoekt de gemeente de mogelijkheid van hulp aan ondernemers en tegemoetkomingen in huren en pachten.

    “We leven in een onzekere tijd en onze welvaart staat onder druk. Corona raakt iedereen, persoonlijk en zakelijk. De overheid is er dan om haar rol te pakken. Van faciliterend naar stimulerend, van luisterend naar investerend”, aldus Langedijker wethouder Jasper Nieuwenhuizen.

    De komende periode gaan de gemeenten op zoek naar brede coalities van ondernemers en/of verenigingen en/of stichtingen, om samen initiatieven te ontplooien in het algemeen belang en passend binnen het doel van het programma.

    Het beoogde steunfonds past binnen een Duurzaam Sociaal Economisch (DSE) programma, specifiek rondom corona. Tegelijkertijd blijven de colleges ook investeren in lopende ontwikkelingen in de stad.

     

  • Steeds meer ‘vrij verkeer’ van flora en fauna in en door Alkmaar mogelijk

    Steeds meer ‘vrij verkeer’ van flora en fauna in en door Alkmaar mogelijk

    Wie de afgelopen weken over de Koelmalaan heeft gereden heeft waarschijnlijk ook even moeten wachten op de verkeerslichten die het verkeer regelen bij de werkzaamheden ter hoogte van de Camphuysenkade. Die werkzaamheden blijken een uitermate groen karakter te hebben. Er wordt namelijk gewerkt aan een ‘faunatunnel’.

    Er is er al een dergelijk ‘natuurtunneltje’ onder een fietspad bij de Melis Stokelaan. En bij de Pieter Langendijkstraat kunnen beestjes zoals muizen, kikkers en insecten gebruik maken van een speciale goot die onder de brug over de Molenwatering door loopt. De derde doorgang nadert inmiddels ook de voltooiing en maakt faunaverkeer mogelijk tussen het groen van de Jan Brugmankade en dat van de Camphuysenkade.

    De verbindingsroutes zijn onderdeel van een ‘natuurnetwerk’ dat door de hele stad loopt. Het netwerk moet er voor zorgen dat dieren- en plantensoorten zich vrij door de stad kunnen verspreiden en niet vanwege onze infrastructuur opgesloten raken in één wijk of buurt. Fuiken gemaakt van ophogingen of hekken moeten er voor zorgen dat de routes ook daadwerkelijk gevonden worden.

  • Anderhalve meter afstand extra onder aandacht gebracht met waarschuwingen

    Anderhalve meter afstand extra onder aandacht gebracht met waarschuwingen

    Over een paar weken zijn ze weer verdwenen, maar voorlopig moeten ze de inwoners van Alkmaar helpen herinneren aan het belang van de 1,5 meter afstand. Op diverse plekken in Alkmaar waaronder winkelcentra en skatebanen is met een soort krijt een waarschuwing op het wegdek aangebracht.

    De waarschuwingen zijn aangebracht met de aankomende versoepelingen van de coronamaatregelen in het achterhoofd. Door die versoepeling wordt het drukker in de openbare ruimte waardoor de gemeente Alkmaar het belang van de 1,5 meter afstand extra onder de aandacht wil brengen.

    Het idee komt overigens bij de BUCH-gemeenten vandaan. Die hebben het elders gezien en de Veiligheidsregio NHN er van op de hoogte gebracht. Ook Hoorn, Den Helder en Texel hebben interesse getoond. De afbeelding wordt met een sjabloon en biologisch afbreekbaar ‘krijt’ op de straat aangebracht.

  • Door gemeente verwijderde bankjes Paardenmarkt al weer terug

    Door gemeente verwijderde bankjes Paardenmarkt al weer terug

    Een aantal bankjes dat afgelopen week door de gemeente is verwijderd om samenscholing in het Alkmaarse centrum te voorkomen, staan alweer op hun plek. Een medewerker had per ongeluk teveel bankjes weggehaald. Het gaat om de bankjes op de Paardenmarkt. “Het was de bedoeling alleen bankjes voor de supermarkt te verwijderen en niet die aan de zijkant”, aldus de gemeente in een reactie aan mediapartner NH Nieuws.

    Afgelopen maandag werden 39 bankjes verwijderd uit de binnenstad van Alkmaar. De gemeente gaf eerder aan 70 bankjes weg te halen. “Ze zijn weggehaald om bezoekers meer mogelijkheid te geven om anderhalve meter afstand te kunnen houden. Dit gezien de toenemende drukte die de bezoekers ervaren”, verklaart de gemeente.

    Het verwijderen van bankjes is onderdeel van een coronaplan van de gemeente Alkmaar om bezoekersstromen in goede banen te leiden. Ze zijn verwijderd van plekken die ‘belemmerend zouden zijn in het aanhouden van de anderhalve meter afstand’. (foto: Maaike Polder)

  • Stadswerk072 start op 11 mei weer met ophalen grofvuil, apparaten en snoeiafval

    Stadswerk072 start op 11 mei weer met ophalen grofvuil, apparaten en snoeiafval

    Goed nieuws voor alle klussers in gemeente Alkmaar: vanaf maandag 11 mei haalt Stadswerk072 weer grofvuil aan huis op, en ook elektrische apparaten en snoeiafval. Dat kan gratis op afspraak, hooguit eens per twee weken, voor maximaal 1 kub grofvuil. Bij het leeg halen van een woning kan maximaal 3 kuub worden opgehaald.

    Afspraken kunnen doordeweeks tussen 08:30 en 17:00 uur via het nummer 14 072 worden gemaakt of met DigiD via het digitale aanmeldformulier op stadswerk072.nl. Het grofvuil kan op de afgesproken dag 06:00 en 07:45 uur aan de weg worden geplaatst. Kijk op de website voor verdere aanwijzingen, bijvoorbeeld over wat wel en niet bij het grofvuil kan worden gezet. (foto: Twitter @Stadswerk072)

  • Wegwerkzaamheden aan Kruissloot in Alkmaar en Sint Pancras van start

    Wegwerkzaamheden aan Kruissloot in Alkmaar en Sint Pancras van start

    Vanwege werkzaamheden is de Kruissloot in Sint Pancras en Alkmaar, tussen de Gedempte Veert en de rotonde tussen de Kruissloot en De Keesman, van woensdag 6 mei tot en met vrijdag 26 juni afgesloten voor autoverkeer. De werkzaamheden zullen in drie fasen worden uitgevoerd.

    Fase 1a en 1b lopen tot en met 19 juni: de Kruissloot is dan tussen de rotonde en het Kossenland afgesloten voor autoverkeer. De werkzaamheden bestaan uit het aanbrengen van asfalt op de weg en het vervangen van de tegels door asfalt op de fietspaden.

    Autoverkeer wordt omgeleid via Gedempte Veert, De Helling, de N245 en De Keesman en vice versa. Fietsverkeer wordt in fase 1a omgeleid via het aan de noordzijde gelegen fietspad en in fase 1b via het fietspad aan de zuidzijde. De omleidingsroute wordt op borden aangegeven.

    Fase 2 duurt van 22 juni tot en met 26 juni: de kruising Kruissloot / Gedempte Veert is dan afgesloten voor autoverkeer. De werkzaamheden bestaan uit het aanbrengen van een nieuwe deklaag op de kruising.

    Het autoverkeer wordt tijdens Fase 2 omgeleid via de Bovenweg, Spanjaardsdam, Nauertogt, de N245, De Nollen en de Herenweg en vice versa. Tijdens de werkzaamheden zal de spitspaal in de Herenweg tijdens de spits omlaag blijven. Het fietsverkeer wordt om de kruising heengeleid over rijplaten. De omleidingsroute wordt op borden aangegeven. (foto: Google)

  • Gemeente Heerhugowaard vervangt twee bruggen in het Rosarium

    Gemeente Heerhugowaard vervangt twee bruggen in het Rosarium

    In de week van 11 mei start gemeente Heerhugowaard met de vervanging van twee fiets- en voetgangersbruggen in het Rosariumpark. Het gaat om een van de toegangsbruggen vanaf de Oostertocht en een brug in het midden van het park. De bruggen zijn veertig jaar oud en hebben hun beste tijd wel gehad.

    De houten brugdelen worden vervangen door kunststof elementen. Eerst wordt de brug midden in het park onder handen genomen, daarna de andere, Het mogelijk dat er toch een korte overlap is in de werkzaamheden en dan zijn ook beide bruggen tegelijkertijd afgesloten.

    Om het beschadigen van paden te voorkomen, worden op paden rijplaten gelegd. (foto: Google)

  • Speelplek Haringvliet in Waardse rivierenwijk opgeknapt; andere wijken vragen ook om actie

    Speelplek Haringvliet in Waardse rivierenwijk opgeknapt; andere wijken vragen ook om actie

    De speelplek bij de Haringvliet in de Rivierenwijk heeft een opknapbeurt gekregen. Er zijn nieuwe speeltoestellen, het groen is vernieuwd en er zijn voetpaden aangelegd. Kinderen kunnen (en mogen) weer naar hartenlust spelen. De gemeente belooft door te pakken naar de andere delen van de Rivierenwijk, waar ook zal worden gestart met renovatie van bestrating, spelen en groen. Over die verdere aanpak van speelplekken in de Rivierenwijk worden de bewoners binnenkort geïnformeerd.

    Vanuit andere wijken wordt de ontwikkeling op de voet gevolgd. “We wachten al heel lang totdat het speeltuintje in het Stationsgebied wordt aangepakt. De kinderen zijn straks het huis al uit als ze dit tempo aanhouden. Ondertussen moeten veel kinderen die nu niet in hun eigen speeltuin terecht kunnen een gevaarlijke drukke weg over”, zo is in de reacties op Facebook te lezen.

    “Het zou fijn zijn als er ook gekeken wordt naar de speeltuintjes van de Oostertocht. Vooral het speeltuintje van de Kreillaan kan wel wat veiligheid gebruiken omdat het aan het water ligt. En een opknapbeurt kan na vijftien jaar ook geen kwaad”, laat iemand anders weten. (Foto: Facebook /Gemeente Heerhugowaard)