Categorie: gemeente

  • Aangepaste Herdenking Langedijk: “Aandacht voor antidiscriminatie”

    Aangepaste Herdenking Langedijk: “Aandacht voor antidiscriminatie”

    Ook in Langedijk waren de activiteiten rond 4 en 5 mei gewijzigd door de maatregelen tegen het coronavirus. Een collegelid van Langedijk legde samen met burgemeester Leontien Kompier op Herdenkingsdag bij de monumenten De Stier in Noord-Scharwoude en aan het spoor in Sint Pancras een krans, zonder publiek erbij.

    Daarna hield de burgemeester een indrukwekkende toespraak, waarbij zij onder andere stilstond bij de onvrijheden die de coronacrisis ons oplegt. “Dit is wellicht de bijzonderste herdenking die we ooit zullen meemaken. We leven in een onzekere periode waarbij vrijheid extra voelbaar is. We ervaren hoe moeilijk het is om de vanzelfsprekende nabijheid van dierbaren te moeten missen. We koesteren ons zorgzame dorpse karakter en we proberen hoop te houden.”

    Kompier riep de inwoners van Langedijk op om de twee minuten stilte staande in hun deuropening te houden, om hun onderlinge verbondenheid te laten zien en zo alleen, maar toch gezamenlijk, te herdenken.

    Vervolgens wees de burgemeester op de mensonterende toestanden in de oorlog waarbij mensen om geslacht, geloof of geaardheid werden uitgesloten. Ze vroeg aandacht voor het gegeven dat deze buitensluiting nog altijd voorkomt. “Ook in onze samenleving, in ons Langedijk gebeurt dit nog steeds. Wie zijn wij om te oordelen over een ander. Wie zijn wij om de vrijheid van een ander in te perken.”

    Kompier staat hierin niet alleen. Onlangs kwam de gemeenteraad van Langedijk met een manifest, een verklaring waarin zij aandacht vraagt voor antidiscriminatie. Langedijks eerste burgeres citeert: “Niet alleen willen de raadsleden zich naar die waarde gedragen, de raad zal die waarde ook actief uitdragen. Als volksvertegenwoordigers verwachten zij dat ook van de inwoners van Langedijk. In het manifest staat hoe we dat samen met onze inwoners kunnen doen.”

  • Blase in 4 mei speech: “Corona-beperkingen nog geen fractie van wat échte onvrijheid is”

    Blase in 4 mei speech: “Corona-beperkingen nog geen fractie van wat échte onvrijheid is”

    Maandag werden allen herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omgekomen zijn in oorlogssituaties en tijdens vredesoperaties. Burgemeester Blase legde bij de monumenten aan de Dreef en de Oosttangent kransen, samen met Heerhugowaardse vertegenwoordigers van het 4 en 5 mei comité. Later bracht Blase een boodschap per video. Eentje met wat lijkt op een subtiele kritische noot over onvrede rond de coronabeperkingen, aangezien die “nog geen fractie zijn” ten opzichte van échte onvrijheid.

    “Meestal houd ik op 4 mei een toespraak waarin ik de generatie van ná de oorlog, waartoe ikzelf behoor, en de jongeren van nu, probeer mee terug te nemen in de tijd, om een beeld te schetsen hoe zwart de oorlogsjaren waren, en met hoeveel eer we die vele, vele mensen herdenken, die daardoor omgekomen zijn. Want de jaren waren echt gitzwart.”

    Dit jaar deed Blase het iets anders. “Want morgen vieren we 75 jaar vrijheid. 75 jaar! Zeg maar een mensenleven lang is er vrijheid in ons land. Hoe bijzonder is dat. Velen van ons weten niet beter. (…) Terwijl het echt niet vanzelfsprekend is. Natuurlijk getuigen de donkere oorlogsjaren daarvan. Maar ook in onze tijd leven er massa’s mensen in landen waar een dictatuur heerst, waar geen sprake is van een rechtsstaat, waar je opgepakt kunt worden om je mening en waar je geheimzinnig moet doen om wie je bent. Echt, vrijheid is niet vanzelfsprekend.”

    Blase gaat daarna kort in op de corona-beperkingen, die in het niet vallen bij échte onvrijheid. “En toch merken we al dat het spanning brengt. (…) We zijn zó aan onze vrijheid gewend. Vrijheid voelt zó vanzelfsprekend. Terwijl, ik zeg het nog maar een keer, dat is het niet.”

    Daarna legt de burgemeester uit wat hij onder vrijheid verstaat: het ruimte bieden en krijgen om verschillend te zijn en te denken. Daarbij noemt hij twee spelregels: “Iedereen doet mee en geen geweld. Twee belangrijke spelregels die ten grondslag liggen aan onze vrije samenleving. Een grondslag die we terugvinden in onze Grondwet, maar vooral in onze manier van samenleven.

    “Het is een simpele formule, de formule is goud waard, maar hij is niet vanzelfsprekend. Het is een formule waarvan we elke dag zelf moeten zorgen dat hij blijft werken. Dat lukt nu al 75 jaar. Met succes. Ook nu ons land in de greep is van corona. We doen het samen, en we doen het in vrijheid.”

    Wat betreft de herdenking dit jaar zei Blase: “Het programma is aangepast om geen oploop te veroorzaken bij beide plekken. Maar met samenzijn en de herdenking zijn wat mij betreft niet minder intens.”

    De volledige speech is terug te vinden onder andere op YouTube.

     

  • Gemeente reageert snel op protesten over herbestrating Grote Dam in De Rijp

    Gemeente reageert snel op protesten over herbestrating Grote Dam in De Rijp

    Gemeente Alkmaar heeft snel gehoor gegeven aan bezwaren tegen de herbestrating van de Grote Dam in De Rijp. “Van verschillende kanten heeft de gemeente verontrustende berichten binnen gekregen over de toegepaste materialen bij het herstraten. Het stuk straat dat nog open ligt wordt dicht gemaakt om geen onveilige situatie te creëren.”

    In opdracht van de gemeente moesten de karakteristieke klinkers op de rijbaan van de Grote Dam tijdens de herbestrating plaats maken voor moderne straatstenen. De stroken aan de zijkant blijven intact. Bewoners stelden vragen en uitten hun onvrede. “Buurtbewoners zijn boos!”, schreef een Twitteraar.

    OPA-raadslid Ruud van Lier klom in de pen toen hij de signalen opving. “Ons bereiken veel berichten van bezorgde inwoners over de gekozen stenen. Kunnen jullie nagaan of er nog een mogelijkheid is om de ‘oude’ klinkers te hergebruiken en zo het dorpsgezicht in ere te houden?”

    Van Lier wil weten of de Grote Dam wellicht Rijksbeschermd gebied is, waardoor aanpassing van het straatbeeld niet zomaar mag. (foto: Twitter @mieke5)

  • Vanaf komende week crowd management in Alkmaarse binnenstad

    Vanaf komende week crowd management in Alkmaarse binnenstad

    Vanwege de toenemende drukte zal het Alkmaarse college komende week aan vormen van crowd management gaan doen. De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, waarvan burgemeester Piet Bruinooge voorzitter is, presenteert de komende week een plan om de bezoekersstromen in goede banen te leiden. Dit meldt het NHD. Maar bovenal wil Bruinooge dat mensen zelf de verantwoordelijkheid blijven nemen.

    Uit tellingen blijkt dat het zaterdag niet drukker was dan een week eerder, maar vergeleken met een paar weken terug is het in de Alkmaarse binnenstad alweer aardig wat drukker. Bruinooge houdt de vinger aan de pols, maar zag geen reden tot ingrijpen. Hij is zeer duidelijk over dat mensen hun eigen verantwoording dienen te nemen, omdat de situatie “nog altijd fragiel” is. Wat betreft afstand houden, het kort en doelgericht houden van het shoppen, en toch maar omkeren als het ergens te druk is.

    Wethouder Pieter Dijkman is bezig aan crowd management plan met een aantal fysieke maatregelen. Zo kunnen er bijvoorbeeld voorkeursroutes uitgezet worden met tape, lint, pylonnen, dranghekken en bordjes.

  • Gemeente Alkmaar haalt bankjes in het stadscentrum weg

    Gemeente Alkmaar haalt bankjes in het stadscentrum weg

    Gemeente Alkmaar heeft Stadswerk072 opdracht gegeven om de bankjes in het centrum van de stad weg te halen. Vanochtend waren medewerkers in de weer gezien op de Paardenmarkt. De maatregel volgt op een weekend waarop het toch alweer duidelijk drukker was in de stad, ondanks oproepen om zich nog altijd aan de corona-maatregelen te houden.

    De reacties op sociale media lopen zeer uiteen. Er zijn mensen die achter de verwijdering staan of hem zelfs laat vinden komen en een aantal betreurt het besluit maar begrijpt het wel. Daartegenover zijn er ook mensen die het maar niks vinden. Kreten als “vrijheidsberoving”, “volslagen doorgeknald” en “we worden als debielen behandeld” komen voorbij.

  • College Heerhugowaard maakt eenrichtingsverkeer op de Dreef permanent

    College Heerhugowaard maakt eenrichtingsverkeer op de Dreef permanent

    Het eenrichtingsverkeer op de Dreef aan de zijde van de Van Veenweg wordt permanent. Dit heeft het college van Heerhugowaard besloten. Uit metingen blijkt dat de proef een succes was: naast dat er veel minder verkeer rijdt, wordt ook langzamer gereden.

    In augustus 2019 werd het eenrichtingsverkeer als proef ingesteld. Sindsdien is het niet meer toegestaan vanaf de Van Veenweg de Dreef op te rijden. De maatregel werd destijds genomen omdat tijdens het brengen en halen van kinderen van de Pater Jan Smitschool de verkeerssituatie chaotisch en onoverzichtelijk was, vooral door het autoverkeer en gedrag van ouders met kinderen in combinatie met fietsers. Dit zorgde voor onveilige situaties.

    Daarnaast parkeerde een deel van de ouders hun auto op het eigen parkeerterrein van de tandartsenpraktijk tegenover de school. Naast dat dit niet is toegestaan, leverde dit ook weer onveiligheid op bij het wegrijden.

  • Nieuwe APV in Heerhugowaard om foute motorclubs beter aan te pakken

    Nieuwe APV in Heerhugowaard om foute motorclubs beter aan te pakken

    De gemeenteraad van Heerhugowaard heeft op 21 april een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vastgesteld. De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op het vertonen van uiterlijke kenmerken door leden van motorclubs in de openbare ruimte, en het invoeren van een flexibele vergunning voor bedrijfsmatige activiteiten met een “ondermijnend karakter”.

    Er is een verbod in de APV opgenomen voor leden van motorclubs om zich in het openbaar te vertonen met kenmerken van hun club. Dit werd nodig geacht omdat via het strafrecht pas kan worden opgetreden tegen uiterlijk vertoon, als de rechterlijke uitspraak definitief tot verbod van een club heeft geleid. Daarnaast hergroeperen leden zich weer in andere groepen, zodat zij onder een uitspraak van de rechter uit kunnen komen. Opname van een verbod in de APV is een mooie tussenoplossing, vindt de Waardse raad.

    Bedrijfsmatige activiteiten kunnen gebruikt worden als een dekmantel voor malafide of ondermijnende praktijken. Deze bedreigen niet alleen de markt, maar een veilig woon- en ondernemersklimaat. Criminelen doen er alles aan om illegale inkomsten te genereren en deze te verhullen. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van complexe constructies om illegaal geld wit te wassen via branches buiten de vergunningplicht.

    Door de wijzigingen in de APV heeft de burgemeester nu de bevoegdheid om branches, gebieden en locaties aan te wijzen waarin alle bedrijven onder een APV-vergunningplicht vallen. Kwaadwillende ondernemers worden door de vergunningplicht geweerd, terwijl pandeigenaren gestimuleerd worden om ondernemers die te goeder trouw zijn in hun panden te vestigen. (foto: Pexels, Oleg Magni)

  • Gemeente Heerhugowaard huurt twee extra handhavers in vanwege coronamaatregelen

    Gemeente Heerhugowaard huurt twee extra handhavers in vanwege coronamaatregelen

    Gemeente Heerhugowaard verhoogt het aantal handhavers van zes naar acht om extra toezicht te houden op straat. Dit wordt nodig geacht in verband met de coronamaatregelen. Het tweetal wordt ingehuurd bij Flying Dutchman Security Group, dat al twee handhavers aanlevert.

    Roy K., operationeel manager van de The Flying Dutchman, constateert dat vooral op populaire hangplekken van jongeren een extra oogje in het zeil houden nodig is: “Het mooie weer en de verveling maakt dat jongeren meer op straat zijn. In het algemeen houden ze zich redelijk aan de voorschriften. Maar soms is een corrigerend gesprek nodig.”

    Roy’s personeel werken nauw samen met de boa’s van de gemeente en de politie. Ze controleren ook bedrijfspanden en scholen. “Bedrijfspanden en scholen zijn vanwege het coronavirus gesloten en dat maakt panden inbraak- en diefstalgevoelig”. Ook zien ze tijdens hun rondes dumpingen van voornamelijk grof vuil. “Daar maken we dan foto’s van en die sturen we naar de gemeente.”

  • Herdenkingsdag dit jaar ook in Heerhugowaard anders dan anders

    Herdenkingsdag dit jaar ook in Heerhugowaard anders dan anders

    Door de maatregelen tegen het coronavirus kunnen er tot 1 juni geen bijeenkomsten plaatsvinden. Dit heeft ook gevolgen voor de jaarlijkse herdenkingen bij het Dreefmonument en het vrouwenmonument Ravensbrück op 4 mei in Heerhugowaard. Burgemeester Bert Blase legt bij beide monumenten een krans, samen met vertegenwoordigers van het plaatselijke 4 en 5 mei comité, maar zonder publiek.

    Voorafgaand zal Blase een videoboodschap online zetten om 19:30 uur op heerhugowaard.nl en facebook.com/gemeentehhw. Hier zullen ook opnamen van de kransleggingen te zien zijn.

    Zoals ieder jaar wordt tijdens de Nationale Herdenking om 19:58.30 uur het signaal Taptoe geblazen, gevolgd door twee minuten stilte om 20:00 uur. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei omarmt het initiatief van de Oranjevereniging in Etten-Leur en roept alle geoefende blazers in Nederland op het signaal thuis mee te spelen. Iedereen wordt uitgenodigd om vanaf 20:02 uur het volkslied mee te zingen.

  • Wethouder Jongenelen per video in gesprek met inwoners over vaarbeleid

    Wethouder Jongenelen per video in gesprek met inwoners over vaarbeleid

    Om iedereen zoveel mogelijk te laten genieten van de wateren in Langedijk, zijn vaarregels in het leven geroepen. Helaas worden die niet altijd opgevolgd, dus zo nu en dan grijpen BOA’s en de politie in volgens een lik-op-stukbeleid. “Maar er moet altijd ruimte blijven voor een gesprek, om er met elkaar voor te zorgen dat de regels worden opgevolgd”, aldus wethouder Ad Jongenelen.

    Daarom organiseerde Jongenelen twee videogesprekken met bewoners, waaronder een aantal jongeren. “Ik beluister soms frustratie over onze handhaving of de vaarregels an sich. Aan de andere kant hoor ik ook de wil en ideeën om er samen voor te zorgen dat het water een plek is om met elkaar van te genieten.”

    Er is met de bewoners aan het water en recreatieve vaarders afgesproken de regels en de handhaving na het vaarseizoen te evalueren. Omdat in beide gesprekken positieve ideeën zijn aangebracht is de evaluatie zowel met mensen die aan het water wonen als met mensen die er recreatief van willen genieten.

    Op gemeentelangedijk.nl zijn de regels en aanbevelingen te vinden voor de recreatievaart en zwemmen in open wateren. (foto: VisioPic)